raskaus + maksa-arvot (ko)?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja raaputus..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

raaputus..

Vieras
Yleensähän maksa-arvoista johtuva kutina raskauden aikana alkaa kait kämmenistä ja jalkapohjista. Mistä vois johtua kutina käsivarsissa, jaloissa, mahassa ja nännien ympärillä? viikkoja 32..?

Miulla todettu 3 raskaudessa raskaushepatoosi eli maksa-arvot pilvissä ja kutina oli lähinnä vain käsivarsissa...ei laisinkaan jalkapohjissa tai kämmenissä.
Kannattaa varmuudeks pyytää lähete labraan...mielummi käydä tarkistuttamassa ku jäädä ihmettelemään!

Alkuperäinen kirjoittaja ursulainen:
Miulla todettu 3 raskaudessa raskaushepatoosi eli maksa-arvot pilvissä ja kutina oli lähinnä vain käsivarsissa...ei laisinkaan jalkapohjissa tai kämmenissä.
Kannattaa varmuudeks pyytää lähete labraan...mielummi käydä tarkistuttamassa ku jäädä ihmettelemään!

mulla alko tää eilen, yö meni ihan ok, ei mitään pahempia kutinoita, mut aamulla nyt taas.
pitääpä soitella neuvolaan ja pyytää lähetettä sinne labraan..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ursulainen:

mulla alko tää eilen, yö meni ihan ok, ei mitään pahempia kutinoita, mut aamulla nyt taas.
pitääpä soitella neuvolaan ja pyytää lähetettä sinne labraan..

Kannattaa vaatii jos ei muuten suostu...se on kuiteki pieni "henkivakuutus" vauvalle ku hepatoosi ei oo leikinasia.

Mulla oli la viime vuonna maaliskuun lopussa. Ja näillä vaiheilla alkoi ihan hillitön kutina joka puolella kroppaa! Kävin labrassa niissä maksakokeissa, eikä näkynyt mitään. Eli minulla se oli ihan vaan kuiva iho yhdistettynä venyvään nahkaan.
Soita ihmeessä neuvolaan, että pääset verikokeisiin!

Kehotan minäkin pyytämään lähetteen verikokeisiin. Mulla kolme raskautta ja kolme hepatoosia, joista yhdessä kutinoita ei kauhesti ollut mutta maksa-arvot koholla kun rutiinisti kävin verikokeessa.

Kutina voi toki johtua ihon kuivumisestakin, joten rasvailusta ei ainkaan ole haittaa. Laita jotain kosteuttavaa perusvoidetta aina pesun jälkeen.

oon ollu melko ahkerana noiden rasvailujen ja nesteen saamisten suhteen, joten siks vähän epäilenkin ettei taida ihan kuivumiset vaan olla kyseessä.
Mut jokatapauksessa huomenaamulla labraan..

Maksa-arvoja tärkeämpi arvo on sappiarvot.
Sappi nousee ihan pintaan ja tekee polttavan kutinan.Ja hepatoosikutinan erottaa siitä että se sisäsyntyistä,eikä lähde rasvaamalla,eikä suikuttamalla pois.

Mulla ollut kutina kämmenissä ja käsivarsissa,jalkapohjissa ja säärissä.

Mahan ja rintojen kutina on ihan normaalia.
Iho venyy ja kutisee,tä talvikuiva ilma voi myös kuivattaa..

Mutta jos epäilystä niin paras ottaa kokeet.
30+viikoilla hepatoosi yleensä ilmaantuu niille kelle se tulee.
Ja uusii usein seuraavissa raskauksissa.

Yhteistyössä