Raskausmyrkytysepäily -> lähete -> kauan kestää pääsy äippäpolille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Odotteleva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Odotteleva

Vieras
Eli kauan teillä on kestänyt, että olette saaneet ajan äippäpolille, kun th neuvolasta on laittanut lähetteen raskausmyrkytysepäilyn vuoksi. Tuleeko sieltä soitto vai kirje?

Mietityttää vaan, että tänään päivällä kun lähti lähete niin jos tulee tutkimusaika kirjeellä menee väkisinkin maanantaihin (siis se pelkkä ajanvarauskirjeen saapuminen). Ja jos aika on esim. heti tiistaiksi, niin lapsen hoitojärjestelyjen kanssa tekee tiukkaa. Ja toisaalta olo sen verran kurja, että mitä pikemmin pääsisi, sen parempi.... Hankalaa. Kyseessä Naikkari/Hki.

Mulla meni niin että neuvolasta sanoivat jotta soitat heti polille jos tilanne sen vaatii. Soitin aamulla ja käskivät heti sinne. Perjantaina siis sitten ottivat sisälle. Ei niillä paineilla ois kyl ootettukaan vkonlopun yli ja mitään lähetettä. Ja Keskiviikkona kävin neuvolassa.

Tarviiko siinä lähetteenkin. Enpä ole tiennytkään. Sehän voi joskus edetä tosi nopeasti.
Jos olo on kurja, en kyllä minäkään jäis monta päivää odottelemaan. Jaksuja sinulle ap
ja kaikkea hyvää sinulle ja vauvalle. :hug:

Kummalista, mulle terkka laittoi lähetteen ja sanoi mennä suoraan perästä päivystykseen. Menin sinne, lähete odotti ja heti tutkittiin. Ja kyseessä siis NKL/Hki.

Siis lähetetään jossain lähetteellä polille??? Meillä Lahdessa annetaan verenpainemittarit ja ohjeet kotiin soittaa synnärille heti. Minut mm. otettiin sisälle ja synnytys käynnistettiin. Oli siis pieni epäily ja se riitti käynnistämiseen kun oli enää viikko laskettuun aikaan.

Hmmm, outoa?!!? Mulle kuitenkin neuvolasta tehtiin se lähete, ja käskettiin odottaa, että polilta otetaan yhteyttä ja annetaan aika. Ja tietty ohjeeksi, että jos olo menee tosi huonoksi, päänsärky voimistuu, liikkeet vähenee jne. pitää lähteä päivystykseen. Taidan nyt soittaa sinne kuitenkin huomenna...

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Hmmm, outoa?!!? Mulle kuitenkin neuvolasta tehtiin se lähete, ja käskettiin odottaa, että polilta otetaan yhteyttä ja annetaan aika. Ja tietty ohjeeksi, että jos olo menee tosi huonoksi, päänsärky voimistuu, liikkeet vähenee jne. pitää lähteä päivystykseen. Taidan nyt soittaa sinne kuitenkin huomenna...

No soita nyt ihmeessä. Ei mulla edes ollut päänsärkyä, verenpaine vaan sellainen 95. Sitten tuli kovaa vatsakipua ja menin synnärille pikaseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:

Noin mutkin ohjeistettiin. Piti seurata paneita, vauvaa ja omaa oloa. Särkyä ei ollu mutta tosi huono olo. Elä yhtään epäröi jos vähänkään tuntuu sille että mentävä polille.

Leijuuko "kiiltomatoja" silmissäsi? Onko turvotusta? Minkälainen verenpaine oli? Ekaa raskausmyrkytystäni en ees huomannut ja se oli pahin.

"Pre-eklampsian oireita ovat:

* korkea verenpaine
* valkuaista (proteiinia) virtsassa
* äkillinen turvotus ja painonnousu
* päänsärky
* ylävatsakipu
* silmäoireita (valonarat silmät, erilaisia näköhäiriöitä)

Nämä oireet tulee aina ottaa vakavasti! Raskausmyrkytys voi johtaa heikentyneeseen istukan toimintaan ja sikiön alentuneeseen ravinnonsaantiin. Myös äiti voi tulla erittäin sairaaksi. Lievässä raskausmyrkytyksessä verenpaine kohoaa vain hieman ja virtsassa on vain vähän valkuaista. Mitä korkeampi verenpaine ja enemmän valkuaista virtsassa, sitä vakavampi tilanne on.

Vointia seurattava, lepo erittäin tärkeää

Raskausmyrkytys voi pahentua lyhyen ajan kuluessa, joten on tärkeää pitää oireita tarkoin silmällä. Tila vaatii usein lisäseurantaa, jopa sairaalahoitoa, jossa sikiön vointia voidaan seurata. Tärkein hoito raskausmyrkytyksessä on rauhallinen lepo.

Jos sairaus huomataan ja hoidetaan aikaisessa vaiheessa, vaarat äidille ja lapselle ovat vähäiset."

Itse olin päänsäryn jatkuttua yhteydessä suoraan ä-polille (ei olis ollu enää neuvola aukikaan) ja siellä käskivät tulla heti ja kun sössivät verinäytteen kanssa, jouduin jäämään yöksikin.
Mutta siis ottavat kyllä raskausmyrkytysEPÄILYTKIN hyvin tosissaan ja oudolta kuulostaa että lähetettä joudut odottamaan...
Sinuna soittaisin heti omalle ä-polille!!

Yhteistyössä