Raskausajan painonnousu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lex
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Lex

Aktiivinen jäsen
25.12.2005
6 572
2
36
ja etenkin hoikalla/ normaalipainoisella?

Kuinka paljon noussut yleensä rv. 30?
Mulle neuvolassa viimeksi sanottiin, että muistahan syödä että jaksatte kasvaa, ja nyt viikkojen jälkeen punnitessa huomasin ettei se kait ole viime kerrasta yhtään noussut... :whistle:

Mikä on riittävästi? Yhteensä painoa on siis tullut n. 4 kg.
Mikään laiha en todellakaan ole, ja syön aivan normaalisti, joskin raskausaikana terveellisemmin kuin normaalisti.
Sikäli olisi ymmärrettävää, että paino tavallaan "laskisi" koska olen jättänyt roskaruoat ja virvoitusjuomat pois, joita ennen tuli vedettyä aika tavalla... :saint:

En nyt tarkalleen muista, paljonko painoa ois tullut lisää just tuolle rv. 30 mennessä, mutta ehkä suunnilleen 8 kiloa. Kaiken kaikkiaan olen molemmissa raskauksissani saanut 12 lisäkiloa.

Alkuperäinen kirjoittaja samperi:
Miä olin hoikka ja kaiken kaikkiaan tuli 17 kiloa lisää painoa

Mullakin tuli esikoisesta 14 kg, mutta siitä vauhdista olen nyt "pahasti" jäänyt jälkeen :whistle:

Se tosin ei haittaa mua, koska luulisi normaalilla, monipuolisella ruokavaliolla lapsen kasvavan vaikka mun läskit samalla vähän lähtiskin.
Kunhan kyselen, kun neuvolan kanta asiaan oli kuitenkin että painoa saisi tulla... :/

Alkuperäinen kirjoittaja Lex:
Alkuperäinen kirjoittaja samperi:
Miä olin hoikka ja kaiken kaikkiaan tuli 17 kiloa lisää painoa

Mullakin tuli esikoisesta 14 kg, mutta siitä vauhdista olen nyt "pahasti" jäänyt jälkeen :whistle:

Se tosin ei haittaa mua, koska luulisi normaalilla, monipuolisella ruokavaliolla lapsen kasvavan vaikka mun läskit samalla vähän lähtiskin.
Kunhan kyselen, kun neuvolan kanta asiaan oli kuitenkin että painoa saisi tulla... :/

Toki se on hyvä jos painoa vähän tulee, silloin ainakin tietävät ettet varmasti laihduta tahallisesti. Muuten eivät voi kytätä syömisiäsi. Mutta reippaasti vaan sanot että syöt kyllä terveellisesti. Ja kuitenkin noita kiloja on jokunen tullut niin ihan hyvinhän se menee. Eivät jotkut liho raskauden aikana muutamaa kiloa enempää.

Joskus ovat terkat turhan tarkkoja, suositus on 0,5kg viikko tjsp. ja sitten naristaan jos tuleekin 0,35 tai 0,7. Ihan hassuja saattavat olla :)

Mä normaalipainoinen ja tuli semmonen 20kg. Aika nopeesti laski kyl sitte sen 15kg pois synnytyksen jälkee, oli paljon turvotusta. Nyt synnytyksestä 5kk ja ylimäärästä ois se 5kg, ihan jumittunu tää paino. Mutta enpä mä millää teholaihiksella voi ollakkaan kun imetän, terveellisesti yritän syödä.

Mulla oli viikolla 30 about 15 kg, kokonaissaldoksi tuli 20 kg ja kaikki lähti 2 kk kuluessa synnytylksestä, en imettänyt.

Seuraavan raskauden koin ylipainoisena (lihosin siinä välissä ihan puhtaasti karkin voimalla) ja pianoa tuli koko aikana 8 kg jotka niinikään myös lähtivät.

ekasta lapsesta lähtöp. 59kg, 18 kg tuli lisää, iso osa 2 viimeisen kk:n aikana. osa nestettä tietty. kaikki lähti, enemmänkin imetyksen aikana. ikinä ei ole ollut kroppa niin hyvässä kunnossa kuin ekan lapsen jälkeen.

nyt odotan seuraavaa, vielä ei ole painoa tullut lisää, rv, 14 menossa.

Ekan kohdalla bmi oli 20 ennen raskautta, painoa tuli 18kg, kaikki oli lähtenyt 2kk synnytyksestä. Nyt toisen kohdalla bmi oli 21 (lihoin tuossa välissä ihan muista syistä kun raskaudesta) ja nyt rv 29 on painoa tullut 12kg. Kummallakin kerralla ovat neuvolassa sanoneet, että painoa saa tulla niin paljon kun tulee.

Mulla on kolmessa edellisessä tullut 9-11kg joka raskaudessa, ja lähdöiltä olen hoikka. Yleensä loppupuolella mulla on tullut vähemän painoa, ilmeisesti siksi, kun olen lyhkäinen, niin maha on jo niin täynnä vauvaa, ettei sinne meinaa ruokaa kauheesti mahtua :D Lopussa on laskenutkin ihan pikkuisen. Mutta toi kokonaissaldohan on ollut ihan hyvä, noussut kuitenkin kaks ekaa kolmannesta ihan hyvin. Nyt rv 20+ ja on tullut ehkä 4 kg - pitäis vissiin yrittää syödä enemmän, kun viime neuvolassa ei ollut tullut kuin 25 g/viikko. Ei se täti mitään sanonut, mutta kun yleensä lopusta ei tosiaan nouse, niin voisihan tuo nyt kuitenkin nousta vielä...

Mulla lähtömitat olivat 168 / 57 ja painoa tuli 7,5 kiloa. Lapsi syntyi 3,5 kiloisena raskausviikolla 39+0. Kilot lähtivät käytännössä saman tien. Se mikä ihmetyttää, on että palautuminen kävi näin nopeasti ja ikää itselläni oli lapsen syntyessä 39 vuotta.

Niin kuin joku aikaisemmin edellä myös kertoi, olen myös minä vartalooni tyytyväisempi kuin koskaan. Syön kyllä terveellisesti ja liikun paljon. Vaavin nostelu on myös hyvää harjoitusta käsivarsille :).

Ei kiloista kannata stressiä ottaa, terveellisesti elämällä ne varasti häipyvät. Terkkarin mukaan myös koko vartalon toipuminen raskaudesta ja synnytyksestä ennalleen vie noin vuoden, joten maltti on valttia.

Yhteistyössä