Ravintolat syrjivät ulkomaalaisia:(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja se on rasismia!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

se on rasismia!

Vieras
Moni tummaihoinen epäilee ravintoloiden syrjivän ulkomaalaisia
6.3.2011 6:45 | Kommentit
A A Janne Toivonen

Kirjoittaja on uutistoimituksen toimittaja.

Sähköposti Janne Toivonen
Helsingin Sanomat
Leif Rosas

Mohammed Mubarik odotti pääsyä ravintola Baarikärpäseen aamuyöstä Helsingin keskustassa lauantaina.

Gambialainen Owainou Sallah siemaisee kokislasinsa loppuun ravintola Stadin Tähdessä Vallilassa. Hän tietää, että aina ei selvin päinkään ole takeita ravintolaovien aukeamisesta.

"On sanottu, että silmät punoittavat ja että olen liian humalassa, vaikka en olisi juonut mitään."

Vähemmistövaltuutetulle on viime vuosina tehty kymmenkunta kantelua, joiden mukaan ravintolat valikoisivat asiakkaitaan ihonvärin perusteella. Valtaosa kanteluista koskee eri yritysten Helsingin keskustassa pyörittämiä ravintoloita. Mukana on myös tapauksia Espoossa ja Vantaalla.

Helsingin Sanomat haastatteli neljäätoista ulkomaalaistaustaista miestä. Heistä yksitoista oli kokenut jonkin asteista syrjintää.

Kaisaniemen Molly Malonés -ravintolassa viihtyvän nigerialaissyntyisen James Orivrin mielestä riidanhaastajat ovat suurempi ongelma kuin sisäänpääsy.

"Kun pääsee sisälle, känniset alkavat uhota."

SK ravintoloiden toimitusjohtaja Antti Raunio kiistää, että konsernin ravintoloissa syrjittäisiin asiakkaita ihonvärin perusteella.

"Ei missään nimessä enää nykyään. Suomi on muuttunut."

Rainer Hiltunen vähemmistövaltuutetun toimistosta sanoo, että ilmiö jää helposti piiloon.

"On mahdotonta sanoa, kuinka paljon syrjintää todella on. Moni ei raportoi sitä minnekään."

Voi olla, että noin tapahtuu. Ja tänä päivänä kun persut jyllää, en ihmettelisi, vaikka sitä tapahtuisi tietoisestikin. En tarkoita, että pelkästään portsarit tai ravintolan johto ajattelisi rasisistisesti. Jos asiakaskunta on perussuomalaisvoittoista ja sisään tulee joukko maahanmuuttajia, tappelu alkaa olla valmis. Justiin niin kuin James tossa sanoo. Onko se sit ihme, jos tällaisen tapahtumista yritetään estää?

On se kumma että tietty ryhmittymä keksii jokapaikasta rasitia, mihinköhän rasistisuuteen minä vetoa kun minutkin on käännytetty ravintolan ovelta pois kun olin kuulemma liian humalassa. Olin suoraan saunasta tullut ja tulin hakemaan kuskattavia kavereitani :) Joten kyllä minulla oli posket punoittavat kun suoraan saunasta revittiin kuskiksi.

Juuri näin, mua ei ole koskaan käännytetty ovelta mistään syystä, mutta lähes jokainen tuntemani MIES on. Perusteluina useimmiten tuo liika humala (kummasti vaan päästään sitten toiseen pubiin), lippis (eikä auta, vaikka sen ottais pois), väärät kengät (vaihto kotona ei auta, uudella yrtityksellä ollaan taas liian humalassa) jne. Mihin instanssiin he saavat valittaa?

Rasismiahan nähdään tasan just siellä, missä sitä halutaankin nähdä!

[QUOTE="vieras";23291201]Faktaa on. Mut on käännytetty ovelta ihonvärini perusteella ja rasistisella lauseella höystettynä ja nainen olen.[/QUOTE]

Mikä tämä "rasistinen lause" oli?

Mitä, onko Baarikärpänen taas avattu?

Itse asiaan, kyllä mä uskon tuon. Mulla on pari tummaihoista kaveria, jotka ovat kertoneet samanlaisia juttuja. Ja kun on pariin kertaan törmännyt räikeään rasismiin, niin sitä alkaa ottamaan kaikki pienetkin asiat syrjintänä ja tavallaan kulkea herkempänä. Ei rasismi mihinkään tietyistä suomalaisryhmistä ole kadonnut ja kännissä neekeriä huudellaan herkemmin, varsinkin sen tutun kaveriporukan suojista.

