Raskautta yrittävän kilpirauhasen arvot?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Minä

Vieras
Hei!

Olemme yrittäneet vauvaa jo melkein 2v, diagnoosina selittämätön lapsettomuus, olemme yrittäneet IVF:ää, hyvätkään alkiot ei kiinnity. Nyt kävin kilpirauhastesteissä, TSH oli 4.4 ,viitearvot 0.4-4.6. Hoitavan lääkärini mukaan tämä ei liity lapsettomuuteeni, arvot ovat hyvät. MInulla ei ole käytössä kilpirauhaslääkitystä.

Nettipalstailijana olen kuitenkin lukenut, että raskautta yrittävän TSH pitäisi olla lähempänä 1. Miten se voi olla, että 4.4. on vielä hyvä, mutta jo 4.6. olisi lievää vajaatoimintaa? Miksi on näin mustavalkoista? Onko kenelläkään samanlaista tilannetta?

sairastan melko hankalaa vajaatoimintaa, arvoja on ollut hankala saada kohdilleen. Esikoisesta raskauduin arvolla TSH 8, mutta harvinaista tuo taitaa olla. Hakeudu hyvälle sisätautilääkärille yksityisesti, itse sain koelääkityksen arvolla TSH 4,6, sittemmin tauti pahentunut todella radikaalisti. Oloa se kyllä parantaa, kun arvot on kohdillaan. Hyvän olon arvot on muuten yksilölliset, eli mihinkään tiettyyn lukuun ei kannata pyrkiä, vaan siihen että itsellä on hyvä olla. Mulla tuo tarkoittaa sitä, että TSH on noin 1,5-2.

Sinun tulisi hakea kyllä lääkitys. Arvosi ei ole noin yleisesti mitenkään TOSI PAHAT, mutta esim minulle tuo olisi jo erittäin huono.
En tiedä onko vastaus lapsettomuuteen, joillekkin on ollut joillekkin ei, mutta vaikuttaa paljon siihen alkion kiinnittymiseen.. Vaadi ne lääkkeet tai muuten mä lähetän ne sulle hehe:D
Ei ihan oikeasti lääkärit ei aina tiedä kaikesta niin hyvin, kun joku viitearvo Suomessa on TODELLA korkea, ja taidat ylittää senkin...

Alkuperäinen kirjoittaja Faith83:
kiitos paljon vastauksetasi, annoit toivoa!

huomasin muuten, että on todella vaikeaa löytää aikaa endokrinologille, kelpaisiko mielestäsi pelkkä sisätautilääkäri?

mulla on ihan sisätautilääkäri ja on todella hyvä. Saan soittaa hälle vaikka viikoittain:) Kysy lääkäriasemalta, kun varaat aikaa, että ketä k.o. vaivaan suosittelevat.

Mulla arvo oli 4.1 ja sitä pidettiin pikkuisen liian korkeana raskauden yrittämiseen (ja raskauteen!). Alle 2.5 olisi meijän lääkärin mukaan hyvä. Se ei kuitenkaan estänyt raskaaksi tulemista vaan plussasin juuri ennen tyroksiinin aloittamista. Silti edelleen arvoa tarkoitus laskea.

Yhteistyössä