raskausdiabetes ja painon lasku

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja v
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

v

Vieras
ylipainoa on 10kg ja nyt kun rd todettiin, ruokavalio on kohdillaan, niin paino tippuu...onkohan vaarallista vauvalle???kaikissa kirjoissa lukee, että painon ei saisi tippua...

Minulla tuli raskausdiabetesraskaudessa yhteensä vain +6kg, kun taas esikoisen kohdalla paino +19kg. Monta mittauskertaa oli, jossa paino oli laskenut tai pysynyt edelliseen nähden samana vaikka vauva oli kasvanut. LähtöBMI oli 30.

ei tietenkään ole vaaralllista jos on ylipainoa. Itsellä ylipaino ennen raskautta, nyt GDM ja 1800 kelorin dietti. Paino +-0 ja viikkoja 33. Lapsi kasvaa kauniisti keskikäyrällä. Jos ennestään hoikalla laskee, niin kalorimäärä on liian pieni.

Mulla todettiin rv 28 raskausdiabetes, koska 2 h arvo oli 0,2 korkeampi kun sallittu. Oon hiukan huolissani kun siihen asti sain toruja liian vähäisestä painonnoususta (lähtöbmi 20) ja kehotettiin muistamaan riittävä syöminen ja lisäämään syömistä, ja sitten diabetestuomion jälkeen mut lyötiin ihan sille samalle 1800 kalorin dietille kun kaikki muutkin radi-odottajat. Oon kuitenkin pitkä ja liikunnallinen ihminen, kalorimäärä jolla ei-raskaana ollessa paino ei nouse eikä laske on joku 2300-2400. Tuolla 500 kalorin vajeella mun paino laski ennen raskautta tasaisesti puolisen kiloa viikossa, ja nyt on vielä vauvan kalorintarve päälle. Miten voi olla että ennen raskautta kulutus on yksilöllistä riippuen henkilön koosta ja aktiivisuudesta, mutta kaikki raskausdiabeetikot saavat saman kalorisuosituksen? Eikö ole vaarallista jos kituutan loppuraskauden jatkuvassa kalorivajeessa?

Ymmärrän että ei nyt hirveästi tarvi painon raskaudessa noustakaan (tähän mennessä tullut 3 kg), mutta oikeasti huolestuttaa jos hoikka odottaja pistetään vielä tiukalle laihdutuskuurille, voiko vauva saada kaiken tarvitsemansa? Miten selviän imetyksestä jos olen laitokselle lähtiissä kevyempi kun raskaaksi tullessa?

Yhteistyössä