Raskausdiabetes ahdistaa

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Sain ihan yllättäen radidiagnoosin. Sukurasitteen takia sokerirasitukseen määrättiin vaikka pitkään pohdittiin onko edes tarvetta kun olen normaalipainoinen, edelliset lapset syntyneet alle 3,5 kg painoisina ja tällä hetkellä sf-mitta alakäyrällä. Nyt siis jo rv33.

Noh, 1h arvo oli koholla, paasto ja 2h olivat normaalit. Jostain syystä tämä aiheuttaa ihan valtavaa ahdistusta. En uskalla enää syödä kunnolla, liitoskivuista huolimatta pakko tehdä jumppa tai käydä lenkillä joka päivä, verensokerin seuranta on ihan hirveää, kun en vaan uskalla pistää itseäni. Olen myös varma, että vauva kasvaa niin suureksi että synnytyksessä tulee joku komplikaatio ja minulle tai vauvalle käy jotain. Neuvola yrittää vakuuttaa, että kaikki menee hyvin, mutta en vaan pääse tästä ahdistuksesta eroon.

Olen toivonut polikliinistä synnytystä ja sekin mahdollisuus taisi nyt mennä tässä pieleen.

Kertokaa mulle niitä tarinoita, joissa radista huolimatta vauva syntynyt turvallisesti maailmaan ja kaikki mennyt muutenkin hyvin niin saan jotain muutakin näkökulmaa tähän!
 
vierailija
4 lapsen kohdalla lääkityksenä joko tabletti tai insuliini. Koon vuoksi kaksi käynnistettiin kaksi normisti. Mitään ongelmia ei ollut. Kaikilta seurattiin pari pv sokeriarvoja.
 
vierailija
Mulla kokemusta yhdestä radista ja yhdestä raskaudesta. Toinen raskaus nyt vasta 8+ viikko.
Tämä siis oli hoidossa vain ruokavaliolla. Pysyi sillä ihan hyvin tasapainossa. Välillä oli joitain korkeampia arvoja. Eniten oli koholla aamupalan jälkeinen arvo. Puuro tais olla kohottava, joten sitä en sitten yleensä syönyt. Mulla ei oo mitään pistämiskammoa. Siinä mielessä ei vaikeeta. Välillä tympäisi ja mietitytti tuo radi.
Kaikki meni kuitenkin hyvin. Vauva syntyi 41 vk ja 3500g😊
 
Minulla oli esikoisen raskaudessa radi. Todettiin jo aikaisilla viikoilla, ja lopuksi sain vielä tabletit tueksi, kun sokerit eivät ilman pysyneet. Radista huolimatta vauva kasvoi koko ajan normaalisti, lapsivettä oli sopiva määrä ja sf mitta oli jopa hieman alarajalla. Vauva syntyi käynnistettynä (vain osittain radista johtuen, suurimpana syynä käynnistykseen oli minun oma vointi ja väsymys) 40+0 painaen 3700g. Synnytys meni hyvin. Olin synnytyksen jälkeen 2 yötä sairaalassa ja vauvan sokereita jouduttiin hieman tarkkailemaan, mutta lisämaidoilla siitä selvittiin eikä kotona enää lisämaitoa tarvittu. En osaa sanoa, onko raskausdiabetes este polikliiniselle synnytykselle.

En muista enää näin jälkeen päin raskausdiabeteksen haitanneet raskausaikana juurikaan, paitsi juuri itsensä pistäminen on hieman inhottavaa. Voisitko pyytää esim. Miestäsi tekemään sen puolestasi? Liiallisella jumpalla ja liikunnalla saat vain itsesi väsyksiin ja sekä sinä että vauva tarvitsette normaalia terveellistä ruokaa. Herkutkin kuuluvat terveelliseen ruokavalioon ajoittain, ei saa olla itselle liian ankara. Facebookista löysin itse vertaistukiryhmän raskausdiabetesta sairastaville, ryhmästä sai myös ihan hyviä vinkkejä esim. Hyviin välipaloihin. Raskausdiabetes ei myöskään ole mikään ”hävettävä vain lihavien ja itsestään huolta pitämättömien” äitien sairaus, vaan siihen voi sairastua oikeastaan kuka vaan missä raskaudessa tahansa.

Onnellista loppuraskautta sinulle radista huolimatta.❣
 
vierailija
Mulla oli kaikissa kolmessa raskaudessa radi. Mulla ei ollut yhtään riskitekijöitä 25 vuoden ikää lukuunottamatta, joten esikoisen kohdalla asia oli aikamoinen järkytys. Seuraavien kohdalla osasin jo odottaa diagnoosia.

Aluksi ahdisti tosi paljon, mutta pikkuhiljaa se lieveni vaikka ei kokonaan pois lähtenytkään. Mun radi pysyi ruokavaliolla kurissa kaikissa raskauksissa, ja lapset syntyivät hiukan yli ja alle kolmekiloisina ja vauvojen verensokerikin pysyi hyvänä koko ajan.

Radi tuo raskauteen lisästressiä, mutta ei ole mikään kuolemantuomio.

Tsemppiä!
 
vierailija
Mulla oli myös Ekassa raskaudessa radi. Huomattiin jo siinä ihan aikaisessa sokerirasituksessa 12+ viikoilla. Minulla meni raskaus tosi hyvin ja synnytys myös. Lapsi oli ihan normi 3600g eli ei mikään valtava sokerivauva. Todellakin uskallat syyä. Mittailet alkuun paljon ni huomaat mitkä aineet sulla aiheuttaa nousua ja sit syöt niitä kohtuudella. Esim. Mulla nousua teki vehnä, joten en syöny vaaleaa leipää ja pullaa, mutta muuten ruokavalio pysy suht tavallisena. Ei ollu lääkitystä. Liikuntahan auttaa myös.
 
Minulla todettiin radi keskiraskauden sokerirasituksessa. Yhden tunnin paastoarvo oli ihan vähän raja-arvon yli. Tämä tuli itselleni suurena yllätyksenä, kun ei ollut riskitekijöitä ja diagnoosi ahdisti alkuun kovasti. Ruokavaliohoidolla mentiin. Huomasin nopeasti sokereita mitatessa, että ne pysyivät raja-arvojen sisällä vaikka en muuttanut normaalia ruokavaliotani millään tavalla. Herkkujakin söin ja loppuraskaudesta mittasin sokeriarvoja vähän harvemmin ja olivat aina ok. Vauva syntyi rv 40+5 ja oli 3,5 kg. Vauvan sokeriarvoja seurattiin sairaalassa kuten kaikkien muidenkin vauvojen ja ne olivat kunnossa. Kyllä se ahdistus siitä helpottaa 😊 Ei kannata ottaa radista liikaa stressiä. Tsemppiä!
 

Yhteistyössä