Raskaus? Kokeneet auttakaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Hei! Olen 16-vuotias tyttö enkä ole oikein varma näistä kuvioista. Elikkäs syön e-pillereitä, mutta viime aikoina olen unohtanut ottaa niitä säännöllisesti, usein paljon myöhässä ja joskus seuraavana päivänä olen joutunut ottamaan kaksi.

Harrastin seksiä poikaystäväni kanssa viimeisen vaaleanpunaisen pillerin aikana, eli seuraavana päivä piti alkaa lumepillerit 4pv ja sitten menkat.

Noh, menkkoja ei alkanutkaan ja pelkään että olen raskaana. Tosin mietin voisiko se johtua stressistä (lukio, kirjoitukset).

Ja eikö raskaaksi voi tulla silloin kun on ovulaatio, eikä noin lähellä kuukautisten alkamista..? Tapahtumasta on melkein kuukausi, eli kohta pitäisi alkaa toiset menkat jos nyt alkavat. Jos kuukautiset alkavat, onko mahdollista että olen ollut raskaana ja se on keskeytynyt huomaamattani? Tai mistä tiedän alkaako minulla nyt kohta kuukautiset, vai että onko verenvuoto keskenmenosta johtuvaa?

Testiä en ole vielä tehnyt, odottelen näkyykö seuraavat kuukautiset...

Ensinnäkin, jos syöt e-pillereitä, voivat "kuukautiset" tulla normaalisti, vaikka olisit raskaana. Myöskin ovulaatio (jos se pääsee tapahtumaan) voi tapahtua normaalista poikkeavaan aikaan.

Minä tulin raskaaksi, vaikka söin pillerit tunnollisesti yhtään unohtelematta. Ovulaatio oli tapahtunut eri aikaan, kuin normaalisti (selvisi raskauden kestosta) ja mulla jäi heti kyllä "menkat" pois, mutta tosiaan aina näin ei käy.

Oman mielenrauhasi vuoksi ja muutenkin: tee testi, mahd. nopeasti.

Syöt ilmeisesti jotain minipillereitä, kun sinulla on mukana paketissa noita "lumepillereitä". Minipillerithän ovat vielä "tavallisia" e-pillereitä matalahormonisempia, joten niiden unohtelu aiheuttaa suuremman riskin raskautua, kuin "tavalliset" e-pillerit. Nyt oikeasti aivan ensinnäkin peräänkuulutan vastuuntoa!!! Mikäli harrastaa seksiä, on kyettävä kantamaan vastuu sen seurauksista.

Toiseksi, kukaan täällä ei voi varmaksi sanoa, että oletko raskaana, mutta voidaan sanoa, että se on hyvin mahdollista. Pillereiden unohtelukin saattaa aiheuttaa sen, että ovulaatiosi voi tapahtua vähän milloin sattuu.

Kolmanneksi, tee raskaustesti, ja kanna vastuu siitä mitä tuleman pitää. Ota tästä opiksesi ja tulevaisuudessa ole vastuuntuntoisempi.

Edellinen vastaus oli hyvä. Lisäisin vielä, että varaa aika ehkäisyneuvolaan ja keskustelkaa th:n kanssa muista mahdollisista ehkäisymenetelmistä, kuten esim renkaasta. Pillerit eivät selvästikään sovi sinulle. Jatkossa jos unohdat ehkäisyn ja harrastat seksiä, hae jälkiehkäisy apteekista. Unohtuneita pillereitä ei voi korvata ottamalla seuraavana päivänä kaksi.

Vastuuntuntoa on jo sinussa, koska hankit ehkäisyn, mutta sinulle ei ehkä korostettu sitä tarpeeksi kuinka tärkeätä on ottaa pillerit säännöllisesti.

Otaksun, että käytät yhdistelmäpillereitä, jossa kierron ensipäivät sisältävät estrogeenia ja toisessa vaiheessa keltarauhashormoonia, ja lumepillereitä ne mainitsemasi neljä, jotta kuukautisvuoto alkaisi.

