Raskausajandiapeetikot missä??

No life täällä jälleen :saint:

NullPoints kyseli lapsiveden määrästä, ja mulla se on arvioitu ihan normaaliksi nyt ja viime raskaudessa. Mulla on hieman alle 2 viikon päästä synnytystapa-arvio Naikkarilla ja sitten kuulen lisää!

Tavia kyseli liikunnan vaikutuksista. Tämä on nyt vain ihan mutua, en ole itse mittaillut, mutta sellaisen käsityksen olen saanut, että liikunnalla voisi vaikuttaa aterian jälkeiseen arvoon mutta ei paastosokeriin (koska illallakin tapahtuvan liikunnan ja aamun väliin jää kuitenkin niin monta tuntia). Toisaalta säännöllinen liikunta vaikuttaa kyllä esim. omaan painoon & rasvasoluihin ja sen sellaiseen, joten pitkällä aikavälillä uskoisin sillä olevan ainakin jotain vaikutusta. Ei ainakaan missään nimessä haittaa =).

Höh Maarith, että olit saanut neuvolasta noin hassut ohjeet. Onneksi nyt diabeteshoitaja korjasi asian, ja saat varmasti ne aamuarvot kondikseen! Se on muuten ihan totta, että neuvoloissa tietämys monista asioista ei ole mitenkään korkealla. Siis todellakin hienoa, että meillä Suomessa on olemassa tällainen neuvolajärjestelmä, mutta on vaan ikävää, että sen kunnolliseen ylläpitämiseen ei satsata (so. henkilökunnan täydennyskoulutukseen, koska tietohan muuttuu jatkuvasti, ja sitten tuohon aineelliseen puoleen kuten vaikkapa ne diabetesvihkoset tai sokerimittarit ym., luulisi olevan järkevää niitä ihmisille kuitenkin jakaa). Onko teillä Maarith muuten tuo 7,8 tunnin jälkeinen arvo vai jonkin muun ajan? Minäkin sain neuvolasta jonkun Naikkarilla laaditun monisteen (tosin se oli vuodelta 1998...) ja siinä luki "ruokailun jälkeen 6,8" muttei sanaakaan siitä, miten pitkä aika ruokailun jälkeen. Ja tuo suosituskin on näemmä Naikkarilla noussut 7,8:aan kun sulle kerran niin oli sanottu.

Ihania uutisia Sef, onneksi olkoon! Ja mulla myös menee tämä masuasukas keskikäyrän yläpuolella, tai näin oli ainakin rv 28+0 kun kävimme yksityisellä ultrassa. Vatsanympärys pienellä vastasi täysin viikkoja, joten ainakaan silloin mulla vielä sokereiden ei pitäisi olla vaikuttanut, ja sokeritestin tulokset olin just saanut muutama päivä aikaisemmin, joten siitä asti olen dieetannut.

Välillä vähän omaakin napaa. Tänään söin erilaista leipää aamulla, ja nyt oli puolen tunnin arvo aamiaisesta 6,9 kun eilen oli 7,4. Olen päättänyt, että se riittää, on tarpeeksi lähellä sitä 6,8:aa! (Ja etenkin kun tosiaan mittaan 1/2 tunnin perästä, en koko tunnin.)

Ai mutta, Tavialle iso, iso kiitos tuosta linkistä - meni koko eilisilta niin tiiviisti lukiessa etten edes tänne ehtinyt kiittelemään! Tosiaan jännä, miten nuo Käypä hoito -suositukset ovat korkeampia kuin mitä monille on oman sairaanhoitopiirin ä-polilla sanottu. Kieltämättä se 6,7 - siis alle 6,8 - puolen tunnin kuluttua ON poikkeuksellisen tiukka vaatimus! Mietin jopa, ettei se vaan ollut näppäilyvirhe (en muista kuka sitä kirjoitti) vai vaaditaanko ihan oikeasti niin alhaista lukemaa niin pian? Minunkin mielestäni se kuulostaisi kohtuullisemmalta 1,5 (tai 2) tunnin arvona, kuten Eemakin kirjoitti.

