***RD ODOTTAJAT 2010-2011!***

Täällä tuskaillaan kuumuuden kanssa. Normisti nauttisin ihan hurjasti hellesäistä, mutta nyt ei vaan pysty...
Meillä eilinen äippäpolikäynti takana. Viimeksi oli puhetta, että synnytys käynnistettäis tällä viikolla, ja olin jo ihan asennoitunut siihen. Nyt sitten vauva ei ollutkaan (onneksi) kasvanut ihan hirveästi, ja ne ajatteli, ettei kannatakaan hötkyillä, kun ei tuolla alhaalla ole juuri mitään vielä tapahtunut. Toisaalta hyvä että luonto saa tehdä tehtävänsä, mutta mulla kova huoli että vauvasta tulee tosi iso, painoarvio laskettuna aika olis tän hetken arvion mukaan 4.2kg, eli aika iso, ja toihan voi vielä heittää... Plus että tää kaveri ei tosiaan osoita mitään mielenkiintoa irtisanoa vuokrasopimustaan, eli siitä voi sitten laskea paljonko painaisi pari viikkoa myöhemmin...
Noh, ei tässä nyt auta muuta kuin yrittää sopetua taas tilanteeseen. En enää vaan millään jaksais noita sokereita mittailla ja kärvistellä tän rd-ruokavalion kanssa. Helpottais, jos vois ees jätskiä syödä hyvällä omallatunnolla...

Tuleeko teille muille välillä sellaista oloa, ettei vaan enää jaksa näitä sokereita?? Mä oon mielestäni aika hyvin jaksanut tähän asti, mutta nyt vaan jotenkin tuntuu, että jo riittäis. Just kun pitäis erityisesti tsemppailla vielä :headwall:
Sori omanapa-valitukset...

Tsemppiä kaikille :hug:

Tessu77 ja Vauva 38+5

Heips

Kuten työ aikasemmin sanoitte ni kyllähä mie aikas turhaan stressailin niitä sokereita ja vaikka siellä oli niitä ennen ruokaa arvoja koholla ni lääkäri oli sitä mieltä että rd:tä ei ole!!! Ja vauvan kokoarvio oli rv 37+1 3340g... Eli ihan normikokoinen mutta isohko... Nyt sitten odotellaan vaavia vain syntyväksi...

Mutta jotta asia ei olis niin helppo

Terkka kuitenkin oli edelleen sitä mieltä, että sokereitä pitää ehdottomasti mitata kun kyllä siellä nyt pakosti kuulema jotain vikaa pitää olla kun ne ennen ruokaa arvot olleet lievästä koholla.. No mie kilttinä tyttönä mittasin ja sitten rupes olemaan 1h ruuasta arvot luokkaa 7.6.... No mutta sitten loppui miulta liuskat ja nyt odottelen to neukkua että saan uusia..en kehannut soitella neuvolaan ja käydä hakemassa kun kuitenkin se lääkäri oli sitä mieltä, että kaikki ok...

Toki nyt pienen pieni ääni takaraivossani sanoo, että sokerit on olleet aikasemmin jo korkeempia tai rupeevat nyt sitten nousemaan ja siinä mietin, että mitä ne vauvalle aiheuttaa...

Sen lääkärikäynnin jälkeen oli erittäin luottavainen ja hyvä mieli, mutta tuo terkan perkele meni pilaamaan taas hyvän tuulen, olis pitänyt vaan olla mittaamatta.. Mutta edelleen siis arvojen sisällä kaikki olleet (paitsi ne ennen ruokaa)

Kiitoskia kovasti kaikille, että sain täällä kirjotella (vaikka ongelmani huomattavasti pienempiä kuin teidän), oli suuri tuki sinä aikana kun peloteltiin tuolla rd:llä..tai tiijä siitä kun niitä liuskoja saa lisää, jos en arvot rupeekin nyt heittään ja saan vielä rd-diagnoosin..
Kovasti tsemppiä teille kaikille, jotka tämän asian kanssa painitte ja toivottavasti kaikkien vauvvelit syntyy terveenä :heart:

Rae ja Nyytti 38+5

Ämy
INSULIINIHOITOINEN rd tuleeko helposti verensokerin laskua liian alas? Ja onko insuliinihoito muuten helposti toteutettavissa eli joutuuko lääkitystä "viilaamaan" kohdalleen?

