raskaushepatoosi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiitos etukäteen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kiitos etukäteen

Vieras
kellään ollut raskaushepatoosia? alkavatko oireet eli kutina aina kämmenistä ja jalkapohjista vai voiko olla raskaushepatoosia jos kutisee muuten kauttaaltaan muttei kämmenistä ja jalkapohjista?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
nostan vielä jos joku tietäs jotain

Minä oletin, että vastauksellani olisi jotain merkitystä, mutta aivanpa sama. Kutina voi alkaa muualtakin kuin ap:n kysymistä paikoista. Eli ei esiinny pelkästään kämmenissä ja jalkapohjissa.

Täällä ei vain voi tehdä varmoja diagnooseja ja siksi kehotin hakeutumaan lääkäriin tai ehkä olisi pitänyt sanoa, että neuvolaan. :)

"Raskaushepatoosilla eli hepatogestoosilla eli raskauskolestaasilla tarkoitetaan raskaushäiriötä, jossa iho alkaa kutista ja maksaentsyymien pitoisuus veressä alkaa suurentua. Raskaushepatoosi todetaan noin 1 %:lla raskaana olevista naisista, Maksahäiriö puhkeaa yleensä 30. raskausviikon jälkeen, eikä sen syytä tunneta. Synnytyksen jälkeen kutina ja muut oireet häviävät nopeasti. Raskaushepatoosi uusiutuu joka toisella äidillä seuraavan raskauden aikana, mutta se ei aiheuta pysyviä maksavaurioita. Raskaushepatoosin sairastaneilla naisilla esiintyy myöhemin jonkin verran enemmän sappikivitautia 1 ja mahdollisesti muita maksasairauksia.

Oireet
Raskaushepatoosin ainoa oire on terveen näköisen ihon kutina, joka ilmaantuu tavallisesti 30. raskausviikon jälkeen. Kutina on tyypillisesti voimakkainta kämmenissä, jalkapohjissa ja vatsalla, mutta kutinaa voi ilmetä keholla kauttaaltaan.

Taudin toteaminen
Kutina herättää epäilyn hepatoosista, diagnoosin varmistamiseksi määritetään neuvolassa äidin verestä maksaentsyymien (ks. ALAT 2) ja sappihappojen pitoisuus.

Milloin lääkäriin
Mikäli maksa-arvot ovat koholla, neuvola lähettää odottajan äitiyspoliklinikalle seurantaan. Lääkehoidoista ei ole juurikaan apua kutinan hoidossa. Koska raskaushepatoosiin liittyy pieni sikiön kuoleman vaara, äiti voidaan ottaa synnytyssairaalaan seurantaan, silloin seurataan sikiön vointia sykekäyrällä ja kaikututkimuksilla. Tarvittaessa synnytys käynnistetään. Synnytyksen jälkeen kutina ja muut oireet häviävät nopeasti,

Ehkäisy
Ehkäiseviä toimenpiteitä ei tunneta."

Lainaus: Lääkärikirja Duodecim
28.5.2008
Aila Tiitinen, naistentautien- ja synnytysten erikoislääkäri

Tääl 3 odotukses ollut hepatoosi ja ain alkanu kutina käsivarsista eikä miul ollu ollekaa kämmenis saati jalkapohjis hippustakaa kutinaa.
Eka todettii rv 32 tai 34...en muista ku 11v aikaa ja seuraavat onki sit alkaneet jo rv 25-28.

Jos et oo vaihtanu mitää pesuaineita yms ni pyydä verikokeet...pieni vaiva niin ison asian toteamiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja ursulainen:
Tääl 3 odotukses ollut hepatoosi ja ain alkanu kutina käsivarsista eikä miul ollu ollekaa kämmenis saati jalkapohjis hippustakaa kutinaa.
Eka todettii rv 32 tai 34...en muista ku 11v aikaa ja seuraavat onki sit alkaneet jo rv 25-28.