On myös niitä ulkkareita, jotka huutelee rasistia turhaan, mikä tekee hallaa koko maahanmuuttajayhteisölle. Itsekin olen törmännyt nuorena asiakaspalvelutilanteessa siihen, että somalityttö oli tyytymätön kun en joustanut hänen tapauksessaan ja sain kuulla olevani rasisti. Se lähinnä huvitti, koska tiedän kyllä itse tyttöä paremmin mitä olen ja en ole, ja rasisti en ole koskaan ollut.

Mikä tämä "rasistinen lause" oli?

En viitsi täällä kertoa yksityiskohtia, asia koski minua ja ulkomaalaista seuraani. Vein asian eteenpäin ja sain korvauksen. Tiedän myös samanlaisen tapauksen, jossa syrjittynä oli venäläinen.

Ei tämä palstalla jauhaminen kuitenkaan asiaa edistä ja onneksi näistä tapauksista on jo vuosia. Omalla kohdallani Suomi tosiaan on muuttunut ja toivottavasti tällaista ei enää tapahdu kenellekään. Totesin vain, että faktaa on.

Sekä töissä että vapaalla ravintoloissa liikkuneena voin sanoa, että kukaan - ei siis kukaan - tähän ketjuun kirjoittavista moralisoijistakaan haluaisi olla keskustan ravintolassa johon päästetään sisään kaikki pyrkivät ulkomaalaistaustaiset jotka eivät ole kännissä.
Tuossa jutussakin mainittu Stadin Tähti on paikka jossa kontrolli on löysä ja meno on sen mukaista, eli äärimmäisen vaarallista. Järjestyksenvalvojien tehtävänä on turvata asiakkaiden turvallisuus ja ennaltaehkäistä ongelmat.
Voitte olla varmoja että ravintolanpitäjille kelpaa eurot riippumatta minkä värisestä kädestä ne liikkeelle lähtevät. Se että he itse korostavat kontrollintarvetta johtuu aiemmista kokemuksista, eli tietyt vähemmistöryhmät aiheuttavat jatkuvasti ongelmia.
Tarkemmin sanottuna romanit, irakilaiset, turkkilaiset, somalialaiset, nigerialaiset ja toisinaan myös virolaiset.

Eli ravintoloiden henkilökunta syrjii tiettyjä vähemmistöjä. Jos sisään päästetään suomalainen kun äsken käännytettiin selvinpäin oleva ulkomaalainen niin mitä muuta se on kuin syrjintää. Voidaan puhua ennaltaehkäisystä blaa blaa blaa, ehkä tämä viimeisin sisään tullut turkkilainen on se viimeinen korsi jonkun suomipunaniskan selässä, joka aiheuttaa napsahduksen, mutta eihän se ole kenenkään muun kuin sen agressiivisen osapuolen syy.

Ei vaan kyllä se on juuri niin, että ulkomaalaiset tappelevat - joko keskenään- tai sitte suomalaisia vastaan ja he pyrkivät tekemään sen aina joukolla.
Lainaan Sedu Koskista joka varmasti on suurin asiantuntija yökerhojen osalta Suomessa:
"Kun ulkomaalaiset alkavat rähinöidä, se ei ole sitä, että lyönkö minä ensiksi vai lyötkö sinä. Siinä vaiheessa on jo lyöty. Teräaseella tai kolpakolla. Ja yleensä siinä ollaan jollain jengillä. On varmistettu, että jengi on paikalla ja sitten vasta mätkitään."

Kuten sanoin, raha kelpaa ravintoloitsijalle kyllä, mutta jossain menee se raja heilläkin. Kukaan ei halua jatkuvia joukkotappeluita omaan paikkaansa sillä siinä vaiheessa ainakin kantasuomalaiset sieltä katoavat kun maine leviää.

Juuri näin, mua ei ole koskaan käännytetty ovelta mistään syystä, mutta lähes jokainen tuntemani MIES on. Perusteluina useimmiten tuo liika humala (kummasti vaan päästään sitten toiseen pubiin), lippis (eikä auta, vaikka sen ottais pois), väärät kengät (vaihto kotona ei auta, uudella yrtityksellä ollaan taas liian humalassa) jne. Mihin instanssiin he saavat valittaa?

