raskausdiabetes

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja luppa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

luppa

Uusi jäsen
07.07.2005
12
0
1
eli millaisia kokemuksia teillä on tästä sokeritaudin muodosta? Itse olen välttynyt insuliinihoidolta, eli kyse ei ole kovin korkeista sokeriarvoista (päivittäin 1,5h päivällisen jälkeen 8, muuten aika normaalit).

minulla lapsi syntyy syyskuussa (tavalla tai toisella) ja jo esikoinen oli niin suuri, ettei mahtunut syntymään normaalisti. silo´loin minulla ei näkynyt testissa kohonneita arvoja, mutta lapsen isä on "koripalloilija".

no, syntymätapa on sinänsä sivuseikka, mutta kiinnostaisi tietää minkä kokoisia lapsosia ovat kohtalontoverit saaneet ja miten ovat itse pysyneet ruokavaliolla synnytyksen jälkeen?

ja mikä on ollut lapsen terveys, onko ollut keuhojen tms. kanssa ongelmia?

lisäksi, ettei kyselykausi nyt tähän tyssää, niin onko pitänyt käynnistää/leikata ennen laskettua aikaa, vai onko annettu mennä paljonkin yli?

Meillä esikoinen leikattiin viimein 15 päivää yli lasketun...

infotkaa tietämätöntä "diettiläistä", niin ilahdun!

:/

Minulla oli raskausajan diabetes ja dieetti ei todellakaan onnistunut :ashamed: . Neuvolassa kerrottiin testin jälkeen vain ne arvot, mutta ei kerrottu, että minulla ON JO se sokeritauti :headwall: . En siis maallikkona ja ensikertalaisena tosiaan tiennyt koko diabeteksesta kun vasta synnytettyäni, kun vauvalta otettiin verikoe sen vuoksi :'( .

Mutta tämä esikoinen syntyi rv 41+6 normaalisti alateitse ja aika helposti myös. Painoi 3560 g ja mittaa oli 50 cm. Vauvan sokeriarvoissa ei ollut mitään vikaa eikö mitään muutakaan vaivaa onneksi ole ilmaantunut. Tyttö on kuitenkin jo yli 4-vuotias =) .

Tällainen kokemus siis minulla. Tsemppiä sinulle dieettiin :hug: .

mulla oli raskausdiabetes kahessa viimisessä raskaudessa ja dieetistä ei ollu mitään hyötyä.jatkuvasti jouduin varsinkin tässä viimisessä raskaudessa ravaamaan verikokeissa ja ultrassa sekä ravitsemus terapeutilla...
synnytys jouduttiin käynnistämään viikkoa ennen laskettua aikaa vauvan suuren koon vuoksi ja poika syntyi hätäsectiolla rv 39+1.
4600g 54cm.onneksi ei mennyt kahta viikkoa yli lasketun ajan,sillä poika olisi ollu varmaan lähemmäs kuusikiloinen :D
sairaalassa pojan sokeriarvoja mittailtiin ja aluksi ne olivatkin liian matalalla pari päivää,mutta siitä ne sitten tasaantui.
koko raskausaikana mulle tuli liikakiloja 25kg,ja vuodessa olen kaikki saanu tiputettua pois ilman sen kummenpia dieettejä.nyt poika on reilun vuoden ja mulla olisi sokerikonttrolli lähiaikoina.

synnytys jouduttiin käynnistämään viikkoa ennen laskettua aikaa vauvan suuren koon vuoksi ja poika syntyi hätäsectiolla rv 39+1.
4600g 54cm.onneksi ei mennyt kahta viikkoa yli lasketun ajan,sillä poika olisi ollu varmaan lähemmäs kuusikiloinen :D
]
Kuinka vauvan annettiin kasvaa noinkaan suureksi, tehtiinkö useita painoarvioita ja kuinka pitivät paikkaansa? Miksi hätäsektio? Tässä kysymyksiä näin aluksi =) =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.07.2005 klo 16:15 vieras kirjoitti:
]
Kuinka vauvan annettiin kasvaa noinkaan suureksi, tehtiinkö useita painoarvioita ja kuinka pitivät paikkaansa? Miksi hätäsektio? Tässä kysymyksiä näin aluksi =) =)
hätäsectio ihan sen takia että kohdunsuu oli ollu jo kaksi tuntia kymmenen senttiä auki ja olisi pitäny alkaa ponnistamaan...mutta kun ei ponnistuttanut.lääkäri suvaitsi vihdoin ja viimein saapua paikalle tarkistamaan tilanteen ja huomattiin että poika on väärässä tarjonnassa eikä voi syntyä alakautta..lapsivesi oli vihreää ja sydänäänet heikkenivät.
en osaa sanoa miksi annettiin kasvaa noin isoksi :/

