Raskausajan diabetes. MÄ KUOLEN NÄLKÄÄN!!!! Päätä särkee ja olen kiukkuinen, mikä avuksi?

• Viestiketjun aloittaja Epätoivoinen
  • Ensimmäinen viesti
AP
Alkuperäinen kirjoittaja karppaaja:
Kokeile karppausta :) Sillä mä sain raskausdiabeteksen kuriin. Kato: www.karppaus.info. Keskustelufoorumilta voit kysellä myös.
Miten karpata kun rasvaa ei saa syödä? Pelkällä rasvattomalla lihalla ja rajoitetuilla kasviksilla ei pitkälle pötkitä. Ja sitä paitsi neuvolan vastaus oli ehdoton EI!

Seuraa hiilihydraattimääriä ja syö sellaisia tuotteita missä on vähän hiilareita. Rasvaa voi syödä jos samalla ruoalla ei ole hiilareita. Ihan hyvin voit paistaa vaikka öljyssä jonkun kunnon kalapalan tai broiilerfileen kun jätät perunan siitä ympäriltä pois ja syöt sen vaikka salaatin kanssa. Rasva ei nosta sokereita vaan edesauttaa hiilihydraattien kanssa yhdessä sokerien vaikutusajan pidentymistä.
Mun tytöllä on diabetes ja sillon kun sen on nälkä mutta sokerit on olleet paljon koholla, se syö esim. kalkkunaleikkelettä ja salaatteja sekä vähän marjoja ja jogurttia tai raejuustoa. Marjoissa on sokeria mutta kun niitä ei vetele paljoa, ne ei myös nosta paljoa eikä pidä pitkään koholla. Nakit on kanssa sen herkkua ja lihapullat. Nakeissa ei juurikaan ole hiilareita ja ainakin broilerpullia voi vetästä 14 kpl ennenkuin se vastaa yhtä pillimehua.

Alkuperäinen kirjoittaja AP:
Kokeile karppausta :) Sillä mä sain raskausdiabeteksen kuriin. Kato: www.karppaus.info. Keskustelufoorumilta voit kysellä myös.
Miten karpata kun rasvaa ei saa syödä? Pelkällä rasvattomalla lihalla ja rajoitetuilla kasviksilla ei pitkälle pötkitä. Ja sitä paitsi neuvolan vastaus oli ehdoton EI!
mä en erityisemmin luottaisi neuvolatätien tietämykseen...

muumio
Alkuperäinen kirjoittaja muumio:
Mulle kätilö/diabeteshoitaja sanoi, että syödä täytyy kunnolla ja riittävästi, ei saa syödä liian vähän. Ihmettelin kohonneita paastosokereita, jotka laskivat kun söin puolenyön aikaan jotain. Diabeteshoitaja selitti, että jos on liian pitkä väli (yöllä) syömisessä, elimistö alkaa itse nostaa sokeria aamua kohti. Voi syödä vaikka keskellä yötä leivän, näin kehoitti. Mulla tuo ainakin toimi.

En saanut mitään ohjeita, kuinka paljon mitäkin pitää syödä. Ollut siis useamman kerran rd. Mutta näin vaihtelee paikkakunnittain.. Oma ruokavalio katsottiin läpi 3 päivän ruokapäiväkirjalla eikä ollut muuta muuttamista, kun tosiaan hedelimiä vähän lisää. Ja mun käskettiin ainkin syödä mielummin vähän ja usein kuin että 3 h välein. Esim. aamupalalla vain vähän ja vaikka tunnin päästä hedelmä jne.
Minulle taas sanottiin juuri päin vastoin. Siis että aterioiden välillä tulee olla 3 tuntia ja välillä ei saa syödä mitään, ettei sokerit ole jatkuvasti koholla ja sahaa ylös alas. Kummallista, ettei ohjeet voi olla kaikille yhteneväiset. Ja mitä ohjeet on sitten loppujen lopuksi ne "oikeat"???
Ja hedelmät ei sopi kuulema välipalaksi vaan jos niitä haluaa syödä on ne syötävä ruoan jälkeen, näin ne ei nosta niin hirveästi verensokeria.
No voipas olla erilaisia ohjeita! :eek: Ootko huomannut miten sulle mikäkin vaikuttaa. Se on ehkä paras kun itse kokeilee eri vaihtoehtoja. Mulla oli jossain raskaudessa banaani sellainen mikä nosti sokereita.

Nouseeko sulla sitten miten korkealla esim aterian jälkeen? Itse sain syödä ihan mitä lystää aterialla (=ihan normaalia ruokaa sen annoksen mitä muutenkin ja vaikka jäätelön päälle joskus) ja arvot pysyi ihan sallituissa rajoissa. Sitten kehuttiin aina miten hyvin olen pitänyt dieetin (en ollut mitään dieettiohjeita edes saanut) kun sokerit ok ja paino ei noussut. Sanoin aina etten ole mitään erityistä dieettiä pitänyt, normaalia ruokaa, herkkuja myös joskus.

