Raskausajan tupakointi on riski lapsen mielenterveydelle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja fall
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Palstalla päihteiden käyttäjät raivoaa kun täällä kertoo faktoja.
Mielestäni varhainen ilmainen ( luulen että röökaajat aika pee-aa sakkia usein ) sterilisaatio olisi ainoa ratkaisu näille raivoajille :-D
Sterilisaatio ei ole niin kallis yhteiskunnalle ja olisi eettisesti oikeus ja kohtuus.

munki äiti tupakoi kun odotti mua enkä oo mielenvikanen ei se sikiölle hyvää tee mut taas turhaa hysteriaa ja propakandaa hyvä jos pystyy lopettamaan ennen raskautta tai ees vähentämään mut viina ja alkoholi on pahempi sitäki mun äiti käytti mut ei sekään oo muhun vaikuttanu on tainnu vaan hyvin tutkittavat osua niin et just tupakoivien lapsilla oli mielenterveysongelmia niillänjotka osallistu tutkimukseen.vähän sama ku väitös et jos lapset on oikeen vilkkaita äidin täytynyt juoda odotusaikana.

emppuli: Olet vaarallisen tyhmä ihminen. Ota selvää asioista ennen kuin lauot typeryyksiä. Joku saattaa lukea ja sen takia vahingoittaa vauvaa. Mieti vähän mitä kirjoittelet ilman mitään tietoa aiheista.

"äki mun äiti käytti mut ei sekään oo muhun vaikuttanu on tainnu vaan hyvin tutkittavat osua niin et just tupakoivien lapsilla oli mielenterveysongelmia niillänjotka osallistu tutkimukseen.vähän "

Kamalaa sekasotkua sinun tekstisi ja täysin vailla todenpohjaa. Et osaa edes kirjoittaa.

nyky neuvolan ohjeidenkin mukaan,jos et oo onnistunu heti raskauden alussa lopettamaan,on sikiölle parempi ettet myöhemminkään lopeta,voi olla pahempi kandee pitää alle 10tupakassa per päivä parasta tietenkin on jos ei tupakoi,eikä syö raakaa kalaa,eikä salmiakkia eikä tee mitään muutakaan mikä on kielletty

[QUOTE="emppuli";28359979]munki äiti tupakoi kun odotti mua enkä oo mielenvikanen ei se sikiölle hyvää tee mut taas turhaa hysteriaa ja propakandaa hyvä jos pystyy lopettamaan ennen raskautta tai ees vähentämään mut viina ja alkoholi on pahempi sitäki mun äiti käytti mut ei sekään oo muhun vaikuttanu on tainnu vaan hyvin tutkittavat osua niin et just tupakoivien lapsilla oli mielenterveysongelmia niillänjotka osallistu tutkimukseen.vähän sama ku väitös et jos lapset on oikeen vilkkaita äidin täytynyt juoda odotusaikana.[/QUOTE]

Sun tekstin perusteella en tekisi johtopäätöstä ettei tupakointi vaikuta sikiöön.

kivaa kun joku fanaatikko suuttuu,kun kysenalaistetaan näiden ihmisten,jotka uskoo kaiken mitä kirjoitetaan ja ja painetaan tutkimus tulokset muuttuu usein .eikä kukaan täysjärkinen aloita tupakoimaan kun tulee raskaaksi,se ei oo vaan niin helppoo lopettaa kun neuvolassakin opastetaan et tressi on pahempi ku pari tupakkaa. ps sekasotku on turunmurretta.

[QUOTE="emppuli";28360093]kivaa kun joku fanaatikko suuttuu,kun kysenalaistetaan näiden ihmisten,jotka uskoo kaiken mitä kirjoitetaan ja ja painetaan tutkimus tulokset muuttuu usein .eikä kukaan täysjärkinen aloita tupakoimaan kun tulee raskaaksi,se ei oo vaan niin helppoo lopettaa kun neuvolassakin opastetaan et tressi on pahempi ku pari tupakkaa. ps sekasotku on turunmurretta.[/QUOTE]

:laugh:

Oon määki turust, mut ei mun teksti tommost ole :D

[QUOTE="emppuli";28360093]kivaa kun joku fanaatikko suuttuu,kun kysenalaistetaan näiden ihmisten,jotka uskoo kaiken mitä kirjoitetaan ja ja painetaan tutkimus tulokset muuttuu usein .eikä kukaan täysjärkinen aloita tupakoimaan kun tulee raskaaksi,se ei oo vaan niin helppoo lopettaa kun neuvolassakin opastetaan et tressi on pahempi ku pari tupakkaa. ps sekasotku on turunmurretta.[/QUOTE]

Kukaan täysijärkinen ei ala tekemään lapsia, jos ei pysty lopettamaan tupakointia!!!!
Ja se, että stressi on vauvalle vaarallisempaa kuin tupakointi, on urbaani legenda, jotka tupakoitsijoitten puolustajat nielevät kokonaisena.

Mulla tulee kyllä ennemminkin mieleen, että ne mielenterveysongelmat periytyy muutenkin, sillä raskauden aikana tupakoivissa uskoisin olevan mt-ongelmaisia keskimäärin savuttomia odottajia enemmän.

Toki tupakkakin on pahasta jne, mutta tässä asiassa uskoisin melkein enemmän perinnöllisyyden ja muiden elämäntapojen lapsen jo synnyttyä vaikuttavan, kuin niiden tupakan myrkkyjen.

Viimeksi muokattu:
Mulla tulee kyllä ennemminkin mieleen, että ne mielenterveysongelmat periytyy muutenkin, sillä raskauden aikana tupakoivissa uskoisin olevan mt-ongelmaisia keskimäärin savuttomia odottajia enemmän.

Toki tupakkakin on pahasta jne, mutta tässä asiassa uskoisin melkein enemmän perinnöllisyyden ja muiden elämäntapojen lapsen jo synnyttyä vaikuttavan, kuin niiden tupakan myrkkyjen.

Yleensä tutkimuksissa tällaiset muuttujat osataan kyllä ottaa huomioon.

[QUOTE="emppuli";28359979]munki äiti tupakoi kun odotti mua enkä oo mielenvikanen ei se sikiölle hyvää tee mut taas turhaa hysteriaa ja propakandaa hyvä jos pystyy lopettamaan ennen raskautta tai ees vähentämään mut viina ja alkoholi on pahempi sitäki mun äiti käytti mut ei sekään oo muhun vaikuttanu on tainnu vaan hyvin tutkittavat osua niin et just tupakoivien lapsilla oli mielenterveysongelmia niillänjotka osallistu tutkimukseen.vähän sama ku väitös et jos lapset on oikeen vilkkaita äidin täytynyt juoda odotusaikana.[/QUOTE]

No sun tekstin ja perusteella on kyllä tainnut olla koulussa muuta tekemistä. Ootko kenties ollu jollain erityisoppilaiden luokalla, tai onko sulla ollu oppimisvaikeuksia?

No joo. Mä olen pahimman luokan kessuttelija. Kun aloin oottaa tyttöä, olin neljä ensimmäistä raskauskuukautta täysin ilman tupakkaa. Sen jälkeen tupakanhimo alkoi yhtäkkiä vaivata melko voimakkaasti. Tein päätöksen, että poltan yhden tupakan päivässä, jos himo yltyy liian kovaksi. No, joka päivä ei tullut tosiaankaan poltettua sitä yhtäkään, mut tupakanhimo rauhoittui siitä, kun tavallaan annoin itselleni luvan siihen yhteen tupakkaan per päivä. Typerää, tiedän. Ihmismieli toimii kummallisesti välillä. Silloin harvoin kun poltin raskaana ollessani, jotenkin vain suljin pois mielestäni mielikuvan siitä tukehtuvasta vauvasta, joka sisälläni kärsi silloin, kun poltin.

Mutta pitäisi myös huomioida isien tupakointi. Ensinnäkin, siittiöt saattaa olla huonompia tupakoitsijoilla. Toiseksi, jos raskaana oleva nainen joutuu haistelemaan useinkin puolisonsa tupakan savuja, niin ei sekään varmasti hyväksi ole. Itseäni ainakin inhottaa tuolla "ihmisten ilmoilla", kun edessä kulkeva tai bussipysäkillä oleva tyyppi alkaa pössyttelemään. Siinä tulee jo minullekin olo, etten saa henkeä kunnolla. Ja olenkin siitä huolissani, mitä se voi aiheuttaa vauvalleni mahassa.

Mulle tuli tää aivan sama ajatus mieleen, kun luin tutkimuksesta. Ja tuskinpa on otettu huomioon näitä seikkoja, kuten joku mainitsi - eipä niistä ainakaan mainittu mitään, vaan tutkimus oli tehty kaikista tupakoivista äideistä ja heidän lapsistaan, ei vain niistä mt-ongelmaisista.

Eli nollatutkimus mielestäni loppujen lopuksi. Kertoo vain sen, että mt-potilaat saa todennäkösemmin mt-lapsia.

Mutta pitäisi myös huomioida isien tupakointi. Ensinnäkin, siittiöt saattaa olla huonompia tupakoitsijoilla. Toiseksi, jos raskaana oleva nainen joutuu haistelemaan useinkin puolisonsa tupakan savuja, niin ei sekään varmasti hyväksi ole. Itseäni ainakin inhottaa tuolla "ihmisten ilmoilla", kun edessä kulkeva tai bussipysäkillä oleva tyyppi alkaa pössyttelemään. Siinä tulee jo minullekin olo, etten saa henkeä kunnolla. Ja olenkin siitä huolissani, mitä se voi aiheuttaa vauvalleni mahassa.

Tupakointi ei vaikuta perimään. Siittiöt saattavat olla huonossa hapessa, mutta perintötekijät eivät siitä vaurioidu. Vaara on lähinnä sikiön kasvulle, joka häiriintyy hapen puutteesta ja myrkyllisistä kemikaaleista. Alkion ja sikiön kehitys on herkkä kaikille ulkopuolisille häiriötekijöille ja voit vain kuvitella miten esim. aivot kehittyvät kun hapenpuute on toistuvaa :(

Yhteistyössä