Raskausdiabetes, raudanpuute vai mitä? Paha

Kipeästi kaipaan jotain kokemuksia, neuvoja, tukea.
Vaikea raskaus ollut tähän asti, kohta toinen kolmannes ohi. Juuri todettu raskausdiabetes, paastoarvo oli ollut pykälän koholla. Kävin mittaamassa rauta-arvot omakustanteisesti ja ferritiini oli tippunut arvoon 30. Ennen raskautta se oli 70. Neuvolalääkärin mielestä ei ole tarvetta rautalisälle.

Oireeni ovat tosi invalidisoivia. Olen hyvin uupunut, raajat on kuin betonia. Iltapäivisin iskee niin kova horrosmainen väsymys että mun on pakko mennä nukkumaan. Kun herään, syke on yli 100, olo on ärtynyt ja tokkurainen. Syke on koholla myös päivisin. Herään nopeasykkeisyyteen usein aamuöisin. Rytmihäiriöitä ilmeisesti? Päivät voisin vain nukkua. Hengästyttää, pää on aivan sumussa. Korvat humisee. Mieliala on tosi huono. Iho on rutikuiva. Olen syönyt rautalisää mutta se ei tunnu auttavan. Onkohan nämä oireet enempi radiin vai raudanpuutteeseen kuuluvia vai ihan sekä että ? En ainakaan usko että nämä ovat nyt ihan normaaleja raskauteen kuuluvia oireita, vai onko ?? Sydänfilmi ja laajoja verikokeita on otettu. Olen käynyt ylimääräisissä ultrissa. Mitään " vikaa" sinänsä ei ole löytynyt. On kamalaa kun en tiedä, mitä tehdä. Huoli on kova varsinkin tuon sykkeen takia. En saa apua neuvolasta tähän.

Onko kellään ollut vastaavaa ja mikä on auttanut ?

Kiitän vastauksista ❤❤

vierailija
Väsymys joo ihan normaalia. Syke ja korvien humina on toisaalta myös ihan normaalia. Sun elimistö tekee lisätöitä nyt hirveesti. Kroppa painaa, ja tuossa vaiheessa sitä voi hengästyä ihan sohvalta noustessa.

Lepäile nyt ja syö terveellisesti diabeteksen antamissa rajoissa. Töistä voi ottaa saikkua pari päivää jos on tarvetta. Lakkaa tutkimasta itseäsi liikaa ja tunnustele potkuja ennemmin.

• Tykkää
Reactions: Lukija555938
vierailija
Noi ns. lisälyönnit ja sykkeen nousut kuuluu raskauteen. Mulla on niitä vaihtelevasti välillä paljonkin. Johtuu siitä että sun verimäärä on lisääntynyt ja sydän joutuu pumppaamaan kovemmin jotta lisääntynyt veri ja sen hapetus riittävät sekä sulle että vauvalle.
Eli jos ei ole sydäntutkimuksissa mitään selittävää löytynyt niin olisin huoletta, vaikka ne tosi inhottavia ovatkin. Toi humina on sitä samaa, mutta voi sit toki liittyä korkeisiin sokereihinkin.
Mulla on syke seuranta (oura) käytössä ja se paljastaa että nukkuessa sykkeet on ihan hyvällä tasolla (10-20 enempi kuin ei raskaana ollessa) mutta kun herää niin elimistö ottaa kovemman startin ja sykkeet nousee. Sit tasottuvat kyllä myös pian.

• Tykkää
vierailija
Itsellä monia noista oireista ja olen rv 18. Alkuraskaudesta sydämensykkeen ääni häiritsi nukkumista ja oli ehkä häiritsevin oire. Sitten tulin kipeäksi ja tuosta toivuttuani väsymys jäi. Heti töiden jälkeen tuli totaalinen romahdus ja rappusten nouseminen sai jalat maitohapoille. Epäilin alhaista ferritiiniä ja neuvolassa mitattiin hb mikä vielä normaalin rajoissa, eivätkä halunneet tutkia lisää. Ollut rautavaraston kanssa ongelmia aikaisemminkin, joten tein kaupan kotitestin. Tuo näytti epänormaalia arvoa ja sain puhuttua työterveyden kautta itseni ferritiinin mittaukseen. Tuloksena niin alhainen arvo, että ei edes tarkkaa arvoa pystytty määrittämään, jotain 11 ja 0 välillä. Aloitin lisäraudan ja nyt hiukan parempi olo. Jos satun unohtamaan päivän välistä niin tunnen sen heti kehossa. Varastoja vaikea kasvattaa raskaana, mutta olo kyllä kohentunut rautalisällä. Uskon kyllä, että tuo 40 pisteen tiputuskin sinulla tuntuu vaikka olisikin vielä ok rajoissa. Lisäraudasta ei haittaa eli kannattaa kokeilla.