...
Alkuperäinen kirjoittaja sondersson:
Niin, kyllähän kaksplussan palsta tietää NIIN paljon paremmin asiat! :D :D

muumio
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Noin ne vaan ohjeet vaihtelee, mä söin hedelmiä monta kertaa päivässä ja tuskin sinä kuolet jos syöt vaikka näkkärin ja päälle jotain kevyttä makkaraa taikka juustoa+vihanneksia.
Meitin neuvola sanoi, että KORKEINTAAN 2 pientä hedelmää tai 2 dl marjoja päivässä (jos marjat pakasteita niin vielä vähemmän). Ja jos nälkä yllättää niin ei mitään hiilihydraattipitoista vaan vain jotain kasvista (porkkanaa, kurkkua tms.) Hydraatteja saa syödä vain aterioilla ja rajoitetusti.
Ohoh..ja mun käski diabeteshoitaja lisätä hedelmien syöntiä kun oli tuo pari päivässä normaalisti siinä ruokapäiväkirjassa. taitaa olla paras kun itse kokeilee mikä on hyväksi niin että sokerit pysyy ok. Ihmiset on erilaisia..

muumio
Noin ne vaan ohjeet vaihtelee, mä söin hedelmiä monta kertaa päivässä ja tuskin sinä kuolet jos syöt vaikka näkkärin ja päälle jotain kevyttä makkaraa taikka juustoa+vihanneksia.
Meitin neuvola sanoi, että KORKEINTAAN 2 pientä hedelmää tai 2 dl marjoja päivässä (jos marjat pakasteita niin vielä vähemmän). Ja jos nälkä yllättää niin ei mitään hiilihydraattipitoista vaan vain jotain kasvista (porkkanaa, kurkkua tms.) Hydraatteja saa syödä vain aterioilla ja rajoitetusti.
Terveydenoitajako sinulle nämä ohjeet antoi? itse sain ainakin ohjeeni sairaalasta kätilö-diabeteshoitajalta.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Niin, kyllähän kaksplussan palsta tietää NIIN paljon paremmin asiat! :D :D
kukas sellasta sanoi? Mä sanon että asiantuntijat sekä itse tämän kokeneet tietää paremmin ku neuvolatädit, joilla on vaan ne yhdet ohjeet kaikille ihmisille. Ja kaikki ihmiset ei ole samanlaisia.

muumio
Alkuperäinen kirjoittaja jääräpää:
Niin ja se on tosi yksilöllistä mikä nostaa kenenkin sokereita. Eli kokeilemalla löytyy kullekin oikeanlainen ruokavalio (siis jos on käytössä kotimittari). Itse sain kuuden päivän mittauksesta hyvät arvot ja saan hetken hengähtää sokereiden suhteen. Ja kokemusta siis on jo edellisestä raskaudesta jolloin myös rd ja ruokavaliolla hoitui eikä tullut jättivauvaa.
Samat kokemukset

Katriina
Terveydenoitajako sinulle nämä ohjeet antoi? itse sain ainakin ohjeeni sairaalasta kätilö-diabeteshoitajalta.
Ja hei porkkanassa on kyllä hiilareita aika paljon verrattuna kurkkuun.. ja moneen muuhun kasvikseen.

AP
No, en tiedä mihin pitäisi luottaa :-( Itsellä huono-olo jatkuvasti ja vauvan vointi ja paino huolestuttaa, ei kiva. Mutta siellä ollaan niin ehdottomia neuvolassa ja kuulema olen ihan sairaan huono äiti ellen heidän neuvoja ja ohjeita noudata.

Milestäni söin ennen hyvin ja monipuolisesti ja vointi oli mitä mainion. Painokin pysyi kurissa todella hyvin, enkä vieläkään ole ylittänyt raskauden alun lähtöpainoa, joten kiloja ei ole tullut yhtään lisää vaan hieman lähtenyt raskauaden aikana. Painon tippuminen ei ole olllut tarkoitus todellakaan, vaan voin niin huonosti koko alkuraskauden, että sitä lähti väkinsinkin. Nyt menoss rv 26.

AP
Neuvolantäti ohjeet on antanut, ei ole kuulema mahdollista päästä diabeteshoitajalle tai ravintoterapeutille ainakaan kuukauteen kun kaikki on lomalla, eikä sijaisia ole :-(

karppaaja
Älä kuuntele neuvolaa, kuuntele omaa oloasi. Mä söin paljon kasviksia, kermaa, voita, rasvaisia maitotuotteita, lihaa, kalaa... Eli luonnollista ruokaa. Ja ei sun tartte neuvolalle kaikkee kertoo, huomaahan ne jos verensokerit parantuu.

Multa ei ees kysytty, sanottiin vaan että jatka samalla linjalla!

muumio
Neuvolantäti ohjeet on antanut, ei ole kuulema mahdollista päästä diabeteshoitajalle tai ravintoterapeutille ainakaan kuukauteen kun kaikki on lomalla, eikä sijaisia ole :-(
No sitten olisin vähän sitä mieltä, että terveydenhoitajilla voi olla monenlaista näkemystä ja ammattitaitoa tuossa, toisilla enemmän toisilla vähemmän. Itse koin, että nämä työkseen rd kanssa toimivat kätilö-diabeteshoitajat osasivat enemmän juuri yksilöllisesti neuvoa ja antaa ohjeita, eikä millilleen samalla kaavalla kaikille. Tosin en tunne terveydenhoitajaasi, mutta heitäkin on monenlaisia.

hei
Alkuperäinen kirjoittaja ek:
haepas kirjastosta antti heikkilä kirja "diabeteksen hoito ruokavaliolla", lue se ja ala syödä kunnollista ruokaa. :)
Tätä suosittelen minäkin. Raskaus- ja 2-tyypindiabetes on itseaiheutettuja ja ne voi hoitaa täysin ruokavaliolla.

