Raskausajandiapeetikot missä??

ai niin- vielä piti lisäämäni, että itse ainakin olen huomannut, että jos melko heti aterian jälkeen lähden vaikkapa 20 min kävelylenkille, niin verensokerit ei nouse läheskään niin korkealle, lisäksi ruoan monipuolisuus ja siis aterian koostumus vaikuttaa myös.
Itselläni vain se ongelma, että en ole pystynyt viimeisen 3 kk aikana juurikaan liikkumaan edes pikku kävelylenkkejäkään häpyliitoskipujen, supistelujen ja nivuskipujen vuoksi (sairasloma)-
niinpä sekin vaikuttaa sokeriarvoja nostavasti...hoh hoijaa..
 
Riituli: Kiitos tuosta linkistä. Tietty vähän tuo ahdistaa että ei ole näyttöä myöskään siitä että EI olisi haittaa... Mutta olen myös pitänyt varmempana että pyrin pitämään edes jonkin määrän hiilareita ruokavaliossa. Olen nyt ajatellut että jos pysyn yli 60g hh/vrk niin sen pitäisi olla turvallista, niin että elimistö ei mene ketoosiin. Mutta tuonkin määrän taiteileminen päivän aikana sisuksiin ilman että kerralla tulee liikaa on minulle vielä haasteellista: Tänään esim. otin nyt iltapalalla pienen loppukirin, kun päivän hh annos oli jäämässä aika pieneksi. Iltapalan hh -määrä nousi 25g:aan ja sokeriarvot meni sitten taas yli.

Toinen asia on, että vaikka tässä vähitellen opin säännöstelemään ruoan jälkeisiä arvoja, niin aamuarvot tuntuu vain pahenevan. Olen myös issekseni miettinyt että tekeekö hiilareiden vältteleminen sen että elimistö alkaakin tuottaa yhä VÄHEMMÄN insuliinia, eli olen noidankehässä? Tätä itse asiassa äippäpolilla yritin lääkäriltä kysyä mutta ei oikein osannut vastata.

mimuli: Noita hiilarimääriä ja ruokaohjeita olen etsinyt karppauspalstoilta. Sinulla tuntuu olevan vielä ihan hyvä määrä hiilareita ruokavaliossa ilman ongelmia. Itse olen myös noihin makeisiin löytänyt ideoita karppipalstoilta, esim. Fazer Thin Dark -suklaassa on laskelmieni mukaan vain noin 2g hh / pala eli sitä voi pikkuisen nakerrella, ja toinen herkkuni on lapinjuusto marjojen kanssa, jos esim. 1dl marjoja ja pala juustoa niin hh määrä on joku 6-8g. Sitten marjarahkat ilman sokeria tai ihan pikkuisella sokerimäärällä, tai tummasta jauheesta tehty kaakao, tms. Löysin kaupasta myös sokeritonta jäätelöä joka oli ihan OK, ja Valion sokeroimattomat marjakeitot on jees, noin 2g hh /100g.

Fineli.fi löytyy myös tarkat hh-määrät kaikille ruoka-aineille, olen itselleni tulostanut sieltä laskelmien avuksi kasvisten jne. hh-määriä. Löytyy Ravintotekijät / Eniten ja vähiten / Imeytyvä hiilihydraatti.

Huomenna kun menen neuvolaan niin pyydän pääsisinkö ruokaterapeutin tms. puheille, jos ei näytä onnistuvan niin etsin sellaisen käsiini vaikka itse. Mua tosiaan pikkuisen ärsyttää että tällaisessa asiassa ei saa kuin yleispäteviä neuvoja, eli lautasmallia tarjotaan ja ohjeet on tasoa "syö vaikka puolikas banaani kerralla". Jos menisin niiden ohjeiden mukaan mitä olen saanut niin arvot kilahtelis huipussa jatkuvasti. Ja mielummin ottaisin insuliinihoidon kuin vaarannan lapsen terveyden mutta eipä sitäkään ole vielä tarjottu tai edes otettu puheeksi.
 
