Refluksiepäilyni ei ollut sitten ylireagointia...

Kirjoittelin joku aika sitten että epäilen meidän pojalla (nyt 4,5 kk) refluksia.

Korvatulehdus sekoitti pakan, mutta eilen päästiin tekemään ph-mittaus ja tänään laite otettiin pois vuorokauden mittauksen jälkeen.

Saatiin alustava tulos, ja lääkäri bongasi heti yölliset, pitkät "happohyökkäykset", jotka ajoittuvat juuri niihin aikoihin kun poika heräillyt (klo 00.30, 03.00, 04.30 sekä klo 06.00 jolloin noustiin "pirteinä" uuteen päivään). Ja tämä oli siis meidän suht hyvä yö, yleensä noita klo kolmen jälkeen tulevia herätyksiä on moonta enemmän - nyt vaan olin itse niin väsy että nukahdin kun poika tuli rinnalle 4.30 ja heräsin tuntia myöhemmin...

Lääkäri tekee vielä tarkemman lausunnon, mutta ehti siinä nopsaan jo mainita prepulsid - lääkityksen mahdollisuuden. Täytynee tutustua tähän lääkkeeseen tarkemmin - onko kokemuksia kenelläkään?

BenJerry ja VanamoBr kirjoitteli myös tästä refluksista, onko teillä mitään uutta?

Oli kyllä helpottava tieto että mittaus vahvisti epäilyt, rupesin jo jossain vaiheessa miettimään että onko tämä vain mun korvien välissä!



 
Meidän neidille tehtiin tuo pH-mittaus 2kk iässä ja refluksi myös todettiin. Prepulsid-lääkitys aloitettiin, mutta valitettavasti siitä ei ollut mainittavaa apua. Sitä kuitenkin jatkettiin vielä, vaikka oltiin jo allergialääkärin hoivissa, kunnes sitten omasta päätöksestä lopetimme sen. Emme viitsineet lapselle antaa "turhaan" lääkettä josta ei ole apua. Meillä sitten todettiin myöhemmin maito- ja monta muuta allergiaa, josta tuo refluksikin johtui/johtuu.
Nykyään refluksi on aisoissa ja ärtyy vain kun saapi epäsopivaa ruokaa... Ja neiti on siis 8kk tällä hetkellä.
Mutta kuten ehkä jo tiedätkin, tuo refluksi voi olla rakenteellista (jolloin Prepulsidista on todennäköisesti apua) tai allergioista johtuvaa tai molempia.... Prepulsidia kannattaa tietysti kokeilla (minun mielestä), jos lääkäri sitä suosittelee ja sydänkäyrät antavat myöten.

Tiedän tunteen kun luulee että kaikki on vaan omaa kuvitelmaa. Moni ulkopuolinen saa helposti sellaisen tunteen, vaikka ei loppujen lopuksi asiasta juurikaan tiedä. Meidänkin tyttö oli tosi itkuinen 5kk asti, paitsi osasi olla vieraskorea... Eli kaikkihan sitten olivat sitä mieltä, että me vanhemmat vaan kuvittelemme... Onneksi jaksoin olla aktiivinen itse lapsen tutkimuksiin saattamisessa, muuten ongelmat voisivat olla vielä suuremmat ja suolisto/ruokatorvi huonossa kunnossa.

Toivotaan, että teilläkin helpottaa pian ja saatte selvyyttä asiaan! =)
 
Moikka
onneksi meidän lääkäri on allergioihin erikoistunut - tuo mittaushan ei kerro refluksin syytä.

Parikuisena poika joi Omneo -korviketta reippaasti, yli puoli litraa vuorokaudessa mutta alkoi sitten yhtäkkiä kieltäytymään siitä...jolloin aloin tietty tarjoamaan rintaa sitten enemmän. Öisin syöttöjä oli aika tavalla, mikä vaikutti sitten maitomäärään positiivisesti ja nyt kun tarjoaa pulloa, niin poika suurin piirtein irvistelee ja siis kieltäytyy täysin korvikkeesta (ja vellistä, sitäkin jo ehdin kokeilemaan...) Mietin vain, että onko kieltäytymisen takana jotain allergiaan viittavaa, vai sattumaa ihan.

Poika ei myöskään käänny vatsalleen itse, ja jos käännän hänet selältään vatsalle niin viihtyy ehkä 30 sekuntia ja sitten alkaa kitinä / itku. Mahtaako tämäkin johtua tuosta refluksista?
 
Kyllä meillä ainakin tuo refluksi vaikutti tuohon vatsallaan oloon. Ei tosiaankaan viihtynyt siinä asennossa ennen kun vasta lähempänä puolta vuotta kun itse jo sitten osasi kääntyäkin jotenkin. Mutta muutenkin oli sinne puoleen vuoteen saakka tosissaan sylivauva, eikä viihtynyt itsekseen lattialla lelujen kanssa.
Hyvä, että teillä on allergioihin erikoistunut lääkäri. Tuo kieltäytyminen kuulemma voi olla allergiasta johtuvaa myös. Meillä kiinteiden aloituksessa neiti kieltäytyi parin viikon syönnin jälkeen bataatista, ja myöhemmin se sitten selvisi selkeämmin, ettei bataatti sovi neidille. Mutta vaikeahan sitä on tietysti sanoa, onko se aina allergiasta johtuvaa... :/
Oliskohan teilläkin aihetta jonkinlaiseen maidottomaan kokeiluun? Lääkäri varmaankin opastaa miten jatkossa toimitte.
 
Meillä ei lapsi myöskään viihtynyt yhtään vatsallaan pienenä. Alkoi oikeastaan viihtyä vatsallaan vasta sitten, kun refluksi saatiin kuntoon. Me ei sitten edes yritetty kovin vatsallaan pitää, koska vihdoin tajuttiin, että johtuu refluksista ja lapsesta tuntuu se pahalta. Jos yhtään lohduttaa niin meillä kehitys meni sitten tosi nopeaa eteenpäin, kun tuo refluksi saatiin paremmalle tolalle. Meillä refluksi oli sitten lopulta myös allergista ja oppi kääntymään ja ryömimään ihan parissa viikossa, kun saatiin sopiva korvike ja aloitettiin Losec Mups lääkitys. Aiemmin tosiaan ei edes ollut vatsallaan juuri yhtään, niin mites siinä nyt olisi mitään oppinut.

Meillä on ollut myös kieltäytymistä epäsopivasta korvikkeesta, kaikista huonoiten joi Almironia. Rinnasta ei varsinaisesti koskaan kieltäytynyt, mutta oli se imetys aikamoista venkoilua ja otteen irrottamista jne.
 

Yhteistyössä