Entä oletteko normaalipainoisia?

Asia kiinostaa kun kova vauvakuume ja aiemmissa raskauksissa on ollut rd. Nyt ikää on jo sen verran että pelottaa jos insuliineille joutuisi (siis jos sattuisi vielä raskaaksi tulemaan). Niin ja ei ole tuo painoindeksikään ihan kohdillaan vaan ylipainoa on.

Tsemppiä kaikille rd kanssa "kamppaileville"!
T.Ämy

Heissan!

Tänneppä se minunkin tieni sitten käy, tänään kävin sokerirasituksessa ja rd-diagnoosin sain. Ensimmäisen tunnin arvo oli 11.3, raja on 10. Äitipolille sain suoraan ajan. Ahdistaa! Itkin asian takia vaikka kuinka kauan, vaan eipä se sillä parane. Pelottaa, että vauvasta tulee isokokonen ja joutuu ties mihin sokeritippaan synnyttyään. Minä vielä pieni kokonen, niin miten sitä saa pungerrettua ison vauva pihalle :/
Koitetaanko tätä ensin hoitaa ruokavaliolla? Mietin, että ei mun ruokavaliossa hirveesti korjattavaa pitäs olla ku en syö sokeria juuri ollenkaan, leivät on täysjyvää, rasvat pehmeitä rasvoja jne.
Jotenki pää ihan pyörällä koko asian kanssa...

Duffy ja Oula-ukkeli 26+4

Sama juttu että näin loppua kohti tuntuu että paskat koko sokereista. Vaivoja on muutenkin vaikka muille jakaa |O :ashamed: Kyllähän silti lähes kaikki herkut on pois, toisinaan huonolla omatunnolla jotain syön. Mittailu on jääny vähemmälle kuin alussa, silloin mittasinkin niitä kokoajan.. Huomenna eka käynti sillä diabeteskätilöllä. Saa nähdä mitä sanotaan :whistle:

UpsyDaisy 34+3

Täälläkin yksi mittailija tuskailee...
Meille 4. lapsi tulossa aina arvot olleet ihan huippu hyvät, nyt jäin kiinni paasto arvosta joka oli 5.3 kaikki muut tosi hyvät. Virallisesti terkka sanoi et ei oo rd mutta täälläpäin käytäntö on et silloin aletaan seurata kotimittarilla. oon nyt kohta toista viikkoo mittaillu, 3pvä/vko. Ja aina ennen ruokailua ja tunti ruokaILUN jälkeen. Mua kehtuuttaa jotenkii, kun jäi vielä noin pienestä kiinni. Sit vielä tää kesä kun syönnit muutenkii epäsäännöllisiä, ja vieraita ravaa jatkuvaan....
No mut mittauksissa arvot olleet hyvät , usein ennen ruokaa 4.7-4.9 paitsi iltapäivällä kahvin jälkeen usein 5.2. Tunnin päästä arvot ovat olleet aina tuon 7.8 alle, max taitaa olla 6.6. Mutta pari kertaa on ollu ennen ateriaa koholla, silloin on ollut kyllä ateriaväli pieni, ja huomasin varsinkin eilen että kun ostettiin 5kg mansikoita niin söin aina ruokailun päätteeks niitä niin oli korkeemmat arvot, lähinnä just ennen seuraavaa ruokailua...

RvaRuusu 33+2
En oo siis ruokavalioo oikeestaan muuttanut, mut jos ei oo päivässä mitään erityistä niin oon pyrkiny säännöllisemmin syömään, mut sitten jos on vieraita tms. niin menee vähä sekasin...

Huh hellettä, yritetäänhän jaksaa :heart:

Duffy moi!

Minähän olen ihan vasta siis oikeestaan eilen alkanut laskemaan hiilareita ja mittaileen verensokeria. Eilen oli aika Oyssin äippäpolilla.

Munkaan ruokavaliossa ei hirveesti ollut muuta korjaamista,kuin et hiilareita pitää syödä PALJON enemmän mitä olen aiemmin syönyt. Mttausten tulokset ovat olleet tosi hyviä tänään. Minä mittailen 2 päivänä viikossa 5 kertaa.

