raskautta ei kuulu...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minä vain.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

minä vain.

Vieras
Olen 25v. ollaan yritetty saada raskautta alulle jo 1 1/2 vuotta. Ekan kerran tulin raskaaksi 8kk yrittämän jälkeen, mutta todettiin tuulimunaksi vk11 ja lääkkeellinen keskeytys. Mistä johtuu etten ole tuntenut enää ovulaatiota tämän raskauden jälkeen sitä ennen tunsin selvästi? minulla on ovulaatiosylkitesti käytössä mutta sekään ei näytä mitään enkö siis ovuloi?
mitä tutkimuksia tahdään ensimmäisellä lääkärireissulla kun lapsettomuutta tutkitaan?

Hei vaan!

Kiitos kysymyksestäsi.
Ovulaatiota ei välttämättä tunnekaan vaikka sen olisi aikaisemmin tuntenut. Tuota ovulaatiotestiä kannattanee kuitenkin ehkä testata virtsasta, se on varmasti luotettavampi ja meilläkin yleisesti suositeltava käyttötapa.
Ensimmäisellä lääkärikäynnillä lääkäri haastattelee teidät ja yrittää kartoittaa löytyisikö taustatiedoista jotain tekijää, joka voisi heikentää raskaaksi tulon mahdollisuutta. Ensimmäisellä käynnillä tehdään myös normaali gynekologinen tutkimus ja ultraääni. Jos kuukautiskierto osuu sopivaan vaiheeseen, voidaan mahdollisesti ottaa jo jotain perushormoniverikokeita. Myös miehen siemennesteen tutkiminen saattaa joskus onnistua jo ensimmäisellä käynnillä tai sen voi käydä jättämässä jo ennenkin ensikäyntiä, jolloin vastaus on jo tiedossa siellä. Näiden jälkeen mietitään mikä olisi juuri teidän tilanteessanne järkevin tapa edetä.
Ota rohkeasti yhteyttä lapsettomuusklinikkaan jos haluat selvittää tarkemmin tilannettasi!

Yhteistyössä