***RD ODOTTAJAT 2010-2011!***

Tännään se olis mittailupäivä... Pitää syödä silleen "normaalisti" ja kattoo mitä arvot näyttää...mistä sitten rupee karsimaan jos rupeevat ihan hupsuja lukemia olemaan...Liuskoja pitäs jostain vaan käydä vähän mehästämässä ku ruppeevat loppumaan :(

Tervehdys vaan kaikille!Tänään alkoi taas verensokeriarvot heittelee....voi perkxxxxx!!Paastoarvo oli 5,4 mutta aamiaisen jälkeen sen nousi 8,3!!Kyl vissiin täytyy alkaa kattoo mitä suuhun laittaa... :( :'( Muuten täällä voidaan ihan hyvin!!Vauva potkii ihan vimmatusti,että kyl siel masuasukki voi erittäin hyvin!! :heart: =) Hyviä vointeja kaikille!! =) :hug:

miita1969 & Walter 26+4

Neuvola ohi

rv 34+1 (viime käynti rv 32+3)
Paino 640g/viikko (viimeks oli hieman tippunut) ekaan neuvolakäyntiin nähden mun paino on noussut 400grammaa
Turvotus +/- (sama)
Verenpaine 108/86 (118/76)
Pissa puhdas (viimeks samoin)
Hb 123 (117)
Sf 35 (32)
vauvan syke 136 (130)
liikkeet ++ (++)
ja vauvan asento rt (rt)

Seuraavaks sit olis onneks tuo neuvolalääkäri 7.7. joten sitä sitten odotellessa.

Mä kanssa täältä kuulumisia kertoilen ennen huomista taysin keikkaa... oon saanu paastot pidettyä kurissa kohtuudella mutta pari ylitystä on tullu kuitenkin. En tiedä miten ne reagoi asiaan siellä polilla. Kait se kaverin koko vaikuttaa päätökseen. Tänään mä repsahdin ja ostin yhen suklaapatukan kun nyt kiristää ihan vaan yleisesti. Varsinaisesti ei kiristä mikään mutta sitten kumminkin jotenkin kiukkunen olo. Ota nyt sitten selvää mistä tuulee :LOL:

Onko teillä miten toi paino noussu? Mä mietin että onko se positiivinen merkki kuitenkin kun mun paino ei oo noussu tän aikana, vaikka pari niitä sokeriylitystä on ollutkin. Ylitykset ei oo ollu suuria, mutta kuitenkin. Miten toi äidin oman painon kehitys vaikuttaa näissä insuliiniasioissa, siis lähinnä sitä että aloitetaanko insuliini vai ei?

Töissä mä oon vaan tänään käymässä, ei saa mitään oikeen tehtyä. Ei oo kyllä kovin montaa aamua ennen kesälomaa ja töiden päättymistä. Kait se motivaatio on siks ihan finaalissa.

Nyt lähen kahville kuluttamaan aikaa :D

Alkaa näyttämään siltä, että rupee miula arvot kohoomaan...edelleen ovat kyllä sallittujen sisällä, hyvinkin..mutta nyt esim aamupalan jälkeen 6.4 ja lounaan jälkeen 6.6, eilen samanlaisia arvoja... sallituissa ovat, mutta aikasemmin arvot olleet jotain 5.5-5.9 paikkeilla..Lisäksi yleensä ennen lounasta ollut arvot tuolla alle 5, ni tänään sitten olikin jo 5.1.... Pitää huomenissa soitella neukkuun ja käydä lisää liuskoja ja samalla verensokeriseurantalappuja... Itse aijon kyllä pyytää, josko saisin nyt sitten mittailla taas sen 3xvko... Ei sillä muuten väliä, mutta tietäävät vaan tarpeeksi antoo liuskoja miule... Nyt vaan pitää rueta ihan toden teolla kattelemaan mitä suuhunsa laittaa ja minkä verran ni jospa ne ei pomppais enää korkeemmalle...

joskus rv 30 tietämissä alkaa insuliini tarve lisääntymään ni silloin vissiin voi noi sokerit alkaa nousta. Näin mulle ainakin selitettiin, niin ja niin kauan ku ovat sallituissa luvuissa ni ei huolta.
Kyllähän mä itsekin oon vähän ehkä turhan hysteerikko noiden arvojen kanssa, mut oon nyt sit kuitenkin päättänyt et kait ne iha ok on kun kerran äippäpolilta niin sanotaan. Ainoo asia mikä nyt itseä huolestuttaa on toi et mun paino on lähtenyt nyt nousuun eli vissiin tarvii alkaa kattoa taas enemmän mitä suuhunsa laittaa

Kyllähän melkonen homma on ettei paino yhtään nousis, koska vauva, istukka, vesi, kohtu kuitenkin painaa.

