raskausajan diabetes

09.08.2010
553
1
16
Voi helvetti, nyt sitten sain tulokset sokerirasituksesta. Ensimmäinen arvo oli aivan rajalla, muut ok, mutta diagnoosi on raskausajan diabetes. Ensiksi pitää vs mittailla 4 kertaa päivässä viikon ajan....En tosiaan tiedä miten siihen pystyn :(

Harmittaa kun ennen rasitusta olin illalla syönyt hieman makeaa..Sen jälkeen aloitin paaston ohjeiden mukaan. Nyt miettii, olisiko se päivä pitänyt olla syömättä mitään sokerista..
Tosin painoa on tullut kauheasti, ja edellinenkin vauva oli iso, silloin ei katsottu sokerirasitusta...

Eniten harmittaa tuo pistely, oon niin jumalattoman piikkikammoinen, ja itse pitäisi itseään pistellä, tsempatkaa nyt vähän :/

Kyllä niihin testeihin tulee syödä edellisinä päivinä ihan normaalisti, ei terveen ihmisen arvoissa näy vaikka vähän söisikin makeaa. Hyvähän se on että seurataan ja pääset kunnon ultriin loppuraskaudessa myös ja kannattaa pitää se dieetti sitten oikeasti kunnossa, kun on ollut iso lapsi, jos toinen ei tulisi niin isoksi.

Voi helvetti, nyt sitten sain tulokset sokerirasituksesta. Ensimmäinen arvo oli aivan rajalla, muut ok, mutta diagnoosi on raskausajan diabetes. Ensiksi pitää vs mittailla 4 kertaa päivässä viikon ajan....En tosiaan tiedä miten siihen pystyn :(

Harmittaa kun ennen rasitusta olin illalla syönyt hieman makeaa..Sen jälkeen aloitin paaston ohjeiden mukaan. Nyt miettii, olisiko se päivä pitänyt olla syömättä mitään sokerista..
Tosin painoa on tullut kauheasti, ja edellinenkin vauva oli iso, silloin ei katsottu sokerirasitusta...

Eniten harmittaa tuo pistely, oon niin jumalattoman piikkikammoinen, ja itse pitäisi itseään pistellä, tsempatkaa nyt vähän :/

On se vaan niin h---n kumma, että suomessa ei saa enää syntyä isoja lapsia! Oma äitini aikoinaan syntyi yli 5-kiloisena ja silloin ei todellakaan ollut makeaa mitä mättää odotusaikana! Jostain kumman syystä äitini muut sisaret ovat sitten olleet alle 4kiloisia synytessään.

Joku mättää ja niin p----lesti suomessa, kun yli 3,5kg vauvat ovat epänormaaleja!! Minua tämä v---ttaa oman kokemukseni kautta, koska poikani oli yli 5kg syntyessään ja minullakin oli ensimmäinen paastoarvo 5,5 ja painoa tuli koko raskauden ajan 2kg. Kuitenkin vauvan synnyttä sairaalassa syyllistettiin syömisistäni. Ja väittivät vielä, että rasukausdiabeetikon vauvan pituus ja paino kyllä tasaantuu syntymän jälkeen... ja tähänkin sanon että p-----n marjat! Meillä kaveri nyt 4kk ja painaa 9,5kg ja on pituutta 71cm. Eli kaverille on tullut 4kk:dessa 16cm lisää pituutta! Milloinkohan tuo kasvu sitten tasaantuu??!!

Täällä myös raskausdiabeetikko. Saat sellaisen kynän, jonka kärjestä painamalla se kynä pistää sua automaattisesti. Sun ei tarvi kuin painaa nappia ja pitää kynää sormenpäässä. Se pistää ihan vähän ja hetken vain. Jos sulle tarjotaan sellaisia kertakäyttöisiä piikkejä, joissa itse pitää painaa piikki sormenpäähän, se oli mulle tosi hankalaa, kokeilin kerran, enkä toiste siihen ryhdy. Eli automaattikynällä on tosi helppoa sit. Ja kuten edellinen sanoi, terveellä ihmisellä ei ole sokeriarvot koholla, vaikka söisi kilon karkkia ennen ku paasto alkaa.