• Tykkää
Väsymys joo ihan normaalia. Syke ja korvien humina on toisaalta myös ihan normaalia. Sun elimistö tekee lisätöitä nyt hirveesti. Kroppa painaa, ja tuossa vaiheessa sitä voi hengästyä ihan sohvalta noustessa.

Lepäile nyt ja syö terveellisesti diabeteksen antamissa rajoissa. Töistä voi ottaa saikkua pari päivää jos on tarvetta. Lakkaa tutkimasta itseäsi liikaa ja tunnustele potkuja ennemmin.
Potkuja tunnustelen paljonkin 😍 anemia tässä taitaa vaivata, selvisi eilen neuvolassa. Verensokerit sentään näyttää olevankin ihan ookoo nyt kun oon seuraillut.

Noi ns. lisälyönnit ja sykkeen nousut kuuluu raskauteen. Mulla on niitä vaihtelevasti välillä paljonkin. Johtuu siitä että sun verimäärä on lisääntynyt ja sydän joutuu pumppaamaan kovemmin jotta lisääntynyt veri ja sen hapetus riittävät sekä sulle että vauvalle.
Eli jos ei ole sydäntutkimuksissa mitään selittävää löytynyt niin olisin huoletta, vaikka ne tosi inhottavia ovatkin. Toi humina on sitä samaa, mutta voi sit toki liittyä korkeisiin sokereihinkin.
Mulla on syke seuranta (oura) käytössä ja se paljastaa että nukkuessa sykkeet on ihan hyvällä tasolla (10-20 enempi kuin ei raskaana ollessa) mutta kun herää niin elimistö ottaa kovemman startin ja sykkeet nousee. Sit tasottuvat kyllä myös pian.
Joo varmasti tässä on ihan perus raskauteen kuuluvaa oireilua,mutta eilen "onneksi" selvisi neuvolassa että hemoglobiini on laskenut roimasti. Rauta-annosta oon nyt nostanut. Josko nää tästä 🥲🙏

Itsellä monia noista oireista ja olen rv 18. Alkuraskaudesta sydämensykkeen ääni häiritsi nukkumista ja oli ehkä häiritsevin oire. Sitten tulin kipeäksi ja tuosta toivuttuani väsymys jäi. Heti töiden jälkeen tuli totaalinen romahdus ja rappusten nouseminen sai jalat maitohapoille. Epäilin alhaista ferritiiniä ja neuvolassa mitattiin hb mikä vielä normaalin rajoissa, eivätkä halunneet tutkia lisää. Ollut rautavaraston kanssa ongelmia aikaisemminkin, joten tein kaupan kotitestin. Tuo näytti epänormaalia arvoa ja sain puhuttua työterveyden kautta itseni ferritiinin mittaukseen. Tuloksena niin alhainen arvo, että ei edes tarkkaa arvoa pystytty määrittämään, jotain 11 ja 0 välillä. Aloitin lisäraudan ja nyt hiukan parempi olo. Jos satun unohtamaan päivän välistä niin tunnen sen heti kehossa. Varastoja vaikea kasvattaa raskaana, mutta olo kyllä kohentunut rautalisällä. Uskon kyllä, että tuo 40 pisteen tiputuskin sinulla tuntuu vaikka olisikin vielä ok rajoissa. Lisäraudasta ei haittaa eli kannattaa kokeilla.
Oho!! Joo, selvisi eilen että kyllä tässä on kyse raudanpuuttesta kun hemoglobiini tippunut roimasti 😭 täytyy koittaa tankata kovasti tuota rautaa ja testata toista valmistetta jos tuo ei ala tepsiä. Varmasti onkin vaikeampaa tässä raskausaikana varastoja täydentää. 😢 Toiv onnistutaan, hyvä jos sulla oli jo parempi suunta 🤗

Yhteistyössä