Mulla oli viimeisimmän kanssa raskausajan diabetes ja ruokavaliolla pysyi kurissa. Kerran kuussa kävin äippäpolilla verikokeessa (paastoverensokeri) ja aina oli hyvissä rajoissa (eli alle 6) Tarkemmin en tiedä koska ei kerrottu tarkkoja tuloksia, sanoivat vaan ett jos menee yli niin sitten sanotaan. Samalla myös ottivat ultrakuvaa vauvasta ja mittailivat kokoa ja lapsiveden määrää.

Neiti syntyi rv 42+2 käynnistyksellä ja kokoa oli 3940g ja 52cm joten ei ollut hirveän isokaan.
Synnytyksen jälkeen vauvalla oli hieman alhaiset verensokerit, mutt jo muutaman tunnin jälkeen kohosi normaaliin ja pysyi normaalina. sairaalassa ollessa vauvan verensokeria mitattiin kolme kertaa päivässä.

Seuraavan kerran multa kontroloidaan paastoverensokeri kun neiti on 1 vuoden ja vissiin sen jälkeen aina vuoden välein.

Olin kans sokerirasituksessa ja se 10h paastoarvo oli 5.3 ja siitä rapsahti 3 viikon dietti. Nyt rv 30 ja painoa tullu n.4kg
tunnin ja kahden tunnin päästä otetut arvot olivat hyvät.
Mikä on se normaali paastoarvo? Oma terkka lomalla ja sijainen oli tosi ankea etten huomannu kysyä.
Viikon päästä uusi paastoverikoe. Pelottaa jo valmiiksi et arvot koholla ja raskausdiabetes on iskenyt :ashamed:
Kaikki menny muuten tähän asti tosi hyvin mut noi sokerit harmittaa.

Minulla todettiin raskausdiabetes noin kolme kuukautta ennen lapsen syntymää. Arvoja seurattiin muutama päivä mutta koska heittelivät niin suuresti määrättiin suoraan insuliinille. Insuliinia piti piikitellä muistaakseni 4-5 kertaa vuorokaudessa, ennen ruokailua lyhytkestoista ja nukkumaan mennessä pitkäkestoista insuliinia.
Alussa tuntui vaikeelta mutta siihen tottui.
Tämän lisäksi mulla oli vielä verenpaineet korkealla ja vauvaa ultrattiin aluksi kerran kk ja loppuajasta jo viikon välein.
Tytön syntymäpäino oli 3130 g eli ei mikään jättiläinen - tiukka dieetti ja insuliinit tehosivat..
Dieetin ansiosta mulla ei noussut paino koko raskauden aikana kuin noin 7-8 kg josta melkein kaikki oli loppuajan turvotusta. KAikki kilot jäi sairaalaan (paitsi se reilu 3 kg joka tuli kaukalossa mukana :) ). Nyt ollaan yritetty ihan oman terveyden vuoksi noudattaa ruokavaliota johon raskauden aikana totuttiin ja pienillä valinnoilla vaikuttaa. Mitään kamalaa stressiä en ole ottanut asiasta kun arvot ovat olleen kunnossa nyt kun olen muutamia seuranta-arvoja aina silloin tällöin ottanut. Aika polille jossa tekevät vielä sokerirasitustestiin ja kontrolliin on nyt marraskuussa noin 10 kk tytön syntymän jälkeen.
Ai niin , tytön synnytys käynnistettiin laskettuna aikana koholla olevien verenpaineiden takia (pelättiin raskausmyrkytystä).

tuhannet kiitokse kaikille, jotka olette vastanneet. täällä on dietti onneksi purrut hyvin, eli kiloja on viime viikkojen jälkeen karissut huimasti. jopa siinä määrin, että olen alkanut terveysintoilijaksi ja sellaisena yritän raskauden jälkeen pysyäkin.

ultrassa kaikki oli hyvin, painoarvio viikolla 31 oli 1900g. jos jollain on ollut samankokoista noilla viikoilla, niin olisin iloinen, jos jaksatte kertoa minkä kokoisia he olivat syntyessään.

KIITOS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

:flower: :hug:

Yhteistyössä