Raskausmyrkytys vai mitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja okjoiasngibao
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

okjoiasngibao

Vieras
Auttakaas. Mitä pitäis tehdä? Oon varmaan luulosairas, kun eivät ota hoitoon täällä... Oonko?

Rv takana 32+6. Pari viikkoa sitten tuli ensimmäinen ohimenevä, puoli tuntia kestävä näköhäiriö ja tästä seurasi n. viikon mittainen pienehkö päänsärky. Viime neuvolakäynnillä pissa ok. Paino lisääntynyt yhtäkkiä 1260g/vko (normaalisti n.500-700g/vko). Verenpaineet aina n. 110/60. Eli hyvät.

Toissapäivänä tuli taas uusi näköhäiriö. Samanlainen kuin edellinen. Meni pois puolen tunnin päästä eikä päänsärkyä tullut tällä kertaa. Nyt tunnen, kuinka turvotus on lievästi lisääntynyt. Silmäluomet ovat sellaiset, kuin siellä olisi jotain ylimääräistä, eli nestettä. Mutta turvotusta vain lievästi.

Kävin toisen näköhäiriöni vuoksi päivystyksessä. Lääkäri ei tutkinut yhtään mitään, vaan laittoi kotiin migreenin vuoksi. Verenpainetta, pissanäytettä eikä mitään otettu.

Nyt mulla tuli ihan järjetön ylävatsakipu muutama tunti sitten. Siis sellainen pistävä rintojen alle, mutta kuitenkin tuossa mahan kohdalla. Ei tunnu liittyvän närästykseen. Tosin olen laktoosi-intolerantikko ja söin suklaata + vähän epämääräisesti syöty nyt muutenkin venetsialaisten aikaan. Soitin päivystykseen ja käski ottaa panadolin. Ei muuta. Kipu on tosi kova ja vaikea melkein hengittää! Ajattelin katsoa, lieveneekö...

Tää on toinen raskaus. Edellisestä aikaa viisi vuotta. Silloinkin oli näköhäiriöitä ja pääkipuja lisääntyneesti ja loppuraskaudesta turvotus oli ihan hirveää! En voinut pitää omia kenkiä, täytyi käyttää miehen kenkiä. Lapsi syntyi normaalisti vkolla 40+2.

Onko kellään muulla ollut vastaavaa raskaana?

Kyllähän nuo on kaikki raskausmyrkytyksen oireita. Käy tk-päivystyksessä, pyydä hoitajaa mittaamaan verenpaine ja katsomaan pissanäyte. Ehkä sinut tutkineelle lääkärillle ei vaan tullut raskausmyrkytys mieleen.

Yhteistyössä