Raskaushaave ja uusi työpaikka, kertokaa ajatuksia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Laura
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Laura

Vieras
Nykyinen työpaikka on aika epämiellyttävä kaikin puolin, tähän on kyllä jo tottunut. Palkka ok, lomat jo täydet, vapaahko meininki ylipäätään, liikuntaetu, mutta muuten uran kannalta aika turha ja muutenkin aika ahdistava paikka. Olen ajatellut uuden työpaikan hakemista ja nyt sitten hain ja sain viime viikolla tiedon, että sain sen paikan.

Mutta samalla tässä vähän elätellään vauvahaaveita eli ilman ehkäisyä ollaan oltu jonkin aikaa ajatuksella "saapi tulla", kun tää tilanne on ollut

Jos nyt otan työn vastaan ja tärppääkin mun tuurilla just ensimmäisenä koeaikakuukautena? Jos huomaan olevani raskaana koeajalla? Siis miten tää jutut menee? Voiko mua sitten irtisanoa? Pitääkö raskaudesta kertoa?

Itse en vaihtaisi, mutta moni muu varmaan kyllä. En viitsisi olla uudessa paikassa niin nolossa tilanteessa.
Raskaus ei ole syy irtisanomiseen, mutta jos syy halutaan löytää, se löydetään koeajalla kyllä.

Se on vähän riskipeliä. Juu ei ole pakko kertoa tosiaan ennen aikojaan. Mutta saattaa kyllä vaikuttaa työnantajan suhtautumiseen jatkossa jos "pimittää" tiedon koeajan jälkeen. Antaa vähän epärehellisen vaikutelman. Itse en varmaan kykenis pitämään tietoa itelläni, mutta tietysti otat sen riskin että työ tyssää koeaikaan. Riippuu paljon sen uuden työpaikan hengestä ja pomosta.

Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:
Itse en vaihtaisi, mutta moni muu varmaan kyllä. En viitsisi olla uudessa paikassa niin nolossa tilanteessa.
Raskaus ei ole syy irtisanomiseen, mutta jos syy halutaan löytää, se löydetään koeajalla kyllä.

No greippi osas sanoa sen paremmin mitä ajattelin. Mua nolottais salata noin tärkeä asia elämässäni työnantajalta, hävettäis myöhemmin olla töissä niin tehneenä.

Itse vaihdoin firmaa (tosin tietämättä raskautumisestani) ja hyvin on mennyt :D Kukaan ei vetänyt hernettä nenuun uudessa työpaikassa ja sanottiin vain kun ilmoitin asiasta, että Niin, se elämä menee, aivan normaalia... (kun olin todella nolo kertomaan mennessä), joten en usko, että sinullakaan tulee ongelmaa/hätää. Se on kuitenkin aikalailla luonnollisimpia asioita tässä maailmassa :D Onnea vaan plussailuun :wave:

Sitä vielä, että en tosin olisi muutenkaan kovin nopeaa kertonut raskaudesta sillä useamman km:n kokeneena en olisi heti edellisessäkään työpaikassa siitä heti kertonut.

Alkuperäinen kirjoittaja Taikajane:

No greippi osas sanoa sen paremmin mitä ajattelin. Mua nolottais salata noin tärkeä asia elämässäni työnantajalta, hävettäis myöhemmin olla töissä niin tehneenä.

peesi!!

En uskaltais pimittää moista asiaa. Tulee itselle mieleen jos olisin työnantaja et mitä muita ehkä suht "oleellisia asioita" on jättänyt kertomatta.

Jos sitten vaihtaa tuostakin paikasta niin tulevalla työnantajalla on tapana soitella edellisille et millanen ihminen tää uus työntekijä on, ja jos ex-työnantaja on ollu näreissään tästä pimittämisestä niin ei varmaa kovinkaan pos. kuvaa anna

eli siis pitääkö jättää menemättä uuteen työhön, jos suunnittelee / yrittää lasta ? miksi pitäisi työnantajalle kertoa noin henkilökohtainen asia ? Eikö totuus kuitenkin ole että KAIKKI naiset n18-n45 v on riskiryhmää työnantajalle palkata tän lapsiasian takia ?

Alkuperäinen kirjoittaja endie:
eli siis pitääkö jättää menemättä uuteen työhön, jos suunnittelee / yrittää lasta ? miksi pitäisi työnantajalle kertoa noin henkilökohtainen asia ? Eikö totuus kuitenkin ole että KAIKKI naiset n18-n45 v on riskiryhmää työnantajalle palkata tän lapsiasian takia ?