Itsekin olen pieni (152cm ja paino ennen raskautta 46kg) ensimmäisen muksun synnytin alakautta ja kaikki meni hyvin :) Nyt tietysti pelko et poika kasvaa liian isoksi. Ultrassa eilen se oli kyllä ihan oikean kokoinen viikkoihin nähden,siksipä pyrin olemaankin tosi tarkka nyt syömisistä et mahdollisuus alkautta synnyttämiseen säilyisi. Tosin minulla on vielä istukka hieman lian alhaalla synnyttämiseen,sitä seurataan ultrilla et nouseeko tarpeeksi ylös.

Tsemppiä sinullekin tähän hommaan :)

t 77 ja pikku-ukko 27+2

Loppuajan tuskailijoille Vaikkei vauva enää kovinkaan paljon kasvaisi omilla syömisillä/herkutteluilla, niin se kannattaa muistaa että siellä sairaalassa mitataan vauvan verensokeriarvoja heti synnytyksen jälkeen. Ne herkuttelut voi aiheuttaa vauvalle heitto vs-arvoihin ja ei varmasti ole kiva jos joutuu pahimmassa tapauksessa sokeritippaan. Taysissa ainakin annettiin heti lisämaitoa ensi-imetyksen jälkeen ja aina ennen mittauksia. Onneksi oli kaikki 3 arvoa kunnossa ja saatiin ns. puhtaat paperit =) . Eli kannattaa tsempata nää viimeiset viikot, tiedän / muistan kyllä miten itselläkin ote alkoi lipumaan, mutta pelko siitä että vauvan arvot heittelee/ on huonot auttoi jaksamaan :wave:

Poppeliini ja poju kohta 3kk :heart:

Kyllä se näin on että näillä helteillä kypsyttää sokereiden seuraaminen ja en oo mitannu yhtään sen enempää kun on ollu pakko. Nyt siis joka aamu paasto ja aamupalan jälkeinen 2xvko ja sitten lounas ja päivällinen ennen ja jälkeen 2xvko. Ja kyllä on tullu vähän vedettyä omia säveliä noina päivinä kun ei tarvii mitata. Tulipahan esim. tuossa vedettyä eka Hese-ateria muutamaan kuukauteen.. :) Ja jätskiä :)

Mutta muuten positiivisin mielin :)

Keukeu ja Tirppi 27+0

:wave:

Huh, jotenkin tuntuu ihan kohtuuttomalta, että me kaikki joudumme pelkäämään vauvan kokoa ja synnytystapaa!
Lueskelin eilen "sikiöseulonnasta kärähtäneiden" listaa ja siellä oli hyvin samanlaisia tunteita odottajilla pinnassa. En ollut ennen edes tajunnut itsekin kärsiväni ahdistuksesta tämän pelon takia.
Itse koen sen vielä erittäin aiheelliseksi kohdallani. Esikoinen yli 5kg ja silloinkin insuliinihoitonen rd, tosin insuliinit vasta rv35.

Tätä tautiahan saattaa voida ehkäistä painonpudotuksella ennen raskautta. Sekään ei ole mikään 100% varmuus, kuten esim. T77 todistaa!

Insuliinihoitoisen raskausdiabeteksen hoito on aika moista puljaamista ja insuliinin tarve yleensä nousee raskauden edetessä. Itse olen ollut insuliinilla rv12+6 ja sen jälkeen on tullut monen monta muutosta. Myös itse pitää vähän olla "kartalla", että mitä syö ja minkä verran sitten pistää. Yleensä tämä on hankalampaa, koska meitä ei opasteta samallailla kuin esim. 1tyypin diabeetikkoja.

Mä olen kanssa jotenkin ihan kypsä, vaikka raskautta on vielä kuinka ja paljon edessä! Ehkä tämä väh. 5krt/pvä mittailu syö veronsa näiden säiden kanssa...... ei jaksa mitään muutakaan ja pinna todella tiukalla!

Bubbeli 25+5

Tervetuloa uusille! Täällä on mukava jakaa näitä ei-niin-mukavia asioita. Onneksi on vertaistukea.

