Raskausmyrkytyksen kokeneet äidit

  • Viestiketjun aloittaja myrkyttynyt äiti
  • Ensimmäinen viesti
myrkyttynyt äiti
Haluaisin kysyä raskausmyrkytyksen kokeneilta äideiltä, miten selvisitte synnytyksen jälkeen myrkytyksestä ja toistuiko myrkytys mahdollisissa seuraavissa raskauksissa?

Sain ainokaiseni raskauden loppuvaiheessa vakavan raskausmyrkytyksen, jonka vuoksi synnytys käynnistettiin viikolla 36. Poika syntyi kaksikiloisena ja selvisi hyvin, mutta itselleni myrkytys teki vahinkoa jos toista, eikä päättynyt synnytykseen. Lääkärin mukaan seuraavassa raskaudessa myrkytyksen todennäköisyys on 50%.

Onko kohtalontovereita?

 
Piparminttu-Pipsa.
Mulle tuli esikoista odottaessani raskausmyrkytys, jonka vuoksi synnytys käynnistettiin - tosin vasta rv 39+2. Muutama päivä ennen synnytystä aloitettu verenpainelääkitys jatkui n. 1,5kk synnytyksen jälkeen koko ajan lääkeannosta pienentämällä. Verenpaine palautui normaaliksi muutamassa kuukaudessa. Toisessa raskaudessa pelkäsin tosi paljon, että myrkytys uusiutuu ja jännitin aina verenpaineen mittausta ja pissatulosta. Mutta niin vain kävi, että toinen raskaus sujui ongelmitta eikä myrkytys uusiutunut. =) Tuosta on kai tosi monta erilaista näkemystä, kuinka suurella todennäköisyydellä myrkytys uusiutuu... Mulla toista raskautta seurattiin tarkemmin kuin ensimmäistä juuri toksemian takia ja pääsin mm. ylimääräisiin ultriin ja napaverisuonten seurantaan.
 
välikysymys tietämättömältä
Välikysymyksenä, kun alkoi kiinnostaa: mistä raskausmyrkytys johtuu tai tulee? Voiko sitä jotenkin yrittää vältellä, vai tuleeko se jos on tullakseen? (Anteeksi tietämättömyyteni, mulla on tämä mennyt jotenkin ohi tai sitten olen dementioissani jo unohtanut kaiken raskausaikaan liittyvän..)
 
mun kokemus
Mulla oli vaikea raskausyrkytys, joka eteni tunneissa tuhoten lähinnä munuaiset ja maksan. Synnytys päättyi hätäsektioon vkolla 34 ja kokemus oli sitä luokkaa, etten enää koskaan halua ottaa sitä riskiä, että joutuisin kokemaan sen uusiksi.
Myrkytyksestä on kolme vuotta ja maksa-arvot heilahtelee edelleen. Tämä näkyy ennen kaikkea keltaisena ihona ja keltaisina silmän valkuaisina. Munuaiset tilttasivat miltei kokonaan ja harkinnassa oli toisen munuaisen poisto, johon ei onneksi tarvinnut ryhtyä.
Eipä siitä mitään elämää haittaavaa pysyvää jäänyt, mutta kylläkin paska fiilis kätilöopiston toiminnasta ja rumasti ommeltu haava vatsaan :)
 
Kahden äiti-
Minulla kehittyi ensimmäisessä raskaudessa aivan loppumetreille raskausmyrkytyksen yksi vakavimmista muodoista, joka vaikutti siis veren trombosyytteihin ja maksaan. Onneksi kaikki tapahtui nopeasti, vaikka diagnoosin saamisessa oli vähän tuuriakin ja poika saatettiin sitten lopuksi maailmaan sektiolla. Toivuin tilanteesta kohtuullisesti, mutta henkiset arvet olivat kovemmat ja valvoin asian vuoksi varmasti enemmän kuin ihanan vauvani.
Kaikki kuitenkin unohtui aikanaan ja aloin odottamaan kuopustamme esikoisen ollessa 1v1kk ikäinen. Sain aika pian raskauden alussa maksaoireita ja kävinkin seurannassa, mutta kaikki oli hyvin ja lääkäreiden mukaan uusiminen olisi aika harvinaista, joten pelko kyllä hälveni aika pian. Toki minua pelotti kuitenkin paljon, koska tiesin, että raskaus pitää purkaa heti, jos tila uusiutuu.
No, tämäkin murhe osottautui loppujen lopuksi pienemmäksi, koska rv 24 sain diagnoosin kuopuksen vaikeasta sydänviasta, joka on sitten jo aivan oma tarinansa ja voin sanoa, että raskausmyrkytys on meidän perheessä nyt jo unohdettu juttu.
Roppakaupalla on siis itsellä ollut huonoa tuuria, koska molempien raskauksien kohdalla todennäköisyys eri tiloihin on ollut alle 1%, joten kuten arvata saattaa, kolmatta lasta meidän perheeseen ei tule, mutta en siis missään tapauksessa olisi jättänyt kuopustamme tekemättä vain raskausmyrkytyksen pelossa.
Elämä on joskus aikamoista tuuripeliä! Tsemppiä kaikille.
 
