Raskausdiabeteksen insuliinihoito

Mitäs teille, arvoisat kanssadiabeetikot, on kerrottu jatkosta (vauvan syntymän jälkeen)? Jatkuuko insuliinin käyttö kuinka pitkään synnytyksen jälkeen? itse olen saanut niin ympäripyöreitä vastauksia eri lääkäreiltä, että otappa tuosta nyt selvää...

Oma tilanne on tällä hetkellä se, että paastot on kivunneet nyt sille tasolle ettei pitkävaikutteista insuliinia (iltainsuliini) voi enää välttää. Kolme viikkoa sain ne pidettyä jokailtaisen liikunnan avulla aisoissa, mutta nyt ei sekään enää toimi. Rviikolta 15 olen ollut raskausdiabeetikon ruokavaliolla 200g hiilihydraattia/päivä ja hyvin on muuten toiminut.

Lisäpaniikkia aiheutti ystävän kommentti "ei siitä insuliinista niin vaan eroon pääsekkään kun on sille kerran joutunut", että onko tuossa nyt sitten mitään perää?

Antakaa tulla aiheesta muutakin kommenttia, kokemuksia kaivataan!

Mammoliino 32+1
 
Mulle sanottiin, että insuliini loppuu, kun vauva syntyy. Mulla kans monta eri lääkäriä soitellu ja kyselly arvoja ja tuntuu, että ite pitää miettiä kaikki.
Mulla pysynyt paastoarvot onneks alhaalla. Aamupalan jälkeen on koholla edelleen, huomisesta pistän jo 9 yksikköä ennen aamupalaa.
Muuten pysynyt aisoissa, onneks. Liikkua en enää kykene, mutta koitan pitää huolen, että suuhun menee vaan vähän ja terveellistä. Joskus lipsuu...
Katsotaan nyt sitten, mikä tilanne synnytyksen jälkeen..

Vilma rv 34+3
 
Moi!

Insuliinin käyttö loppuu lähes aina synnytykseen =) Mulla oli raskausdiabetes toisessa raskaudessa ja insuliinille jouduin myös. Sokereita kyllä seurataan sairaalassa pari päivää synnytyksen jälkeen, mutta insuliinia ei siis enää tarvita.
Kohta poika täyttää vuoden ja neuvolasta laittavat lähetteen sokerirasitukseen. Kuuluu täällä käytäntöön.
 
Onpa mukava kuulla!

Huomenna saan oman "tuomioni", ja tiedän kyllä jo etukäteen, että näillä paastoilla (5,7-6,1) mennään insuliinille. Toivottavasti pääsen kokeilemaan tablettihoitoa, kun sellainen on kuulemma nyt täällä päin vaihtoehtona. Jäis nuo piikittämiset vaan sormenpäihin.

Jouduitko Mindy lisäämään annostusta jossain vaiheessa, kuten Vilma-Onni edellä mainitsi? Minullakin kuitenkin näitä viikkoja vielä rutkasti jäljellä, niin mietin tässä, että kuinkahan nuo arvot tuosta vielä nousevat...

Mammoliino 32+2
 
Moi taas!
Insuliinin määrä riippui mulla ainakin milloin ja kuinka paljon söi. Esim. myös mulla aamuisin sokerit eniten koholla ja yksiköitä otettiin enemmän.
Äkkiä sitä oppi itse miettimään kuinka paljon insuliinia tarvitaan
=)
Mulla todettiin raskausdiabetes vk 28 ja siitä synnytykseen oli insuliinit käytössä. Niin ja tietysti erittäin tarkka ruokavalio.
Toivottavasti pääset kokeilemaan tabletteja, mutta ei se pistäminenkään niin kauheaa ollut. Tsemppiä!
 
Voin sanoa, että tuo pistäminen ei ole kauheeta ollenkaan!! Mulle ei edes ehdoteltu tabletteja, kuullut niistä olen.
Meillä poika hakee oman "insuliininsa" kun äitikin pistää =) Tukkirekan tukki toimii hyvin hänelle. ;)
Mulle soitteli lääkäri tiistaina ja sanoi, että insuliinin tarve saattaa loppuajasta vielä nousta, siksi nostettiin aamupala-insuliinia nyt.
tsemppiä sulle, hyvin tän kans sujuu!!
 
Minulla taas kävi niin päin esikoista odottaessa, että rv 35 lopetettiin insuliinit kokonaan. Sokerit korjaantui vajaassa viikossa normaalitasolle, ja jos pistin iltainsuliinin, niin yöllä meni hypoglykemian puolelle (3,0-3,4)
 

Yhteistyössä