Mutta joo, vietin kiihkeätä laatuaikaa eilen illalla niiden Duodecimin sivujen parissa ja löytyi paljon onnelliseksi tekevää tietoa (kerrankin näin päin, yleensä surffatessa vain ahdistuu entistä pahemmin). Nyt kun vaan saan paastosokerin pysymään kurissa, eli varaa ei ole mässäilyyn tietenkään vaikka nälkää ei tarvinne enää nähdä, niin näyttäisi siltä, että selviän tästä aika lailla säikähdyksellä. Ja samaa toivon tietenkin kaikille muillekin, voimia ja tsemppiä vain kaikille kanssasisarille!

Sekin on kyllä hassua, että se labran paastomittaus otetaan aina 12 tunnin syömättömyyden jälkeen, vaikka kotihoito-ohjeeksi annetaan, että missään nimessä ei pitäisi olla niin kauan syömättä. Sen takia kyselin aikaisemmin tuota, että mihin se 12 tunnin lukema sitten perustuu. Että vaikka kotona kaikki olisi hyvin ja paasto pysyisi 8-10 tunnin syömättömyydellä loistolukemissa, labrassa pitää kuitenkin pystyä antamaan 12 tunnin näyte ja ellei (siis ellei arvo ole ok), niin insulle kuitenkin, vai? Nim. Nyt ei ymmärrä...

Grynna 34+3
 
mäkin annan taas kuulua itsestäni - pian on 21 viikkoa jo raskautta täynnä!! ompa kiva kun tänne on tullut aktiivista rd-keskustelua.
minulla tilanne taitaa olla eri kuin monilla täällä - pistän insuliiniä kaksi kertaa päivässä ja ennuste on, että näillä viikoilla sokerit alkaa entisestäänkin nousemaan. minulla tietyt arvot ovat insuliinistä huolimatta silloin tällöin yli rajojen, mutta "elämä on", eli eipä tuo lääkärikään niistä murehdi.
painoa on tullut n.1,5kg raskauden aikana ja nyt sitten alkaa tiuhemmat ultraukset.

toivottaisin monelle täällä levollisempaa mieltä (vaikka se onkin helpommin sanottu kuin tehty) - tai siis että syömisiä ja arvoja on toki hyvä seurata, mutta ei tää mitään gramma tai yksikkö peliä tarvi olla... arvot nousee jos on noustakseen; jos ei syö tarpeeksi ne nousee myöskin, jos on noustakseen niin ne nousee vaikka söisi mitä jne. yritän vaan sanoa, että ei sitä vauvaa tai itseään voi vahingoittaa näillä rd-arvoilla, etenkään kun saa hoitoa ja seurantaa!!

liikunnasta: aterioiden jälkeen kävelylenkki tai ylipäätään kaikki liikunta on hyvästä - tuohon paastoarvoon en kuitenkaan usko sen vaikuttavan, koska kyse on ymmärtääkseni pikemminkin öisestä sokerinsääntelyn toimimattomuudesta. itse käyn spinningissä ja pumpissa ja salilla jonkun verran, eikä se oikeastaan vaikuta sokereihin - ehkä tulee sitten liikunnan päälle tosin syötyäkin enemmän.

mä pidän kanssa tarkasti kiinni rytmistä ja tietty insuliinin kanssa on pakkokin - välillä herkuttelen kyllä ja silloin jätän yleensä arvot mittaamatta :LOL:

iloista mieltä kaikille.
vanillapuu rv20+5
 
Vanillapuu olikin samaan aikaan, kiva kuulla kuulumisia! Oikeassa olet, ettei pitäisi murehtia näin paljon, mutta minä nyt vaan olen huolehtijatyyppiä, etenkin mitä lapsiin tulee, ei auta mikään :(. Mutta paljon levollisemmalla mielellä jo olen kuin aluksi, erityisesti kiitos tämän keskustelupalstan jossa on saanut paljon tietoa ja purkaa mieltään.
 