Joku mättää ja niin p----lesti suomessa, kun yli 3,5kg vauvat ovat epänormaaleja!! Minua tämä v---ttaa oman kokemukseni kautta, koska poikani oli yli 5kg syntyessään ja minullakin oli ensimmäinen paastoarvo 5,5 ja painoa tuli koko raskauden ajan 2kg. Kuitenkin vauvan synnyttä sairaalassa syyllistettiin syömisistäni. Ja väittivät vielä, että rasukausdiabeetikon vauvan pituus ja paino kyllä tasaantuu syntymän jälkeen... ja tähänkin sanon että p-----n marjat! Meillä kaveri nyt 4kk ja painaa 9,5kg ja on pituutta 71cm. Eli kaverille on tullut 4kk:dessa 16cm lisää pituutta! Milloinkohan tuo kasvu sitten tasaantuu??!!

Tosi törkeää syyllistää tolla tavalla. Siis syntymän jälkeen sua alettiin nälvimään? Mitä ne oikein sanoi?!

Tsemppiä verensokereiden mittailuun! Itsellä tyypin 1 diabetes vuodesta -91, joten kokemusta sormenpäiden rei'ittämisestä löytyy. Toivotaan että sulla sokerit pysyy aisoissa raskauden loppuun!

[QUOTE="vieras";22180689]Tosi törkeää syyllistää tolla tavalla. Siis syntymän jälkeen sua alettiin nälvimään? Mitä ne oikein sanoi?![/QUOTE]

mm. että vauvan on siksi niin iso kun äiti on ollut niin hyvällä syömisellä raskauden ajan...

Mulla oli kaikki arvot päin helvettiä ja vauva syntyi melkein 5 kiloisena. Painoa tuli 18 kiloa. LähtöBMI ennen raskautta oli 24. Kukaan ei kyllä piikitelly mua sairaalassa. Tosi törkeää, jos tollast joku sanoo.

[QUOTE="vieras";22180738]Mulla oli kaikki arvot päin helvettiä ja vauva syntyi melkein 5 kiloisena. Painoa tuli 18 kiloa. LähtöBMI ennen raskautta oli 24. Kukaan ei kyllä piikitelly mua sairaalassa. Tosi törkeää, jos tollast joku sanoo.[/QUOTE]

Ylipainon vuoksi olin sokeriseurannassa kotona raskausaikana. Eli sain ruokavaliolla pidettyä painon ok. eli +2kg tuli koko raskauden aikana. Sokerit seurannassa olivat aamuisin normaalit ja ruuan jälkeen normaalit. Kaikki tiedot kopioitiin sairaalassa omast päiväkirjastani. Synnytyslääkäri sanoi synnytyksen jälkeen, että hänen mielestään kyseessä on geneettinen taipumus, MUTTA osaston kätilöt ja lastenlääkäri olivat siis päättäneet, että minä olin aiheuttanut syömiselläni suurikokoisen lapsen! Se vain on outoa, että lapsesta otetut verikokeet ja verenkuva kertoivat totuutta siitä, että olin syönyt koko raskauden ajan terveellisesti, koska lapsen arvot olivat huippuhyvät! Tästä nämä pässinpäät saivat sitten aiheen nälviä minua osastolla, että olen ollut niin hyvällä syömisellä, jonka vuoksi vauvasta tuli siis yli 5kg.

Sain sellaisia kertakäyttöisiä pieniä juttuja, jotka painetaan sormenpäähän, sitten napsahtaa automaattisesti se piikki, kun pistää sieltä päästä..Kuulostaa samalta kuin ehdottamasi kynä..
Koomista, voisin pistellä itseäni minne tahansa muualle kuin sormenpäähän, se on kaikista hankalin kohta. Nykyään tekee jo heikkoa neuvolassa se veren näkeminenkin....onneksi vain viikko, ja sitten selviää millä jatketaan.
Motivaatiota lisää huomattavasti se, että sillä iltasyömisellä ei ole vaikutusta, vaan se diagnoosi on, ja pysyy.

Sehän siinä on tarkoituksena et syö just niinku oikeesti syö.Ei sisi ois pitäny paastota sokruja koko edellsitä päivää,ei missään nimessä.
Se on sun tapas syödä.

