Rauhoittavien määrääminen tk:ssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhuuu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huhuuu

Vieras
Heippa!
Mulla on ollut käytössä Oxamin 15mg tarvittaessa 6v. Pari vuotta mennyt ilmankin mutta paniikkikohtauksia joita tulee nuo ei lievennä. Enneltaehkäisevästi en oikein halua käyttää ellei jo valmiiksi ahdista paljon. Mutta esimerkiksi 6h lentomatkan olin aivan täysin lamaantunu kauhusta (järjetön pakokauhu)vaikka otin pari tuntia ennen lentoa ja lennolla rauhoittavan.. Kolmen lapsen kanssa ei ollut kovin mukavaa matkustaa kun oksetti ja pelotti. Tulomatka meni kyllä ilman rauhottavaa.
Ja on peruslääkitys ahdistuneisuuteen myös. Nyt vaan varasin lääkärin ajan mutta mietin että suostuuko vahvempaa määräämään noita pahempia kohtauksia varten vai laittaako vaan lähetettä eteenpäin. Vielä reissu tiedossa mutta kieltämättä pelottaa jo valmiiksi :(
Ja siis kohtauksia on harvoin, edeltävät oxaminit (30kpl) ehti vanhentua ennenkuin käytin kaikkia.

Onko sinulla muita fobioita kuin lentopelko? - Ostapa kirja Edmund J. Bourne: Vapaaksi ahdistuksesta. Se on työkirja ahdistuksesta ja peloista kärsiville. Eikös Finnair myös järjestä tutustumiskierroksia pelokkaille?

Sama ongelma. Pelkään lentoja kuukausia ennen lähtöä. Taustalla paniikkihäiriö, joka ei auta asiaa. En ole ikinä ottanut rauhoittavia lentoa varten. Ennen lapsen syntymää luotin alkoholin rentouttavaan voimaan lennoilla. Nykyään vaan kärvistelen. Josset lennä yksin lasten kanssa, ehkä tuhdimpi annos rauhoittavia auttaisi. Uskon, että saat reseptin.

Mulla ei varsinaisesti ole lentopelkoa. Oon vaan aina ollut kova stressaamaan kaikesta hyvissä ajoin etukäteen :/ joskus ahdistaa kaikki ja joskus ei juurikaan mikään. Outoa o.O

Vahvemmilla Opamoxeilla tätä ei ratkaista. Hakeudu psykologille.

Miksei ratkaistaisi? Rauhoittavathan nimenomaan auttavat tilapäisesti käytettyinä. Samoin esim ennen pelottavaa tutkimusta voi tarvita rauhoittavaa. Ei se tarkoita sitä että alkaisi jatkuvasti syödä rauhoittavia!
Psykologista voi olla apua muttei välttämättä ole. Eikä se psykologi siellä lennolla kädestä pidä.

Entä jos otat niitä kaksi?

Annostus ja vaikutus on yksilöllistä (mä otan puolikkaan, ja puolen tunnin kulutta nukahdan ja nukun 2-3 tuntia, harvoin tarvitsenkaan, pieni annos citalopramia peruslääkityksenä, diagnoosina yleinen ahdistuneisuushäiriö),.

Psykologia olen aikoinaan kokeillut mutta ei tuntunut olevan mitään hyötyä. Psykiatrilla olen myös käynyt ja saanut diagnoosin yleistyneeseen ahdistuneisuushäiriöön jossa esiintyy paniikkikohtauksia.
Oxaminia olen myös ottanut sen 2 kerralla mutta väsytti vain ja ahdistus pysyi samana. Joten sitä ei viitsi enää kokeilla.
Ja yleisesti ottaen olo on hyvä lukuunottamatta noita kovia kohtauksia mitä ehkä 2kk-1v vuoden välein tulee.
Toki kyllä käyn psykiatrin tai psykologin luona jos lääkäri niin vaatii mutta ei pitäisi olla mitään menneisyyden haamuja mieltä vaivaamassa.

Psykologia olen aikoinaan kokeillut mutta ei tuntunut olevan mitään hyötyä. Psykiatrilla olen myös käynyt ja saanut diagnoosin yleistyneeseen ahdistuneisuushäiriöön jossa esiintyy paniikkikohtauksia.
Oxaminia olen myös ottanut sen 2 kerralla mutta väsytti vain ja ahdistus pysyi samana. Joten sitä ei viitsi enää kokeilla.
Ja yleisesti ottaen olo on hyvä lukuunottamatta noita kovia kohtauksia mitä ehkä 2kk-1v vuoden välein tulee.
Toki kyllä käyn psykiatrin tai psykologin luona jos lääkäri niin vaatii mutta ei pitäisi olla mitään menneisyyden haamuja mieltä vaivaamassa.
No sitten sinun kannattaisi varmaan kokeilla jotain muuta rauhoittavaa kuin oxaminia, esim. diapamia tai xanoria. Noidenkin vaikutukset on yksilöllisiä eikä sopivaa löydy kuin kokeilemalla. Xanor on lyhytvaikutteinen mutta sen depot-versio saattaisi olla kokeilemisen arvoinen. Ja ei, en käytä itse rauhoittavia enää ollenkaan, lopetin ne kymmenisen vuotta sitten. Joskus olisi tarvetta kun mullakin se ahdistus usein kova mutta tähän asti olen pysynyt hengissä ilmankin. Matkustele en koska mullakin paha lentopelko, mutta lääkäreiden mielestä on silloin parempi pysyäkin kotona. Toivottavasti saat apua!

No sitten sinun kannattaisi varmaan kokeilla jotain muuta rauhoittavaa kuin oxaminia, esim. diapamia tai xanoria. Noidenkin vaikutukset on yksilöllisiä eikä sopivaa löydy kuin kokeilemalla. Xanor on lyhytvaikutteinen mutta sen depot-versio saattaisi olla kokeilemisen arvoinen. Ja ei, en käytä itse rauhoittavia enää ollenkaan, lopetin ne kymmenisen vuotta sitten. Joskus olisi tarvetta kun mullakin se ahdistus usein kova mutta tähän asti olen pysynyt hengissä ilmankin. Matkustele en koska mullakin paha lentopelko, mutta lääkäreiden mielestä on silloin parempi pysyäkin kotona. Toivottavasti saat apua!

Se on vaan ettei lääkärit kai nykyään xanoria ainakaan määrää mielellään. Diapami on tietääkseni hidas vaikutukseltaan tai samaa luokkaa oxaminin kanssa. Tosin jos kova paniikkikohtaus ehtii päälle niin tuskinpa on olemassa pikaista apua.. Kaikilla rauhoittavilla varmasti ainakin puolisen tuntia kestää ennenkuin vaikutus alkaa?
Itse en vaan millään suostuisi luopumaan reissusta, vaikka helpompaa se olisi oman mielenrauhan kannalta.

Yhteistyössä