Eilen illalla nappasin ekan metun ja jo aamulla paasto oli hyvä. Olisko sattumaa, kun ei kai ne lääkkeet nyt niin äkkiä vaikuta..?

Juu ei passaa ylipainon syyksi tätä tautia pistää. Ei vaan kroppa pelaa raskaushormonien kanssa ja sit tää on tätä.

Myös minä olen kypsä ruuan ja sokrujen kyttäämiseen, mutta täytyy koettaa vauvan takia pysyä ruodussa. Kuten Poppeliini kirjoittikin asiasta, haluan pitää myös huolen, että saan vauvan vierihoitoon ja kaikki olisi mallillaan.

MiljaK 35+2

Mulla nyt jostain syystä nuo lounaan jälkeiset arvot on ruvennu nouseen :headwall: Tänään oli 7.6 vaikka en syönykkään ku porkkanalättyjä, vihanneksia ja leipää. Pitää vissiin siirtyä pelkkään leipään lounaalla :/

Poppeliini Kiitos kun mainitsit asiasta. Mulla ei nimittäin oo käyny etes mielessä tuo. Vaikka esikon kans olikin ongelmia sokereissa ja oli jo lähellä joutua tippaan, mutta ajattelin että johtuu siitä koska oli niin iso :ashamed:

Marlin ja Justiina 37+0

t77, mulla kans paino ennen raskautta oli samaa luokkaa, mutta pituutta 163, eli olin aika luikku :D Nyt onki ollu kiva ku on tullu raskauden myötä painoa lisää, ei näytä enää niin tikulta heh. Mä oon menossa kans oyssin äitipolille, tapasitko vaan diabeteshoitajan siellä vai käydäänkö lääkärin luonaki? Mietin, että voikohan sinne ottaa miehen mukaan, sais seki sitten sitä ravitsemustietoutta ja vois paremmin tuke tätä mun rd:n hoitoa...

Minä nyt tietämättömänä täällä kyselen varmaan kaikkea mahdollista :D Sellasta mietin ainaki viime yönä, että ku herään yöllä kerran sillai, että valvon sitten ainaki tunnin ja mulla on monesti nälkä sinä aikana, niin saako yöllä syödä? Vaikka leivän tms?

:wave:

Rd:n haittavaikutuksista vauvaan
Joku ehkä muistaa purkaukseni, että mitä tämä rd+isokokoinen vauva saivat aikaan meidän vauvalla. Pahimmassa tapauksessa tämä voi viedä teholle vauvan, ei pelkästään sokeritippaan..
Meillä oli esikoinen viikon teholla ja joitain päiviä vielä tarkkailun puolella. Kaikki tämä VAIN JA AINOASTAAN raskausdiabeteksen ja ison syntymäpainon vuoksi. Iso syntymäpaino altistaa monille asioille, joita me kohtasimme.
Meitä mm. uhattiin leikkauksella, jos keuhkojen ja sydämen välinen suoni ei yhdisty. Tuo on sellainen, joka on yleinen isokokoisilla vauvoilla.

Itse olen saanut kuulla vähättelyjä rd:n vuoksi, mutta mutta... Noita painajaisia en enää halua kokea! Tuntui erittäin pahalta kuulla "jos teillä on kamera, niin isä voi käydä ottamassa kuvan. Jos teillä ei ole omaa, niin me voimme lainata, jotta saatte vauvastanne kuvan...."

Mutta ONNEKSI nämä ovat ERITTÄIN harvinaisia juttuja, joita meille kävi!

bubbeli 25+6

Duffy
Kannattaa ottaa mies mukaan sinne, jos hän on halukas lähtemään! Hän saa samalla tietoa, että mitä tämä rd on ja kuinka sinun pitäisi toimia. Me olemme pyrkineet tekemään tästä myös "yhteisen ongelman". Mies osaa tukea ja ymmärtää paremmin, kun on kartalla asioista.

Tuo syöminen ei välttämättä ole hyvä juttu "kesken paaston" mutta, jos meinaat pyörtyä nälkään, niin mikä ettei.

Bubbeli 25+6

Ja jottei palstalla päästäisi minusta eroon kirveelläkään, niin....

Onko teillä muilla näillä helteillä ihan ihmeellisiä arvoja?? Nimenomaan kohonneita?