Joo, olen myös pyrkinyt välttämään sohvalle köllähtämistä ruoan jälkeen, mulla myös kävely teettää hankaluuksia ainakin ajoittain joten yritän sit puuhastella jotain kotihommia. Nyt olen myös käynyt uimassa aamuisin, jos se auttaisi aamiaisen jälkeisiin nousuihin, mutta välillä mulla on vaan aamusta jotenkin tosi huono olo että en tiedän onko sekään hyvä.
 
babjuska: Arvot tuntuu olevan joka sairaanhoitopiirissä erit, täällä Lapissa omaseurannassa tavoitteena on paasto alle 5 ja ruoan jälkeinen 30 min. arvo alle 7. Nuo taitaa olla koko maan tiukimmat arvot.
 
Pikainen hei,
nostelen vaan ettei vallan pino katoa - ainakin itselleni odotusaikana täällä saatu tieto ja tuki oli ihan ehdotonta, pidetään pinkka hengissä :)

Voi Eema :hug: , toivottavasti nyt jo sentään olet laitokselle lähtenyt! Vaikka 41+5 syntyi meilläkin tämä tyttö, ja esikoinen 42+3, että toiset ne vaan eivät pidä kiirettä...
 
Grynna täällä edelleen, yliaikaiskontrollissa käyty eilen ja tänään ottamassa sydänkäyrää vielä uudelleen. paikat epäkypsät ja maanantaina osastolle käynnistelemään. Mä olen niin pettynyt kun tää ei itekseen täältä tule..mutta minkäs teet.

eema 41+6
 
Täälläpäin on raja-arvot ennen aamupalaa 5,5 ja tunti syömisistä max 7,8. Joka pv joku arvo mulla korkeempi, mutta insuliinia ei aloiteta ku laskettuun niin lyhyt matka ja muutenki mulla alettu käynnistelemään (ilman kunnon tulosta :( ), raskausmyrkytyksen ja tulehusarvojen takia (sikiökalvoissa reikä - pientä veden tiputtelua)... Raskasta on tämä aika :( Ja tympii mittailla noita sokereitakin, kun sormet jo ihan kovettuneet ja kipeät.

Itse kans miettinyt sitä alakarppausta, jos siitä ois apua... Diabeteshoitajan suosittelemat puurot ja jugurtit kun nostaa mulla arvot kans ihan pilviin :( Ja sairaalassa kun oon maannu ja syöny siellä 1800kcal diettiruokaa, niin silti arvot nousee... Mutta aika paljon perunaa mulle syöttävät ja aina on joku sokerikiisseli jälkkärinä ollu.... Joskus ollu atkinsin dietillä, mutten sitä kyllä uskalla niin tiukkana enää kokeilla. Olo sen aikana oli kyllä energinen ja paino putos... ja tuli takas ku aloin syömään ku ennen... :LOL:

Miten teidän omat painot on noussu tän raskauden aikana? Mulla oli ylipainoa jo ennen raskautumista joku 18kg ja nyt on noussu n. 16kg lisää. Alkaa olla aika tuhti olo... Selkäkin nyt loppusallaan aivan tajuttoman kipeä...

Jospa sais pian synnyttää oman palleron. Arvio laskettuun aikaan mennessä n. 4kg
 
Tulin vaan kurkkimaan onko Eemasta kuulumisia, kun en tammikuisten pinossakaan huomannut syntymätietoja. Näillä viikoilla nyt kuitenkin nyytin jo täytyy olla kainalossa, tule sitten kertomaan miten meni, kun ehdit! :) Mulla myös esikoinen käynnistettiin, ja lähellähän oli ettei tätä toistakin.

Tsemppiä vaan kaikille mahojen & sokereiden kanssa kärvisteleville! Sen kyllä huomasin itsekin, että oli aika päivästä riippuvaista myös miten syömiset vaikuttivat. Ja rasva oli mulla se pahin, ei tietenkään nostanut yhtä ylös sokruja kuin puhdas sokeri, mutta piti ne koholla tosi pitkään. Mulle taas maitotuotteet ei tehneet pahoja piikkejä, mutta toisethan eivät kärsi edes juustoa syödä, nestemäisistä maitotuotteista puhumattakaan. Vain kokeilemalla se selviää, mitä oma kroppa kestää ja mitä ei. Voimia kovasti kaikille!