Mulle tuli nyt se aika polille niiden sokereiden vuoksi, se ois 30.6 eli ens viikon keskiviikkona. Sitten mukana tuli joku toinen aika ilman selitystä se ois 3.8 eli silloin ois viikkoja 37+jotain. Oisko tuo nyt se painoarvio. Sinäänsä hauskaa että mulla on huomenna polille aika näiden maksa-arvojen vuoksi ja sitten viikolla 36+jotain.. Että yhtäkkiä mulla on aikoja vaikka muille jakaa ja vasta ei ollut mitään :whistle: Pitääpä huomenna kysyä asiasta.

UpsyDaisy 31+2

:kieh: :kieh: :kieh: :kieh: :kieh:

Kävin tänään neuvolassa ja :kieh: :kieh: :kieh: :kieh: paino oli noussut 1000g/vko!!!!!! Mä olen NIIIIIN raivostunut itselleni!
Paino on noussut tähän mennessä 8kg ja tavoitteeni koko raskaudessa oli 10kg. Mä en sitten onnistu missään..

Ja sikiöön vaikuttaa tuo painonnousu äidillä, näin minulle sanottiin rakenneultrassa. Insuliinien kanssa paino saattaa nousta enemmän, kuin muuten. Ja ylipainoisilla aloitetaan helpommin insuliinit ja vissiin, jos paino on noussut paljon ja on niitä ylityksiä.

Bubbeli (joka hyvin pettynyt itseensä )
22+4

Miulakin paino vaan jatkaa nousukiitoaan ja siitäkin pitää kyllä huomenna saada jutella neukkutädin kanssa, mikäli sillä huomiselle on vaan yhtään aikaa... Ja mahakin tuntuu kasvavan ihan silmissä :eek: Jos se juttelutuokio taas helpottas vähän mieltä...

mikähän mun sokereita vaivaa, kun ovat olleet alhaisia; ongelmiahan mulla on ollut näissä aamuarvoissa. vielä muutama viikko siten en saanut millään mittaustekniikalla, paastoajalla tai syömisillä alle 5,5, - ja NYT viikon sisällä oon mitannut 6 krt alle 5,5; ja tänään 4,7!!!!! :saint: -- :LOL: kyllä sitä kaikki epäilyttää; oli niin tai näin. :kieh: :p
painoa mulle on tullut maltillisesti, ottaen huomioon kaksosraskaus ja vauvat kuitenkin ovat jo yli 2 kiloisia molemmat(+ vedet ja istukat). aloituspaino oli 67 (bmi 26) ja nyt oli tänä aamuna ekan kerran 79. kauhistuttaa kyllä, mutta pakkohan sen on nousta...

jatketaas taas harjoituksia eli sokerinmittauksia ja supisteluja. :wave:

dreamer 34+1

Alkuperäinen kirjoittaja bubbeli:
:kieh: :kieh: :kieh: :kieh: :kieh:

Ja sikiöön vaikuttaa tuo painonnousu äidillä, näin minulle sanottiin rakenneultrassa. Insuliinien kanssa paino saattaa nousta enemmän, kuin muuten. Ja ylipainoisilla aloitetaan helpommin insuliinit ja vissiin, jos paino on noussut paljon ja on niitä ylityksiä.

Bubbeli (joka hyvin pettynyt itseensä )
22+4
Selittivätkö mitenkään et miten äidin painonnousu vaikuttaa sikiöön?

