Ravintosuosituksista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja R
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

R

Vieras
Hei kaikki,

Löytyyköhän jostain päin nettiä suomalaiset ravintosuositukset raskaanaoleville? Asun ulkomailla, enkä siis kuulu suomalaisen terveydenhoidon piiriin.

Tuo ravintoasia minua huolestuttaa muutenkin, sillä tämä pari viikkoa sitten toteamani raskaus oli meille iso, mutta iloinen yllätys.

Nyt mieleen vain tupsahtelee kaikennäköisiä kiellettyjä ruokia, joita olen syönyt ennen kuin tiesin olevani raskaana : kylmäsavuporo, majoneesi (jostain luin että se olisi kielletty), ehkä myös jotain pastöroimattomia maitotuotteita. Iiik!!! Sikiön terveys huolestuttaa ihan toden teolla.

Pystytäänkö sikiön mahdolliset listeria- ja muut tartunnat testaamaan ja hoitamaan?
Onko teille muille sattunut vastaavanlaisia vahinkoja?

http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;9878;10024;10156;10165;10170;10190

Tuolta pitäisi löytyä vältettävien lista.

Ainakin tuon toksoplasmoosin voi testata ja tarvittaessa hoitamaa. Valitettavasti alkuvaiheessa se voi kai aiheuttaa keskenmenon, en nyt muista miten se menikään.
Kannattaa mennä googleen ja laittaa hakusanoiksi esim. raskaus, listeria tai raskaus, toksoplasmoosi, niin tietoa löytyy paljon.

Älä huolehdi liikoja. Tietty ulkomailla asuessasi kannattaa sinun olla suhteellisen tarkka ravintoasioissa, mutta kohtuus kaikessa. Itse en ole pahemmin ravintosuosituksia käynyt läpi, aika vapaasti olen kaikkea syönyt. Jos jotain on tullakseen, voi tietysti tulla jo hyvin pienestä määrästä jotain ruoka-ainetta, mutta älä murehdi ainakaan jo syödyistä aineista. Nythän voit omien mieltymystesi mukaan noudattaa edllisen vastaajan antaman linkin ohjeita!

Monet voivat juoda viinaksia ja polttaa tupakkaa yms. vaikka kolme ekaa raskauskuukautta, ennen kuin edes tajuavat olevansa raskaana, eiköhän ne ole vaarallisempia kuin ruoka-aineet alkiolle....

Listeria on Suomessa ainakin tosi harvinainen, mutta jos tartunnan saa, se aiheuttaa heti ja aina keskenmenon. Sen vuoksi kannattaa välttää mm. tuorejuustoja ym. maitotuotteita joita ei ole tehty pastöroidusta maidosta ja lisäksi pakastevihannekset kannattaa kuumentaa 74 asteeseen, jolloin listeriabakteeri kuolee. Myös vakuumipakatuissa kaloissa voi olla listeriaa joten niitäkään ei suositella.

Hei!Muutimme mieheni kanssa Suomeen ollessani rv 29,ja edellisessä kotimaassani Italiassa raskaana olevat naiset söivät miltein kaikkea.Oma lääkärini ei kieltänyt edes sushia!
Vain raaka liha ja likaiset kasvikset ja hedelmät olivat kielletyllä listalla.Suomessa ihmisillä on kamala pelko siitä mitä saa syödä,mutta ei kiinnitetä huomiota tarpeeksi tuoreeseen ruokaan.Syödään paljon eineksiä,makkaroita ja karkkia,ja tuntuu että kaikissa elintarvikkeissa on hirveästi lisäaineita.Toisin kuin Italiassa.Eli loppuenlopuksi luulen että turha huoli syömisestä,kunhan ruoka on puhdasta ja järki päässä.Enemmän minusta kannattaisi kiinnittää huomiota luomu ja lisäaineettomiin
raaka-aineisiin. Kaikkea hyvää!

Kiitos paljon vastauksistanne!
Olen menossa lääkäriin vasta ensi viikolla, eli en ole vielä saanut paikallisia ravintosuosituksia.

Tuntuu tosiaan että eri maissa painotetaan eri asioita. Täällä Ranskassa raskaanaolevat tuntuvat välttelevän lähinnä raakaa lihaa ja huonosti pestyjä vihanneksia ja hedelmiä. Netistä luinkin että toksoplasmoosi olisi yleisempää näillä leveysasteilla (Ranskassa, Italiassa ja Espanjassa) kuin Suomessa.

Yhteistyössä