Grynna & typyli tänään 5 viikkoa
 
Tervehdys! :flower:
Insuliineilla on täällä arvot pysyneet suhtkoht ok. Aamulla saattaa olla hiukan yli raja-arvojen, mutta insuliiniannosta ei tarvitse nostaa, ellei nuo arvot nyt ihan huimasti ala nousemaan. Aamupalalla ei kyllä pysty syömään mitään ylimääräistä tai ne tunnin arvot pomsahtaa, vaikka otankin ateriainsuliinin enne aamupalaa. Eli aamulla pystyn syömään kaks ruisleivän palaa ja kupin teetä.
Äitiyspolilla käyn nyt säännöllisesti kontrollissa loppun asti. Vauvalla on onneksi kaikki ollut aina hyvin, aktiivinen ja virkeä tapaus. :) Vauva kasvaa ns.75-käyrällä, eli syntymäpaino tulee olemaan sellaset 4kg. Enpä tätä niin säikähtänyt, kun olin jo muutenkin asennoitunut siihe, että meille ei kovin pientä vauvaa tule jo ihan perimän kautta. Lääkäri tosin sanoi, että insuliini saattaa hieman hillitä tuota kasvua. Mukava uutinen oli se, että raskautta ei tämän RD:n takia anneta mennä yliaikaseksi. ELi jos ei ala itsekseen syntymään niin käynnistellään lasketun ajan tienoilla. Oli jotenkin aika helopttava tieto. ;)
Painoa mull aoli enne raskautta ihan hirveesti liikaa, BMI tais olla joku 33 tms. Raskauden aikana tullut reilu 8 kiloa ja nyt ollaan laskusuunnassa, noin 3 kiloa tipahtanut. Mullekaan ei ole mitään ruokavaliota suunniteltu, eikä kovin kummosta ruokavalioneuvontaa annettu, mutta ite olen tuota syömistä rukannut. Tosin ei ole mitään hajua kuinka paljon päivässä tulee kaloreita ja hiilihydraatteja. Nuo päivällisen ja lounaan jälkeiset arvot on kuitenkin pysyneet ihan rajoissa, jo enne insuliiniakin. Paitsi tietty sillon jos syö ihan jotain kiellettyä, esim. täytetty vehnäpatonki pompsautti arvot aika hyvin. :whistle:
Sormenpäät on myös aika koetuksella. Täytyis muistaa aina välillä reijittää noita oikean käden sormia, mutta jotenkin luonnollisempaa mitata ne sokrut tuosta vasemmasta kädestä...
Mutta näillä mennään, LA:han enää reilu 5 viikkoa. Kaipa tän vielä jaksaa. =)

Mukavaa sunnuntaita ja vointeja kaikille! :heart:

Riine ja Pallopää 34+5
 
Heippa kaikille!

Pääsenkö vielä joukon jatkoksi?

Minulla semmoinen tilanne, että odotan neljättä lastamme ja jälleen kerran raskausdiabetesdiagnoosin saaneena. Viikkoja on jo onneksi 33+2.

Kolme aikaisempaa raskautta meni hienosti ruokavalion voimin. Lapset olivat syntyessään 4400g, 4200g ja 4100g ja eivät kukaan ole joutuneet lastenosastolle sokeriseurantaan.

Nyt tämä raskaus on tuottanut töitä enemmän. Pelkkä ruokavalio ei enää riitä ja insuliinia iltaisin olen pistänyt, paastoissa minulla se ongelma. Kahdeksalla yksiköllä lähettiin liikkeelle ja nyt menee 12 ky:ä, lisäys edelleen tarpeen, koska paastot sitkeästi yli sallitun rajan.

Ruokavaliota olen noudattanut aika tiukasti, hiilareissa varsinkin olen ollut tarkkana. Painoa tässä raskaudessa on tullut vajaa kilo. Painoarviota vauvasta lääkäri ei sanonut mutta kaipa olisi maininnut, jos ylisuuri olisi ollut. Kahden viikon välein käyn äitipolilla kontrollissa.

Kyllä tämä ruokavalioruljanssi ja jatkuva tarkkana oleminen käy välistä voimille ja tekisi mieli heittää hanskat tiskiin mutta onneksi viikot kuluu ja la lähenee. Minulla muuten kaikki kolme ovat yliaikaisia vauvoja rd:stä huolimatta. Eka syntyi rv 42, toinen 40+3 ja kolmas käynnistettynä rv 42! Saa nähä miten tämä neljäs, muuttaako insuliinihoito suunnitelmia ja tietysti vauvan koko ratkaisee paljon vaikka eihän nuo aikaisemmat lapsenikaan mitään pikkiriikkisiä ole olleet.

SydänAlma ja Nyysä 33+2
 
Tänne joskus kirjoitellut jotain, sitten tyssäsi mutta mukava taas ollut lukea muistakin.
Eli itsellä vkolla 34 taisi uudessa neuvolassa alkaa epäillä kun rasituskoe oli monta kuukautta aiemmin ollu siinä rajalla, mutta vanhassa neuvolassa ei sitä alettu seuraamaan sen kummemmin. Vkolla 36 kävin ä-polillä missä vauva oli 3,1kg ja päänympärys vastasi viikkoa 39-40... Sokeriarvot myös ihan päin peetä, olin mittaillut kotona 8xpvä kahden viikon ajan. Jäin sairaalaan yöksi jotta saivat seurata ja selvisi et söin aivan liian isoja annoksia ja liian paljon esim. maitoa pvässä. Sain vinkkejä ja mittailin taas pari viikkoa ja olin jo aivan myös heittämässä mittarin ulos ikkunasta kun tuntui toisella viikolla etten saa arvoja pysymään salaatinlehdelläkään kurissa. Mutta viime viikolla kävin sitten uudelleen polilla kontrollissa (rv38+3 silloin) ja uusi lääkäri joka totesi ettei tartte mitata kuin 3krt vkossa ja 3sti pvässä, et ei haittaa jos on arvo siellä tai täällä koholla, onhan tietty viikkoja jo paljon :) vauva oli 3,5kg et nyt oli kasvu normaalia 200g/vko. Nelikiloista vähintään povataan. Ja sain kutsun tulla käynistykseen 40+4 jos ei sitä ennen lähde itse syntymään, se voi olla mahdollista ;) Ja on siis raskausdiabetes tosiaan todettu, ruokavaliohoitoinen.
 
Hei,

Osaisiko joku sanoa mitä käytännössä tarkoittaa aterian jälkeen 30 minuutin ja tunnin mittausten ero?
Itselläni ei ole tullut ikinä aiemmin vastaan sokeriarvojen kohoaminen, mutta nyt ensimmäisen raskauden lopulla (rv33+3) neuvottiin mittaamaan arvoja (paastoarvo < 5,
30 min ruokailun jälkeen ja 1 h ruokailun jälkeen < 7).

Paastoarvot aamuisin ok (alle 5), ruokailun jälkeen 30 min arvo koholla (arvot n. 8-10), mutta jo tunti ruokailusta arvo tasoittunut takaisin alle 7:än.

Onko tuo puoli tuntia ruokailusta mitattu arvo sellainen, että siihen täytyy puuttua ja saada myös se alle 7:än? Täytyykö siis sokerien pysyä jatkuvasti alle 7?

 
Hmm, en ikävä kyllä osaa LOVIISA auttaa tuossa, en tiedä paljon se pitäisi olla 30min päästä raskaana olevilla. Minä en edes mittaa kun ennen ruokaa tai paasto, mikä meillä on oltava alle 5,5 ja tunti ruuan jälkeen mikä on oltava alle 7,8. Haluaisikohan hoitajasi nähdä miten paljon se nousee ruuan jälkeen ja miten lähtee sitten laskemaan siitä 30minuutin piikistä, silloin on varmaan oltava se arvon huippu niin sanotusti puolen tunnin kohdalla ja tunnin päästä oltava sen alle 7. Mutta tämä on vain minun arvio miksi pitää mitata se 30min jälkeenkin :)

absa ja atso 39+5
 
Kiitti vastauksesta! Selvittelin asiaa ja täällä on sellainen käytäntö, että kaikki arvot ruokailun jälkeen pitää olla alle 7. Eli myös tuo puolen tunnin arvo. Nyt siis Guaremia nassuun ja puurot ja leivät pois.