Juon älyttömästi vettä (3-5litraa/pvä ) ja silti arvot huitelee omissa sfääreissä! Mulla oli eilen kaksi hyvää arvoa kuudesta! Voi perk.... :headwall: :headwall: :headwall: :headwall:
Pitkävaikutteinen nostettu 24:ään, aamupala-insuliinit nostin tänään 18 yksikköön ja arvatkaa mitä?!?!?!
Sokerit olikin 9.9
SIIS EI VOI OLLA TODELLISTA!!!!!!!!! :kieh: :kieh: :kieh: :kieh: :kieh:

Ja tänään on vielä neuvola ja arvatkaa ahdistaako sekin, kun paino on ihan varmasti noussut.

Bubbeli 25+6

lisäys: tein lisämittauksen 1h15min niin arvo olikin jo "mahtavat" 13.7. Ei tästä tule mitään :'(

bubbeli, minkä kesken paaston? Siis yöaikako täytyy paastota kokonaan? Joo mies saa todellakin lähteä mukaan, sen mielestä mulle on tullu tää siksi, ku en oo ennen raskautta syöny makeaa juuri ollenkaan ja nyt ku oon syöny enemmän, niin elimistö ei osaa käsitellä sitä :LOL: :LOL: Ja kuulemma säännöllisen liikunnan harrastaminen ehkäsee tällasta. Piti raukalle vähän oikoa noita luuloja :D

Rva Ruusu muakin harmittaa kun jäin kiinni just paastosta 5,3-arvolla eli raja-arvo ja heti leima ottaan että rd.

Mulla tuo hemppa laskee edelleen ja muutama pykäälä vielä niin sitten kuulemma ruvetaan "toimimaan". En sitten tiedä oikein mitämutta kovalla rautakuurilla olen ollut monta viikkoa jo ja käsivarresta oli maanantaina 104...sormenpäästä todennääköisesti 90 päälle kun antaa aina alemman luvun. Oon siis ihan paineessa tämän hempan takia ja siksi sokerit jääneet hyvinm vähälle huomiolle. Rv 26 olis taas uus sokerirasitus eli kuutisen viikkoa siihen. Tärkeintä on nyt saada hemppa kuntoon. Toivottavasti nyt alkais rautalääkkeet tehoamaan. Nämä helteet tekevät olonj tosi tukalaksi kun heikottaa muutenkin näiden huonojen arvojen takia eli auringossa ei pysty olemaan ollenkaan ja kuitenkin täytyy pysyä 2v ja 3v tenavien perässä ympäri vuorokauden :attn: . Jospa tässä taas alkaisi elämä hymyilemään pian!!!!

bubbeli Mie edelleen tätä palstaa täällä lueskelen ja pisti silmään tuo siun kysymys, että onko näillä keleillä ollut korkeita arvoja... Itte huomasin, että just lämpimällä miun arvot rupes nousemaan niistä aikasemmista... Just viime vkl tuli niitä 7.6 (aikasemmin oli mam. 7.3) arvoja useempi eikä ruokailu ollut sen kummosempaa...ja luulempa että suurelta osin johtuu tästä helteestä..vaikka itekki juon paljon!! Toivottavasti nää helteet rupee kohta helpottaan ja jos ne siunkii verensokerit laskis alemmas, en voi edes kuvitella miten stressaavaa mahtaa olla ku arvot elää omaa elämäänsä :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Duffy:
bubbeli, minkä kesken paaston? Siis yöaikako täytyy paastota kokonaan?
Näin mä olen käsittänyt, toki voin olla väärässä. Täällä oli tosin jollakulla arvot parantuneet pienen yöpalan ansiosta! Joten kokeile, että mitä pieni yöpala tekee arvoille ja jos kaikki ok, niin miksi ei voisi syödä myös yöllä :)

Bubbeli

Rae; muistelinkin, että joku oli pähkäillyt samaa kuin minä nyt.
Pelko on myös, ettei vaan olisi mitään tulehdusta tms, kun on vähän ollut oireita siihen suuntaan.
Onneksi tänään on lääkärin soitto ja neuvola, joten saan vähän ammattiapuakin tähän vaivaan!

Yhteistyössä