Vanillapuun[/b] kanssa samaa mieltä, että kun ollaan seurannassa ja tehdään edes jotain ruokavaliolle, niin hyvissä kantimissa ollaan. Mullakin on joskus ollut ruokailun jälkeinen arvo jotain yli 8, mutta sitten on vaan kysytty mitä olen syönyt ( silloin spagettia) ja se oli sillä ok. Yhden kerran oli myös yli sallitun ja olin syönyt aamupalalla maissihiutaleita. Annettiin ymmärtää, että yksittäisillä korkeilla arvoilla ei väliä, eli voit sen pizzan vaikka joskus syödä tai hampurilaisen. Pitkällä tähtäimellä niitä arvoja katsotaan ja jos ne muuten on ok, niin joskus voi myös herkutella =) Pitähän sitä jotain iloa olla meilläkin...
Itse olen pitänyt yhtä karkkipäivää/herkkupäivää, samana päivänä tulee sitten käytyä pidemmällä lenkillä, niin ei tunnu niin pahalta.

Normaalistikin tuo paastoarvo on 4-6 välissä siis ei raskaana ja yli 6 kun menee on vasta vähän koholla jne.. että aika tiukat on raskaana ollessa nää arvot.

Liikunnasta, että sillä voi vaikuttaa hyvin ainakin aterian jälkeisiin arvoihin. Itse esikoista odottaessa pääsin käymään joka päivä 30min kävelyllä ja silti ne paastot oli yli sallitun. Mutta liikkua kannattaa, saa vauvakin mahassa "raikasta ilmaa" kun äiti reippailee :)
Nyt olen yrittänyt ulkoiluttaa sauvoja, on vaan iltaisin niin pimeää ja märkää, että on vähän jäänyt se homma... lunta siis odotellessa.
Olin muutes eilen lääkärineuvolassa ja mulla maha kasvaa kans keskikäyrän alapuolella oli sf nyt 26 ja rv 30+4, onkohan tyttönen taas tulossa, poika kasvoi keskikäyrän yläpuolella ja tyttö keskikäyrällä...Muuten oli kaikki ok.
 
maarith
grynna meillä se mitataan 1-1,5tuntia ruokailunaloituksen jälkeen...ja pentele tajusin tuon ruokailunaloituksen vasta nyt,kun silloin tein tuon käyrän ja katoin sen 1-1,5tuntia ruokailun jälkeen..en aloituksen jälkeen,joten hyvä minä,kun en sitten lukenu tarkkaan itse tuota eikä nuo sanonu siitä mitään sairaalassakaan vaan ainoastaan tuon ruokailun jälkeen tunti puoltoista...no nyt oon sitten siinäkin viisaampi ja osaan tehdä hyvän oikean käyrän seuraavalla kerralla.
Meillä on täällä neuvolassa se periaate,että mittarikin on vaan lainassa ja saa vinkua noita liuskoja siihen.Tuo on kanssa hassua,kun diabetes lehdessä jota saa terveyskeskuksestakin saa ilmaiseksi mittareita missä mukana se 10 liuskaa.Muutenkin noi liuskat on kalliita mikä on mälsää,jos haluais vaikka mitata ite raskauden jälkeenkin,jotta tietäis missä mennään.
Mä sain kyllä mittarin käsittääkseni omax sairaalasta,mutta ei siitäkään ole varmuutta.Täytyy sieltäkin seuraavalla kerralla vinkua mittaliuskoja,jotta voi mittailla sillä mittarilla loppu raskauden.
No juu...nyt pitäis olla jo kämppä siivottu,mutta oon jumittunu nettiin :ashamed: täytyykin painella oikeesti nyt hoitamaan tuota hommaa,jotta edes yhden huoneen saisin kuosiin ennen miehen kotiin tuloa.

samalla teiltä pyydän äänestämään meikän miekkosen bändiä tuossa bändiskabassa mikä on käynnissä radiorockissa...jotta saatais nuo jatkoon ja ehkä lämppärix ja mä saisin pari miehetöntä vapaapäivää yksin lasten kanssa :LOL: Tuossa suoralinkki ja kuuntelematta voi antaa sen 10 pistettä..koska melkosen raskata kamaa ainakin mun makuun :D

http://www.radiorock.fi/biisiarvostelut/demoskaba2008/arvostele.asp?id=192

kiitos teillä on valtaa hyvät naiset :hug:
 
Maarith, mä olen kyllä aina laskenut ajan kun olen lopettanut ruokailun..ei oo käyny pienessä milessäkään ottaa sieltä aloituksesta. Mulla lukee ohjeissa vaan että 1,5h ruokailun jälkeen. No ei siinä nyt kovin isoa heittoa tule, aika nopsaan tulee syötyä, ehkä max 10min..Että en usko sillä mitään suurempaa väliä olevan, tuskin se siinä ajassa paljoa muuttuu.. pitänee käydä antamassa pisteitä tuolla bändiskabassa =)
 
Joo, ei ne neuvolassa kyselekään, ainakaan mulla. Olen sokerirasituksesta narahtamisen jälkeen siisrtynyt suoraan äitipolin ja siellä diabeteshoitajan asiakkaaksi. Sieltä saatu mittari ja ohjeet, sinne pitää joka toinen viikko soittaa mitatut sokeriarvot. Jos poikkemia on, niin soittaa pitää aiemmin. Neuvolassa olen käynyt vaaan vaakalla ja paineita mittauttamassa,sydänääniä kuuntelemassa.. Mutta näin ainakin täällä. Mutta kaikki sokeri asiat hoidetaan siellä, neuvola ohjaa vain rasitukseen ja laittaa lähetteen äpolille jos "narahtaa" =)
 
Palstaterroristi oon.. Joo,mullakin ollut kahdessa raskaudessa vain toi paasto yli sallitun, muut ok. Täällä siirretään kaikki jotka ei saa "puhtaita"papruja sokerirasituksesta niin äitipolin (OYS) asiakkaaksi. Onhan se helpompaa neuvolalle, että me "narahtaneet" ( ihan sama monella monellako arvolla) saadaan siellä asianmukaista opastusta ja seurantaa. Ilomielin olenkin siellä asikkaana,koska siellä on asiantuntija hoitamassa tätä juttua. Mutta nää on paikkakuntakohtaisia juttuja. Jos meillä olis neuvolassa sokeriasioista perillä oleva henkilö, vaoisi asia olla toisin,kuka tietää..

Kertokaahan muutkin, kuka teidän arvoja "kyttää" :LOL:
 
heh. :kieh:
Täällä "kyttäilee" siis mun neuvola lekuri, kun en saa itse sitä tehdä. :LOL: Se on siis mun "pomo" nyt. Jos siis olisin menny niin kuin ne olisivat halunneet niin mun persuuksissa olisi kiinni se äitipolin porukka sit . :LOL:
Vitsi vitsinä, mut totuushan on tietty se et pahin kyttäri joudun olee itse: mitäs saa suuhunsa laittaa...
Nukkumaan tää muori menee nyt... Flunssainen olo, mut jotenkin vaan ahdistaa ajatus koota luut tonne sängyn pohjalle...
Adios! :wave:
 
Täällä Turussa ei juurikaan "kytätä" :) Tänään kävin neuvolassa, sokerirasituksesta nyt kolmisen viikkoa, jossa siis tunnin arvo koholla. Terkka kysyi, että haluanko mennä labraan ottamaan paastoarvon ja toki sen sitten ensi vkolla teen. Jos paastoarvo olisi kohonnut, tehostetaan kuulemma ruokavaliota, ja jos kohoaa yli kuuden (epätodennköistä), aloitetaan insuliini.

Vähän "marmatin" siitä, että miksei meillä saa sokerimittaria, kun tuntuu olevan täyttä kvanttifysiikkaa noi ruokavalioasiat; sokeria kohottavat eri ihmisillä niin eri asiat. Hän totesi saman ja taas kerran sen, kuinka "mutkikas asia diabetes on ja siihen on erikseen TYKS:ssä db-hoitajat, jotka kertoo tarkempia ohjeita sitten, jos on "vakavampi tilanne kuin mulla". Blaah. Tuntuu niin turhalta stressata syömisestä, kun voihan olla, että todellisuudessa pitäisikin syödä ihan eri tavalla, tai toisaalta voisi syödä paljon rennomminkin.

Ahistaako tää ketään muuta, vai oonko mä vaan ikuinen vastarannan kiiski? :)

Turussa kuulemma siirrytään ensi vuonna uusien suositusten mukaiseen käytäntöön, eli silloin saa mittarit kotiin ym. Tämä siksi, että tää on niin uusi/iso muutos neuvoloillekin, että vaatii aikaa.
 
Pihlamaria: minua ahdisti kyllä ja lujaa, sen takia hankinkin sitten oman mittarin. Mulla sama juttu kuin sulla, eli rd hyvin lievä (mulla tosin koholla paastoarvo, ei muut), ja pysyy kauniisti kurissa dieettaamalla. Olin vaan aluksi ihan kauhuissani, että mitä tässä uskaltaa syödä kun ei mitään tietoa miten mikäkin omaan sokeritasapainoon vaikuttaa ja välttelin sitten varmuuden vuoksi vähän kaikkea. Nyt tuon mittarin ostamisen jälkeen mieli on ollut paljon parempi, ja syödäkin olen uskaltanut enemmän. (Saa nyt sitten vaan nähdä, vaikuttaako uusi reteämpi linja pikkuhiljaa taas paastosokeria kohottavasti, mutta sitten ei muuta kuin kitudieetti takaisin päälle. Ja ellei sekään auta, yhteys neuvolaan. On kyllä niin helppoa kun voi itse mittailla! Maksoihan se mittari juu, mutta mielenrauhasta halusin maksaakin.)

Eli vastauksena Eeman gallupiin: mun arvoja kyttään minä :D. Virallista seurantaa mulla on kerran kuussa kun käyn labrassa paastosokerin mittauksessa (otetaan 12 t paastosta laskimoverinäytteenä ). Ruokavalio-ohjeet sain kyllä neuvolasta mutta ei mitään tarkempaa seurantaa, ei laitettu ä-polille tms. Jaa niin, synnytystapa-arvio on kyllä tulossa, mutta se oli tulossa anyway, kun mulla edellinen synnytys päättyi leikkauspöydälle (synnytys pysähtyi ja tehtiin kiireellinen sektio).

Öitä kaikille!
 
sitä piti muuten kans sanoa, että meillä diabetes lääkäri testauttaa aina uuden mittarin - siis että pitää käydä labrassa jossa otetaan verinäyte ja samasta näytteestä tai samalla itse mitattuna otetaan arvot. nämä sitten verrataan toisiinsa ja heitto saa olla korkeitaan 0.5yksikköä. ja mä oon jo vaihtanut kaksi mittaria. välillä ne mittarit vaan heittää. itse oon kans ostanu oman mittarin muutama vuosi sitten, mut se ei sit nyt menny testissä läpi.

huomenna se rakenneultra, ääh, en malta odottaa. voi kumpa vauvalla olisi kaikki hyvin!
 
maarith
Mä täällä kiroilen mun aamuarvoja..no nyt on menny vasta 8 tuntia viime syönnistä,mutta arvot oli toisella mittarilla 8,6 ja toisella 8,4.No mittaan uudestaan,kun tuo 10 tuntia on lähempänä...silti ottaa päähän,kun mulla pilaa selvästi viikonloput kaikki sokeriarvot.En osaa/pysty silloin noudattamaan tuota ruokavaliota.Lauantainakin meni klo 12-16 koirien kanssa mätsärissä syömättä :ashamed: ja sen jälkeen mentiin sitten mäkkäriin,jossa kyllä söin salaatin(eipä kyllä ollu hintansa väärti :x ) ja sit mentiin kavereille teelle,jossa sitten söin herkkuja.Ja eilinen meni kanssa jotenkin ihan päin puuta.
Kuinka te muut saatte teijän miehet tukemaan teijän ruokavaliota vai syökö ne todellakin samaa ruokaa teijän kanssa? Meillä mies on tollanen laiha luiru,joka vetää kokoajan jotain juustonaksuja,suklaata,pizzaa,makkaraa,yms iltasin lasten mentyä nukkumaan ja saa mulla mieliteot heräämään.Ihan hyvin oon saanu sitä vastustettua,mutta jotenkin toi viikonloppujen epäsäännöllinen ruokailu vaikuttaa ja todella negatiivisesti kaikkeen.
Kaipa sitä vaan täytyy ottaa itteään niskasta kiinni ja noudattaa tuota tiukemmin.Ja samalla saada arvot kuriin.*huokaus* :ashamed:

No niin mittaus suoritettu ja 6,9 oli lukema,joten sekin aivan sika korkea siihen nähden mitä se saa olla :ashamed:
 
Vanillapuu, mä olen miettinyt juuri tuota, kun nuo arvoni ovat sen verran alhaisia, että voiko olla mittarissa sittenkin vikaa! No, pian saan edes jotain suuntaa-antavaa selvyyttä asiaan. Olen menossa torstaina taas paastoverinäytteeseen (piti mennä vasta ensi viikolla, mutta to aamulle sainkin yllättävästi lapsenhoitoapua, eli ei tarvitse raahata esikoista mukaan labrajonoon). Otan sitä ennen itse paastosokerin ja katsotaan sitten, ovatko lukemat lähelläkään toisiaan. Mä en neuvolasta viitsi edes pyytää, että saisin mittaritestauksen. Tosi ikävää kyllä, ellei mittareihin voi luottaa, tämänkin ihan uutena ostin eli ei ole kiertänyt kymmenillä tutkittavilla ennen minua. :(

Maarith, mulla yllättävän kiltisti mies on suostunut luopumaan joistakin herkuista. Vetelee se vieläkin esim. sipsejä usein ja kaikenmaailman olutmakkaroita (huh) mutta se ei onneksi ole ongelma mulle, kun en muutenkaan sipseistä hirveästi välitä ja makkaroita en syö lainkaan. Pizzoista ja sen sellaisista on suostunut luopumaan siksi aikaa kun minäkään en niitä voi syödä. Onneksi mies meillä ei piittaa makeasta, sitten tulisin kyllä hulluksi jos se vetelisi jotain suklaata nenäni alla! Saattais olla avioliittolupaukset aika tiukilla... :kieh:
 
elikkäs rakenneultra oli katastrofi - vauvalla on vakavat kehityshäiriöt mm. sydämessä ja aivoissa. tarkemmin voi lukea tuolta "sikiöseuloissa kiinni jääneitä" - pinosta. sokerit on tosi pieni ongelma enää.

vanillapuu rv21+1
 
Vanillapuu
Nyt veti tuo aivan sanattomaksi. :eek: Tuo on aivan kauheaa. :'( Olen erittäin pahoillani teiän puolesta. Kyllä elämä voi ollakkin raakaa. :'(
Todellakin sokerit ovat pientä tuon vierellä.
Itse en tiedä että odotanko tervettä vai sairasta. Tässä maassa kun ei tutkita milloinkaan raskauden aikana et miten terve lapsi on. Noi ultrat ovat aika nopeita, et tuskin ne paljon kerkee katella. Ei oo seuloja eikä muita... Sikaa säkissä täällä siis odotellaan. Ja kun alla on kaksi KM:a, tuskin sekään nyt antaa parempaa yöunta...
Toivon sinulle paljon voimia, sitä tulet varmasti tarvitsemaan. Toivon parasta et asiat ei olisi todella pahasti... Ja lupaan seurata sinun kuulumisiasi. :heart:
Nyt tuli kurja mieli... :'(
 
maarith
vanillapuu :hug: jaksamista sinne.Tuo vetää kyllä sanattomax ja tää sokeria asia tuntuu pieneltä.


Nyt aamusta sokerit oli taas yli,mutta ei niin paljon,kun eilen eli nyt ne oli 5.7.Joten ainakaan illalla ei kannata mun syödä puuroa :ashamed: täytyy tänään koittaa syödä sitä leipää taas,jotta jos se vaikka vetäis arvon taas kohdalleen.
Huomenna ajattelin muutenkin tehdä taas vuorokausi käyrän,joten toivotaan siihen hyviä arvoja.