EI pidä jättää menemättä. Kyllä on vastaus seuraavaan asiaa eli melkein kaikki naiset "siinä iässä" ovat juurikin tuollainen "riskiryhmä" Siis täysin luonnollinen asia on naisen raskautua.

Itse olin jo 8 vko vai pidemmälläkin, kun vaihdoin firmaa eikä kukaan ole koskaan ikinä mua siitä morkannut, että kerroin raskaudesta VASTA rakenneultran jälkeen eli rv 22.

kyllä saapi olla aika rohkee työnantaja että potkaisee raskaana olevan ulos.. silloin ei todellakaan riitä joku epämääräinen syy syyksi...

Hei, koeajalla ei edes tarvita varsinaista syytä irtisanomiseen. Vaikka henkilökemioiden kohtaaminen käy tai se, että ei ole tyytyväinen työn suoritukseen. Sen on tarkoitus olla koeaika, jolloin katsotaan kuinka hyvin työntekijä sopii tarjolla olevaan työhön. Tämä on realismia.

Ei pidä jättää menemättä, mutta itse kerroin potentiaaliselle työnantajalle, että tämä on tilanne. Ja jos asia häiritsee, niin älä palkkaa. Palkkasi kumminkin. Oli paljon mukavampaa mennä kertomaan asiasta sitten, kun se oli ajankohtaista kuin jos olisin salannut suunnitelmani.

kyllä saapi olla aika rohkee työnantaja että potkaisee raskaana olevan ulos.. silloin ei todellakaan riitä joku epämääräinen syy syyksi...

Hei, koeajalla ei edes tarvita varsinaista syytä irtisanomiseen. Vaikka henkilökemioiden kohtaaminen käy tai se, että ei ole tyytyväinen työn suoritukseen. Sen on tarkoitus olla koeaika, jolloin katsotaan kuinka hyvin työntekijä sopii tarjolla olevaan työhön. Tämä on realismia.
Jos raskaana oleva koeajalla irtisanottu haluaa riitauttaa irtisanomisensa niin työnanatajan pitää löytää vähän paremmat syyt kuin"henkilökemiat".
Noista on oikeudessa väännetty ja tietääkseni kertaakaan ei oo työnantajapuoli voittanut.
Koeajalla irtisanomiseen pätee samat lait kuin muulloinkin. Raskaus, sairaus tms. eivät ole perusteltuja syitä irtisanomiseen, oli koeaiaka eli ei.

Mä kyllä menisin uuteen työpaikkaan raskaushaaveesta huolimatta. Voihan olla, että et tule raskaaksi vaikkapa vuoteen.. Varmasti sitten harmittaisi, että on jättänyt ottamatta uuden paikan vastaan "turhan" takia.

Alkuperäinen kirjoittaja TooQT2BSTR8:

Jos raskaana oleva koeajalla irtisanottu haluaa riitauttaa irtisanomisensa niin työnanatajan pitää löytää vähän paremmat syyt kuin"henkilökemiat".
Noista on oikeudessa väännetty ja tietääkseni kertaakaan ei oo työnantajapuoli voittanut.
Koeajalla irtisanomiseen pätee samat lait kuin muulloinkin. Raskaus, sairaus tms. eivät ole perusteltuja syitä irtisanomiseen, oli koeaiaka eli ei.

Ja sit ihmetellään miksi työnantajat karsastaa raskaana olevia, kun sitä tilannetta käytetään irtisanomissuojana yms. omaksi eduksi. No epäreilua toimintaa on tietenkin työnatajilla toisinaan ja hyvä et sitä vastaan on lakeja suojaamassa työntekijän etuja.

Ihannehan olisi se et kaikki toimis rehellisesti, valitettavasti näin ei ole. Mutta itse siihen pyrin ja siksi olin sitä mieltä että en voisi pitää asiaa salassa. Jos työnantaja on reilu, ei se vaikuta tilanteeseen. Jos vaikuttaisi, en tiedä haluaisinko edes lopulta työskennellä sellaisessa paikassa, voisi olla ahdistava paikka muutenkin.

Vaihda ihmeessä, sehän voi kestää vaikka monta kuukautta vielä ennen kuin tärppää. Enkä itsekään kertoisi ennen kuin kolme ekaa kuukautta mennyt syystä, että km-riski silloin vielä jokseenkin iso.

Harvempi pomo ottaa nokkiinsa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Vaihda ihmeessä, sehän voi kestää vaikka monta kuukautta vielä ennen kuin tärppää. Enkä itsekään kertoisi ennen kuin kolme ekaa kuukautta mennyt syystä, että km-riski silloin vielä jokseenkin iso.