Tuskallista tämä odottaminen...meillä on puhelinaika neuvolaan VAIN tiistaisin klo 12-12.30... Onneks ei enää pitkää aikaa...Pitää soitella sinne ja kysellä lisää liuskoja ja käydä neukun vaalla paino kattomassa... Tuntuu tosiaan, että vaan nousee vaikka yritän olla syömättä mitään hyvää ja ruokaakin maltillisesti... :attn:

*MUOKS*
Sain ajan neuvolaan klo 14.30.... Tänäkin aamuna mittasin sokerit, arvot oli hyvä, mutta 1h arvo jatkaa nousuaan...vittujen vittu...ja söin aamupalaa jopa VÄHEMMÄN ku eilen aamulla ja silti melkein sama arvo... Pyllyjen pylly... Noh katotaan mitä terkka sanoo..hassua kyllä ku mittauspäivien välillä oli vain 5päivää välissä (sinäkin aikana tosin joitain mittauksia) ja sinä aikana nousi nuo sokerit... Tosin ollaanhan tässä menossa jo rv 35+5, mut kuitesnkin... Noh josko sitä viisaampi olis sitten tuon käynnin jälkeen...

Täällä ollaan taas viikkoa lähempänä laskettu, eli tänään siis 34+0.

Mulla ois ollu tänään diabeteshoitajalle soittoaika klo 12-13, mutta ei vastaa. Viime soiton jälkeen hällä numero vaihtunu ja on nyt kännykkä, eli luulis soittavan takas. No, pitää yrittää vielä kerran tälle päivälle ja huomenna sitten taas uudestaan jos en kiinni saa.

Marlin ja Justiina 34+0

äippäpolilla käyty näiden maksa-arvojen vuoksi. Niiden kanssa ei hurraamista mutta seuranta jatkuu.
Postiivista oli kuitenkin että vauvan koko oli ihan hyvä eli 31+3 ja painoarvio 1998g =) Ei tämäkään lääkäri hirveen huolissaan niistä koholla olevista paastoista ollut kun tunnin arvot kaikki ok.

Pikakäynti neukussa käyty ja mitään muuta en saanu irti ku liuskoja ja seurantavihkon..kyselin vaikka mitä liittyen näihin sokereihin ni käski vaan ottaa puheeksi ensi viikon ä-poli ajalla... Kuulema lääkäri tekee sitten päätöksen siitä, mitä tehdään.. Nyt kuitenkin käski mittailla 2xvko sokerit ja silläpä se... Kyselin nuista kohoilla olevista ennen ruokaa arvoista..siihenkin sanoi vain, että jos niitä tulee viikon sisällä useampi ni sitten pitäs rueta miettimään mitä tehdään, mutta jos 2xvko mittaan ni eipä se paljoa sano..mutta näillä eväillä sitä nähtävästi nyt etiäpäin mennään aina sinne ä-poli ajalle asti... Hirveesti olis sitten kysymyksiä sille lääkärille, että tokkopa niitä muistaa sitten edes kysyä..toivottavasti mies pääsis mukaan sinne ni josko se muistais jotain kysyä kun huolissaan on sekin raukka, että mitä vauvalle kuuluu..monta kertaa kironnut, että miksi ei esim. ultria vois olla useempaa ni näkis, että ainkain kasvu ja kehtiys olis ok...

Toi on kyllä jännä et mulla noita mittauksia on kolmena päivänä viikossa 4xpäivässä. Luulis et sekin olis joka puolella sama, eikä olis paikkakunta kohtaisia eroja.

tahtoisin jo siihen kokoarvioon... vielä kuitenkin olis noin 4 viikkoa ennen kuin siihen pääsen

No täällä on nyt se 2xvko 8xpvä.... Tosin nyt olen kyllä mittaillut paljon enenmmän koska haluun tietää mihin suuntaan nää sokerit menee...nyt kyllä ajattelin muutaman päivän tässä pitää ihan totaalisesti taas väliä ja kattoo vaikka viikonloppuna jos mittailis taasen sen 8xpvä..... Muuten vielä ok rajoissa, mutta tosiaan ne ennen ruokaa arvot rupee oleen korkeita...ja siihen ku ei saa vastausta että onko haitallista vai ei..pitää odotella sinne ens pe ä-polille... Mutta miun tuurilla siellä ei ole ketään sen viisaampaa ja ne ei osaa vastata yhteenkään miun kysymykseen..että ketuttaa... Taas oli ennen iltapalaa siinä ja rajoilla se sokeri...v*ttu...