ei tiedetä
Raskausmyrkytyksen syytä ei tiedetä. Altistavia tekijöitä on mm. ylipaino, diabetes ja ensisynnyttäjyys. Toisaalta itse olen hoikka, enkä lihonut raskaudessa kuin 8 kg, ei diabetestä ja silti tuli vakava myrkytys. Kunpa tietäisi miksi!
 
Sama isä
Mulle lääkäri sanoi, että jos toisella lapsella on sama isä kuin ensimmäisellä, niin on todennäköistä ettei toisella kerralla raskausmyrkytystä ei tule. Näin se minulla myös meni, vaikka pelkäsin sen uusivan. Lääkäri selitti raskausmyrkytyksen olevan jollain lailla reaktio miehen vieraisiin geeneihin tms. utopistista. Raskausmyrkytyshän on monta kertaa suvussa kulkeva sairaus.
 
Näin...
Minä kyllä muistan lukeneeni, että riski saada raskausmyrkytys johtuu veriryhmistä. Tämä siis menee niin, että lapsi on perinyt isän tyypin verta ja se sekoittuu äidin vereen, jolloin äiti sairastuu. Muistaakseni kyseessä ei niinkään ollut esim. se, että äidillä on A veri ja isällä B, vaan riski syntyy rhesus tekijästä, joka siis voi olla "-" tai "+". Tämän pitäisi olla yhteneväinen äidin kanssa. Toinen tyyppi on kuitenkin harvinaisempi kuin toinen, ja äidin veri harvemmin sekoittuu vauvan vereen napasuonten välityksellä, jonka johdosta tätä ei ilmeisesti etukäteen testata.(?) Jos joku tietää paremmin, niin saa korjata, mutta näin muistan lukeneeni.

Jos siis äiti sairastuu ensimmäisen kanssa, niin on suurempi mahdollisuus sairastua toisenkin kanssa, sillä sitten voi olla tiedossa, että seuraavalla lapsella voi olla myös eri rhesus tekijä.

Äitiyskortissa taitaa myös lukea rhesus tekijä sen takia, että jos äidillä siis on se harinaisempi muoto, niin on todennäköistä, että isällä on yleisempi ja tässä tapauksessa äitiä seurataan jo alusta tarkemmin.

Minun tietääkseni siis tämä syy on kylläkin tiedossa, mutta raskausmyrkytys voi kai tulla muidenkin syiden takia...(?)
 
Anni62
Minä olen miinusta ja mieheni plussaa, kaikki neljä lasta ovat niinikään plussaa mutta, mulla ei koskaan ollut ongelmia verenpaineen kans eikä raskausmyrkytysvaaraa koskaan ollut.
Mutta, painiskelin sitten toisenlaisten onglemien kans elikkä vasta-aineiden joiden takia juoksin lapsivesipunktioissa aika tiheästi kahden viimeisen raskauden aikana. Kolmelle on tehty verenvaihdot ja pojalla oli bilirubiiniarvot 200 kun kotiin pääsi. Minäkin sain sen rokotuksen ensimmäisen synnytyksen jälkeen mutta, vasta-aineita tuli siitä huolimatta toisen raskauden ihan lopussa jolloin synnytys käynnistettiin. Kahdessa seuraavassa raskaudessa olikin vasta-aineita alusta loppuun. Ja nekin käynnistyksiä.
 
faktaaaa
Mulla taas on sellainen olo, että veriryhmillä ei ole tekemistä raskausmyrkytyksen kanssa. Itselläni on "miinusmerkkinen" veriryhmä, ja sen takia pari verikoetta otettiin raskauden aikana, mutta se liittyy johonkin vasta-aineisiin (kamala kun en enää muista edes noita juttuja), kun taas raskausmyrkytyksestä ei puhuttu sen yhteydessä mitään. Katsoin Wikipediasta, ja siellä luki, että raskausmyrkytyksen syy on epäselvä.
Tämä alla oleva teksti löytyy nettisivulta http://www.vau.fi/templates/Article____78957.aspx

Tunnista raskausmyrkytys
9.5.2008
Raskausmyrkytyksiä esiintyy 5–10 prosentissa kaikista raskauksista. Tyypillisiä oireita ovat korkea verenpaine, jyrkkä painonnousu ja päänsärky. Hoitamattomana vaiva voi heikentää istukan toimintaa. Tärkein hoito pre-eklampsiaan on lepo.

