Raskaus multitabs ihan alkuraskaudesta alkaen?

Nyt olis hyvät neuvot kalliit. Olen syönyt plussatestistä alkaen raskausmultitabsia 2 tbl/päivä, enkä tiennyt, ettei sitä saisi raudan takia ottaa näin aikaisessa vaiheessa. Tätä siis terveydenhoitaja minulle sanoi. Mitähän vahinkoa olen vauvalle nyt aiheuttanut? Miksi purkin kyjessä ei ole varoitusta, että ei alkuraskaudessa käytettäväksi??

Onko kellään tarkempaa tietoa asiasta, neuvolan terveydenhoitaja oli vähän tumpelon oloinen....

TÄH?!? Tuskin siitä nyt mitään haittaakaan on... Ite oon ainakin vedelly ihan alusta asti nassuun ja apteekista sitä oikein vielä suosittelivatkin.

Elä suotta stressaa.

Hain vielä linkin, mistä näet, että suositellaan syömään jo raskautta suunniteltaessa.
http://www.multi-tabs.fi/raskaus_monivitamiini

Ja höpö höpö... Sitä nimenomaan kehoitetaan syömään jo raskautta suunniteltaessa. Mä söin ainakin esikoista odottaessa 2kk ennen plussaa ja koko raskausajan ja kaikki kyllä typyllä kunnossa!

Älä huoli! Kaikkea ei pidä uskoa mitä ne siellä nvL:ssa sanoo...

Tuollaista väitettä en ole kuullutkaan. Kuulostaa aika hölmöltä kun hemoglobiini on just se mitä tarkkaillaan ja monelle määrätään lisärautaakin.

Vai syötkö kenties sen Multitabsin lisäksi jotain muuta rautavalmistetta? Onko se terkkari huolissaan, että söisit ihan liikaa rautaa?

Hei! Miksi ihmeessä sulle on noin sanottu? Sitä raskausvitamiiniahan suositellaan syötäväksi jo silloin kun haaveilee raskaudesta siis silloin kun vauvaa yritetään saada alulle. Siinä on esim. sitä tärkeää foolihappoa, josta on nimenomaan hyötyä ihan alkuraskaudessa. Mä söin ennen edellistä ja tätä nykyistä raskautta juuri tuota Multitabs raskausvitamiinia, eikä kukaan moittinut. Tämän nykyisen raskauden alussa vaihdoin tuon monivitamiinin Berocca poretablettiin. Varmistin vitamiinin sopivuuden Teratologisesta tietopalvelusta (09-47176500, arkisin 9-12). Sinne voi soittaa ja kysyä esim. lääkkeistä raskauden aikana. Sieltä saa varmasti sen viimeisimmän tiedon. Ole siis huoleti, et ole aiheuttanut mitään vahinkoa vauvallesi :hug:

Meilläkin neuvolassa sanottiin, että vasta 12 vkolta lähtien mutta itse söin kyllä jo ihan alusta lähtien edellisessä ja tässä raskaudessa eikä mitään ole tullut niistä vitamiineista. Raudan määrä on niin onnettoman pieni niissä tabuissa, että ei aiheuttane ongelmia. Jos oikein alhainen hemppakin on joutuu sitä rautaa syömään, oli raskausviikot mitkä hyvänsä.

Mä aloitin syömään myös jo kuukautta ennen raskautumista noita multitabseja. Ja aion syödä edelleenkin. Hassua, että neuvolassa sanotaan noin ja purkin kyljessä nimenomaan, että voi syödä jo raskautta suunniteltaessa.

Mandy ja nappula 6+3

Oisko syynä se, että kaikki eivät tarvitse sitä rautaa, mitä siihen on lisätty? Mullakin oli alussa hemppa 153 ja sen lasku oli vauvan kannalta vain parempi... Nyt menossa rv 29, mutta edelleenkään en tarvitse lisärautaa.

Foolihappoa kyllä suositellaan jo raskautta suunnitellessa, mutta sitä saa myös ihan omana pillerinään.

Itse olen syönyt myös jo ainakin 3 kuukautta ennen tärppiä 1 tabun päivässä. Tiedän myös että minulla tuo hb on paremminkin aina liian alhainen, eikä koskaan liian korkea.

Josko täti varoitteli sen vuoksi, että joillakin se hb on raskautuessa ja raskauden alussa, kun verimäärä ei oo vielä lisääntynyt ja laimentanut verta niin aivan normaali tai erittäin hyvä ja silloin on parempi et on ohut veri kuin liian paksu et istukan verenkierto toimii hyvin, eikä tule keskenmenoja. Toisilla juuri tuo liian paksu veri ja huono verenkierto käsittääkseni aiheuttaa sen ettei raskaudukkaan helposti ja aspiriinia kait lääkäri voi silloin suositella raskautumisen edistämiseksi. Eli jos aivan raskauden alkumetreillä ei ole omasta hb:n käyttäytymisestä/arvoista mitään tietoa, niin on silloin parempi ettei ota lisärautaa vielä, vaikka sitä valmisteessa aika vähäinen määrä onkin. Nimenomaanhan sitä paketissakin suositellaan jo raskautta suunnitteleville.

Tuskinpa mitään haittaa! Voithan vielä soittaa ja kysyä toiselta taholta, niin saat mielenrauhan. Itse aloitin syömään kyseistä valmistetta yhden tabletin päivässä siitä päivästä lähtien kun lopetin e-pillerit ja lisäsin kahteen tablettiin päivässä raskausviikolla 9+0 kun kävin ensimmäistä kertaa neuvolassa, neuvolatäti piti hyvänä asiana että olin vitamiinit aloittanut ja kehoitti lisäämään kahteen teblettiin.

Onnea odotukseen! :)

Mulle sanottiin neuvolassa jo lokakuussa, että nyt alat ottaa 2 tablettia päivässä, jotta D-vitamiinia tulee oikea määrä. Sitten kun kysyin niistä muista vitamiineista yms. ettei tule liikaa, niin ei kuulemma haittaa. Tosin mulla on menossa rv 28 nyt.

Minä myös söin jo ennen raskautumista tätä vitamiinia eikä mieleenkään tullut, että ei olisi saanut. Hemppa mulla on ollut ihan ok aina, normisti siinä 140 paikkeissa.

Mäkin söin jo ennen raskautta yhden multitabs-raskaus -tabletin päivässä, ja nyt oon samalla linjalla jatkanu, rv 22 menossa. Syön vain yhden, kun neuvolassa sanottiin, että muuten tulisi liikaa kalsiumia.. Syön maitotuotteita muutenkin tarpeeksi. Multitabsin lisäksi syön yhen tabletin d-vitamiinia päivässä, että tulee sitä tarpeeks.

Mä olen kuullut, että siksi ei saisi niitä alkuraskaudessa popsia ku se niissä oleva rauta saattaa pahentaa alkuraskauden pahoinvointia. Siis mitään haittaa siitä ei alkiolle ole!! Eihän sitä muuten suositeltas syömään jo raskautta yritettäessä.

Että ihan huoletta voit syödä niitä. =)
Itse syön multivitaa, huomattavasti halvempaa ja purkkikin kestää kauemmin. :)

Minä olen myöskin kuullut raudan pahentavan vain mahdollista alkuraskauden pahoinvointia, en kyllä usko että sillä muuten haittaa ois, koska vitamiiniahan tosiaan suositellaan jo kun suunnittelee raskautta..

Yhteistyössä