Raskausajan suositukset ja eri maiden erot?

Ja sekin vielä, että kun synnytyksen aikana sitä muka vauhditetaan sorkkimalla oikein kunnolla (lue: rusikoimalla), niin miten sitten voidaan sanoa että alkuraskaudessa on ihan turvallista tehdä sisätutkimus...eikö se ole selkeä keskenmenon riski, jos sorkkimalla saadaan vipinää paikkoihin tosipaikan tullenkin?
 
Mäkään en niistä sisätutkimuksista innostu,mut oon ajatellu sen niin,et on hyvä tietää tapahtuuko sielä jotain liian aikaisin. En mäkään usko mihinkään kokoarvioihin yms kun omien muksujen kohalla ne on heittäny aina. Mutta osaltaan kyllä mun mielestä nämä Suomen "turhat" tutkimukset rauhottaa tulevaa äitiä kun se kuitenkin miettii ja jännittää kaikkea. En mä oo ikinä ainakaan ajatellu,että siitä haittaakaan on,et joku mulle pieniä vaaleita valheita listaa ihan vaan saadakseen tämmösen hermokimpun vähän rauhottumaan kun mitään hätää tai vaaraa mihinkään suuntaan ei ole. Ja niinhän sitä sanotaan,että varmassa vara parempi.. =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Emmaliina:
En mä oo ikinä ainakaan ajatellu,että siitä haittaakaan on,et joku mulle pieniä vaaleita valheita listaa ihan vaan saadakseen tämmösen hermokimpun vähän rauhottumaan kun mitään hätää tai vaaraa mihinkään suuntaan ei ole.
Mut mitä jos ne tutkimukset itessään on "vaaraksi"...? Se kysymys mulla ainakin tästä heräsi. En suostunut lapsivesipunktioonkaan, koska se olisi ollut "turha" ja siinä on keskenmenon riski. Onko sisätutkimusten keskenmenoriskiä edes tutkittu? JOs on tarve niin sitten toki annan tehdä, mutta kuinka paljon niitä tehdään täysin turhaan?

 
viimeista sisatutkimusta kun aina perustellaan silla, etta nahdaan onko muutoksia tapahtunut. onko silla jotain valia, jos jotain on muuttunut, esim. kohdunkaula pehmentynyt ja/ tai lyhentynyt? uudestisynnyttajalla kohdunsuu on aina pehmea, lyhentynyt ja sormelle auki loppuraskaudessa. eli tutkimus ei anna mitaan oleellista tietoa. kylla siihen syntymaan kuitenkin jonkin verran supistuksia tarvii ja sitten voi alkaa tutkimaan jos tarve vaatii.

synnytyksen kulun seurantahan on helpointa kun seuraa aidin vointia/ kayttaytymista. nain siis, ellei kaytossa ole epiduraali, jolloin sisatutkimukset on paikallaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kaisa pieni:
Alkuperäinen kirjoittaja Emmaliina:
En mä oo ikinä ainakaan ajatellu,että siitä haittaakaan on,et joku mulle pieniä vaaleita valheita listaa ihan vaan saadakseen tämmösen hermokimpun vähän rauhottumaan kun mitään hätää tai vaaraa mihinkään suuntaan ei ole.
Mut mitä jos ne tutkimukset itessään on "vaaraksi"...? Se kysymys mulla ainakin tästä heräsi. En suostunut lapsivesipunktioonkaan, koska se olisi ollut "turha" ja siinä on keskenmenon riski. Onko sisätutkimusten keskenmenoriskiä edes tutkittu? JOs on tarve niin sitten toki annan tehdä, mutta kuinka paljon niitä tehdään täysin turhaan?
En tiiä keskenmenoriskistä mitään,mut koskaan ei kyllä mulla ainakaa sisätutkimuksessa oo lääkäri niin kovasti ronklannu,että pahemmin edes tuntuis missään. Yleensä pelkään etukäteen koko homma ihan turhaan ja sitte lääkäri vaan nopeesti kurkkaa ja homma on siinä. Lähinnä mulle on joka kerta vaan todettu se sama,että kohtu on taaksepäin kallistunu ja värkissä kaikki ok. Mukavalta se ei tietenkään tunnu. Ja jos siinä tutkitusti olis merkittävä keskenmenonriski ni ehkäpä niitä ei niin tehtäis edes Suomessa..Tai mistä mä tiiän. Jotkuthan pelkää jo sitä kun eka ultra tehään alakautta,että se voi aiheuttaa keskenmenon..Melkein kaikkihan sen voi aiheuttaa,seksiki...

Mutta älkää nyt ottako mua väärin, mä ymmärrän ihan hyvin teidän pointin, et pidätte niitä turhina yms. =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Milla Makia:
viimeista sisatutkimusta kun aina perustellaan silla, etta nahdaan onko muutoksia tapahtunut. onko silla jotain valia, jos jotain on muuttunut, esim. kohdunkaula pehmentynyt ja/ tai lyhentynyt? uudestisynnyttajalla kohdunsuu on aina pehmea, lyhentynyt ja sormelle auki loppuraskaudessa. eli tutkimus ei anna mitaan oleellista tietoa. kylla siihen syntymaan kuitenkin jonkin verran supistuksia tarvii ja sitten voi alkaa tutkimaan jos tarve vaatii.

synnytyksen kulun seurantahan on helpointa kun seuraa aidin vointia/ kayttaytymista. nain siis, ellei kaytossa ole epiduraali, jolloin sisatutkimukset on paikallaan.
Milla, vastaa mulle tohon toiseen ketjuun please!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Milla Makia:
viimeista sisatutkimusta kun aina perustellaan silla, etta nahdaan onko muutoksia tapahtunut. onko silla jotain valia, jos jotain on muuttunut, esim. kohdunkaula pehmentynyt ja/ tai lyhentynyt? uudestisynnyttajalla kohdunsuu on aina pehmea, lyhentynyt ja sormelle auki loppuraskaudessa. eli tutkimus ei anna mitaan oleellista tietoa. kylla siihen syntymaan kuitenkin jonkin verran supistuksia tarvii ja sitten voi alkaa tutkimaan jos tarve vaatii.

synnytyksen kulun seurantahan on helpointa kun seuraa aidin vointia/ kayttaytymista. nain siis, ellei kaytossa ole epiduraali, jolloin sisatutkimukset on paikallaan.
Voi hitsi, ja Suomessa vielä luullaan että kaikki tieto on uusinta uutta ja kaikki hoito on huipussaan... :headwall: On todellakin aika vanhanaikaista, että täällä melko vähän äitejä kuunnellaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Milla Makia:
viimeista sisatutkimusta kun aina perustellaan silla, etta nahdaan onko muutoksia tapahtunut. onko silla jotain valia, jos jotain on muuttunut, esim. kohdunkaula pehmentynyt ja/ tai lyhentynyt? uudestisynnyttajalla kohdunsuu on aina pehmea, lyhentynyt ja sormelle auki loppuraskaudessa. eli tutkimus ei anna mitaan oleellista tietoa. kylla siihen syntymaan kuitenkin jonkin verran supistuksia tarvii ja sitten voi alkaa tutkimaan jos tarve vaatii.

synnytyksen kulun seurantahan on helpointa kun seuraa aidin vointia/ kayttaytymista. nain siis, ellei kaytossa ole epiduraali, jolloin sisatutkimukset on paikallaan.
Itse haluaisin välttyä seuraavassa synnytyksessä turhilta toimenpiteiltä. Viimeksi ne langattomat mitkä lie sydänanturit eivät pysyneet vatsalla (valuivat pois) joten kätilö puhkaisi kalvot saadakseen sydänäänistä käyrää (sillä vauvan päähän pistettävällä anturilla) Tästä alkoi hirveät kivut minulla ja tuskainen ponnistuskin. Siihen asti oma vointini oli ihan ok. Tuota en haluaisi uudelleen kokea. Epiduraalia ym en aio ottaa tälläkään kertaa, haluaisin synnyttää taas mahdollisimman luonnollisesti. Kotona aion sinnitellä niin pitkään kuin mahdollista, kuten viimeksikin. Kätilön mielestä synnytykseni ei viimeksi edennyt tarpeeksi nopeasti (olin auki 4cm kun menin synnärille, sen jälkeen eteni 7-8cm, kätilön sanoin "jämähti siihen" ) ja olimme 2,5h olleet siellä, kun kalvot puhkaistiin.. oliko tuo muka tosiaan hidasta etenemistä?

Kyselee makialta tämä taas :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Alkuperäinen kirjoittaja Milla Makia:
viimeista sisatutkimusta kun aina perustellaan silla, etta nahdaan onko muutoksia tapahtunut. onko silla jotain valia, jos jotain on muuttunut, esim. kohdunkaula pehmentynyt ja/ tai lyhentynyt? uudestisynnyttajalla kohdunsuu on aina pehmea, lyhentynyt ja sormelle auki loppuraskaudessa. eli tutkimus ei anna mitaan oleellista tietoa. kylla siihen syntymaan kuitenkin jonkin verran supistuksia tarvii ja sitten voi alkaa tutkimaan jos tarve vaatii.

synnytyksen kulun seurantahan on helpointa kun seuraa aidin vointia/ kayttaytymista. nain siis, ellei kaytossa ole epiduraali, jolloin sisatutkimukset on paikallaan.
Itse haluaisin välttyä seuraavassa synnytyksessä turhilta toimenpiteiltä. Viimeksi ne langattomat mitkä lie sydänanturit eivät pysyneet vatsalla (valuivat pois) joten kätilö puhkaisi kalvot saadakseen sydänäänistä käyrää (sillä vauvan päähän pistettävällä anturilla) Tästä alkoi hirveät kivut minulla ja tuskainen ponnistuskin. Siihen asti oma vointini oli ihan ok. Tuota en haluaisi uudelleen kokea. Epiduraalia ym en aio ottaa tälläkään kertaa, haluaisin synnyttää taas mahdollisimman luonnollisesti. Kotona aion sinnitellä niin pitkään kuin mahdollista, kuten viimeksikin. Kätilön mielestä synnytykseni ei viimeksi edennyt tarpeeksi nopeasti (olin auki 4cm kun menin synnärille, sen jälkeen eteni 7-8cm, kätilön sanoin "jämähti siihen" ) ja olimme 2,5h olleet siellä, kun kalvot puhkaistiin.. oliko tuo muka tosiaan hidasta etenemistä?
Kyselee makialta tämä taas :)
tuohan kuulostaa aivan loistavalta synnytyksen etenemiselta. jos olisit ollut 7-8 cm 4 tunnin kuluttua edellisesta tutkimuksesta ( jolloin siis olit tuon 7-8 cm) voitaisiin puhua "jamahtamisesta". ja jos ktg-anturit ei pysy vatsalla niin se ei todellakaan ole syy kalvojen puhkaisuun. jos on syyta epailla vauvan vointia voidaan kalvot puhkaista. mutta tama siis englannissa. suomessa joissakin paikoissa viela vallalla "active management".

 
odottaja miettii
niin eroaa yhdynnästä alkuraskaudessa onhan sekin aikamoista ronklausta...
SIIS kun neuvolassa aina sanotaan että seksi ei voi vahingoittaa sikiötä.Mutta voiko se SIIS aiheuttaa keskenmenon?
Mä kyllä yritän välttää noita turhia ronklauksia ja kai seksiäkin ennen rv 12?
 
Tämä ei ole suositus raskaana oleville. Monesti vain ihmetyttää, kun Norjassa suositellaan maksapasteijoita ja vastaavia pienille lapsillekin, Suomessa taas sanotaan, että pienille lapsille ei sais antaa A-vitamiinin yliannostuksen vuoksi.
En sitten tiedä, vaikuttaako asiaan se, että Norjalaisessa maksapasteijassa on enemmän kalan maksaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja äippä..:
onko muita jotka ovat kieltäytyneet tuosta synnytyksen jälkeen neuvolassa tehtävästä jälkitarkastuksesta?
vanhempainrahan saamiseksi?
ei kai ny kukaan niin tyhmä on et kieltäytyy.. :eek: pitäähän sinne mennä et saat todistuksen---> rahan tulo jatkuu.
 
eoeoi
En nyt kommentoi ulkomaiden käytäntöjä, mutta Suomessakin on eroja tuon sisätutkimusten määrällä, eli Helsingissä ei tehdä ollenkaan tuota alkuraskauden sisätutkimusta. Jos raskaus on täysin normaali eikä ole mitään "häikkää" missään ei Helsingissä tehdä kuin 2 sisätutkimusta eli puolivälissä ja lopussa. Itse näin lääkäriä ensimmäisen kerran viikolla 26. Luulisin kyllä, että tutimusten vähyys johtuu ihan säästösyistä.
 

Yhteistyössä