Raskausmyrkytyksestä kärsineet: Miten teillä on ensioireet ilmenneet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Elikkäs sellaista vaan kyselisin, että mitkä teillä ovat olleet ihan ensimmäisiä oireita ja miten (ja milloin) ne on ilmennyt?

Miten raskausmyrkytys on siitä sitten edistynyt ja onko synnytys jouduttu käynnistämään sen takia?

Onko teillä ollut jokin riskitekijä siellä taustalla; kuten äidillä ollut raskausmyrkytys, ylipaino, alle 20v. tai yli 40v. ikä tai jotain muuta vastaavaa?

Verenpaine koholla ja valkuaiset virtsassa +++,alkoi rv 29 osastolla tarkkailussa,kiireellinen sektio rv 34,ei kai muita riskitekijöitä kuin ikä vähän alle 40v,ensimmäinen raskausmyrkytys oli vaikka ennestään oli 2 lasta

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Elikkäs sellaista vaan kyselisin, että mitkä teillä ovat olleet ihan ensimmäisiä oireita ja miten (ja milloin) ne on ilmennyt?

Miten raskausmyrkytys on siitä sitten edistynyt ja onko synnytys jouduttu käynnistämään sen takia?

Onko teillä ollut jokin riskitekijä siellä taustalla; kuten äidillä ollut raskausmyrkytys, ylipaino, alle 20v. tai yli 40v. ikä tai jotain muuta vastaavaa?

Minulla ei ollut oireita, bongattiin äitiyspolilla synnytystapatutkimuksessa. Oli verenpaineet ja valkuaiset koholla ja otettiin osastolle. Siellä ollessa alkoi oirehtimaan päänsäryllä, kummallista humpsutusta päässä.

Olin viimeiset 5 viikkoa sairaalassa tuon vuoksi. Synnytys käynnistettiin viikolla 38. Lapsi ei kasvanut, koska raskausmyrkytys aiheutti istukan vajaatoimintaa. Lapsi joutui lastenosastolle synnytyksestä suoraan, mutta kotiuduttiin jo 7 vrk jälkeen. Lapsi oli todella pienikokoinen, 2000 g ja 45 cm.

Nyt on ihan terve ja normaalikokoinen koululainen! =)

Riskitekijänä mummon, äidin ja tädin raskausmyrkytykset.

Mulla ei mitään oireita, ensimmäinen raskaus, ei ylipainoa, verenpaineet vain yhtääkkiä nousivat jotain 160/130 lukemiin.
Ihan neuvola käynnillä huomattiin rv 35 ja ei vielä valkuaista virtsassa. Osastolle jossa olin noin 5 päivää ja valkuaista tuli virtsaan verenpainelääkkee ei auttanut vaan paineet oli koko ajan tosi korkealla. Käynnistys sitten rv36+3 ihan normaalisti syntyi.
Verenpaineet oli koholla vielä noin 1kk synnytyksen jälkeen ennen kuin laskivat. Koko aikana mulla ei ollu opireita ja tuo viikon makaaminen sairaalassa oli ihan hullua touhua kun mulla oli ihan normaali olo.
Suvussa verepainetta ja äitillä ollut raskaudessa myös verenpaineet koholla tosin siihen aikaan ei käynnistelty etuajassa.

5 raskautta ja 4 myrkytystä.Kohonneet verenpaineet, valkuaista pissassa, turvotusta, näköhäiriöitä, pahaa oloa, kohtuvihlaisu yhdessä myrkytyksessä,voimakasta päänsärkyä. 1, 2 ja 4 käynnistetty rv 38, viides rv 35+2

Minustakin tuntui sairaalassa maatessani, että hullua hommaa, kotonakin pärjäisi. Mutta faktaa on, että jos oireet etenevät myrkytystilaan ja kouristuksiin saakka, on sekä äidin ja lapsen hengenlähtö lähellä. Siksi pitivät sairaalassa; lääkärit ja kätelöt ovat lähellä.

Mun ekat oireet alkoi rv 36. Huomasin jo kotona, että mulle tuli oikein kiristävä ja puristava tunne koko kehoon kun esim nousin sängystä tai vaikka tein ruokaa. Siis tuntui, kuin kaikki suonet räjähtäisi! Samalla alkoi myös silmissä vilistä kirkkaita valopalloja.

Neuvolassa olikin sitten verenpaine tosi korkealla, muistaakseni 180/110 ja proteiinit yhdellä plussalla. Jouduin lähtemään synnärille näytille mut ei mun tarvinnu jäädä osastolle. Pääsin kotiin sillä ehdolla että vain köllöttelen ja verenpainetta ja proteiineja piti kotona mitata päivittäin. Kävin kerran viikossa seurannassa synnärillä (verikokeet, ultrat ym) ja vasta rv 40+4 oli verikokeissa sen verran häikkää että jäin käynnistykseen. Synnytys meni hyvin ja kaikki raskausmyrkytysoireet hävisivät nopeasti.

Yhteistyössä