Jos taas käytät pelkästään keltarauhashormoonipohjaista ehkäisyä ( ns minipilleri on vanha termi viime vuosituhannelta :) ) on hyvinkin tavallista, että ne aiheuttavat kuukautisten poisjäämistä. Minulle tapahtui niin 21-vuotiaana. Aloitettuani keltarauhashormoonipohjaisen kuukautiset jäivät pois puoleksi vuodeksi. Kävin kuukausittain lääkärini ohjeistuksesta raskaustestissä. Lopulta kuukautiset tulivat keväällä kahdesti säännöllisesti ja jäivät taas pois. Kuvaavaa on, että lääkäri totesi vain sen ehkäisyn toimimattomaksi. En päässyt enää raskaustesteihin. Toisaalta olisin varmasti pääsyt, jos olisin vaatinut, mutta tottakai itsekin totesin ettei sovi minulle. Olin menossa opiskelun takia toiseen maahan kolmeksi kuukaudeksi ja poikaystävä jäi koti-Suomeen. Sen yhteydessä sovimme että lopetan ehkäisyn, ja että kokeilen yhdistelmäpillereitä saavuttuani takaisin Suomeen.

Olin ottanut pillerin täysin säännöllisesti ja samaan aikaan päivittäin. Mitään raskausoireita ei minulla ollut. Kuukautisia ei kuulunut kuitenkaan ja siellä toisessa maassa tein testin. Se oli positiivinen.

Kehottaisin sinua joko lukiosi terveydenhoitajan tai terveyskeskuksen kautta tekemään raskaustestin. Myös apteekista saa alle kuudella eurolla raskaustestejä ja taitaapa niitä olla nykyään marketeissakin myynnissä. Saat ainakin mielenrauhan.

On myös hyvin paljon mahdollista, ettet ole raskaana. Yleensä raskaus kyllä oirehtii väsymyksenä, rintojen kasvamisena, tihentyneenä virtsaamistarpeena.. näitä myöhemissä lasteni alkuraskauksissa huomasin, ennen kuin edes testasin.
Toisaalta en tietenkään käyttänyt silloin ehkäisyä, koska raskaudet olivat toivottuja.

En tiedä kuinka avoimet ja hyvät suhteet sinulla on vanhempiisi, mutta sinun tulee myös tietää, että sinulla on oikeus salata mahdollinen raskaudenkeskeytys vanhemmiltasi.

Hyvää viikonloppua sinulle ja ota rauhallisesti.

Vastuuntuntoa on jo sinussa, koska hankit ehkäisyn, mutta sinulle ei ehkä korostettu sitä tarpeeksi kuinka tärkeätä on ottaa pillerit säännöllisesti.

Otaksun, että käytät yhdistelmäpillereitä, jossa kierron ensipäivät sisältävät estrogeenia ja toisessa vaiheessa keltarauhashormoonia, ja lumepillereitä ne mainitsemasi neljä, jotta kuukautisvuoto alkaisi.

Jos taas käytät pelkästään keltarauhashormoonipohjaista ehkäisyä ( ns minipilleri on vanha termi viime vuosituhannelta :) ) on hyvinkin tavallista, että ne aiheuttavat kuukautisten poisjäämistä. Minulle tapahtui niin 21-vuotiaana. Aloitettuani keltarauhashormoonipohjaisen kuukautiset jäivät pois puoleksi vuodeksi. Kävin kuukausittain lääkärini ohjeistuksesta raskaustestissä. Lopulta kuukautiset tulivat keväällä kahdesti säännöllisesti ja jäivät taas pois. Kuvaavaa on, että lääkäri totesi vain sen ehkäisyn toimimattomaksi. En päässyt enää raskaustesteihin. Toisaalta olisin varmasti pääsyt, jos olisin vaatinut, mutta tottakai itsekin totesin ettei sovi minulle. Olin menossa opiskelun takia toiseen maahan kolmeksi kuukaudeksi ja poikaystävä jäi koti-Suomeen. Sen yhteydessä sovimme että lopetan ehkäisyn, ja että kokeilen yhdistelmäpillereitä saavuttuani takaisin Suomeen.