:wave:

Painonnousuasia
Eivät selittäneet asiaa sen tarkemmin, enkä edes ajatellut asiaa sen kummemmin silloin. Päättelin äidin painonnousun (runsaan) ja sikiön kasvun olevan yhteydessä toisiinsa - molemmat nousee samalla. Luulisin, että painon kohotessa niin sokerit tekee piikkejä ja silloin vauvakin kasvaa. Luuloja siis vain kaikki :)

Mittauksista
Alkuunhan monilla saattaa olla samanlainen mittausohjeistus. Minullakin on mittausohjeet muuttuneet matkan varrella. Uskoisin erilaisten mittailujen johtuvan jokaisen yksilöllisestä tarpeesta.
Moniin eriäväisyyksiin ohjeissa ja raja-arvoissa on se, että vaikka meillä on sama diagnoosi on meillä kaikilla "ihan oma" sairaus. Hoitosuunnitelmat onkin tehtävä jokaiselle yksilöllisesti. Esim. Emmehän me piikittelijät pistä samaa insuliinimäärää keskenämme.

"Raskaan raksatyön raataja" Bubbeli 22+5

Alkuperäinen kirjoittaja bubbeli:
:wave:

Painonnousuasia
Eivät selittäneet asiaa sen tarkemmin, enkä edes ajatellut asiaa sen kummemmin silloin. Päättelin äidin painonnousun (runsaan) ja sikiön kasvun olevan yhteydessä toisiinsa - molemmat nousee samalla. Luulisin, että painon kohotessa niin sokerit tekee piikkejä ja silloin vauvakin kasvaa. Luuloja siis vain kaikki :)

Mittauksista
Alkuunhan monilla saattaa olla samanlainen mittausohjeistus. Minullakin on mittausohjeet muuttuneet matkan varrella. Uskoisin erilaisten mittailujen johtuvan jokaisen yksilöllisestä tarpeesta.
Moniin eriäväisyyksiin ohjeissa ja raja-arvoissa on se, että vaikka meillä on sama diagnoosi on meillä kaikilla "ihan oma" sairaus. Hoitosuunnitelmat onkin tehtävä jokaiselle yksilöllisesti. Esim. Emmehän me piikittelijät pistä samaa insuliinimäärää keskenämme.

"Raskaan raksatyön raataja" Bubbeli 22+5
Voihan se painonousu olla noinkin:) Itsellä vaan esikoinen oli aika pienen kokoinen vaikka oma paino nousikin paljon. tosin silloin ei ollut näitä sokeri ongelmia.

Niin no joo onhan tää jokaisella yksilöllistä tää mitenkä mikäkin asia menee:) mulla vaan taitaa olla aivot jossain muualla kuin mun pääkopassa :ashamed:

Mä oon itse ollut huolissani noista sokereista, vaan eipä nuo äippäpolilla tunnu olevan huolissaan, joten tarvii luottaa niiden ammattitaitoon.

Pikaisesti kommenttia:

Rae: älä ole noin huolissasi kun sun arvot on rajojen sisällä kuitenki, mitä muuta väliä sillä on? Itsellä päivällä noi ennen ruokaa arvot usein tosi matalia kun tulee touhuttua kaikenlaista yleensä noissa väleissä. Liikunta on muutenkin oiva keino laskea sokeriarvoja.
Mulle sanoi neukan täti eka kerralla sillon ku mittarin sain, että aamupalan jälkeen liikuntaa vaikka vaan 15min. niin ei nouse arvot liikaa.
No minä EN TODELLAKAAN ole aamulenkkeilijä ihminen ja kahta arvoa lukuunottamatta aamupalan jälkeen ollu ihan ok.

Herkuttelen välillä esim. mehujädellä ja ihan yhden herkutteluillanki pidin tossa. Ei tässä pää kestä jos koko ajan kyttää noita syömisiä.
Paino tippunut eka noin 2kg reilukin, mutta eilen taas noin 2kg näytti tulleen takas... turvotukset yms. vaikuttaa niin paljo painoon..

Ens viikon ke rakenneultra niin näkee toivottavasti kumpi siel masussa kasvaa ja miten kasvaa :)

nyt liikennepuisto kohta kutsuu ton pojan kanssa =) Aurinkoista päivää kaikille.

piprane ema ja Lotta 19+5

Yhteistyössä