Raskausoireet eri raskauksissa

Yleensähän sanotaan, että tyttö- ja poikaraskaudet ovat oireiltaan erilaisia. Kuinka monella näin on tosiaan ollut?

Tässä kun mietin 2 edellistä raskauttani, niin huomasin molemmista olevani raskaana vasta kun 8 viikkoa oli ylittynyt. Valemenkat tulivat molemmissa, ei erityisiä ihomuutoksia, ei herkkänenäisyyttä, ei huonoa oloa tai oksentelua (paitsi toisessa raskaudessa oksensin kerran. Tästä tajusin tehdä testin), ei ylimääräistä rasvaneritystä, ei oikein mitään mielitekoja, ei rintojen kasvua, ei viivaa navan alla, mahan turpoamisen takia äitiysvaatteet käyttöön rv12 paikkeilla. Molemmissa ns. tyttömaha. Suuri ja sivuille levittäytyvä. Molemmista raskauksista syntyi poika.

Nyt olen ihan alussa kolmannessa raskaudessa. Kuvottava olo alkoi jo rv3+. Edelleen päivittäin etovaa oloa. Automatkat ovat yhtä tuskaa, kun jokaisessa kaasutuksessa, jarrutuksessa ja mutkassa tekee mieli huutaa että auto seis kun oksennus tulee nyt. Ei merkkiäkään mistään vuodosta. Alavatsa on antanut menkkatuntemuksia, mutta ei vuotoja. Hiukset rasvoittuvat puolessa päivässä, iho puolessa tunnissa. Pahalta haisevat ihmiset ja kala haisee tosi pahalta. Voisin elää mehuilla, mandariinilla, vesimelonilla, riisikakuilla ja sulatejuustolla. Turvottaa. Ihan tosissaan. Sain eilen hakea kaupasta kokoa suuremmat rintsikat, kun mitkään ei mahtuneet päälle mitä kaapissa oli. Maha näyttää nyt jo kuin olisin 17 viikolla raskaana. Farkut ei mene enää päälle. Viikko sitten vielä menivät. Nyt menossa rv4+3.
Mahtaako olla sitten tyttö tulossa kun näin erilaista.

Eka raskaus - poika
- Lievästi etovaa oloa rv 7-10
- ei oksentelua
- rinnat pysyivät lähes ennallaan koko raskauden ajan
- voimakkaat mieliteot suolaiseen ruokaan

Toka raskaus - tyttö
- Reipasta pahoinvointia rv 5-9
- Oksensin kerran
- Jatkuvaa päänsärkyä
- Tissit kasvoivat kaksi kuppikokoa heti alussa
- Mieliteot raikkaisiin ruokiin varsinkin alussa

Kolmas raskaus - ??
- Tulevaa ja menevää iltapainoitteista etomista rv 6-9
- Ei oksentelua
- Ei mitään tissituntemuksia eikä kasvua
- Vähän päänsärkyä
- Suolaisen ja rasvaisen ruoan mieliteot

1. ja 3. raskaus ovat tuntuneet nyt alusta aika samankaltaisilta, mutta saapa nähdä, johtuuko se sukupuolesta vai siitä, että 2. raskaudessa mulla oli yliaktiivinen keltarauhanen (päänsärky, tissioireet ja isohko nestekysta munasarjassa), joka voimisti oireita.

poika -08
- napostelun avulla hallinnassa pysyvää kuvotusta jonnekin viikolle 14 saakka
- näköhäiriöitä
- hengästymistä
- pelkkä ajatuskin lämpimästä ruoasta ällötti
- iho ja hiukset näyttivät hehkeältä
- loppupuolella armotonta närästystä ja selkäkipuja

tyttö -11
- voimakas pahaolo, jota mikään ei helpottanut, useita oksennuskertoja aina viikolle 16 saakka
- karmeat maksaläiskät molempien silmien ympärille
- voimakas uupumus ja väsymys, mitään ei jaksanut alkuraskaudesta tehdä
- lämmin ruoka taas pannaan
- loppuraskaudesra närästystä ja selkäkipuja

kolmas lapsi?
- niin voimakas pahaolo, että viikkoon ei saanut mitään syötyä
- väsymystä

Veikkaan, että tyttö tulossa, ihan vain tuosta pahoinvoinnin olemuksesta päätellen.

1. raskaus -poika
-paha olo rv 3-9
-tumma viiva tissien alta alas asti
-alkuun mielitekoina riisikakut, greipit, piimä

2. raskaus -poika
-paha olo rv 5+ -12
-mielitekoina mm. perunamuussi ja makkarakastike

3. raskaus -poika
-paha olo rv 6+ -16
-mielitekoina kunnon ruoka (kuten kakkoseltakin)

4. raskaus -nyt rv n. 31
-paha olo rv 4 -n. 24
-ei tummaa viivaa ainaaan vielä
-sitruunat tuntuneet houkutteleviltä ;D
-saa nähdä, kumpi sieltä tulee. Poikaa arvelen itse. :)

Mulla on ollut ihan samalaiset raskaudet. Esikoinen on tyttö ja nyt on tulossa poika. Mulla on yksi sisko ja äiti muistelee, että ekassa raskaudessa ei ollut yhtään huono olo ja tokalla kerralla oksenteli enemmänkin, ja tosiaan tuloksena kaksi tyttöä.

