Raskausmyrkytyksestä

Minttuhirviö

Aktiivinen jäsen
29.11.2007
4 079
0
36
kenelläkään kokemusta? Minä oon ollu sen asian suhteen tarkkailussa jo pitkään, lähinnä verenpaineet koholla ja proteiinia pissassa (sitä enemmän ja koko ajan lisääntyy). Ehdin jo osastollakin käydä pari päivää makaamassa tarkkailtavana.

Mietin tässä vaan, mitenköhän nopeasti se voi pahentua yllättäen? Ja huomaako sen kanssa heti, eli voiko siitä ylävatsakivusta tai päänsärystä erehtyä jos ne oireet tulee?

Mietin tässä vaan, uskaltaisko lähteä käymään jossai vaiheessa ostoksilla, kun en ole edes imetysliivejä ehtinyt ostaa, ja laskettu aika on sentään jo aika pian. Ellei sitten jouduta jopa käynnistään ennen sitä jos jotain tulee.. Lääkäri sanoi että mahdollisimman vähän saa olla "virikkeitä" ja että kotona pitäisi vaan lepäillä ja tarkkailla oireita... mutta olo on muute niin hyvä nii ei oo kiva vaan olla kotona yksin!

Minäkin osastolle jouduin loppuraskaudesta tuon toksemian takia.. Olo oli ihan hyvä ja päätin sieltä lähteä ilman lääkärin suostumusta :( Samana iltana sain kuitenki takasin mennä ku oireet tuli heti kotiin päästyä.. Kyllä ne oireet tunnistaa jos niitä alkaa tulla..

joo ei voi erehtyy!!! minulla tarkkailtiin rv 25 eteenpäin. kokoajan oltiin varpaillaan.
sit rv37 vietin osastolla. pääsin kotiin. viikko sen jälkeen alko aamulla päänsärky,joka ei talttunu millään.. olo oli niin kauhee,että luulin kuolevani!
Matkaa meillä sairaalaan melkeen 200km. tuntu loppu matka että en kestä sinne asti.
lähellä oli,että heti sectio,mutta onneks ei tarvinnu. saatiin lopulta( suoneen sain kipulääkettä, 2kertaa lihakseen ja vielä suoneen) päänsärky loppumaan ja osastolle käynnistykseen!

Ota mies mukaan ostoksille! vältä kirkkaita valoja. lepää heti kun tuntuu. lepää kotona. elä tee kaikkia ostoksia kerralla!

minä kyllä elin ihan normaalia elämää,kun oli hyvä päivä. jos tuntu ettei voi tehä mitään en tehny,vaan makasin!

On kokemusta.
Esikoista odottaessa tuli raskausmyrkytys,ensi oireet oli verenpaineen nousu ja proteiinia pissassa.
Ensin tarkkailtiin neuvola käynneillä,sitten yht yllättäen verenpaineet olivat katossa+kamalat turvotukset ja jouduin loppu odotus ajaksi osastolle noin kolmeksi viikoksi ja sitten käynnistettiin.
Itse en huomannut mitään oireita vaikka paineet oli tosi korkealla.

lisään vielä,että oireena oli minulla koko rv25-38 sellainen outo olo! ei tuntunu normaalille ololle.. välillä oksetti, välillä heikotti välillä ei ollu muuta kuin outo olo! sellainen selittämätön olo!heti neuvolaan tarkistukseen,jos ilmenee jotain!ei oo oikeesti leikin asia,vaikken silloin minä sitä tajunnu.

Alkuperäinen kirjoittaja minä en tiiä:
Mitä toi raskausmyrkytys voi aiheuttaa? molempien kuoleman?

Varsinaisessa raskausmyrkytyksessä istukan toiminta heikkenee ja sekä äidin että lapsen yleisvointi huononee. Raskausmyrkytykseen voi liittyä häiriöitä istukan verenkierrossa sekä sikiön kasvussa.

Mulla oli lievä raskausmyrkytys viime raskaudessa. Suurin ongelma oli verenpaineet. Mä olin koko raskausmyrkytyksen ajan täysin oireeton. Päänsärkyjä tai muita ei ollut missään vaiheessa. Oli tila sitten parempi tai pahempi. Raskausmyrkytyksen petollisuushan on siinä, että se tila saattaa olla täysin oireeton. Todennäköistä on, että nopeasti pahentuessaan se tekee myös oireita, mutta siihen ei voi luottaa! Pahentua se tila voi nopeastikin.

Mäkin olin välillä osastolla ja välillä kotona. Eihän sitä ihan maata malttanut, kun olokin oli hyvä. Kävin ostoksilla ja muuta kevyttä. Mutta näin jälkikäteen ajateltuna olisi ehkäpä kannattanut vain levätä...Sain sitten ravata siellä sairaalassa muutamaan kertaan. Loppuajasta meni sydänäänet tasaisiksi, jouduttiin käynnistämään ja meinasi sydän loppua kokonaan. Hyvin kävi kuitenkin ja eihän sitä voi tietää mikä oli myrkytyksen osuus ja mikä muuta...Nyt olen rv 28 ja odottelen tuleeko se myrkytys tässäkin raskaudessa ja jos tulee niin aion totella mitä lääkärit sanoo.

lisäksi on äidin kouristuksen vaara yms.. verenpaineen nousu on aika vaarallista. sitä pitää seurata synnytyksen jälkeenkin.
Ilmeisesti voi pahaksi päästessä johtaa kuolemaankin!

Alkuperäinen kirjoittaja minä en tiiä:
Mitä toi raskausmyrkytys voi aiheuttaa? molempien kuoleman?

