Raskausajan diabetes. MÄ KUOLEN NÄLKÄÄN!!!! Päätä särkee ja olen kiukkuinen, mikä avuksi?

• Viestiketjun aloittaja Epätoivoinen
  • Ensimmäinen viesti
Epätoivoinen
Olen ruokaruokaruoka ihminen. Elän syödäkseni, rakastan hyvää ruokaa. Tulen kiukkuiseksi ja pahalle päälle jos en saa ruokaa kun on nälkä, päätäkin rupeaa särkemään.
Nyt sitten todettiin raskausajan diabetes :-( ja tuo ruokavalio ja ruokailuvälit, ei sit yksin kertaiseti ole mun juttu!!! Mun on nälkä jatkuvasti! olen surullinen, kuikkuinen ja huonolla tuulella. Aikuisten oikeasti tässä menee mielenterveys, pelkään masentuvani.
Syön siis kuin ohjeissa. noin 2000 kaloria päivässä, 3 tunnin välein. Aamupala, lounas, välipala, päivällinen, välipala, iltapala.
Paljon kasviksia (joista en ikinä ole välittänyt, syön melkein hampaan irvessä vain pakon edessä), 1-2 hedelmää (joita olen aina rakastanut ja syönyt ennen paljon enenmmän), täys viljaa, rajoitetusti maitotuotteita, vähärasvaisesti ja sokerit pois.

Kaikki mistä pidän, hedelmät, marjat, herneet, mehut, oivariini, ruokakermat, jugurtit ja tietty kaikki hyvät eli karkit, jäätelöt, sipsit yms. on siivottu pois ruokavaliosta. (siis hedelmiä ja marjoja syön rajoitetusti 1-2 kpl päivässä).

Mistä ihmeestä te olette tehneet maistuvaa ruokaa, kun ei saa käyttää mitään kermaa, ei rasvaa, ei suolaa. Aineksina vain kasviksia ja vähärasvaista lihaa (mitä sitäkään ei saa paistaa kuin ilman mitään rasvaa)?
Löytyykö jotain hyviä ruoka ohjeita?

Olisko helpointa ja parasta vain syödä niin kuin ennen ja ottaa insuliini avuksi kun tää ruokavalio saa minun hermon pettämään?

vieras
Noin ne vaan ohjeet vaihtelee, mä söin hedelmiä monta kertaa päivässä ja tuskin sinä kuolet jos syöt vaikka näkkärin ja päälle jotain kevyttä makkaraa taikka juustoa+vihanneksia.

paljon paljon vettä
pitäis päänsäryn pysyä pois...

ja vähemmän ressiä... laske niitä hytraatteja... lounaastakin saa syödä aika yllättävän paljon kun oikeesti laskee et kuinka paljon voi lautaselleen mitäkin laittaa...

ja jos et juo esim. maitoa tai mehua ruuan kanssa, voit syödä nekin hytraatit...

täällä toinen rd tapaus joka olis valmis syömään koko ajan.

Onneksi raskausajan diabetes yleensä päättyy synnytykseen.. Itse sitkuttelin puolesta välistä raskautta ja muutaman kerran lipsahdin (tosin insuliineilla sain korjattua tilanteen). Muistan kyllä hyvin tuskaisen ja ärtyneen olon. Jotenkin sitä vauvan ja oman terveytensä takia sai jostain kaivettua sen tsempin.. Pari-kolme ensimmäistä viikkoa meni kyllä ennen kyllä ennen kuin varsinainen nälkä ym. katosivat.

AP
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Noin ne vaan ohjeet vaihtelee, mä söin hedelmiä monta kertaa päivässä ja tuskin sinä kuolet jos syöt vaikka näkkärin ja päälle jotain kevyttä makkaraa taikka juustoa+vihanneksia.
Meitin neuvola sanoi, että KORKEINTAAN 2 pientä hedelmää tai 2 dl marjoja päivässä (jos marjat pakasteita niin vielä vähemmän). Ja jos nälkä yllättää niin ei mitään hiilihydraattipitoista vaan vain jotain kasvista (porkkanaa, kurkkua tms.) Hydraatteja saa syödä vain aterioilla ja rajoitetusti.

Katriina
Alkuperäinen kirjoittaja Epätoivoinen:
Olen ruokaruokaruoka ihminen. Elän syödäkseni, rakastan hyvää ruokaa. Tulen kiukkuiseksi ja pahalle päälle jos en saa ruokaa kun on nälkä, päätäkin rupeaa särkemään.
Nyt sitten todettiin raskausajan diabetes :-( ja tuo ruokavalio ja ruokailuvälit, ei sit yksin kertaiseti ole mun juttu!!! Mun on nälkä jatkuvasti! olen surullinen, kuikkuinen ja huonolla tuulella. Aikuisten oikeasti tässä menee mielenterveys, pelkään masentuvani.
Syön siis kuin ohjeissa. noin 2000 kaloria päivässä, 3 tunnin välein. Aamupala, lounas, välipala, päivällinen, välipala, iltapala.
Paljon kasviksia (joista en ikinä ole välittänyt, syön melkein hampaan irvessä vain pakon edessä), 1-2 hedelmää (joita olen aina rakastanut ja syönyt ennen paljon enenmmän), täys viljaa, rajoitetusti maitotuotteita, vähärasvaisesti ja sokerit pois.

Kaikki mistä pidän, hedelmät, marjat, herneet, mehut, oivariini, ruokakermat, jugurtit ja tietty kaikki hyvät eli karkit, jäätelöt, sipsit yms. on siivottu pois ruokavaliosta. (siis hedelmiä ja marjoja syön rajoitetusti 1-2 kpl päivässä).

Mistä ihmeestä te olette tehneet maistuvaa ruokaa, kun ei saa käyttää mitään kermaa, ei rasvaa, ei suolaa. Aineksina vain kasviksia ja vähärasvaista lihaa (mitä sitäkään ei saa paistaa kuin ilman mitään rasvaa)?
Löytyykö jotain hyviä ruoka ohjeita?

Olisko helpointa ja parasta vain syödä niin kuin ennen ja ottaa insuliini avuksi kun tää ruokavalio saa minun hermon pettämään?
Minusta nämä sinun luettelemasi sallitut aineet ovat juuri nimenomaan sitä parasta ravintoa, ja pitävät kylläisenä. Käytän muuten aina paistijauhelihaa ilman rasvaa. Maustamaton jugurtti marjojen kanssa on tavaallista!

Hyvänen aika, ryhdistäydy nyt nainen! Eihän se insuliini sinun oloasi yhtään sen auvoisammaksi tee, ja missä on sun itsekuri?? Sun pitää nyt ymmärtää huolehtia sekä itsestäsi että kantamastasi lapsesta. Ja kyllä, mulla itselläni on takana kolme rd-raskautta, enkä todellakaan kokenut tuota aikaa haitalliseksi vaan lähinnä minua varoittavaksi - jos en pidä itsestäni huolta ja katso syömisiäni MYÖS raskausajan jälkeenkin, niin huonosti käy. Sinä syöt elääksesi, pidä huoli itsestäsi.

Anteeksi - tuohduin ihan :ashamed: , mutta aikuisten oikeesti ärsyttää kyllä näinä päivinä, kun on tarjolla maistuvaista terveellistä ruokaa, että jatketaan yltäkylläisyydessä ellostelua eikä pystytä yhtään luopumaan mistään, mikä edistäisi sitä hyvää oloa jatkossakin... Toivotan kuitenkin hyvää raskausaikaa ja toivottavasti arvosi pysyvät kurissa teidän molempien tähden.

AP
Alkuperäinen kirjoittaja Edla-Mamma:
Syö Realia ruoan yhteydessä ja välipalana.

Ja insuliinin kanssa jatkat ruokavaliota edelleen, joten pysy ennemmin vaan ruokavaliolla.

Mulla oli kanssa et 1-2 hedelmää/marja-annosta per päivä
Syön täysvilja ruisleipää. Tosin en realia.

AP
Alkuperäinen kirjoittaja HanTa:
paljon paljon vettä

ja vähemmän ressiä... laske niitä hytraatteja... lounaastakin saa syödä aika yllättävän paljon kun oikeesti laskee et kuinka paljon voi lautaselleen mitäkin laittaa...

ja jos et juo esim. maitoa tai mehua ruuan kanssa, voit syödä nekin hytraatit...

Juon paljon, ei auta mitään :-/
Maitoa ei saa kuulema jättä pois, vaan se pitää se 8 dl juoda päivittäin.

Katriina
Alkuperäinen kirjoittaja AP:
paljon paljon vettä

8 dl? Eikö voi vaihtaa esim. rasvattomaan jugurttiin, juustoon, piimään jne... aika uskomatonta, jos ei voi.

muumio
Mulle kätilö/diabeteshoitaja sanoi, että syödä täytyy kunnolla ja riittävästi, ei saa syödä liian vähän. Ihmettelin kohonneita paastosokereita, jotka laskivat kun söin puolenyön aikaan jotain. Diabeteshoitaja selitti, että jos on liian pitkä väli (yöllä) syömisessä, elimistö alkaa itse nostaa sokeria aamua kohti. Voi syödä vaikka keskellä yötä leivän, näin kehoitti. Mulla tuo ainakin toimi.

En saanut mitään ohjeita, kuinka paljon mitäkin pitää syödä. Ollut siis useamman kerran rd. Mutta näin vaihtelee paikkakunnittain.. Oma ruokavalio katsottiin läpi 3 päivän ruokapäiväkirjalla eikä ollut muuta muuttamista, kun tosiaan hedelimiä vähän lisää. Ja mun käskettiin ainkin syödä mielummin vähän ja usein kuin että 3 h välein. Esim. aamupalalla vain vähän ja vaikka tunnin päästä hedelmä jne.

paljon paljon vettä

Aika jännä.. Minulle juomaksi suositeltiin vain sokeritttomia mehuja tai vettä.
Nälkää piti ehkä loppujen lopuksi parhaiten poissa kasvikset lihan kera.. Elimistöllä meni kyllä hetki tottua pienempiin hiilariannoksiin.

apsi harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja apsi:
Kuinka kauan olet ollut ruokavaliolla? Luulisi, että viimeistään parissa viikossa helpottaa, kun kroppa tottuu tuohon
VIIKON vasta ja se tuntuu ikuisuudelta.
No kyllä se siitä stten... Eka viikko voi ollakin aika kauhea, toka menee helpommin, paitsi mulla tuli "tahtooruokaahetinyt" -fiilis vielä kolmena päivänä tokan viikon lopulla. Mutta sulla alkaa olla pahin jo takana :)

:hug:

Tuttu tunne ;) . Noudatin hetken orjalllisesti noita ohjeita ja paino lähti laskuun josta sain torut neuvolassa. Tuli stressi että täytyy paino saada nousuun...no, lisäsin ruoavalioon rasvaisemmat ruuat. Siitä ollaan montaa miletä miten rasvainen ruoka sokereihin vaikuttaa...joidenkin mielestä ei ollenkaan ja toisten mielestä se on pahin vihollinen. Sain painon pienoiseen nousuun ja neuvolassa oltiin tyytyväisiä (en kertonut millä se nousi).

No seuraava ongelma oli että hemppa pitosi alle anemiarajan satasen pintaan jossa on vieläkin...syytän siitä rd-ruookavaliota. Koska esim. hedelmiä söin ennen paljon ja niissä runsaasti c-vitamiinia niin kasvikvista ei kai sitten saa niin paljoa sitä joten rauta ei imeytynyt ilman kunnon määrää c-vitamiinia. Myös ruisleipä jota rd-läiset suosivat niin estää raudan imeytymistä vaikka siinä itsessään rautaa olisikin. Ja niin se hemppa sitten romahti. Ennen join paljon c-vitaminoitua tuoremehua ja nyt olen sen lisännyt ruokavaliooni koska apteekissakin ja lääkärit käskeneet ottaa raudan sen kanssa. sehän on syntilistan kärkipäässä rd:tä ajatellen. Jogurttiakin syön nykyään... Mulla tosin vain paastoarvo sokerirasituksessa oli rajalla ja muut hyviä eli ihan pienestä oli kii enkä usko että tuo sokeri mulle niiin pahaa tekee. No, kohta se nähdään uudewssa rasituksessa rv 26. Muut makeat olen kyllä jättänyt väliin. Kritisoin siis sitä rd-ruokavaliota mutta joillekin se voi olla tosi tärkeä juttu jotta ei joudu insuliineille.

AP
Alkuperäinen kirjoittaja muumio:
Mulle kätilö/diabeteshoitaja sanoi, että syödä täytyy kunnolla ja riittävästi, ei saa syödä liian vähän. Ihmettelin kohonneita paastosokereita, jotka laskivat kun söin puolenyön aikaan jotain. Diabeteshoitaja selitti, että jos on liian pitkä väli (yöllä) syömisessä, elimistö alkaa itse nostaa sokeria aamua kohti. Voi syödä vaikka keskellä yötä leivän, näin kehoitti. Mulla tuo ainakin toimi.

En saanut mitään ohjeita, kuinka paljon mitäkin pitää syödä. Ollut siis useamman kerran rd. Mutta näin vaihtelee paikkakunnittain.. Oma ruokavalio katsottiin läpi 3 päivän ruokapäiväkirjalla eikä ollut muuta muuttamista, kun tosiaan hedelimiä vähän lisää. Ja mun käskettiin ainkin syödä mielummin vähän ja usein kuin että 3 h välein. Esim. aamupalalla vain vähän ja vaikka tunnin päästä hedelmä jne.
Minulle taas sanottiin juuri päin vastoin. Siis että aterioiden välillä tulee olla 3 tuntia ja välillä ei saa syödä mitään, ettei sokerit ole jatkuvasti koholla ja sahaa ylös alas. Kummallista, ettei ohjeet voi olla kaikille yhteneväiset. Ja mitä ohjeet on sitten loppujen lopuksi ne "oikeat"???
Ja hedelmät ei sopi kuulema välipalaksi vaan jos niitä haluaa syödä on ne syötävä ruoan jälkeen, näin ne ei nosta niin hirveästi verensokeria.

Niin ja se on tosi yksilöllistä mikä nostaa kenenkin sokereita. Eli kokeilemalla löytyy kullekin oikeanlainen ruokavalio (siis jos on käytössä kotimittari). Itse sain kuuden päivän mittauksesta hyvät arvot ja saan hetken hengähtää sokereiden suhteen. Ja kokemusta siis on jo edellisestä raskaudesta jolloin myös rd ja ruokavaliolla hoitui eikä tullut jättivauvaa.

AP
Alkuperäinen kirjoittaja Pätsmaruu:
Hyvänen aika, ryhdistäydy nyt nainen! Eihän se insuliini sinun oloasi yhtään sen auvoisammaksi tee, ja missä on sun itsekuri?? Sun pitää nyt ymmärtää huolehtia sekä itsestäsi että kantamastasi lapsesta. Ja kyllä, mulla itselläni on takana kolme rd-raskautta, enkä todellakaan kokenut tuota aikaa haitalliseksi vaan lähinnä minua varoittavaksi - jos en pidä itsestäni huolta ja katso syömisiäni MYÖS raskausajan jälkeenkin, niin huonosti käy. Sinä syöt elääksesi, pidä huoli itsestäsi.

Anteeksi - tuohduin ihan :ashamed: , mutta aikuisten oikeesti ärsyttää kyllä näinä päivinä, kun on tarjolla maistuvaista terveellistä ruokaa, että jatketaan yltäkylläisyydessä ellostelua eikä pystytä yhtään luopumaan mistään, mikä edistäisi sitä hyvää oloa jatkossakin... Toivotan kuitenkin hyvää raskausaikaa ja toivottavasti arvosi pysyvät kurissa teidän molempien tähden.
No tässähän tää mun itsekuri on! SIIS OLEN NOUDATTANUT KILTISTI RUOKAVALIOTA! En siis ole repsahdellut, jolloin kyllä ymmärtäisin että kyseenalaista minun itsekuria, mutta näin ei ole käynyt!
Ja todellakin pidän huolen pienestä ihmisestä sisälläni, siksi tätä ruokavalioo noudatan. En tekisi mitään mikä vaarantaa vauvan terveyden. Se on minulle tärkeintä.
kyselinkin vain ohjeita miten selvitä tästä selväjärkisenä ja saada jatkuva nälkä pois.

m
mulla on kans nyt rd ja oon syöny ihan normaalisti niinku ennenki koko ajan, sokerit pysyny ihan normaalirajois!! hiukan oon jättäny esim turhia makeita pois.. ne nyt muutenka oo tietenkää hyväks, enkä haluakaan et paino nousee turhan paljon raskausaikana. Ekat viikot kokeilin, et mikä ja paljonko mitäkin ruokaa voi syödä ja kun ei mitään järjetöntä mättöö vedä, niin ihan kaikkee oon syöny ja ruuanlaittoon käyttäny!! Maalaisjärkee peliin, niin pärjäät!!
ja tosiaan kannattaa ajatella sitä vauvaa, ettei kasva isoks.. mieluummin synnytän 3,5kilosen ku 5kilosen sokerivauvan ja tosiaan sulla on vielä se loppuelämä elettävänä vai tahdotko loppuelämäs mitata niitä sokereita ja pistää insuliiniä!!!?? mä en ainakaan... nää muutamat kuukaudet kestää kyllä!! nyt tsemppiä!!

Yhteistyössä