 
Vanillapuulle Suuret pahoittelut... Ja paljon voimia ja jaksamista. :'(

Mun arvoja kyttää minä ite (kotimittari) ja sitten äitipolin diabeteshoitaja. Oma Neuvolantäti on kans kiinnostunu ja ihan hyvä. Mukava se on jutella useamman ihmisen kanssa (varsinkin, ku db-hoitaja voi olla aika tympäisevä, niin omassa neuvolla on kiva kuulla kannustavaa puhetta).

Mä olen ymmärtäny, että kotimittarin ja labrantuloksia ei oikein voi verrata, ku labrassa ne kattoo sen sokerin veren muusta osasta (olisko plasmasta ?). Jos joku viisaampi tietää paremmin, niin selvittäkää....

Aamuarvo on aika säännöllisesti ollu se 5.2 tai 5.3. Viikonloppusin, ku iltapalan ja mittauksen väli on pitempi, niin arvo saattaa olla alle 5:n. Periaatteessa ihan sama, mitä syö illalla (tai no yleensä syön kyllä ruisleipää ja jogurttia)...


 
vanillapuu Kovasti jaksamista :hug: . Näin ne asioiden tärkeysjärjestykset muuttuvat, sokeri ongelmat tuntuvat todella pieniltä tähän verratuna :'( .

Tavia, meillä mitataan labrassa myös sormenpäästä tuo verensokeri, eli on vertailukelpoinen vert. kotimittari. Käytäntöhän on eri joka puolella maata, miten sokerirasitus tehdään ts. mistä verinäyte otetaan ( laskimosta, sormenpäästä). Ja sama pätee niihin raja-arvoihin.

Mulla on ollut kaksi kertaa ihan pakasta otettu mittari, ensimmäisen palautin äpolille synnytyksen jälkeen ja toisen olen saanut ihan omaksi. Mutta silti tulee heittoja mittauksissa. Eli eri sormesta samaan aikaan otetuissa voi olla näin: 5.9 ja toisessa kädessä 5.3, eihän tuo heitto kovin paljoa ole, mutta kuitenkin. Labrassa viime rasituksessa tästä puhuttiin ja sanoi se labratäti, että ei niin luotettavia ole ne mittarit, pitempään kun mittailee,niin hahamottuu se kokonaisuus. Tällaisia ohjeita olen saanut diabeteshoitajalta mittaamiseen: kädet pitää pestä lämpimällä vedellä ensin. Etusormesta ei saisi ottaa näytettä ( en muista enää miksi) ja ensimmäinen veripisara pitää pyyhkiä pois, koska siinä on mukana kudosnestettä, joka voi antaa virheellisen tuloksen.. että melkoista avaruustiedettä tää mittaaminen :LOL:

eema 31+2

 
Meillä kun juuri labrassa otetaan näyte käsivarresta.

Mä olen kyllä kans huomannu, että joskus kotimittarin tulokset heittelee. Jos sokerit on mittauksen mukaan ylhäällä, mutta oman tuntemuksen/ymmärryksen mukaan ei pitäisi olla, niin olen mitannu uudestaan ja saanut olotilan mukaisen tuloksen. Selitykseksi sain juuri sen, että ekassa näytteessä on voinu olla kudosnestettä.. Noi kotimittarit on kuitenkin varmaan vain suuntaa-antavia (niin, ja niiden tulosten takia me joudutaan sitten kärvistelemään :LOL: ).

 
Täältäkin Eemalle kiitos lisätiedoista! :flower: Kädet olen muistanut pestä ja ensimmäisen veripisaran pyyhkiä, mutta tuota en tiennyt, ettei etusormesta kannata ottaa. Ja muistaakseni siinä linkittämässäni artikkelissakin sanottiin, että mittaustulokset ovat erilaisia riippuen siitä, otetaanko kokoverinäytteenä (plasmasta), laskimoverinäytteenä vaiko vain näin sormenpäästä pikku pisarasta. Olenkin ajatellut, että kunhan se mittari nyt näyttää edes mitkä ruuat tekee mulla niitä sokeripiikkejä, jotta osaan niitä välttää enkä hysteerisesti kaikkea, niin hyvä on.