Onneksi nykysin harvempi kuolee. Syy lienee silloin istukan irtoaminen. Ennenhän just raskausmyrkytyksen takia on paljon menehtynyt. Nykysin onneksi osataan seurata, jne.

Onhan sulla ap verenpainemittaria ja virtsaliuskoja kotona? Ne on ne luotettavimmat millä voit kotioloissa tarkkailla. Jos jotain ylimääräistä teet niin silloin ainakin kannattaa katsoa miten se vaikuttaa arvoihin.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:
Onhan sulla ap verenpainemittaria ja virtsaliuskoja kotona? Ne on ne luotettavimmat millä voit kotioloissa tarkkailla. Jos jotain ylimääräistä teet niin silloin ainakin kannattaa katsoa miten se vaikuttaa arvoihin.

Pissaliuskoja on, verenpainemittaria ei. No, olen taas tämän yön keräillyt pissat purkkiin ja mies vei ne aamulla labraan, varmaan sieltä jossain vaiheessa soitellaan että mitä tuloksia.

En tiedä, en taida uskaltaa lähteä ostoksille, tai pitää huomenna kysyä neuvolassa...Kun meillä ei ole autoakaan niin pitäisi bussilla mennä.

Ekassa raskaudessa 15vrk osastolla, toisessa 26, lapsi syntyi sektiolla rv 35+5. Välttämättä ei tule muita oireita kuin proteiini virtsassa ja kohonnut verenpaine -minulla oli arvot sektiopäivän aamuna lähes 10 000 kun sen normaalisti pitäisi olla alle 150.. Parempi kun vaan mahdollisimman paljon makailee ja lepäilee -eikä edes lukemista tai telkkaria jos on päänsärkyä tai näköhäiriöitä.

Kas kun ne ei ole antanut sulle verenpainemittaria kotiin. Terveydenhoitajilta saa yleensä lainaksi. Se voisi olla hyvä, kun sullakin verenpaine ongelmaa. Mä jouduin mittaileen monesti päivässä. Rv 35 sain lääkityksenkin ja oli tarkempaa. Tosin se mittari taisi vain lisätä stressiä...Mulla oli sellanen ohje, että jos alapaine yli 110 niin polilla käymään. No, koko ajanhan se pomppas sen yli ja sain sitten juosta sielä polilla... On tosi tylsää vain kotona olla. Vieläpä jos olo on ihan ok, mutta jos on lepoon määrätty niin tekisin niin. Kivempi se kuitenkin on kotona maata, kun sitten taas osastolle joutua...

Kas kun ne ei ole antanut sulle verenpainemittaria kotiin. Terveydenhoitajilta saa yleensä lainaksi. Se voisi olla hyvä, kun sullakin verenpaine ongelmaa. Mä jouduin mittaileen monesti päivässä. Rv 35 sain lääkityksenkin ja oli tarkempaa. Tosin se mittari taisi vain lisätä stressiä...Mulla oli sellanen ohje, että jos alapaine yli 110 niin polilla käymään. No, koko ajanhan se pomppas sen yli ja sain sitten juosta sielä polilla... On tosi tylsää vain kotona olla. Vieläpä jos olo on ihan ok, mutta jos on lepoon määrätty niin tekisin niin. Kivempi se kuitenkin on kotona maata, kun sitten taas osastolle joutua...
Se verenpaineen mittaus kotona ei välttämättä ole luotettavaa, siinä voi moni juttu mennä päin peetä sen takia täällä ainakin mieluummin hyppyytetään mieluummin neuvolassa mittauksilla.
=)

Osastolta pääsin kotiin, vaikka proteiiniarvot nousikin, kun alapaine oli sinä aamuna vain jotain 79... Ei missää vaiheessa kukaan ole tarjonnut mittaria lainaksi.

Alkaa jo stressata tämä huolehtiminen, voi kun se vaavi nyt tulisi pian nii pääsisi tästäkin vaivasta. Kun on tuolla neuvolassakin käyminen aina työn takana kun ei oo autoa.

Alkuperäinen kirjoittaja huppaloora:
Se verenpaineen mittaus kotona ei välttämättä ole luotettavaa, siinä voi moni juttu mennä päin peetä sen takia täällä ainakin mieluummin hyppyytetään mieluummin neuvolassa mittauksilla.
=)

Yleisesti se taas katsotaan niin, että kotimittaukset on luotettavampia siksi, että monella nousee paineet hoitajan mitatessa. Mutta se on totta, että sitä mittaria on myös osattava käyttää ja mittarin oltava kunnollinen. Jos paineet ei ihan kamalia ole niin riittäähän se terveydenhoitajalla käyntikin, mutta jos ne on mitattava useasti päivässä niin hankalaa sitten käydä mittauttamassa. Hyvä olisi saada niitä arvoa esim. iltasinkin joskus.

Jos istukka irtoaa niin se kai aiheuttaa valtavan verenvuodon ja nopean hengenlähdön. Ettei sellasta huomaamatta voi tapahtua. Ja harvinaista sellanen on, mutta se on se pahin asia mitä myrkytys voi aiheuttaa. Ja sellanen liittyy niihin rajumpiin myrkytystiloihin.

Ja stressata ei saisi missään nimessä! Se vasta paineita nostaa...Itse kyllä stressasin ja loppuraskaus oli aika raskasta kaikinpuolin. Koko aikanen terveydenhoitajalla tai polilla juoksu ei ainakaan auttanut. Nyt tässä raskaudessa olen saanut kanssa olla tarkemmassa seurannassa ja olen aika kyllästynyt koko raskausmyrkytykseen, vaikka ainakaan vielä ei suurempia ole ollut. Mutta nyt osaa sentään olla rauhallisempi.

Yhteistyössä