Raskausmyrkytys

Raskausmyrkytys voi pahentua lyhyen ajan kuluessa, joten on tärkeää pitää oireita tarkoin silmällä. Tila vaatii usein lisäseurantaa, jopa sairaalahoitoa, jossa sikiön vointia voidaan seurata.
Raskausmyrkytyksen syyt ovat edelleen selvittämättä, mutta tiedetään, että se on istukkaan liittyvä sairaustila. Sairauden perusta muodostuu jo kun istukka kehittyy, mutta oireet ilmenevät 20. viikon jälkeen ja raskausmyrkytyksen mahdollisuus on suurempi, mitä lähemmäs laskettua aikaa tullaan.

Yleisin ensimmäisessä raskaudessa
Raskausmyrkytystä esiintyy 5 - 10 prosentissa kaikista raskauksista. On noin seitsemän kertaa todennäköisempää saada raskausmyrkytys ensimmäisessä raskaudessa kuin seuraavissa.

Todennäköisyys saada raskausmyrkytys kahdessa peräkkäisessä raskaudessa on vain 5 %, jos äidin tila on normalisoitunut synnytyksen jälkeen.
 
Kahden äiti-
Minulla ei siis myöskään syy tähän hellp-syndroomaan ollut ylipaino, diabetes, veriryhmät tms. Olin erittäin hoikassa ja hyvässä kunnossa ja olen aina ollut aivan täysin terve ja elintavoilta moitteeton. Siksi ehkä tila olikin niin iso järkytys.
Toisessa raskaudessa peruskuntoni oli hieman huonompi ja syömisiäkin olisi voinut harkita vähän paremmin, mutta raskauden osalta siis silloin kaikki meni oikein hyvin.
Eli molemmissa tapauksissa ( myrkytys / sydänvika ) syy tapahtuneeseen on ihan puhtaasti sattumaa ja näissä tapauksissa siis huonoa tuuria vain.
 
että näin
"""D-vitamiinikokoukseen Bruggeen, Belgiaan kokoontui 2009 lopulla tutkijoita kaikkialta maailmasta. Lamberg-Allardt oli myös mukana.

Lastentautiopin professori Bruce Hollis (Medical University of South Carolina) esitti Carol Wagnerin kanssa tulokset noin 500 raskaana olevan naisen D-vitamiinihoidosta; hoitokoe oli satunnaistettu kaksoissokkotutkimus. Tätä 5 miljoonan dollarin tutkimusta rahoittivat Thrasher Fund ja Yhdysvaltain terveysvirasto, NIH.

Odotavat naiset jaettiin kolmeen ryhmään, jotka saivat D-vitamiinia 10, 50 tai 100 µg päivässä. Tulosten mukaan 100 µg/vrk oli turvallista (ei yhtään ainutta sivuvaikutusta), mutta näiden äitien vauvojen seerumin D-vitamiinipitoisuus (S-D-25) nousi keskimäärin vain 27 ng:aan/ml (67 nmol/l), mikä merkitsee sitä, ettei edes 100 µg/vrk ole kylliksi äidin ravintolisänä, sanovat tutkijat.

Raskauskomplikaatioita, kuten ennenaikaisia synnytyksiä ja tulehduksia ilmeni vähiten niillä naisilla, jotka saivat D-vitamiinia 100 µg/vrk. Naisilla, joille annettiin vain 10 µg/vrk ilmeni kaksi kertaa enemmän komplikaatioita kuin 100 µg/vrk saavilla naisilla.

Suomessa valtion ravitsemusneuvottelukunta aikoo pitää suosituksen ennallaan eli raskaana oleville se on 10 µg/vrk. Onko se viisasta ajatellen odottavia äitejä ja heidän vauvojaan?""""


"""D-vitamiinin puutos raskaana olevilla naisilla Yhdysvalloissa ja valtaosassa maailmaa on epidemian luonteinen. J. M. Leen, M.D., Ph.D., ja muiden tutkimus totesi 50 % äideistä ja 65 % näiden vastasyntyneistä kärsivän D-vitamiinin puutoksesta, vaikka useimmat äidit ottivat D-vitamiinia sisältävää vitamiinia (Suomessa suositus 10µg/vrk lisäravinteena raskaan olevalle) ennen synnytystä.