 
Hyvä että selvisi, miten se pitää olla :) Jos täällä olisi samat arvot oltava, olisin jo ties millä piikillä ja lääkityksellä, en varmaan olisi enää yhtenä kappaleenakaan enää vaan nyytti kainalossa..
 
Grynna mä luulin,että olin ilmoittanut tänne jo pojan syntymästä..en sitten ollutkaan :D eli rv 42+4!!, kolmen päivän käynnistelyn jälkeen meille syntyi poika 5.2, 3670g ja 50cm :heart: kaikki meni loppujen lopuksi hyvin ja nyt opetellaan taas vauva-arkea..

eema ja poika huomenna 3 vkoa

eema =) =)
 
Paljon onnea eema pojasta! :flower:

Ja tsempitykset täältäkin sokereita seuraaville :hug: :hug: ...
Itsellä oli rv 38+(sokerirasitus) yksi arvo koholla, mutta olin jo niin pitkällä, että ei sen kummempiin toimenpiteisiin alettu...sain kyllä polilta mittarin kotiin (rv 40+) Mutta en ehtinyt sitä pahemmin käyttää, tyttö syntyi rv 41+3 :heart: ja mittoja tytölle oli kertyny 3860g/50cm

vauvis ja Miia 7vk :heart:
 
Tervehdys täältäkin!

Sokeriarvot heittelee edelleen, jonain aamuina kestää syödä puuroa desi leivänkin kera, mutta toisena ei. Pahin moka taitaa mulla olla kahvi kera sokeripalan tyhjään masuun ja ruokaa vasta sen jälkeen, se nostaa sokeriarvot pilviin. Mutta yhdenkin ruisleipäpalan jos syön ensin ja sitten kahvin päälle, niin saattaa jopa pysyä sallituissa lukemissa.

Mulle on sekä lääkäri että th suositellu perunaa mielummin kuin riisiä tai pastaa, mutta perunasta mulla nousee arvot heti, pastaa kestää paljon paremmin, jopa vaaleaa.

Guaremia on jo odottamassa, mutta en ole sitä vielä aloittanut. Se on jotenkin niin ällöä, että yritän sinnitellä ilman sitä. Karppaajien sivuilta olen ihan kivoja uusia ruokareseptejä löytänyt, mutta onhan tämä työlästä, kun pitää miettiä jokainen suupala.

Huomenna ultraan katsomaan mikä on masukkien vointi.

- Narttu rv 28+4 -
 
:wave: heips taas!

Täällä on toinen sokrurasitustesti takana.
paasto 6.2 1h 12.3 ja 2h 8.3

Seuraavaksi tulee lähete äitipolille ja diabeteshoitajalle. Kotona tehdä vuorokausikäyrä jonka pohjalta katsotaan voiko dieettiä tiukentaa vai aloitetaanko insuliini.

Mulle tekee kyllä tarpeeksi tiukkaa luopua herkuista saati jos pitäis vielä alkaa ruokaakin seulomaan. :/ Onneksi ei ainakaan vielä mikään pasta tms..nosta arvoja.

Nara ja himppu 29+1 (30+1)
 
Hiljainen ketju tuntuu olevan, mutta toivottavasti löytyy eloa....

Itselläni ekan raskauden lopulla todettiin rd, nyt sitten ekalla neuvolakäynnillä käskettiin vain aloittaa ruokavalion noudattaminen heti, mutta mitään mittauksia ei tehty eikä ollut puhettakaan mistään musta kuin, että sokerirasitus rvlla 26-28.

Voiko todella olla näin, että ei saa mitään näyttöä asiasta ennen sokerirasitusta?
Ruokavaliota olen aika hyvin noudattanut, mutta on ruvennut vaivaamaan tämä epätietoisuus, että missä sokerit huitelee vai huiteleeko missään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ämy:
eli millä Bmi:llä olette alkaneet vauvaa odottamaan?
mulla bmi ennen raskautta 24 eli normaalipainoinen,ja nyt raskaudessa todettiin diabetes jota hoidetaan insuliinilla,tosin elimistöni on nyt hyökännyt sitäkin vastaan ja arvot heittelevät 3-12 välillä :(
nyt raskausviikkoja 35 ja diabetes ei ole vielä ainakaan vaikuttanut vauvan kokoon.
 

Yhteistyössä