Raskaus sektion jälkeen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietin vain
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietin vain

Vieras
Jostain olen kuullut, että sektion jälkeen pitäisi olla vuosi väliä ennen uutta raskautta, pitääkö tämä vielä paikkaansa? Entä jos raskaus alkaakin vaikka 9 kk sektiosta, voiko siitä oikeasti olla jotain haittaa? Itsellä takana kolme alatiesynnytystä ja yksi sektio ja vauvakuume vaivaa.

Takana yksi sektio, -14. Mulle ei sanottu synnärillä aiheesta halaistua sanaa. Jälkitarkastuksen tehnyt yleislääkäri sen sijaan sanoi, että vuosi pitäis olla raskautumatta, että kroppa ehtii toipua.

Mulla sektiosta 1v8kk, kun tulin raskaaksi. Raskaus sujui ongelmitta, vaikka kipuja oli paljon. Toinen synnytys oli myöskin suunniteltu sektio ja kohtu oli vanhan arven ympäriltä niin ohut, että repeäminen oli ollut todellinen riski. Tämä selvisi vasta sektion aikana. Jos olisin raskautunut nopeammin ensimmäisen sektion jälkeen, ei kohtu olisi välttämättä kestänyt. Suosittelen odottamaan ja antamaan kropalle aikaa toipua. Sektio ei ole mikään pieni leikkaus.

Jos sinulle ei ole sektion jälkeen annettu erikseen ohjetta sopivaksi raskauksien väliksi, niin tuskin on tarvetta tähdätä tuohon 12kk väliin. Minulle suositeltiin ennen kotiutumista 12kk taukoa.

Henkilökohtaista kokemusta ei sektioista ole, mutta minäkin olen kuullut suosituksen olevan sellainen vuosi raskauksien välillä. Ennen vanhaan (-40 luvulla yms.) ei kyllä ollut tällaisia suosituksia (tai ei ainakaan heillä joilta olen asiasta kuullut), ja sektioista huolimatta uusi lapsi saatettiin laittaa heti alulle, jolloin synnytysten välillä oli vain vuosi. Nämä lienee henkilökohtaisia asioita. Mikäli sinusta tuntuu, että kroppasi kestää sen, niin eiköhän se kestä. Nytkin odottajissa on yksi sektio äiti, jonka seuraavan lapsen laskettu aika on vain vuosi edellisen sektion jälkeen.

Aikanaan jälkitarkastuksessa kysäisin ja se lääkäri sanoi, että totta se on se 1v. Suositus, mutta tapauskohtaisesti ei ole mikää katastrofi jos tuleekin aikaisemmin jo raskaaksi.

Yhteistyössä