Raskaus ja toistuvat migreenikohtaukset,ei voi täsmälääkkeitä ottaa,kehtaanko mennä aina sairaalaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Mulla niin paha migreeni ollu jo vuosia,täsmälääkeitä(sumaratio)mennyt noin kolme viikossa kun kohtaus jää jotenkin päälle...

Ilman lääkitystä migreeni tulee parin viikon välein raskauden puoleen väliin asti (näin ainakin aiemmissa raskauksissa),kestää n.15h,sairaan kova kipu,oksentelu..

Nyt haaveilen kolmosta,en haluaisi migreenin takia luovuttaa haaveestani,mutta...kehtaanko mennä tk päivystykseen tai sairaalaan aina kun kohtaus tulee?JOka ikinen kerta samanlainen kipu,tiedän jo etukäteen.

Onko sairaalassa antaa sellasta migreenilääkettä jota voi raskauden aikana käyttää?

Normaalisti joudun tiputukseen pari kertaa vuodessa kun täsmälääkkeet ei auta,antavat melkosesti mömmöjä,kolmea eri lääkettä suoneen ja noista tiedän että ei voi käyttää raskauden aikana.

Mitä sä siellä sairaalassa teet? Paljon ikävämpi siellä on migreeniä potea kun kotona. Ei niillä oo mitään lääkkeitä, mitkä migreeniin auttais. Itse olin aikanaan käynnistyksessä ja yks päivä iski niin kauhee migreeni, etten muuta pystynyt kuin makaamaan pimeässä huoneessa, ei kiva ollenkaan, mut kotiinkaan ei päässy ku oltiin jo pari päivää käynnistelty.. :(

En voi sietääkään ajatusta että joudun 15h huutamaan ja oksentamaan vuoron perään ja miten voisinkaan,kaks lasta pyörii nyt jaloissa ja mies tietenkin käy työssä.En vaan selviä enää noista kohtauksista ilman lääkettä,on ne niin kamalia :(

Mulla on ollut panacod+imigran+primperan käytössä 4 raskautta. Sitä edelliset panacod+primperan.

Saisitko lähetteen neurolle? Äitipolillakin tsekataan näitä.

Kannattaa soittaa teratologiseen ja kysyä mitä kaikkea saa syödä ja kuinka pitkälle. Itse sain sieltä luvan käyttää panacodia, miranaxia sekä relertiä. Lääkäriltä vielä hain oikean annostuksen noihin.

minulla on juuri rv 17+2 ja ihan jäätäviä 4 pv migreeni kohtauksia. panagodia olen ottanut kaksi kerralla ja jonkin verran auttaa. lääkäri siis määräsi näin.

[QUOTE="aloittaja";25632709]Olen jostain kuullut että jo pelkästään nestetiputus sairaalassa voisi auttaa kohtaukseen,onkohan tästä kellään kokemusta?[/QUOTE]

Mulla on itsellä ollut kans vuosia paha migreeni. Aurallinen versio. Raskaana ollessa migreeni entisestään pahentui, kohtauksia tuli kerran viikossa tai kahdessa. Aiemmin ehkä kerran kuussa. Mulla oli lääkkeenä Zomig, jota ei tietenkään voinut raskausaikana ottaa joten pelkän Panadolin voimin piti yrittää pinnistellä. Muutamaan kerran kuitenkin tuli niin valtavan kova migreenikohtaus että ei ollut muuta vaihtoehtoa kun lähteä päivystykseen ja toivoa parasta. Ne sitten sieltä ohjas prenalle jossa tiputeltiin nesteitä n. 1½-2 l/ vrk:n aikana ja samalla sain Perfalgania (suonensisäinen Panadol) ja Primperania. Tämä yhdistelmä auttoi :) Näitä kovia kohtauksia oli muutaman kerran ja aina soitin nlaan ja sieltä laittoivat lähetteen prenalle. Minulla auttoi työ yhdistelmä tosi hyvin joten eihän sitä tiedä jos sinullakin auttaisi :)

Voisit olla yhteydessä lääkäriisi ja keskustella eri lääkevaihtoehdoista mitkä sopisi raskaana olevalle ja jopa kokeilla lääkitystä ennen mahdollista raskautta. Jos joku lääke toimii toiselle, niin sehän ei välttämättä sovi sinulle.

[QUOTE="mama";25632677]Mitä sä siellä sairaalassa teet? Paljon ikävämpi siellä on migreeniä potea kun kotona. Ei niillä oo mitään lääkkeitä, mitkä migreeniin auttais.[/QUOTE]
Älä nyt viitsi puhua paskaa. Et selvästikään ole kokenut todella pahaa migreeniä.

Kyllähän sairaalasta lääkkeet löytyvät. Osaa ei oikein suositella raskaana oleville, mutta nekin otetaan repertuaariin erittäin pahoissa kohtauksissa. Rohkeasti vaan sitten sairaalaan kun tarvista. :)

Tiedän yhden joka joutui juoksemaan migreenikohtausten vuoksi sairaalassa tiputuksessa ja kipupiikeillä ja lopulta synnytys käynnistettiinkin pahan migreenin vuoksi. Ääritapaus mutta näitäkin on. Kyllä ne siellä sairaalassa auttaa, sillä todella voimakas kipu ei ole hyväksi sikiöllekään.

mä käytin 1g panadol+200mg kofeiiniia+800mg ibuprofeenia( toisella kolmanneksella kun sitä saa käyttää). joskus pelkkä panadol+tarpeeksi kofeiini kombinaatio autto mulla raskauden aikana, tiedän kyllä että kaikille ei riitä.. . täsmälääkkeitä en uskaltanut ottaa.
onko sulla koitettu mitään estolääkitystä jos sulla on noin pahat oireet? joku beettasalpaaja vois olla turvallinen raskaudenkin aikana

Mulla ei aikaisemmissa raskauksissa tai imetysaikana ole ollut koskaan migreenikohtauksia joten luotin, ettei sitten nytkään. Mutta kökön marjat, niin on nätisti ollut kohtauksia nytkin (kipua, oksentelua ja sitä muuta mukavaa änkytystä ja näön kapenemista). Kyselin lääkäriltä ultrassa kun olin juuri aiemmin ollut vuorokauden poissa pelistä, mitä voi ottaa, panadol ei todellakaan auta mitään. Lääkäri kyseli, mitä olen käyttänyt muulloin ja kuullessan Imigranista (eli sumatriptaani) sanoi heti, että sitä voi turvallisesti käyttää myös raskauden aikana. Melkein itkin ilosta...