Refluksilasten vanhemmat, etenkin vähän isompien!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ---
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

---

Vieras
Hei!

6-v tyttärelläni alkoi äkilliset, omituiset oireet ja tässä pari päivää mietittyäni ja yrittäessäni etsiä tietoa, kyselisin kokemuksia.

Eli, tytöllä helteiden vuoksi oli vatsa vähän löysällä jonkun päivän, reissu tulossa ja kaivoin kaapista Precosan-jauheen, josko helpottaisi. Sen jälkeen oksensi, ajattelin että on sitten ihan vatsatautia, eikä vaan helteiden aiheuttamaa. Aamupala siis tuli ulos, päivän muut ruuat pysyi normaalisti ja oli pirteä. Seuraavana aamuna sama homma. Seuraava ateria pysyi taas hyvin. Lapsi siis koko ajan pirteä oma itsensä. Juuri ennen oksentamista valittaa vatsakipua mutta muuten ei. Tänään taas aamupala ulos, päiväruoat pysyi ja illalla taas pieni pulautus.

Nirso syömään on kyllä ja syö yleensä todella pieniä annoksia, on sitten painokäyrän alarajoilla koko ajan.

Jossain keskustelussa mainittiin yllättävät nenäverenvuodot, sen kummemmin ei selvää saanut onko sellainen refluksiin liitettävä? Tytöllä saattaa nenä aueta itsekseen, yleisempää vielä öisin. Huonompi nukkumaan on kuin siskonsa ainakin, usein herää öisin ja kömpii viereen, muttei valittele ainakaan mitään. Vauvana oli maitoallerginen, mutta n.vuosikkaana oireet jäivät siitäkin pois (iho-oireinen). Vatsakipuja valitellut jonkin verran muutoinkin, mutta en ole niitä niin vakavasti ottanut mutta nyt alkaa mietityttää nekin.

Minkälaiset oireet teidän lapsilla on ollut? Onko tullut jotain sellaisiakin mitä ei yleisempien joukkoon ole lueteltu mutta refluksiin yhdistetty?

Mun 5v kohdalla on alettu puhua refluksiepäilystä. Pulautteli tosi paljon yli 1v ja Nyt 5v valittaa mahakipua ja sitä että oksettaa vaikkei mitää tule astiaan. Välttää mausteita ja vähänkään mausteisempaa ruokaa. Minä itse olen jo lapsena oksennellut jne ja vasta aikuisena osannut yhdistää kun todettiin refluksia. Tuota en oo kuullu että nenäveri yhistys siihen, enemmänkin kuiviin limakalvoihin.

Yhteistyössä