Olin ottanut pillerin täysin säännöllisesti ja samaan aikaan päivittäin. Mitään raskausoireita ei minulla ollut. Kuukautisia ei kuulunut kuitenkaan ja siellä toisessa maassa tein testin. Se oli positiivinen.

Kehottaisin sinua joko lukiosi terveydenhoitajan tai terveyskeskuksen kautta tekemään raskaustestin. Myös apteekista saa alle kuudella eurolla raskaustestejä ja taitaapa niitä olla nykyään marketeissakin myynnissä. Saat ainakin mielenrauhan.

On myös hyvin paljon mahdollista, ettet ole raskaana. Yleensä raskaus kyllä oirehtii väsymyksenä, rintojen kasvamisena, tihentyneenä virtsaamistarpeena.. näitä myöhemissä lasteni alkuraskauksissa huomasin, ennen kuin edes testasin.
Toisaalta en tietenkään käyttänyt silloin ehkäisyä, koska raskaudet olivat toivottuja.

En tiedä kuinka avoimet ja hyvät suhteet sinulla on vanhempiisi, mutta sinun tulee myös tietää, että sinulla on oikeus salata ja terveydenhoitohenkilökunnalla on vaitiolovelvollisuus, vaikka olet vielä alaiäinen.

Muokkasin vielä tuota äskeistä kappaletta. Toivon kuitenkin omalta osaltasi, että huolesi on turha, ja jos olet raskaana niin harkitse kaikki vaihtoehdot tarkoin, silloin kehottaisin sinua kekustelemaan näistä luotettavan aikuisen kanssa eli vanhempiesi pääsääntöisesti tai terveydenhoitohenkilökunnan.

Hyvää viikonloppua sinulle ja ota rauhallisesti.

Voi hyvat hyssykat. Miten voi vielä tana paivana tallaisia ihmetella.

Kaupoissa ja apteekeissa myydaan luotettavia raskaustesteja, ja ei tarvitse ikaa tai henkilollisyytta ostaessa todistaa. Have tytto hyva testi nyt heti. Mita pidempaan odotat, sita vahemman sinulla on aikaa pohtia mita tehda jos raskaus varmistuu. Aikaraja keskeytykseen on, miten sanottu, rajattu. Ja mita myohempaan keskeytysta haluaa, sita enwmman siihen liittyy riskeja. Alkuvaiheessa sen voi tehda laakkeellisesti, myohemmin joutui mekaaniseen kaavintaan johon aina liittyy monia riskeja.

Tee raskaustesti mahdollisimman pian, mielellään jo tänään. Raskauden mahdollisuus on olemassa, jos pillereitä syödessä pääsee ovulaatio unohdusten takia tulemaan, niin ei se tule kierron puolivälissä, vaan juuri tuo taukoaika on riskialttein aika, jos sitä ennen on unohdellut pillereitä. Silloin hormonipitoisuus voi päästä niin matalaksi, ettei ovulaatio esty. Jos olet raskaana, on tietysti paras todeta se mahdollisimman varhain. Silloin sinulle jää aikaa miettiä vaihtoehtoja ja mahdollinen keskeytys on tietysti helpoin varhaisessa vaiheessa. Ja toisaalta jos raskautta päätyisit jatkamaan, ei toki tee alkiolle hyvää syödä pillereitä raskauden aikana.