Rasismiahan nähdään tasan just siellä, missä sitä halutaankin nähdä!

Samaa mielta!! Ja monesti nama ulkomaalaiset aiheuttavat itse hamminkia ja kayttaytyvat huonosti. Eivat ehka siksi paase ravintolaan, kuten ei suomalainenkaan jos ei osaa kayttaytya!!

Rasismia vaan syytetaan heti vaikka itse on sotkunsa aiheuttanut. Ei suomessakaan ihan mita vaan saa tehda!!

Kaikesta muusta näköjään uutisoidaan paitsin ulkkareiden joukkotappeluista rafloissa. Multa on jäänyt ihan huomaamatta tällainen vakava ongelma.

Tässä yksi esimerkki ulkkareille tyypillisestä laumakäytöksestä:
Joukkotappelu ruotsinlaivalla - Ilta-Sanomat

"Vt. ylikonstaapeli Lars-Erik Engblom Maarianhaminan poliisista arvioi, että diskossa oli kello kolmen ja puoli neljän välillä 60-70 nuorta irakilaismiestä.

He olivat tulossa takaisin Suomeen käytyään äänestämässä Tukholmassa.

Engblomin mukaan yksi irakilaisista riisui diskossa ylävartalonsa paljaaksi. Baarimestari kehotti miestä pukemaan paidan ylleen. Mies ei totellut, vaan löi baarimestaria nyrkillä. Tämä kutsui vartijat.

Kapteenin mukaan tappelu laajeni joukkoyhteenotoksi, kun vartijat raudoittivat baarimestarin lyöjän ja ryhtyivät viemään häntä laivan putkaan.

- Siellä lensi kaikenlaista irtainta, tuhkakuppeja ja tuoleja. Ihmisiä lyötiin erilaisilla esineillä. Henkilökunnan vammat olivat lähinnä mustelmia, haavoja ja jokunen katkennut hammas, Enkvist kertoo.

Enkvistin mukaan kaikki irakilaiset selvisivät tappelusta vammoitta."

Itse kerran eksyin pikkukännissä Helsingissä erääseen reggae-henkiseen paikkaan jossa tilasin oluen. Olut jäi lopulta juomatta kun huomasin, että kaikki paikan 30 muuta ihmistä olivat afrikasta tulleita ja näistä suuri osa tuijotti meikäläistä vähän turhan tiiviisti... liukenin minuutin kuluessa kun ilmasto oli käymässä väkivaltaiseksi.

Eli käytännössä löytyy jo mustille omat paikkansa kuten myös valkoisille. Näin se vaan menee, useimmat viihtyy parhaiten omiensa parissa.

Itse kerran eksyin pikkukännissä Helsingissä erääseen reggae-henkiseen paikkaan jossa tilasin oluen. Olut jäi lopulta juomatta kun huomasin, että kaikki paikan 30 muuta ihmistä olivat afrikasta tulleita ja näistä suuri osa tuijotti meikäläistä vähän turhan tiiviisti... liukenin minuutin kuluessa kun ilmasto oli käymässä väkivaltaiseksi.

Eli käytännössä löytyy jo mustille omat paikkansa kuten myös valkoisille. Näin se vaan menee, useimmat viihtyy parhaiten omiensa parissa.

Kerrotko ihan nimen, niin ihmiset tietää joko välttää tai mennä leikkimään turistia.

Ai tarkoitatko, että Hesan reggae-paikkoihin ei valkoisilla ole asiaa?! :D Nyt oot hieman joutunut omien ennakkoluulojesi uhriksi! :D :D

nim. viimeiset 15v reggae-bileissa tanssinut suomalainen

Ai tarkoitatko, että Hesan reggae-paikkoihin ei valkoisilla ole asiaa?! :D Nyt oot hieman joutunut omien ennakkoluulojesi uhriksi! :D :D

En tarkoittanut enkä myöskään niin kirjoittanut viestissäni. Tästä tapauksesta on 10v aikaa, en muista paikan nimeä ja totta puhuen musiikkitarjontaan ehdin tutustua vain sen puolikkaan biisin verran. Joka tapauksessa nopea lähtö tuli.

Yhteistyössä