1. raskaus, tyttö
-lievää kuvotusta viikoilla 7-10, ei päivittäistä
-kova ruuan himo alussa
-jäätävä makeanhimo puolivälistä loppuun asti
-kahvi maistui alusta loppuun
-sikiön sykkeet aina yli 150

2. raskaus, ultran mukaan poika (nyt rv39+4)
-pahoinvointia heräämisestä nukahtamiseen viikot 6-19
-himo tuoreisiin ruokiin, salaatteihin hedelmiin, marjoihin
-kahvi etoi jonnekin viikolle 26 asti
-sikiön sykkeet 130-150

Mahat samanlaisia eteen työntyviä koripalloja. Ei mitään viivoja missään. Jälkimäisessä raskaudessa maha on isompi, mutta johtunee raskauksien lyhyestä välistä (esikoinen 1v5kk ja toinen tosiaan syntyy päivänä minä hyvänsä).

Äitini oli heti varma, että tämä mahassa möllivä on poika, koska hänellä poikaraskaudessa sama voimakas pahoinvointi, ja meistä tytöistä ei kummemmin mitään :) Mutta nämä on tosi yksilöllisiä, olen kuullut monesta, joilla ihan erilainen raskaus ja lapsi silti samaa sukupuolta. Aina se on silti hauskaa arvuutella :)

Lisäsin nuo erilaiset sykkeet tuonne, kun tuli tuosta yhdestä kommentista mieleen.

Viimeksi muokattu:
Mulla menossa nyt 8. raskaus, joista tosin 4 mennyt kesken ja 3 mennyt loppuun. 3:ssa ensimmäisessä raskaudesta (keskimmäisestä syntyi tyttö) ei ollut pahoinvointia ollut ollenkaan eikä muutenkaan mitään raskausoireita. 4:ssä raskaudessa jatkuva paha olo rv 14 asti, en kuitenkaan oksennellut vaan oloa piti korjata jatkuvalla syömisellä. Seuraavat 2 meni kesken, mutta sama paha olo. Seuraavasta raskaudesta syntyi poika ja paha/krapula olo jatkui rv 16 asti. Nyt mahassa tällä krt tyttö. Kaikkien raskauksien saldona on siis tyttö, tyttö, poika ja tulevasta tyttö. Pahoinvointi selkeästi tullut ja pidentynyt suoraan verrannollisesti siihen mones raskaus ja voisiko oma vanheneminen vaikuttaa? Missään ei linea negraa, sykkeet kaikissa aina 140-150, maha saman mallinen, samat mieliteot samoilla viikoilla, raskauskilot kaikissa tähän mennessä täysin samat, hiukset rasvoittuneet alussa nopeammin. Ainoa ero minkä olen huomannut niin pojan raskaudessa kasvojen ja kaulan sivu iholle tuli hieman epäpuhtauksia mitä muissa raskauksissa ei ole tullut ja ainoa raskaus mikä meni yli lasketun ajan.

1. raskaus, tyttö
- oksentelu alkoi rv7+ ja kesti aina rv:lle 17 saakka
- kun oksentelu loppui niin alkoi 24/7 päänsärky, joka kesti rv27-28 saakka
- viimeisen kuukauden vauva hikkasi mahassa taukoamatta
- "tyttömaha", raskaus alkoi näkyä vasta tosi myöhään (joskus rv 30+ jälkeen)
- sikiön sykkeet 140-150 (kerran 165)
- painoa tuli raskauden aikana n.12kg

2. raskaus, tyttö
- voimakas väsymys raskauden alussa muutaman viikon, olin toimintakyvytön
- "poikamaha", raskaus näkyi selvästi jo rv8 alkaen
- sikiön sykkeet 120-156
- hB matala, alimmillaan 75, vointi kuitenkin hyvä
- painoa tuli raskauden aikana n.15kg

3.raskaus, ?? (km rv4+5)
- etova olo 5pv oletetun hedelmöittymispäivän jälkeen
- pahoinvointi ja oksentelu rv4
- oireet loppuivat heti kun tyhjennysvuoto alkoi
- painoa ehti kertyä tuona aikana 5kg (turvotusta)

1. ja 3. raskauksien pahoinvointi oli todella rajua kumpaisestakin, niin olen melko varma että tämäkin olisi ollut tyttö. 2. raskaus oli ensimmäiseen verrattuna täysin erilainen (ei juurikaan oireita) niin odotimme poikaa vielä synnytyssalissakin, jopa tytön kummitäti sanoi että tuli väärää sukupuolta. Hänen äitinsä teki ensimmäisen väärän veikkauksen 10 vuoteen ;) :D

1. Raskaus (poika, 01/13)
- ei lainkaan pahoinvointia
- himo kaikkeen kirpeään ja suolaiseen
- tumma linea negra kohdun ylhäältä alas asti
- selkeä suippo poikamaha
- lievää närästystä lopussa

2. Raskaus (ultrissa veikattu tyttöä, nyt rv 39+0)
- hieman pahoinvointia alussa ja uudelleen nyt lopussa, ei oksentamista
- himo kaikkeen kirpeään ja makeaan, sekä tomaatteihin ja hedelmiin
- haalea linea negra kohdun ylhäältä alas
- suippo maha, mutta nyt myös levinnyt lantio ja reidet
- kovaa närästystä

Ei nää nyt ihan ku yö ja päivä ole, ihan pienet yksityiskohdat vaan erilaisia :)

1. raskaus, tyttö 07/13
-rinnat aristi ja turpos, mikä sai epäilemään raskautta.
-närästys läpi raskauden
-himo hedelmiin ja kaikkeen raikkaaseen
-muutoin elämäni kunnossa koko raskauden ajan

2.raskaus, kaksostytöt(?), laskettu aika 11/14
-jäätävä väsymys reilusti ennen plussaa
-kuvotusta ja paha olo, mutta ei kertaakaan lentänyt oksennus
-kaikki liha ällöttää
-närästys

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä