Ratsastus ja varusteet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tenila
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tenila

Vieras
Hei,

lapset on aiemmin ratsastaneet vain kesäsin, jolloin on ollut jotkut luistamattomat tavalliset housut ja kumpparit eikä hanskoja vissiin ollenkaan tai sitten oli sellaset tosi ohuet, missä on nahkaosa.

Nyt varattiin tunti ja yhtäkkiä tajusin, että eihän kumppareissa tosiaan tarkene. Siis, meillä on vain kuomat tms. kengät. Voiko niillä käydä ratsastustunnilla? Siis tarkoitus on ihan jatkaa tätä hommaa, ei pelkästään yksi tunti.

Samoin housut, käykö toppahousut, onko liukkaat? Entä hanskat, millä myös tarkenee ja mitkä on hyvät? Pitääkö mun oikeesti ettiä parissa päivässä oikeat kamppeet vai pärjätäänkö näillä?

En ollu ees miettiny asiaa, kun tosiaan ennenkin on näillä menty... mutta kesällä.

Eli Kuomissa liian pienet... Varmaan kaikissa muissakin talvikengissä sitten? Joudunko ostamaan ihan oikeat ratsastussaappaat? Tarkeneeko niissä aloitteleva lapsi?

Kengissä pitäs olla vähän "korkoo" että kenkä pysyy jalustimessa. Ratsastushousut on myös mukavammat,ei paina saumat ja pysyy paremmin kyydissä...huutiksessa on tavallisia ja topparatsastushousuja aika halvalla. Eihän ne toki nyt heti kerkeä mutta jatkoa ajatellen.

Itse hankkisin sofshell ratsastushousut, ovat lämpimämmät kuin tavan ratsarit ja pitäävät vettä kesää silmälläpitäen.
Itse en tykkää ratsastaa toppahousuilla, ovat kamalan liukkaat. Sillä ratsastan talvella villahousut/fleecekalsarit ratsastushousujen alla.

Ei kumiset ratsastussaappaat paljoa maksa, mutta niissä kyllä tulee kylmä talvella.
Hanki lapselle talviratsastamiseen tarkoitetut kengät, niitä varmaan löytää netistä kirppareilta.

toppa hanskoilla pärjää hyvin. aloittelijalla normi toppahousuilla pärjää. sitten kun tekevät enemmän (ratsastanut pari vuotta) kannattaa hommata kunnon varusteet. aloittelian kannattaa satsaa kenkiin ja kypärään. kengissä ainoa vaatimus on parin sentin korko ja jos talvikengästä on kyse olisi hyvä että on tarpeeksi siro jotta mahtuu jalustimmen :) Hööksistä saa halvalla harrasajalle hyvää tavaraa. ei kannata ostaa laatu (kallista) ennenkuin ovat kasvaneet :)

Yhteistyössä