..............
Alkuperäinen kirjoittaja Epätoivoinen:
Mistä ihmeestä te olette tehneet maistuvaa ruokaa, kun ei saa käyttää mitään kermaa, ei rasvaa, ei suolaa. Aineksina vain kasviksia ja vähärasvaista lihaa (mitä sitäkään ei saa paistaa kuin ilman mitään rasvaa)?
Löytyykö jotain hyviä ruoka ohjeita?

Olisko helpointa ja parasta vain syödä niin kuin ennen ja ottaa insuliini avuksi kun tää ruokavalio saa minun hermon pettämään?
Asiahan on niin, että rasva ei sokereita nosta, vaan hiilihydraatit! Itsellä oli rd, söin hyvää ruokaa, jota tein kermaa ja voita säästelemättä. Runsaasti kasviksia. Mutta jätin pois viljat, sokerit, perunan. Lihaa, kalaa, mitä rasvaisempaa sen parempaa. Hedelmä rasvaisen pääruoan jälkiruokana, mikäli mieli teki. Marjoja 10% rasvaa sisältävän turkkilaisen/kreikkalaisen jogurtin kanssa.
Kertaakaan ei sokerit nousseet lähellekään rajoja. Paitsi sen yhden kerran, kun jouduin syömään hernekeittoa ja sen kanssa palan leipää... sokerit huiteli sen jälkeen yli kymmenessä. Testaa itse, kuinka sokerisi käyttäytyvät.

Ei saa muka rasvaa syödä... Hmm, mitenköhän luulet lapsesi aivojen kehittyvän? Ne tarttee rasvaaa! Paljo voita ja kermaa ja rasvaista kalaa niin saa lapsesi hyviä rasvahappoja.

Katriina
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Alkuperäinen kirjoittaja ek:
haepas kirjastosta antti heikkilä kirja "diabeteksen hoito ruokavaliolla", lue se ja ala syödä kunnollista ruokaa. :)
Tätä suosittelen minäkin. Raskaus- ja 2-tyypindiabetes on itseaiheutettuja ja ne voi hoitaa täysin ruokavaliolla.
Väitän kyllä, ettei raskausajan diabetes välttämättä ole itse aiheutettua, myös geeneillä on osuutensa.

karppi
Alkuperäinen kirjoittaja ..............:
Alkuperäinen kirjoittaja Epätoivoinen:
Mistä ihmeestä te olette tehneet maistuvaa ruokaa, kun ei saa käyttää mitään kermaa, ei rasvaa, ei suolaa. Aineksina vain kasviksia ja vähärasvaista lihaa (mitä sitäkään ei saa paistaa kuin ilman mitään rasvaa)?
Löytyykö jotain hyviä ruoka ohjeita?

Olisko helpointa ja parasta vain syödä niin kuin ennen ja ottaa insuliini avuksi kun tää ruokavalio saa minun hermon pettämään?
Asiahan on niin, että rasva ei sokereita nosta, vaan hiilihydraatit! Itsellä oli rd, söin hyvää ruokaa, jota tein kermaa ja voita säästelemättä. Runsaasti kasviksia. Mutta jätin pois viljat, sokerit, perunan. Lihaa, kalaa, mitä rasvaisempaa sen parempaa. Hedelmä rasvaisen pääruoan jälkiruokana, mikäli mieli teki. Marjoja 10% rasvaa sisältävän turkkilaisen/kreikkalaisen jogurtin kanssa.
Kertaakaan ei sokerit nousseet lähellekään rajoja. Paitsi sen yhden kerran, kun jouduin syömään hernekeittoa ja sen kanssa palan leipää... sokerit huiteli sen jälkeen yli kymmenessä. Testaa itse, kuinka sokerisi käyttäytyvät.
Joo, helppoahan se on testata itse, ei maksa paljoa sellanen mittari. Syö sitä "huipputerveellistä" ruisleipää ja varmasti on sokerit katossa mutta kun syöt runsasrasvaista vähähiilihydraattista niin sokerit pysyy tasaisena vaikka söisit vain 3 kertaa päivässä.

toinen karppaaja
Eikös se kaiken järjen mukaan mee niin et jos jotain kolmesta (HH, R, P) vähentää niin jotain toista pitää lisätä... Nälkähän siinä tosiaan iskee jos joudut syömään vähähiilihydraattisesti ja vielä vähärasvaisestikin. Mä en kyl suostuis tollasia ohjeita noudattaan. Mistä lähtien SOKERItauti on muuttunut RASVAtaudiksi?

Yhteistyössä