rasvapatti, kasvain

  • Viestiketjun aloittaja Josu
  • Ensimmäinen viesti
Josu
Odotan pääsyä patin leikkaukseen, joka jalastani löydettiin. Lääkäri ei osannut sanoa mikä se on, mutta leikkaukseen silti pisti. Onko kellään ollut rasvapattia? Pelkään että kyseessä on kasvain eikä vaaraton rasvapatti. Patti ei ole kipeä, se on pehmeä ja kuhmuinen. Jos jollain on kokemusta???
 
möhkö
Mulla on ollut jo vuosia myös patti (reilun sormenpään kokoinen) jalan etuosassa sääriluun vieressä. Se "muljuu" sormeni alla sitä painellessa. Pelästyin itsekin sitä alkuun. Lääkärin ultran mukaan se on joku lihaksen pullistuma tms. Siis täysin vaaraton, eikä sitä ole leikattu. Hyvä, että sinä pääset leikkaukseen. Silloin ainakin saat mielellesi rauhan patin suhteen. Tsemppiä!
 
Mulla oli rasvapatti polven yläpuolella noin 10 vuotta sitten. Se ehti olla melkein vuoden ennenkuin mainitsin lääkärille (teini-ikäinen kun olin vielä silloin...) ja lääkäri passitti heti leikkaukseen. oli tosiaan ihan hyvänlaatuinen tapaus, kasvoi melko isoksi sen vuoden aikana, pehmeähkö ja "muljuva" oli silloin. Eli älä pelkää, leikkaukseen vaan ja huoli pois päiväjärjestyksestä! :hug:
 
Mulla oli ainakin kymmenen vuotta patti jalkapöydässä. Se ei ollut kipeä. Täytyi vain ottaa huomioon kenkiä ostaessa, esim. ettei avokkaiden reuna paina pattia. Kaikki aina kauhisteli pattia itse olin siihen tottunut ja kun ei vaivannut, en mennyt lääkäriin. Kun sitten olin kirurgin vastaanotolla suonikohjujen vuoksi hänen huomio kiinnittyi pattiin. Se kuvattiin ja leikattiin samalla kuin suonikohjut. Kirurgi arveli sen olevan rasvapatti. Parin viikon kuluttua sain patologin vastauksen: kyseessä olikin kasvain, hyvänlaatuinen. Ohjeeksi sain, jos patti kasvaa uudelleen tai kipeytyy, on jalkaan tehtävä isompi leikkaus. Aikaa tuosta on kuusi vuotta, eikä uutta pattia ole tullut.
 
Mullakin on "rasvapatti" rinnassa, ollut jo 4- vuotta.
Kävin mammografiassa silloin 4 vuotta sitten ja diaknoosi oli lipooma.
Lueskelin yksi päivä nettiklinikalta että on olemassa myös pahanlaatuinen rasvakasvain eli liposarkooma, joka on rasvakudos syöpä.
Olenkin nyt menossa seuranta kuvaukseen ja aion vaatia leikkausta, koskapa se patti on mielestäni kasvanut jonkin verran ja tämä liposarkooma on hitaasti kasvaa laatua.
Jos eivät leikkaa niin ainakin solunäyte pitää ottaa, on alkanut vähän vaivaamaan tämä patti asia, kun työkaverini kuoli rintasyöpään tänä syksynä.
TOsin terveyskeskuslääkäri ei tiennyt liposarkoomasta mitään enkä alkanut hänen kanssaan asiasta väittelemään, koska antoi kumminkin lähetteen kuvaukseen.
Asenne oli kyllä tällä lääkärillä jotenkin omituinen, pattini on 2 cmpitkä
ja 1,5cm leveä selvästi tuntuva ja röpelöinen, hän vaan totesi: ettei se ole kovinkaan kummoinen?

:headwall:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.12.2004 klo 20:22 Sari kirjoitti:
Mullakin on "rasvapatti" rinnassa, ollut jo 4- vuotta.
Kävin mammografiassa silloin 4 vuotta sitten ja diaknoosi oli lipooma.
Lueskelin yksi päivä nettiklinikalta että on olemassa myös pahanlaatuinen rasvakasvain eli liposarkooma, joka on rasvakudos syöpä.
Olenkin nyt menossa seuranta kuvaukseen ja aion vaatia leikkausta, koskapa se patti on mielestäni kasvanut jonkin verran ja tämä liposarkooma on hitaasti kasvaa laatua.
Jos eivät leikkaa niin ainakin solunäyte pitää ottaa, on alkanut vähän vaivaamaan tämä patti asia, kun työkaverini kuoli rintasyöpään tänä syksynä.
TOsin terveyskeskuslääkäri ei tiennyt liposarkoomasta mitään enkä alkanut hänen kanssaan asiasta väittelemään, koska antoi kumminkin lähetteen kuvaukseen.
Asenne oli kyllä tällä lääkärillä jotenkin omituinen, pattini on 2 cmpitkä
ja 1,5cm leveä selvästi tuntuva ja röpelöinen, hän vaan totesi: ettei se ole kovinkaan kummoinen?

:headwall:
Jep! pidä kiinni siitä että asia tutkitaan, äläkä anna periksi. Olen vihdoin oppinut minäkin, että lääkäreihin kannattaa suhtautua kriittisesti ainakin terveyskeskuksen yleislääkäreihin. Nyt olen vihdoin asiantuntevien syöpälääkäreiden hoidossa ja tunnen oloni turvalliseksi, vaikka kävi huono säkä alunperin ja tilanne on riistäytynyt käsistä.
 
Tette
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.11.2004 klo 13:08 möhkö kirjoitti:
Mulla on ollut jo vuosia myös patti (reilun sormenpään kokoinen) jalan etuosassa sääriluun vieressä. Se "muljuu" sormeni alla sitä painellessa. Pelästyin itsekin sitä alkuun. Lääkärin ultran mukaan se on joku lihaksen pullistuma tms. Siis täysin vaaraton, eikä sitä ole leikattu. Hyvä, että sinä pääset leikkaukseen. Silloin ainakin saat mielellesi rauhan patin suhteen. Tsemppiä!
mullakin on ihan samassa paikassa!! aattelinkin et se varmaan onkin joku rasvapatti...mut en osannu kuvitella et vielä joku kasvain..!!!
hui!! :/
siinä se on ollu toista vuotta, eikä mikskään muutu..
 
Mii
mulla on ollut pieni jyvän kokoinen rasvapatti nivusissa. raskauden aikana neuvolalääkäri sitä katseli ja sanoi että on vaaraton, mutta voidaan poistaa jos alkaa tulla hankaluuksia kun on niin ikävässä paikassa. no nyt olen ollut kohta kaksi viikkoa antibioottikuurilla kun se sitten päätti tulehtua. paisui yhdessä yössä peukalonpäänkokoiseksi punaiseksi ja kipeeksi patiksi. kuuri on auttanut mutta patti on silti vielä isompi ja ärtyneempi kuin ennen kuuria. nyt odotellaan sitten että rauhoittuu lopullisesti että voitaisiin poistaa. voi olla vaan aika ikävä homma kun on tosiaan tuossa nivusessa juuri siinä kohtaa missä pikkuhousujen kummari kulkee. bokserimallisia housuja on tässä pystynyt vaan pitämään. mielenkiintoista muuten oli että lääkäri käsi puristelemaan pattia tyhjäksi! yleensähän tuntuu että mitään tulehtunutta ei saisi puristella... no ei sieltä ole tullut kun tippa mätää kun olen yrittänyt.
 

Yhteistyössä