Kommentit muille ja muita juttuja joku toinen kerta, olen vieläkin niin järkyttynyt Vanillapuu-raukan koettelemuksista :'( . Viimeistään perjantaina, jolloin saanen labran paastomittauksen tuloksen.
 
maarith
Mä täällä oon kiroillu noita sokeriarvoja ja tänään sitten aamulla mittasin 6,1..no ajattelin ettei toi voi pitää paikkaansa ja mittasin sit toisen käden sormesta ja se näyttikin 3,9.Joten mihin sitä voi luottaa,kun vaihtelee näin paljon arvot pelkästään sormea ja kättä vaihtamalla. *huokaus*
No nyt ainakin tiedän,että mittaan kummastakin kädestä jotta saa todellisemman tuloksen.
No aamupalan jälkeen sitten tulos oli 6,6,joten ihanaa.
Tänään siis vuorokausikäyrä menossa :D

35+4
 
No voi mähkylä Maarith tuota sun mittaria! Täytyykin muuten itse testata omasta mittarista joskus, että miten paljon on heittoa eri käden/sormien välillä.

En menekään huomenna sinne paastosokerin mittaukseen vielä, flunssa jatkuu edelleen niin kovana. Harmittaisi vietävästi jos se vaikuttaisi tulokseen, kuten kuulemma on ihan mahdollista. Tänään oli aamuarvo omalla mittarilla 4,7 kun se tähän asti on ollut välillä 4,0-4,5. Siis ei todellakaan liian korkea arvo, sitä en meinaa, mutta noususuuntainen ja kun en voi olla varma, kuinka oikein tai väärin mittarini näyttää, en viitsi riskeerata. Mä niin haluan viikon päästä näyttää niille siellä sairaalassa kaksi alle rajojen olevaa arvoa (nyt ja 1 kk sitten mitatut), kun tiedän että vauvan koosta ja mun painosta tulee jo ilmankin sanomista. (Jaksanpas minä nyt tätä samaa jankuttaa... sori.)

Grynna 35+1
 
Grynna sun flunssa voi tosiaan vaikuttaa verensokeriin. Vaikka ihan hyviä lukemia nuo on mitä olet saanut, että periaatteessa hyvillä mielin voit mennä paaston otattamaan jos siltä tuntuu. Mullakin oli eri päivien välillä heittoja paastossa, välillä korkeampia ja välillä matalampia. Kun pysyivät alle rajan niin muulla ei väliä. Paastoonhan vaikuttaa syömiset pitkälläkin välillä, eli jos on syönyt vaikka pastaa voi paasto olla korkeampi seuraavana päivänä kuin jos söisi vaikka täysjyväriisiä. Eli heittoja tulee väkisin ja niin pitääkin. Mut tosiaan, kun raja-arvon alla ollaan niin ei mitään väliä =)

Maarith kyllä sulla on melkoinen mittari.. suosittelisin ottamaan sen paaston joka aamu useamman päivän ajan, niin josko siitä sais jonku keskiarvon?? Vai olitko jo ottanutkin, kato ku ei muista :) Kohollahan ne vähän niinku olis..mulle oli silloin esikoisen aikaan melkoinen helpotus, että annettiin insuliinit ( en nyt tarkoita,että ne sinulle annetaan..), alkoi mittari aamuisin näyttämään parempia lukemia :LOL: . Siis se stressi aamuisin, kun aina menee vaan arvot yli, huonolla tuulella oltiin siis joka aamu :kieh: . Ja se pistäminen sillä insuliinikynällä reiteen on helppojuttu. Mutta siis se hyvä olo siitä, että kerrankin joku tehoaa niihin sokereihin.. oli lepposampaa odotuksen loppuaika =)

nyt antamaan lapsukaisille välipalaa ja sitten ulos. pikkupakkanen ja valkoinen maa, mukavaa!

eema 31+3

 

Yhteistyössä