Sikiö käyttää äidin D-vitamiinia ja siksi vitamiinin tarve raskauden aikana lisääntyy. Äidin vitamiinipitoisuus tahtoo laskea kolmannessa raskauden vaiheessa. Tutkimukset osoittavat, että S -D-25 mitattuna napanuorasta synnytyshetkellä on noin 80 % äidin veritasosta.

Ankara puutos raskauden aikana voi luonnollisesti johtaa riisitautiin vastasyntyneellä, mikä johtuu lapsen luuston mineraalien vähyydestä. Erään toisen tutkimuksen mukaan mitä korkeampi äidin S -D-25-taso, sitä alempi on raskauskouristuksen esivaiheen todennäköisyys. Eläinkokeet osoittavat, että D-vitamiinin puutos vaurioittaa pysyvästi sikiön aivoja.

Tutkimukset osoittavat selvästi, että nykyinen suositus 400 ky/päivä (10µg) on riittämätön raskauden aikana eikä nosta merkittävästi napanuoran D-vitamiinitasoa. Hiljattain tehty tutkimus osoitti, että raskaana olevilla naisilla, jotka ottivat 800 ky (20µg) D-vitamiinia alkaen viikosta 27 synnytykseen asti, oli edelleen alle 20 ng/ml (50nmol/l).

Kun tämä kirja oli menossa painoon, ilmestyi uusi artikkeli D-vitamiinista ja raskaudesta. Lääkärit seurasivat 253:a synnytystä bostonilaisessa sairaalassa 2005-2007. Kun lääkärit kontrolloivat muita variaabeleja, he totesivat, että alhaisen D-vitamiinitason alle 15 ng/ml (37,5 nmol/l) omaavat naiset joutuivat neljä kertaa todennäköisemmin keisarinleikkaukseen kuin naiset, joilla oli vähemmän puutosta D-vitamiinista.

Mielipiteeni on, että raskauden aikana naisten tulisi tarkistuttaa D-vitamiinitasonsa noin joka kolmas kuukausi, ja heidän lääkärinsä pitäisi hoitaa heitä ylläpitämään yli 30 ng/ml:n (yli 75 nmol/l) tason ja mieluummin yli 40 ng/ml (80 nmol/l). Joissakin tilanteissa 4000-5000 ky:ä (100-125 µg) D-vitamiinia päivässä saattaa olla välttämätön normalisoimaan äidin D-vitamiinin niin, että se on vähintään yli 30 ng/ml (75 nmol/l)."""

Suomalaisten keskiarvo on alle 40 nmol/l.

D-vitamiinin annostus

"""""""Raskaana oleva nainen tarvitsee D-vitamiinia 100 µg päivässä. Se vähentää ensisynnyttäjien raskausmyrkytyksen (pre-eklampsian) riskiä noin neljänneksellä, osoittaa yli 23 000 naisen tutkimus Norjan kansanterveyslaitokselta. Myös Kanadassa British Columbian yliopisto tutkii raskaana olevien naisten D-vitamiinilisää.

- Nämä tulokset ovat sopusoinnussa muiden raporttien kanssa D-vitamiinin suojavaikutuksesta raskausmyrkytyksessä, kirjoittavat tutkijat.

Pre-eklampsian oireena on naisen verenpaineen kohoaminen ja virtsaan alkaa erittyä valkuaista, mikä merkitsee munuaisvauriota. Maailmanlaajuisesti raskausmyrkytys aiheuttaa vuosittain noin 60 000 kuolemaa. """"

Vitamin D Supplementation and Reduced Risk of Preeclampsia i... : Epidemiology
 
4000
4000 IU/day (100µg/vrk( is recommended for pregnant women as safe and effective in producing a 50% reduction in many comorbidities of pregnancy such as preeclampsia and preterm labor. These results are from a randomized clinical trial done by Dr. Carol Wagner and Dr. Bruce Hollis of the Medical University of South Carolina. Dr. Wagner is interviewed here about that trial.
D*facts Pregnancy - YouTube

Euroopan Unionin elintarviketurvallisuuselin EFSA nosti D-vitamiinin turvallisena päiväannoksena pidetyn nuorten (11–17 v) ja aikuisten rajan 50 mikrogrammasta (µg) 100 µg:aan. Huippuvarovainen EFSA päätyi tähän tulokseen käytyään läpi uudet D-vitamiinitutkimukset. Vauvojen rajana on nyt 25 ja 1–10-vuotiaiden rajana 50 µg päivässä.
Ajankohtainen D-vitamiini - Itsehoidon artikkelit - Tohtori Tolonen

Lausunnossa mainitaan, että edes 250 µg päiväannoksella ei löydetty mitään haittavaikutuksia.
EFSA - Scientific Opinion of the NDA Panel: Tolerable Upper Intake Level of vitamin D
 

Yhteistyössä