Ratsastus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lilla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
mulle sanottiin jo yksityisen varhaisultrassa että ratsastus olis sellanen jota tulis välttää. ei oo kuulemma hyväks lapselle oikein missään vaiheessa. ja toisaalta, onhan siinä putoamisriskikin... muuten se gyne sanoi et kaikkea voi tehdä mikä hyvältä tuntuu. ja jokaisen oma asiahan se tietenkin on mut näin mulle sanottiin.

Saa ratsastaa, ei ole kiellettyä! Itse olen 17+? ja olen ratsastanut koko raskausajan 1-2 kertaa viikossa. Olen kyllä harrastanut kyseistä lajia jo vuosia. On kuulemma kovin yksilöllistä, kuinka pitkälle voi ratsastaa. Itse olen ainoastaan harjoitusravia pyrkinyt välttämään. Kaverini ratsasti säännöllisesti noin viikolle 20. Entä muut ellit, kertokaa kokemuksia?

Hei,

ratsastin viikolle 17 asti, lopetin lähinnä kesälaitumien takia. Tosin voipi olla, että vatsa olisi ruvennut oleen jo tiellä esim. ratsaille nousussa ja laskeutuessa. Mulle sanottiin neuvolassa, että voi ratsastaa. Putoamisvaara tietysti aina on, mutta lääkäri sanoi myös, että vauva on kuitenkin aika hyvässä suojassa mahan sisällä. Minäkin vältin harjoitusravia juuri ""hölskymisen"" takia, muut askellajithan eivät juuri hölskytä. Mutta enpä tiedä olisiko siitäkään haittaa ollut, samaa hölskyntää kun saa aikaiseksi esim. lenkkeillessä.

minulle sanottiin, että niin pitkään voi mennä kun hyvältä tuntuu. Eilen menin viimeisen kerran kun ponit lähti kesälaitumelle, viikkoja oli 35+4. Tosin viimeaikoina se minun ratsastamiseni on ollut lähinnä köppttelyä joku ravi-ja laukkapätkä välissä. Kyllä se oma keho sit viimeistään ilmaisee koska on syytä lopettaa, lisäksi tulee myös ottaa huomioon millainen hevonen/poni on.

Tämä on tietenkin vain yksi äärimmäinen esimerkki, mutta kerron kuitenkin. Sukulaistyttöni sai joitakin vuosia sitten juuri 18 vuotta täytettyään lapsen, joka syntyi yllätyksenä koko suvulle (ja väitetään, että hänelle itselleenkin, mutta luulenpa, että hän ei halunnut kertoa). Hän ratsasti aivan synnytykseen asti kaikkia askellajeja vuosien kokemuksella ja oli kyllä joskus raskauden viimeisellä kolmanneksella pudonnutkin! Syntyi terve tyttö, joka pärjää koulussa hyvin jne. (Alkoholia äiti ei alaikäisenä juurikaan käyttänyt.) Tämä asettaa tietenkin omaan arvoonsa kaiken muunkin varomisen ja hössötyksen, mutta kukapa meistä, jotka tiedämme raskaudestamme, uskaltaisi olla varomatta...

joo mulle sanottiin neuvolassa jo edellistä vauvaa varrotessa että alku ajan voi ratsastaa mutta todellakin se putoamis riski on ja se että istukka irtoo.itse odotan nyt toista ja vatsa jo kuitenkin niin iso että pientä köpöttelyä menen vieläkinm mutta en riskeeraisi lastani millään kovalla harjoituksilla niinkun harjoitus ravi esim.on. mutta jokaisen oma mielipide

Yhteistyössä