Jotkuhan luulee et raskausdiabetes vaatii sitä et täytyy pitää huolta siitä mitä syö,saa sitä muullonki katsoa mitä suuhunsa tunkee.Ei ole haitaksia yhtään.

Syö normaalisti ja testaile miten mikäkin ruoka vaikuttaa arvoihin.

Mä jäin kans sillain rajalle nuis arvoissa.
Mittailin sokruja 2viikkoa,joka toinen päivä.Riitti sekin etten mitannut edes joka ruokailun jälkeen.Testailin miten mikäkin vaikuttaa.Neuvolan ja kätilön ohjeen mukaan.

Sain sellaisia kertakäyttöisiä pieniä juttuja, jotka painetaan sormenpäähän, sitten napsahtaa automaattisesti se piikki, kun pistää sieltä päästä..Kuulostaa samalta kuin ehdottamasi kynä..
Koomista, voisin pistellä itseäni minne tahansa muualle kuin sormenpäähän, se on kaikista hankalin kohta. Nykyään tekee jo heikkoa neuvolassa se veren näkeminenkin....onneksi vain viikko, ja sitten selviää millä jatketaan.
Motivaatiota lisää huomattavasti se, että sillä iltasyömisellä ei ole vaikutusta, vaan se diagnoosi on, ja pysyy.

Muista, että älä pistä sormenpään keskelle, vaan ikäänkuin sormenpään sivuun. Sain ihan kuvalliset ohjeet, mihin kohtaan pistetään suunnilleen. Niinkuin sormen reunaan. Ei keskelle. Huolehdi, että kätesi ovat tosi lämpimät, laita vaikka kuuman vesihanan alle ennen pistämistä. Jos sormet ovat liian viileät, pistokohdasta ei tule tarpeeksi verta siihen liuskaan. Ja sit joudut pistää uudelleen uuteen kohtaan. Jotta saat puristettua sen helmen siihen.

Mäkin oon piikki kammoinen ja erityisen kammoinen verelle, pelkkä punainen väri saa voimaan pahoin. Todettiin raskausdiabetes myös jokin aika sitten ja on pitänyt piikitellä noita arvoja. Alku oli hankalaa enkä uskaltanut tehdä sitä yksin. Mutta pikkuhiljaa opettelin ja totuin eikä se enää tunnu niin pahalta, sitä lansettikynää on sitäpaitsi helppo käyttää. Huomaamaton neula, pieni pisto ja pieni pisara verta, ei paha vaikka aina sydän pomppaa kyllä kun arvoja mittailee.

Kyllä se siitä, tsemppiä :)

Eikö se ole hyvä asia, että mittaillaan ja selvitetään?

Ottamatta kantaa yksittäisten ihmisten syylllistämiskokemuksiin: kai jossakin on makrotasolla vikaa, jos vastasyntyneiden keskipaino on muutamassa vuosikymmenessä noussut useita satoja grammoja.

Mäkin oon piikki kammoinen ja erityisen kammoinen verelle, pelkkä punainen väri saa voimaan pahoin. Todettiin raskausdiabetes myös jokin aika sitten ja on pitänyt piikitellä noita arvoja. Alku oli hankalaa enkä uskaltanut tehdä sitä yksin. Mutta pikkuhiljaa opettelin ja totuin eikä se enää tunnu niin pahalta, sitä lansettikynää on sitäpaitsi helppo käyttää. Huomaamaton neula, pieni pisto ja pieni pisara verta, ei paha vaikka aina sydän pomppaa kyllä kun arvoja mittailee.

Kyllä se siitä, tsemppiä :)

Juuri näin. Muakin kuvotti suunnattomasti. Mutta se ei ole yhtään niin paha. Ei ollenkaan. Totuin siihen kahden pistämisen jälkeen. :)

Miten aikuinen ihminen voi pelätä sormeen pistämistä? Meillä lapsi sairastui 5 vuotiaana diabeetekseen ja on siitä asti itseltään (ja kaikilta vapaaehtoisilta) sokereja mittaillu sormesta. Ikää on nyt 7 ja pistää ite insuliininkin tarvittaessa!

Alkuperäinen kirjoittaja minen ymmärrä;22181001:
Miten aikuinen ihminen voi pelätä sormeen pistämistä? Meillä lapsi sairastui 5 vuotiaana diabeetekseen ja on siitä asti itseltään (ja kaikilta vapaaehtoisilta) sokereja mittaillu sormesta. Ikää on nyt 7 ja pistää ite insuliininkin tarvittaessa!

Kaikkeen tottuu, vaikka jääpuikkoon peräreiässä, ellei se sulaisi ennen sitä.

Alkuperäinen kirjoittaja minen ymmärrä;22181001:
Miten aikuinen ihminen voi pelätä sormeen pistämistä?

Ihmisiä on erilaisia joilla on erilaisia kammoja. Kyllä mullekin oli verikokeet arkipäivää kun olin lapsi ja paljon sairaalassa. Mutta sitten tapahtui jotain joka aiheutti suuren trauman liittyen verikokeisiin ja sen jälkeen siitä tuli iso mörkö mieleen joka vaivaa vieläkin vaikka tilanteesta on jo yli 10v aikaa. Nyt raskauden aikana kun on otettu kaikenlaisia kokeita se on vähän helpottanut, mutta edelleen ne neulat ja veret kuvottaa ja saa voimaan pahoin.

[QUOTE="mie";22180994]Eikö se ole hyvä asia, että mittaillaan ja selvitetään?

Ottamatta kantaa yksittäisten ihmisten syylllistämiskokemuksiin: kai jossakin on makrotasolla vikaa, jos vastasyntyneiden keskipaino on muutamassa vuosikymmenessä noussut useita satoja grammoja.[/QUOTE]

Joo, ja millä selität tyttövauvan synytmäpainon 5,3kg vuonna 1950?!

nämä pässinpäät saivat sitten aiheen nälviä minua osastolla, että olen ollut niin hyvällä syömisellä, jonka vuoksi vauvasta tuli siis yli 5kg.

Kuulostaa vähän siltä, että olet tyypillinen ylipainoinen, joka ottaa kaikki painoon ja syömiseen liittyvät neutraalitkin kommentit henkilökohtaisena loukkauksena. Hoitohenkilökunnan ensireaktio oli ihan ymmärrettävä. Jos kerran itsesi olet syönyt huonoon jamaan, niin usein tällaiset tekevät saman lapselleen.

Menikö joku kohta ohi?
Ei ollut kyse yksittäisestä lapsesta,vaan siitä et nykyisin vauvojen keskimääränen paino alkaa oleen 4kilon luokkaa,kun se vielä jokunen vuosi sitten oli 3,5kg,,sitä enen viel vähemmän..Sitä kait tuolla kommentilla tarkoitettiin.

Ei, ei. Kun on ollut jo pitkään alle 4kg. Ainakin Jorvissa. Jorvin sairaalassa ei osata hoitaa yli 4,8kg painavia vauvoja. Eivät kuulema ole tottuneet kuin 3,5kg vauvoihin ainakin osastolla 7. Näin minulle kertoi yksi kätilö.

[QUOTE="vieras";22181168]Kuulostaa vähän siltä, että olet tyypillinen ylipainoinen, joka ottaa kaikki painoon ja syömiseen liittyvät neutraalitkin kommentit henkilökohtaisena loukkauksena. Hoitohenkilökunnan ensireaktio oli ihan ymmärrettävä. Jos kerran itsesi olet syönyt huonoon jamaan, niin usein tällaiset tekevät saman lapselleen.[/QUOTE]

No en nyt koe olevani huonokuntoinen. Kävelin synnytyksen jälkeisnä viikona vaunujen kanssa 6-10km lenkkejä. Joten mikä sai sinut kuvittelemaan minun olevan huonossa jamassa?!

[QUOTE="höpöhöpö";22181186]Ei, ei. Kun on ollut jo pitkään alle 4kg. Ainakin Jorvissa. Jorvin sairaalassa ei osata hoitaa yli 4,8kg painavia vauvoja. Eivät kuulema ole tottuneet kuin 3,5kg vauvoihin ainakin osastolla 7. Näin minulle kertoi yksi kätilö.[/QUOTE]

Aivan yks hailee mulle minkä kokosia lapsia jossain jorvissa syntyy.
Uskoisin vain et tämä yksi vieras tarkoitti tuota kommentillaan,mistä tuo ärhentelijä sitten otti nokkiinsa...

Yhteistyössä