Raskausmyrkytyksessä alakautta synnytys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

taustalla

Aktiivinen jäsen
19.05.2004
63 720
9
36
Onko jollain ollut raskausmyrkytys ja on synnyttänyt alakautta? Millä viikolla? Mulla oli ekassa raskudessa paha myrkytys ja lapsi synty ennenaikojaan ja automaattisesti leikkasivat, ei musta olis kyllä ollu alakautta synnyttämäänkään, henki meinas jo leikkauksessa lähteä. Nyt vaan ajattelen mahdollista tulevaa raskautta ja jos selviäisin siitä edes lievemmällä myrkytyksellä niin millä viikoilla ja missä kunnossa annetaan synnyttää alakautta?

Itselläni ei ole henkilökohtaista kokemusta mutta Tays:ssa tutustuin synnyttämättömien osastolla naiseen jolla oli todella paha raskausmyrkytys.(Ehdoton vuodelepo,ei huoneeseen valoja,ei lukemista eikä olisi saanut paljoa edes jutella yms. mitään mikä vaikuttaa verenpaineeseen).Ymmärsin sillon että hänelle tultaisiin tekemään sektio ja lapsi joutuu keskolaan.Myöhemmin näin hänet kaupungilla hän kertoi että olikin saanut synnyttää lapsen alateitse reilun kuukautta ennen laskettuaaikaa.Eli taysissa ainakin onnistuu.

Oli raskausmyrkytys ja käynnistettiin 36+0, normaali alatiesynnytys. Valkuaista reilusti alapaine jopa yli sata, mutta olin tilanteeseen nähden hyväkuntoinen, tuumi tohtori.

Minulla raskausmyrkytys ilmeni eniten pääoireina, lähes kaikki valo teki pahaa, alapaineet sadan molemmin puolin jatkuvasti, pissassa vähän valkuaista. Viikon osastolla olon jälkeen lääkäri lupasi kolmen päivän päästä käynnistyksen, ja rv 37+3 synnytin kaksoset alakautta.

Synnytyksen jälkeen valtava pahoinvointi, hikoilu ja vapina, kuume nousi 39 asteeseen ja sain suoraan suoneen antibioottia, jalat eivät kantaneet alla. Jo seuraavana päivänä suurin osa oireista kadonnut, vain paineiden lasku vei aikansa.

Synnytys itse sujui kuitenkin hienosti ja oli nopea, ja lapsoset kruunasivat koitoksen ihanuudellaan!

Tsemppiä matkaan!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.01.2006 klo 18:10 HeMa05 kirjoitti:
yleensä mysrkytys tulee van ekassa raskaudessa.näin mulle ainakin lekuri sanoi...

Ei pidä paikkaansa! Jos tulee ekassa niin uusii usein seuraavissa. Eli se eka on usein "näytön paikka"´. Jos ei tule ekassa ni tuskin tulee muissakaan. Ehkä se lääkäri tarkotti tätä.

leikkaus riippuu raskausviikoista ja äidin kunnosta.
jos on kauan ollu osastolla ja on huonovointinen ei laiteta synnyttämään. pienet keskoset leikataan jotteivat vaurioidu synnytyksessä, pienille keskosille synnytys on rankka, tokihan on niitäkin joilla alkaa synnytys pienillä viikoilla ja lapsi selviää synnytyksestä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.01.2006 klo 20:45 vieras kirjoitti:
\
yleensä mysrkytys tulee van ekassa raskaudessa.näin mulle ainakin lekuri sanoi...

Ei pidä paikkaansa! Jos tulee ekassa niin uusii usein seuraavissa. Eli se eka on usein "näytön paikka"´. Jos ei tule ekassa ni tuskin tulee muissakaan. Ehkä se lääkäri tarkotti tätä.
olenpa sitten ymmärtänyt ihan väärin lekurin sanat.

Pääsääntöisesti raskausmyrkytys on ensisynnyttäjien tauti, voi tulla myös muissa raskauksissa, kuitenkin harvinaisempaa. Muistattehan myös että raskausmyrkytystä ei ole vielä se, että verenpaine nousee.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.01.2006 klo 20:04 kätilö kirjoitti:
Pääsääntöisesti raskausmyrkytys on ensisynnyttäjien tauti, voi tulla myös muissa raskauksissa, kuitenkin harvinaisempaa. Muistattehan myös että raskausmyrkytystä ei ole vielä se, että verenpaine nousee.
Mulle sanottiin että myös aika yleistä vanhemmilla äideillä.

minulla oli paha raskaumyrkytys, ensimmäisessä raskaudessa ja toista en varmaan uskalla ajatellakkaan. sairaalassa sanoivat että on yleensä ensisynnyttäjien sairaus, harvemmin uusii seuraavissa raskauksissa. olen 25. ystävälläni oli lievänä ja ikää 22.
osastolla suurin osa oli ensisynnyttäjiä, vanhempia ihmisiä ei ollut, en oikein usko että on iästä kiinni.

Mulla ekassa raskaudessa raskausmyrkytys, verenpaineet alkoi nousta h36, viikkoa myöhemmin ottivat osastolle seurantaan ja aloitettiin verenpainelääkitys. Synnytys käynnisty itekseen 38+1 lapsivedenmenolla. Normaali alatiesynnytys. Diagnoosi oli lievä raskausmyrkytys (proteiinia pissassa vähän, paineet korkealla). Toisessa raskaudessa ei ollu mitään oireita, kaikki sujui hyvin.. lukuunottamatta umpparileikkausta h31.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.01.2006 klo 20:45 vieras kirjoitti:
\

Raskausmyrkytys esiintyy 5-10 prosentissa kaikista raskauksista.On noin seitsemän kertaa todennäköisempää saada raskausmyrkytys ensimmäisessä raskaudessa kuin seuraavissa.Todennäköisyys saada raskausmyrkytys kahdessa peräkkäisessä raskaudessa on vain 5%,jos äidin tila on normalisoitunut synnytyksen jälkeen.

Yhteistyössä