Raskaushepatoosi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kaisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kaisa

Vieras
Olen rv 38+4, ekaa odotan. Koko loppuraskauden ollut kaamea kutina, ja nyt epäilevät raskaushepatoosia. Sain juuri B-ALAT -arvon, joka oli 25, eli ihan normaali. Nyt vielä odotellaan jotain sappiarvoa. Myös verenpaine koholla, eilen 120/97.

Onko kellään kokemusta raskaushepatoosista? Voiko olla vaikka maksa-arvot normaalit? Mitä tapahtuu, jos hepatoosi todetaan?

Kiitos vastauksista jo etukäteen!

Sulta siis on katsottu maksa-arvot (yleensä P-ASAT ja P-ALAT) ja saappihappojen pitoisuus. Jos niissä ompi jotain poikkeavaa niin ätipolille ja sun tapauksessa varmaa käynnistellään synnytys koska lapsi on jo täysaikainen.

Mäkin haluaisin tietää tästä enemmän. Mulla rv 37 menossa ja muutaman päivän ajan ollut nyt lievää kutinaa nilkoissa, ranteissa, sormissa, säärissä, varpaissa. Huomenna olen neuvolaan menossa joten siellä nyt kysäisen toki.

Mulla todettiin rv 39 ja vauva sai lähteä syntymään spontaanisti. Verikokeita ottivat ahkeraan ja seurasivat. Päivystysosastolla huonekaveri joutu käynnistykseen tuon takia. Arvoja en tarkkaan tienny koskaan mutta sanoivat että arvot sellaset jotta hepatoosi on. Ja kutisi niin sietämättömästi...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mutta voiko olla raskaushepatoosi jos maksa-arvot kuitenkin kunnossa? Jotenkin kammottaa ajatus käynnistyksestä, kun vauvan painoarvio vaan 2,5kg...:/

Tänään juuri neuvolaläkärini sanoi, että raskaushepatoosi näkyy hyvin herkästi niistä maksa-arvoista. Eli jos nuo KAIKKI (alat, asat ja sappihappoarvo) arvot ovat ok, sinulla EI ole hepatoosia.

Minulla oli aiemmassa tuplaraskaudessa hepatoosi joka ilmeni vain sappihappoarvoen nousuna, muttei kutissut juurikaan. Sain lääkityksen jota jatkettin vauvojen syntymään asti.

Yhteistyössä