rautalisä ja alkuraskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja FantaViona
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

FantaViona

Jäsen
31.07.2013
103
11
18
Hei!

Olen raskaana seitsemännellä viikolla. Minulla on aina ollut hyvä hemoglobiinitaso, mutta nyt yllättäen ferritiiniarvoni on matala. Gynekologini suositteli minulle punaisen lihan kuuria ja sanoi, että purkkirauta voi haitata alkion kehittymistä. Olen ollut monta vuotta kasvissyöjä, mutta nyt aloitin kehoituksesta lihan syömisen. Kuitenkin moni lähde sanoo, että lisärauta ei todellisuudessa haittaa alkiota vaan voi lähinnä lisätä pahoinvoinnin tunnetta ym. raskaana olevalle. Miten asia oikeasti on - onko purkkiraudasta haittaa alkiolle?

Olen myös huolissani siitä, että jos en saa ruualla ferritiiniarvoa nousemaan, haittaako sen matala taso alkion aivojen kehittymistä - eli pitäisikö kuitenkin syödä rautaa sekä purkista että ruuasta?

Hei,

Matala ferritiinitaso tarkoittaa sitä, että rautavarastot ovat vähenyneet. Raskaus kuluttaa rautaa ja jossian vaiheessa sinulle voi tula anemiakin. Siksi lisärauta on tarpeen. Lihaa syömällä varastot eivät täyty riittävästi, vaan tarvitset rautaa. Tablettien sisältämä rauta ei takuulla vaikuta alkion kehitykseen. En ymmärrä, mistä tuollainen käsitys on ylipäänsä tullut. Se ei myöskään aiheuta pahoinvointia. Raudatableteista imeytyy korkeintaan 200mg vuorokaudessa, joten sitä suuremmasta annoksesta ei ole hyötyä.
Jos ferritiinistaso on erittäin matala ja jos on anemia, rauta voidaan antaa suonensisäisenä tiputuksena. Sillä tavalla varastot saadaan korjattua heti.

Eero Varila
Naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri