Raskausajan diabetes. MÄ KUOLEN NÄLKÄÄN!!!! Päätä särkee ja olen kiukkuinen, mikä avuksi?

• Viestiketjun aloittaja Epätoivoinen
  • Ensimmäinen viesti
..
Margariini mainittu öljyn tilalla/sivussa ja sitä moni kuitenkin syö. Oliiviöljyä saa syödä todella isoja määriä, ennen kuin nykykäsityksen mukaan O-kuutosta saa siitä riittävästi. Kuutoskammo on sitten asia erikseen, en sellaista ruokavaliota raskaanaolevalle menisi suosittelemaan. Kalassa kuutosta ja kolmostakin on vähän eli öljyjä tarvitaan. Tyydyttymättömien lähteenä oliiviöljy on hyvä.

rasvojakin tarvitaan
Virallisissa ohjeissa (mm. käypähoitosuositus) ei suositella rasvatonta ruokavaliota. Raskausdiabeetikoille suositellaan, että kokonaisenergiasta rasvoista tulisi 30-40%, hiilihydraateista 40-50% ja proteiineista 20-25%. Rasvoista suositellaan, että 2/3 osaa olisi pehmeää rasvaa.

hedelmistä
Ja hedelmiä ei kannata ihan hirveesti syödä, eikä ollenkaan välipalana (kokeile vaikka, nostaa verensokeria ). Mieluiten vain aterioitten yhteydessä. Itse en syö ollenkaan hedelmiä vaan mielummin vihanneksia joissa paljon enemmän ravintoaineita ja vähemmän sokeria. Nykyhedelmät on jalostettu makeiksi. Kotimaiset omenat on tosin vielä aika luonnollisia, eikä siksi oo edes niin makeita.

Alkuperäinen kirjoittaja muumio:
Alkuperäinen kirjoittaja Katriina:
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Alkuperäinen kirjoittaja ek:
haepas kirjastosta antti heikkilä kirja "diabeteksen hoito ruokavaliolla", lue se ja ala syödä kunnollista ruokaa. :)
Tätä suosittelen minäkin. Raskaus- ja 2-tyypindiabetes on itseaiheutettuja ja ne voi hoitaa täysin ruokavaliolla.
Väitän kyllä, ettei raskausajan diabetes välttämättä ole itse aiheutettua, myös geeneillä on osuutensa.
Näinpä, varmaan on osalla itseaiheutettujakin, mutta perintötekijöillä merkityksensä. Eivätkä kaikki raskausajan diabeetikot ole ylipainoisi, tiedän olleen hyvinkin hoikilla ihmisillä, keillä ei mitään erityisiä riskejä tähän sairauteen.
Mulla ei oikeestaan ylipainoa ja silti rd viime raskaudessa ja tässä. Eikä geeneissä diabetesta.

Tosiaan minä jätin ekaksi kolmeksi viikoksi rasvat kokonaan pois koska neuvolassa sanottiin rasvan olevan pahin juttu. Sitten googletin ja luin rasvan hyvistä vaikutuksista vauvan kehitykseen ja aloin syömään erityisesti kasvirasvaa ja myös vähän kovaakin rasvaa.

hei
Alkuperäinen kirjoittaja jääräpää:
Alkuperäinen kirjoittaja muumio:
Alkuperäinen kirjoittaja Katriina:
haepas kirjastosta antti heikkilä kirja "diabeteksen hoito ruokavaliolla", lue se ja ala syödä kunnollista ruokaa. :)
Tätä suosittelen minäkin. Raskaus- ja 2-tyypindiabetes on itseaiheutettuja ja ne voi hoitaa täysin ruokavaliolla.
Väitän kyllä, ettei raskausajan diabetes välttämättä ole itse aiheutettua, myös geeneillä on osuutensa.
Näinpä, varmaan on osalla itseaiheutettujakin, mutta perintötekijöillä merkityksensä. Eivätkä kaikki raskausajan diabeetikot ole ylipainoisi, tiedän olleen hyvinkin hoikilla ihmisillä, keillä ei mitään erityisiä riskejä tähän sairauteen.
Mulla ei oikeestaan ylipainoa ja silti rd viime raskaudessa ja tässä. Eikä geeneissä diabetesta.

Tosiaan minä jätin ekaksi kolmeksi viikoksi rasvat kokonaan pois koska neuvolassa sanottiin rasvan olevan pahin juttu. Sitten googletin ja luin rasvan hyvistä vaikutuksista vauvan kehitykseen ja aloin syömään erityisesti kasvirasvaa ja myös vähän kovaakin rasvaa.
Ei hirveetä määrää kasvirasvaa kannata syödä, aiheutat vaan tulehdusta kehossa liialla omega 6-annoksella. Sekä omega 3 että omega 6 saa hyvässä suhteessa juuri kovista rasvoista kuten voista. Kato vaikka finelistä!

Esim. Becelissä on tosi huono omega3/omega 6 tasapaino, eli aivan liikaa omega 6!!! Voissa on paljon parempi.

ek
Alkuperäinen kirjoittaja Lydie:
Olen lukenut tuon kirjan, mutta en muista että siinä olisi puhuttu mitään rask.daiabeteksestä! Toki samat ohjeet varmaan käy hyvin myös raskaana??
raskaudiabetekseen toimii toki samat ruokavalio-ohjeet

Yhteistyössä