Raskaus ja streptokokki

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Eli minulla edellisessä raskaudessa todettiin lapsivesien menon jälkeen osastolla streptokokki positiiviseksi. Tämän vuoksi synnytyksen yhteydessä sain antibioottia. (ilmeisesti ettei tartu vauvaan??)

Nyt jostain luin, että streptokokki raskausaikana altistaa esim. lapsiveden menoon. Minulla ne meni tasan 37+0. Koskaan sitä ennen ei supistellut (eikä kyllä jälkeenkään pitkään aikaan, lopulta käynnistettiin pillerillä), eikä muutenkaan ollut mitään tuntemuksia. Yhtäkkiä vedet vaan meni. Voisko tämä olla yhteydessä tähän streptokokkiin? Vai onkohan se mulla ollut positiivinen jo siinä vaiheessa...

No nyt kuitenkin olen taas raskaana, neuvolassa tästä asiasta ei ole puhuttu mitään (vaihdettu paikkakuntaa edellisen raskauden jälkeen). Pitääkö testata taas se vai kuuluuko ns. rutiinitarkastukseen jossain vaiheessa?
Huolettaa että onkohan pelkoa, että tässäkin raskaudessa lapsivedet menee ns. aikaisin....

Iso KIITOS jos joku oikeasti tietää näistä asioista ja osaa vähän valottaa minullekki! :)

Mulla kahdessa eka raskaudessa meni vedet just tollee ku sulla, ja ennen laskettua aikaa. Mulla oli streptokokki infektio, en tiedä onko sillä tekemistä vesien menon kanssa. Kolmannen raskauden aikana pyysin itse että testaavat onko sitä nyt (eivät kans puhuneet asiasta mitään, piti itse ottaa puheeksi!)ja sitä ei ollu. Kolmas raskaus alkoi supistuksilla.

b-streptokokki voi aiheuttaa mm. ennenaikaisen vesienmenon, ja juu siksi synnytyksessä laitetaan ab-tippa ettei tartu vauvaan, voi nimittäin olla aika vaarallinen vastasyntyneelle tuo.
Käsittääkseni yleensä käytäntö on se että jos on kerran todettu testillä positiiviseksi niin seuraavassa raskaudessa ei hoideta ( yleensäkään nykyään ei hoideta jos on oireeton ) mutta automaattisesti pitäisi seuraavissa synnytyksissa aina se ab-tippa tulla

sitä ei rutiinisti kaikilta katota mutta jos sulla on se aikasemmin ollu niin kyllä se pitäis jossain vaiheessa testata, yleensähän se elellee siellä alapäässä sitten pidempään, jos sitä on, eikä se sua haittaa millään tavalla, lapsele se on riski. nii jos sitä tässä raskaudessa löytyy niin sitten kun synnytys käynnistyy niin tuikkaavaat sulle antibioottia suoneen ja koittavat sillä ehkäistä sen ettei mokom ölliäinen tartu lapseen.

Mulla todettiin streptokokki ennen esikoisen synnytystä. Kävin synnytysvastaanotossa, kun epäilin, että lapsivettä tihkuu, ja siinä yhteydessä otettiin tuo testi. Sain antibioottia suoneen synnytyksen yhteydessä, eikä tarttunut lapseen. Toista lasta odottaessa pyysin itse testiä loppuraskaudessa, neuvolasta sitä ei missään vaiheessa otettu puheeksi. Negatiivinen onneksi oli, ja synnytyskin oli niin nopea, ettei antibioottia olisi edes ehtinyt antaa. Tutun (joka ei tiennyt olevansa kantaja) vauva sai streptokokki-infektion synnytyksen yhteydessä, sai mm. verenmyrkytyksen ja vietti elämänsä ensimmäiset viikot teholla.

Niin ja mä soitin synnärille tuosta streptokokkiasiasta silloin kuopusta odottaessani, ja siellä kätilö/sh/mikälie sanoi, ettei antibioottia anneta, ellei ole todettu streptokokkia tässäkin raskaudessa. Tuli sitten vähän kiire testiin, kun olin ollut siinä uskossa, että ab laitetaan automaattisesti.

Kiitos vastauksistanne! Eli siis mitä oireita kyseisestä bakteerista vois olla raskausaikana??

Ja onko kaikki raskausaikana todettavat streptokokit "samaa", vai onko tämä jonkun mainitsema B-streptokokki jotenkin eri??
Luin jostakin että tämä b-streptokokki ois "sukupuolisesti aktiivisten naisten" bakteeri. Itsellä on vain tasan yksi kumppani ollut...
Vai voiko se bakteeri tulla kenelle vain? Esim. ihmiselle joka on vielä neitsyt?

Kiitos jos joku vielä viitsii vastata :) Kysyn kyllä seuraavassa neuvolassa näistä asioista, mutta olis ihan kiva saaha etukäteenkin jotain informaatiota....

Mua kans vähän mietityttää tää streptokokkijuttu.. Siis millä perusteella sitä sitten testataan?
Kun itsellä on molemmat lapset joutuneet lastenosastolle antibiootti-tippaan infektion takia. Ja viimeksi ohimennen kuulin, kun lääkäri mainitsi, että saattaa johtua streptokokista ja multa kysyttiin, että onko testattu.
Kuitenkaan mulle ei koskaan ikinä kukaan ole edes ehdottanut sen testaamista, eikä tuon epäilynkään jälkeen ole mitään testattu. Pitäiskö sitä testausta sitten ihan itse vaatia? Kun nyt taas oon raskaana, enkä tahtoisi kolmattakin muksua käyttää lastenosaston kautta..

Mua kans vähän mietityttää tää streptokokkijuttu.. Siis millä perusteella sitä sitten testataan?
Kun itsellä on molemmat lapset joutuneet lastenosastolle antibiootti-tippaan infektion takia. Ja viimeksi ohimennen kuulin, kun lääkäri mainitsi, että saattaa johtua streptokokista ja multa kysyttiin, että onko testattu.
Kuitenkaan mulle ei koskaan ikinä kukaan ole edes ehdottanut sen testaamista, eikä tuon epäilynkään jälkeen ole mitään testattu. Pitäiskö sitä testausta sitten ihan itse vaatia? Kun nyt taas oon raskaana, enkä tahtoisi kolmattakin muksua käyttää lastenosaston kautta..

Mulla testattiin edellisessä raskaudessa ennenaikaisten supistusten takia (on kuulemma yleisin oire mitä tuo streptokokki voi aiheuttaa), mutta mulla se oli negatiivinen. Muissa raskauksissa asiasta ei ole mitään puhuttu.

Mulla tuo streptokokki testattiin ennenaikaisten supistusten ( alkoi supistella jo jolloin 10. rv ) takia, koska voi aiheuttaa myös noita supistuksia ja supistusten ja enneaikaisen vesienmenon takia on keskoisuuden riski.
Itselläni myö määrättiin ab-kuuri koska supistuksia oli päivittäin useita päivässä, mutta eipä tuo kuuri juurikaan auttanut.
Joissain maissa käsittääkseni testataan kaikilta tuo, mutta suomessa ei testata jollei syytä ole epäillä.

Terveyskirjastosat taisin lukea tietoa tosta bakteerista sen jälkeen kun multa se löytyi ja siellä määriteltiin " seksitaudiksi " ja on yleisempää sukupuolisesti aktiivisilla naisilla, mutta saattaa löytyä myös naisilta jotka ovat vielä neitsyitä.
Aika karua tekstiä siellä oli, ja neuvolassa kuitenkaan mitään ei kerrottu.

Mulla testattiin edellisessä raskaudessa ennenaikaisten supistusten takia (on kuulemma yleisin oire mitä tuo streptokokki voi aiheuttaa), mutta mulla se oli negatiivinen. Muissa raskauksissa asiasta ei ole mitään puhuttu.

No mulla ei oo ollut ensimmäistäkään supistusta ennen käynnistystä kummallakaan kerralla, että ei kai sit oo ollut mitään syytä epäilläkään tuota.
Jäi vaan vähän häiritsemään se lääkärin kommentti mahdollisesta streptokokista, kun kuitenkaan eivät sitten mitään testanneet.. Ja noi lasten infektiotkin hämää, kun mitään syytä niille ei ole ollut, tai ainakaan mulle ei ole kerrottu. Pelottaa vaan, että tämä kolmaskin päätyy lastenosatolle.

testausohjeet riippuvat sairaanhoitopiiristä. Täällä otetaan ihan kaikilta muistaakseni viimeisessä lääkärineuvolassa. Tosin täällä moni muukin asia on raskausaikana paremmin esim jokaisessa lääkärineuvolassa ultrataan eli normiraskaudessa tulee 5 ilmaista ultraa. Kajaanissa ollaan.

Onko siis nämä kaksi eri asiaa: streptokokki, beta hemolyyttinen streptokokki (eli b-streptokokki) ?

Kun minun sairaalasta saaduissa lapuissa lukee että: "streptokokki positiivinen", eli onko se tuota b-streptokokkia vai ei? Lukisiko se tarkemmin siinä että "b-streptokokki positiivinen"??

Minulla kaksi raskautta:

1. synnytys alkoi vesien menolla rv37+ ja oli streptokokki: käynnistettiin tipalla ja sain antibioottia.
2. synnytys alkoi vesien menolla rv37+, ei ollut streptokokkia. Käynnistyi itse vuorokauden sisällä.

Mulla on streptokokki ja molemmissa raskauksissa se on aktivoitunu, molemmat lapseni ovat syntyneet keskosina, eka lapsivedenmenolla ja tokassa oli ennenaikaisia supistuksia jo puolesta välistä raskautta. Eka syntyi rv 30 ja toka rv 34.

Streptokokkia ei voida ehkäistä niiltä joilla se on ja usein se on vaivana kaikissa raskauksissa. Se voidaan hoitaa vasta synnytyksessä antibioottitipalla, jotta ei tarttuis vauvaan. Mulla esikoinen sai tartunnan, kuopus ei koska silloin tiedettiin laittaa antibiootti.

Valitettavaasti sillä tulehduksella oli vakavat seuraukset (niitä tarkemmin kertomatta)

Alkuperäinen kirjoittaja kysyisin vielä;24201605:
Onko siis nämä kaksi eri asiaa: streptokokki, beta hemolyyttinen streptokokki (eli b-streptokokki) ?

Kun minun sairaalasta saaduissa lapuissa lukee että: "streptokokki positiivinen", eli onko se tuota b-streptokokkia vai ei? Lukisiko se tarkemmin siinä että "b-streptokokki positiivinen"??

Tarkoittaa, että sinulla on juuri b-streptokokki. Jos alapäässäsi olisi jokin muu betahemolyyttinen streptokokki (esim A/C/G-str) se todellakin hoidettaisiin heti. Nämä muut sreptokokit eivät kuulu alapään normaaliflooraan.

B-streptokokki ei ole yhtäkuin betahemolyttinen str. Eli muitakin betahemolyyttisiä streptokokkeja on kuin vain tämä b-ryhmän streptokokki, mutta ne aiheuttavat yleensä infektion ihan muualla kuin alapäässä. Tässä yhteydessä yleisesti streptokokilla tarkoitetaan b-ryhmän str:ää, eli streptococcus agalactiaea.

Mulla meni streptokokin takia ekassa raskaudessa vedet rv 30 ja tokassa ennenaikaiset supistukset alkoi samoilla viikoilla ja lopulta poika syntyi rv 34.

Molemmissa siis oli streptokokki positiivinen, ekassa raskaudessa en saanut antibioottia ja lapsi sai tartunnan ja vammautui. Tokassa sain synnytyksessä antibioottia suoneen.

Enempää lapsia en sitten uskallakaan tehdä...sama toistuisi uudelleen.

Yhteistyössä