Jos et oo vaihtanu mitää pesuaineita yms ni pyydä verikokeet...pieni vaiva niin ison asian toteamiseen.

jep no tätä hainkin kun soitin neuvolaan ja kysyin sanoivat että jos ei jalkapohjissa tai kämmenissä niin tuskin on sitä (hepatoosia) ja että jos kuitenkin sietämättömäksi kutina käy niin hakeutua viikonlopunaikana päivystykseen. olen nyt viikoilla 35 että hieman rupes pelottamaan.

ja pennolalle vastauksellasi oli merkitystä yritin vain saada kokemuksia että onko kellään alkanut oikeasti kutina muualta. etsin kyllä itsekkin tietoa asiasta googlesta ja olin jo soittanut neuvolaan.

Täällä myös yksi hepatoosiäiti ilmoittautuu. Mulla alkoi kutina mahasta ja selästä rv33+ lievänä. Mistä sitten pikku hiljaa sappihappojen kohotessa levisi ympäri kroppaa. kämmenissä ja jaloissa kutina oli pahinta vain aamuyöstä. Muuten kutisi tasaisesti koko kroppa. Synnytys käynnistettiin rv 37+6.

mulla alkoi reisistä ja vatsasta: molemmissa raskauksissa oli, ekassa alko rv36+ ja tokassa vasta rv40+. kannattaa soittaa synnärille, siellä voivat päivystyksessä ottaa testit.

Kutinaa siis ei aluksi ollut ollenkaan kämmenissä ja jalkapohjissa. halusin kokeisiin ihan vain varmuuden vuoksi. Tauti on arvaamaton, et kandee mahdollisimman pian mennä kokeisiin. Siitä ei sulle itelles oo vaaraa mut vauvalle voi olla. En haluaisi pelotella. Se vaarallisuus kohoaa yleensä siellä ihan loppu puolella raskautta mut toi on tosiaan niin arvaamaton et yhtäkkiä saattaa arvot kohota pilviin.

Kannattaa mennä ihan vaan varmuuden vuoksi niin ei tarvitse hermoilla turhaan. :) Ja jos jotain on niin ottavat sitten tarkkaan seurantaan. Tsemppiä testeihin ettei mitään olis!

Alkuperäinen kirjoittaja kiitos etukäteen:
kellään ollut raskaushepatoosia? alkavatko oireet eli kutina aina kämmenistä ja jalkapohjista vai voiko olla raskaushepatoosia jos kutisee muuten kauttaaltaan muttei kämmenistä ja jalkapohjista?

mulla oli just noin, kämmeniä ja jalkoja ei kutissut, mutta muualta ihan kamalasti.

Minulla todettiin raskaushepatoosi sattumalta kontr.labrojen yhteydessä viikolla 25. Maksa-arvot alkoi hiljalleen kohoamaan ja noin viikon 30 tienoilla alkoivat myös sappihapot nousemaan. Kutina oli välillä ihan helvetillistä säärissä ja kämmenissä. Labroja otettiin viikon välein ja kävin loppuraskauden ajan noin viikolta 36 lähtien sikiön sydänkäyrässä joka päivä. Maksa-arvojen ollessa noin 300 ja sappihapot 20 aloitettiin Adursal lääkitys joka yllättävän nopeasti alkoi auttamaan. Synnytystä yritettiin aika "laiskanlaisesti" käynnistää parisen viikkoa mutta tyttö päättikin syntyä laskettuna aikana. Ap:lle vielä jos kutina vaivaa kovasti ja olet huolissasi niin ota yhteys synnärille, ottavat päivystyslab. ja olen herkempänä vauvan liikkeiden kanssa. Minun ainakin piti laskea liikkeitä pari kertaa päivässä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ursulainen:

ja pennolalle vastauksellasi oli merkitystä yritin vain saada kokemuksia että onko kellään alkanut oikeasti kutina muualta. etsin kyllä itsekkin tietoa asiasta googlesta ja olin jo soittanut neuvolaan.

