No yritän tiivistää nyt tähän yhteen kasaan vastausta kaikkiin noihin kommentteihin: D
Eu-kansalainen ei tarvitse sellaista oleskelulupaa, kuten esim. afrikasta tai amerikasta(jotain vain mainitakseni)tarvitsevat jos haluavat pysyvästi olla suomessa, vaan oleskelun rekisteröinnin joka antaa siis luvan olla suomessa sen jälkeen kun hän on ylittänyt 3kk vapaan oleskeluajan. Ja näiden kolmen kuukauden jälkeen se tosiaan pitäisi hakea tai muuten se on luvatonta maassa oleskelua, joka voidaan lukea jopa rikokseksi. Pahin mitä siitä tosin voi tietääkseni seurata on että kyseinen henkilö vaan lähetetään pois maasta(mutta ei saa mitään paluukieltoa tms). Jos siihen taas liittyy jotain muuta ongelmaa niin sitten voivat kait antaa pahempiakin tuomioita d:,
Sen verta mitä luin niin maistraatissa tapahtuva rekisteröinti(jolla ulkomaalainen rekisteröidään väestörekisteriin ja saa henkilöllisyystunnuksen ja jotain muita juttuja) tarvitsee tuon oleskelun rekisteröinnin(joka tehdään poliisin kautta ja maksaa n.47e)ja sitä haettaessa tarvitaan maahantulo päivältä matkustusasiakirjasta kopio(ja täytyy näyttää se alkperäinen),mutten sitten tiedä mikä tänä päivänä lasketaan tuoksi matkustusasiakirjaksi, kun liput voi ostaa ja tulostaa netin kautta(eli alkuperäistä ei periaatteessa ole) tai jos matkustaa autolla/meren yli jonkun kyydissä/tms!!? Ja tuohon oleskelun rekisteröintiin(poliisin kautta) tarviaa myös todistuksen varallisuudesta, että on riittävät tulot/omaisuus/tms suomessa oleskeluun. En tiedä, ovatko miten tarkkoja, mutta noita kuitenkin kyselevät! Hämmentävää. Ollaan kuitenkin hyväksikäytetty tuota 3kk, matka ruotsiin/tallinnaan/tms ja taas 3kk suomessa, koska se ei ole kamalan kallista ja voimme olla sillä perustein yhdessä "kaiken aikaa"
Jotta voimme mennä naimisiin, tarvitsemme todistuksen espanjan notaarilta (+ apostille todistuksen siitä että tämä notaarin todistus on aito + käännökset molemmista suomeksi/englanniksi)hänen siviilisäädystään ja nämä paperit saamme -vain- hänen kotimaastaan. Lennot sinne eivät ole mitään halpoja, eikä lyhyitä ja koska minä en pian voi lentää 4h pidempiä matkoja(vkolta 32 etiäpäin)hän ei halua lähteä itsekkään matkoille, koska ei halua jättää minua yksin(jos jotakin tapahtuu tai synnytys alkaa etuajassa). Meillä oli lennot hänen kotimaahansa, mutta jouduimme perumaan ne henk.koht. syistä, koska minä en olisi voinut lähteä matkalle. Siksi siis emme ehdi mennä naimisiin, vaikka itse naimisiin menoon olisi aikaa!
Olin ottanut kaiken selville tuota naimisiinmenoa varten ja kaikkea, mutten sitten älynnyt samalla jo ihan varuulta tsekata miten homma toimii ilman avioliittoa, kun syntyy lapsi, jos tämä meidän naimisiinmeno suunnitelmamme ei onnistukkaan. Hohhei. Ja neuvolasta kysymisestä sen verran, että täällä päin tuntuu nuo neuvola tädit olevan enemmän untoja kuin siellä kävijät, sillä kun yritin häneltä tähän asiaan liittyen kysellä niin vastaukseksi tuli suurinpiirtein pelkkiä olankohautuksia ja "Ai, onkos ne noin monimutkaisia"-kommentteja.
Pitääpi soitella sossu, poliisi ja maistraatti varmaankin läpi ja kysellä kaikki typerimmätkin mahdolliset kysymykset

Ehkä tässä sitten selviää mitä oikein OIKEASTI tarvitaan ja mikä on vain sellaista paperihömpötystä, jota kysellään ihan vaan siltä varalta että jos jollakin niitä papereita sattuu olemaan.