Harvempi pomo ottaa nokkiinsa.

Joo siis harvalla on esimieheen niin lämpimät välit että pohtii samassa kahvipöydässä "mun menkat saattaa olla päivän myöhässä"...

No, katson näitä asioita ehkä enemmänkin työnantajapuolelta, kun olen töissä työnantajajärjestössä. Usko kumminkin, että kyllä se syy löydetään, jos halutaan. Se puuha on niin likaista, että harva työntekijä siihen ehdoin tahdoin viitsii lähteä, jos sen voi välttää. Ennemmin kannattaa kokeilla hyvissä väleissä pysymistä ja työpaikan säilyttämistä kuin riitaisia lakijuttuja, jossa tasan revitään kaikki auki. Mutta tämä onkin vaan minun mielipiteeni...

Miksei asioissa voi olla rehellinen? Miksi asiat pitää salata ja peitellä?

Jos se uusi työpaikka on todella mielenkiintoinen, eli luokkaa The Unelmatyö, niin kannattaa olla tarkkana miten menettelee. The Unelmatyötä ei kannata jossittelun vuoksi jättää ottamatta.

Sikälimikäli vauvakuume ei ole tulisen polttava, niin voihan sitä jälkikasvun hankintaa siirtää eteenpäin.

No, katson näitä asioita ehkä enemmänkin työnantajapuolelta, kun olen töissä työnantajajärjestössä. Usko kumminkin, että kyllä se syy löydetään, jos halutaan. Se puuha on niin likaista, että harva työntekijä siihen ehdoin tahdoin viitsii lähteä, jos sen voi välttää. Ennemmin kannattaa kokeilla hyvissä väleissä pysymistä ja työpaikan säilyttämistä kuin riitaisia lakijuttuja, jossa tasan revitään kaikki auki. Mutta tämä onkin vaan minun mielipiteeni...

no mulla ei vaan putoa kaaliin, miksi mun pitäisi kertoa esim. työhaastattelussa, että "kyllä. yritämme mieheni kanssa lasta" tai "kyllä kuukautiseni ovat kaksi päivää myöhässä, ja aion kusasta tänään tikkuun nähdäkseni johtuuko mahdollisesta raskaudesta"..
se on vähän niin, että mitkä asiat kuuluu pomolle, mitkä ei ? mihin vedetään raja sitten? äitiysloma ei ole ikuinen eikä hoitovapaa kuitenkaan. yhtä kauan ne vie olitpa ollut työssä sitten sen kaks kuukautta tai kaks vuotta.

no mulla ei vaan putoa kaaliin, miksi mun pitäisi kertoa esim. työhaastattelussa, että "kyllä. yritämme mieheni kanssa lasta" tai "kyllä kuukautiseni ovat kaksi päivää myöhässä, ja aion kusasta tänään tikkuun nähdäkseni johtuuko mahdollisesta raskaudesta"..
se on vähän niin, että mitkä asiat kuuluu pomolle, mitkä ei ? mihin vedetään raja sitten? äitiysloma ei ole ikuinen eikä hoitovapaa kuitenkaan. yhtä kauan ne vie olitpa ollut työssä sitten sen kaks kuukautta tai kaks vuotta.

No ei tietenkään noin yksityiskohtaisesti, kai sitä häveliäisyyssääntöjä kannattaa ajatella...

Minä vaan en ole vuosiin ollut työhaastattelussa, jossa asiaa ei olisi tavalla tai toisella sivuttu (vaikka se laitonta onkin). Ja siinä tilanteessa kun toinen kysyy, että niin, mitäs ajattelit tehdä parin vuoden päästä tai onko lapsia suunnitelmissa, niin siihenkö kannattaa sitten vastata että "kahden vuoden päästä ajattelin tehdä töitä täysillä ja matkustaa työkseni sitä seuraavat vuodet" tai "ei tietenkään ole lapsia suunnitteilla, mitä oikein kuvittelet?" Vai todeta reilusti, että "lähivuosien suunnitelmissa on mahdollisesti perheen perustaminen", jos siis näin on ajateltu.

Kaikille osapuolille helpompaa näin. Jos siis oikeasti haluat työpaikan, jossa pomo suunnilleen vihaa sinua siksi, että jätit hänet pulaan ja etenemisen uralla voit unohtaa siihen, niin ihan kaikin mokomin vaan valehtelemaan työhaastattelussa...Toimii varmasti, jos et ole ajatellut uraasi kovin pitkälle.