Niin, no minä vastasin myös lääkärin roolissa kysymykseesi enkä siihen Googlea tarvi. Liitin vain lisätiedoksi tuon kaikille kiinnostuneille. Oletin vain, että sinulle riitti lyhyt ja ytimekäs vastaus, koska asian tiesin, ettei voi rajata tiettyyn paikkaan kutinaa.

Ja kuten huomaat, aina ei tarvita oireeksi edes kutinaa. Hidas maksa-arvojen nousu voi alkaa ilmoittamatta itsestään. Toisaalta, liian huolissaankaan asiasta ei tarvitse olla, mutta ilman muuta syytä tarkistuttaa, jos vähääkään mietityttää.

voiko raskaushepatoosi tulla jo niinkin varhaisessa vaiheessa kun raskausviikoilla 9-10?
vatsani on todella turvonnut ja iho kutisee pitkin päivää kauttaaltaan ja varsinkin öisin.

Ei yleensä voi mutta ystävälläni taisi olla jo viikolla 15 joten vaatisin kyllä ehdottomasti pääsyä maksakokeisiin!

Itse hepatoosin viime raskaudessa kokeneena voin sanoa että kutina oli yhtä helvettiä eikä yöllä saanut edes nukuttua.

Mulla molemmissa raskauksissa hepatoosi, alkoi ekassa vkolla 36 ja tokassa muutama päivä ennen LA. Ensioire oli ihan hillitön kutina kämmenissä, mutta oli sitä kutinaa muuallakin. Kämmenet ja jalkapohjat oli pahimmat. Sairaalassa sain Ataraxia, mutta eipä siitä kamalasti apua ollut, ehkä kuitenkin vei pahimman särmän siitä pois. Molemmat synnytykset on käynnistetty hepatoosin takia.

Kutina voi olla missä vaan ja kaverilla kuollut täysiaikainen vauva kohtuun, kun ei tunnistettu juuri tuon "kutina väärässäpaikassa" takia... eli kutina on pieni haitta. Seuraavaan raskauteen sai kunnon seurannan ja terve poika syntyi ennakkoon arvojen takia käynnistettynä.

Miten kiire tuo on diagnosoida, osaako kukaan sanoa? Mulla on kutinaa, on ollut ennenkin koska on ylipainoa ja rasvamaksa ja ihon kutinaa jo 9 vuotta johon syön antihistamiinia. Nyt rv 24+5 ja maha alkanut viikon sisällä syyhytä uutena oireena. Myös kämmenten ja jalkapohjien kutinaa mut niihin auttaa antihistamiini ja ollut tuo vuosia. Ainoastaan masun kutina uusi oire.
Huomenna verikokeet jossa katsotaan maksa ja sappiarvoja. Voinko olla rauhallisin mielin vai onko tässä hätä odottaa muutama päivä noita verikokeen tuloksia vauvan kannalta? :(

Mulla todettiin hepatoosi muistaakseni viikolla 36, olin juuri jäänyt äitiyslomalle ja kävin perus-neuvolaseurantaan kuuluvassa viimeisessä lääkärintarkastuksessa. Multa kysyttiin kutinoista ja totesin ett mulla nyt kutisee iho aina kun olen atoopikko, mutta kieltämättä kumma juttu kun kämmenet kutisee iltaisin. Lähettivät heti labroihin, tulokset tuli seuraavana päivänä ja sitä seuraavana päivänä olin jo Naistenklinikalla tutkimuksissa! Todella nopeaa toimintaa siis Helsingissä. Hepatoosi todettiin kohonneiden maksa-arvojen perusteella. Kutina ei ikinä yltynyt kovin pahaksi, ehkä Adursal piti sen loppuajan kurissa? Viimeiset viikot seurattiin todella tarkkaan, juoksin pari kertaa viikossa tutkimuksissa. Liikkeitä piti laskea, se oli välillä stressaavaa. Synnytys käynnistettiin laskettuna päivänä ja maksa-arvot laski heti sen jälkeen. Terve tyttö syntyi ja kaikki hyvin. Lähinnä ylimääräistä stressiä viimeisiin viikkoihin mutta koin että hoidettiin tosi huolellisesti ja hyvin.

Yhteistyössä