Täytyy sanoa, että nykypillerien hormonitaso on minusta mennyt jo harmillisen matalaksi. Kun teininä ja parikymppisenä söin korkeahormonisempia pillereitä, ei yksittäiset unohdukset tehneet vielä mitään. Pillereitä saattoi myös syödä vaikka kolme liuskaa putkeen ilman välivuotoja. Mutta nyt kun pitkän tauon jälkeen aloin taas syömään nykyaikaisia matalahormonosia pillereitä, tulee heti välivuotoja ja kierto menee ihan sekaisin, jos pillereitä unohtaa. Vaikka ei edes periaatteessa pitäisi olla sellaista unohdusta, että ehkäisytehoon vaikuttaisi, niin tuntuu silti vaikuttavan. Ja vaikka pillerit ottaisi ajallaan, niin silti tulee välivuotoja jos yrittää syödä pari liuskaa putkeen. Itse asiassa epäilen, että minulle tuli ovulaatio nyt kun aloitin viimeisen pilleritauon, oli sitä ennen ollut välivuotoja ja tauon aikana vuoto lähinnä laantui ja tuli ovulaatiotuntemuksia. Raskauden ei pitäisi silti olla mahdollinen eikä se sitä paitsi minun elämäntilanteessani olisi mikään katastrofi, mutta täytyy kyllä miettiä jotain muuta ehkäisyvaihtoehtoa tai kysyä josko vanhanaikaisia korkeahormonisempia pillereitä vielä saisi, koska nämä nyt ei oikein toimi.

16v....ja kirjotukset....?! Toi yhtälö ei täsmää!! Ei siellä lukiossa vielä ekalla aleta mitään kirjottelemaan?
Mutta tee nyt ihmeessä se testi kuitenkin. Ja jatkossa pillerit säännöllisesti!

Olen siis tuo viestiketjun aloittaja. Syön yaz e-pillereitä, ei siis mitkään minipillerit kyseessä. Ja tolla kahden pillerin ottamisella tarkoitin sitä, että jos esim maanantain pillerin unohdin ottaa ajallaan, niin tiistaiaamuna otan maanantain ja tiistain pillerin.

Kirjotuksilla tarkoitin sitä että stressaan niistä jo valmiiksi, kun koko lukio tuntuu nyt jo aika raskaalta ensimmäisen koeviikon jälkeen..

Teen testin pikimmiten, mutta jos se on negatiivinen, niin onko mahdollisuus että olin silti raskaana? :o

Ja mistä tiedän, onko seuraava vuoto kuukautisvuotoa vai ns keskenmenovuotoa? Koskaan ennen ei kuukautiset ole jääneet pois pillereiden aikana..

Anteeksi myöhäinen vastaukseni. Olen se, joka tuli raskaaksi säännöllisestä ehkäisystä huolimatta 21-vuotiaana. Kysyit, että jos testin tulos on negatiivinen onko mahdollista, että olet silti raskaana;

Nykyajan testit ovat hyvin luotettavia kunhan noudatat ohjeita, mutta ne eivät ole 100% varmoja. Varmuudella saa tekemällä testin uudelleen. Itse en ymmärtänyt kehottaa sinua hakemaan sen testin heti apteekista tai marketista, mutta jos se on negatiivinen, ja sinulla on outoja tuntemuksia, ole rohkea ja hakeudu terveysasemalle tai terveydenhoitajalle.

"
Ja mistä tiedän, onko seuraava vuoto kuukautisvuotoa vai ns keskenmenovuotoa? Koskaan ennen ei kuukautiset ole jääneet pois pillereiden aikana.."

Älä ole huolissasi siitä, jos keskenmenovuoto tulee alkuraskaudessa, se on vain runsaampi kuukautisvuoto.

Ennenkaikkea haluan sanoa sinulle, että tervetuloa naiseuteen. Ei meillä ole kovinkaan helppoa aina, mutta me olemme kuitenkin naisia ja me olemme niitä, jotka voivat itse ihan omasta kehostamme luoda uutta elämää.. Meidät on biologisesti tarkoitettu siihen tehtävään.

Tärkeintä on, ettet syyllistä nyt itseäsi turhaan, vaikka muutama ikävä kommentti tuossa ennen minun aamuista kirjotusta tulikin.

Mitä tahansa nyt tapahtuu olen täällä virtuaalisesti sinua tukemassa. I

Yhteistyössä