Raskaus ja tonnikala

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mailis"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Mailis"

Vieras
Esikoisen odottajana mietin, että uskaltaakohan syödä suoraan purkista tonnikalaa, vai pitäisikö ensin käsitellä sitä jotenkin? Tonnikalaa ei kaiketi muuten suositella, mutta voi silloin tällöin syödä vähän. Ainakaan kieltoa neuvolan listassa ei ollut. Miten mahtaa muuten olla purkkisimpukoiden laita? Olen niitä kyllä pizzaan laittanut, mutta uskaltaisko vetää suoraan purkista, on mun suurta herkkua?

En oo katsonu pizzoissa mitä juustoja sisältävät, ne kun on kuitenkin uunissa jossa bakteerit kuolee. Tein lempparisalaattiani mihin tulee tonnikalaa ja sitten alkoikin arvellutaamaan oisko pitäny kuumentaa sitä kalaa ennen tai jotain...

Saa syödä, mutta ei kauheen usein suositella kun sisältää niin paljon ympäristömyrkkyjä. Kysymys kuuluukin: pitääkö purkkitonnikala kuumentaa enne syömistä?

[QUOTE="vieras";25333775]Siis MIKSI ei tonnikalaa saisi syödä raskaana?[/QUOTE]

Jossain päin valtameriä saattaa olla raskametallipitoisuudet suuria. Siis myös tonnikaloissa.

Tungen itseni kans ketjuun. Mua mietityttää taas kinkun syöminen suoraan pussista, eli ei kuumennettuna vaikka makaroonisalaatissa, tuulihatuissa jne. Mahtaakohan sitä täytyä kuumentamaan?

Mulle raskausaikana oli kovin suurta herkkua tonnikala, mitä vedin suoraan purkista, samoin feta-juusto...pellavansiemen leivätkin oli erityisen hyviä.
Terve lapsi silti.

Käyttäkää ihmiset hiukan maalaisjärkeä. Ei kaikkeen kuole...ja onhan ennenkin selvitty raskausajasta..niin miksipä ei nyt ilman sen suurempia kommervenkkejä..?

• Tykkää
Reactions: Eedla
Häh. Mä oon syöny tonnaria, mozzarellaa ja tuorejuustoja raskaana ja vieläpä paljon (yhden rasukauden aikana mulla oli oikein tonnikalahimo). Ihan terveitä normaaleja vauvoja oon saanu.

Mulla ol raskaana ollessa oikein himo tonnikalasalaattiin. Söin sitä melkein päivittäin, ei tullut mieleenkään että se olis jotenkin kiellettyä. Ihan terve lapsi tuli. :)

[QUOTE="...";25536210]Mulla ol raskaana ollessa oikein himo tonnikalasalaattiin. Söin sitä melkein päivittäin, ei tullut mieleenkään että se olis jotenkin kiellettyä. Ihan terve lapsi tuli. :)[/QUOTE]

Elohopea vaikuttaakin vain aivoihin ja hermostoon. Et voi nähdä onko lapseen se mitenkään vaikuttanut koska et voi tietää millainen lapsesi olisi ilman tonnikalaa :D Sisävesikaloissakin on rajoitukset raskaana olevalle, mm. haukea ei suositella tietääkseni lainkaan. Tonnikala on petokala myös. Tosin elohopeamäärä ei ihan niin suuri ole kuin hauessa vaikka.

Just viikko sitten tuli dokumentti tonnikalasta ja siinä nimen omaan sanottiin, että TONNIKALA ON PETOKALA JA KAIKKIEN PETOKALOJEN SYÖNTI TULEE PITÄÄ RAJOISSA RASKAUSAIKANA. Kyllä tonnikalat ja muut säilykkeet pitäisi olla bakteeripitoisuudeltaan ok, mutta kyse nimen omaan on RASKASMETALLEISTA, joita petokaloihin kertyy huomattavan suuriakin määriä.

Joo ja kyllä tonnikalapurkin kansi kannattaa ehdottomasti pestä ennen avaamista. Siis miettikää nyt missä kaikkialla hinkuintiassa niitä tehdään ja millaisissa olosuhteissa niitä kuljetellaan jossain laivan hikisessä ruumassa. Sitten avaat sen kannen ja tonnikalan liemi huuhtoo kaikki liat siitä tolkin päältä sinne sisällön sekaan.

Joo ja joku kyseli juustoista. Kaikkia juustoja voi syödä, jos ne on kuumennettu (esim. pizzan päällä). Sen sijaan esim. pehmät juustot, aura, feta jne ovat riskilistalla, vaikka ne olisi valmistettukin pastöroimattomasta maidosta. Tämä johtuu juustoijen valmistusprosessista, jossa TUOTTEESEEN SAATTAA JÄLKIKÄTEEN PÄÄSTÄ LISTERIAA TMS, jolloin jo pastoroitu tuote saastuu. Kovien juustojen valmistusprosessi on erilainen, eikä niiden kanssa ongelmaa pitäisi olla.
t. Meijerissäkin työskennellyt.

Just viikko sitten tuli dokumentti tonnikalasta ja siinä nimen omaan sanottiin, että TONNIKALA ON PETOKALA JA KAIKKIEN PETOKALOJEN SYÖNTI TULEE PITÄÄ RAJOISSA RASKAUSAIKANA. Kyllä tonnikalat ja muut säilykkeet pitäisi olla bakteeripitoisuudeltaan ok, mutta kyse nimen omaan on RASKASMETALLEISTA, joita petokaloihin kertyy huomattavan suuriakin määriä.

Joo ja kyllä tonnikalapurkin kansi kannattaa ehdottomasti pestä ennen avaamista. Siis miettikää nyt missä kaikkialla hinkuintiassa niitä tehdään ja millaisissa olosuhteissa niitä kuljetellaan jossain laivan hikisessä ruumassa. Sitten avaat sen kannen ja tonnikalan liemi huuhtoo kaikki liat siitä tolkin päältä sinne sisällön sekaan.

Joo ja joku kyseli juustoista. Kaikkia juustoja voi syödä, jos ne on kuumennettu (esim. pizzan päällä). Sen sijaan esim. pehmät juustot, aura, feta jne ovat riskilistalla, vaikka ne olisi valmistettukin pastöroidusta maidosta. Tämä johtuu juustoijen valmistusprosessista, jossa TUOTTEESEEN SAATTAA JÄLKIKÄTEEN PÄÄSTÄ LISTERIAA TMS, jolloin jo pastoroitu tuote saastuu. Kovien juustojen valmistusprosessi on erilainen, eikä niiden kanssa ongelmaa pitäisi olla.
t. Meijerissäkin työskennellyt.
Korjaus: pastöroidusta maidosta tietenkin siis

Yhteistyössä