Raskaus ja sosiaalisten tilanteiden pelko

• Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Onko kenelläkään kokemusta? En ole (vielä) raskaana.
Olen lukenut täällä keskusteluja ja tullut jotenkin ulkopuolinen olo. Heti siitä alkaen kun on soitto neuvolaan, ja ihmiset sanoo miten mukavalta se henkilö kuulosti. Oma ajatus minkä hyvänsä puhelinsoiton jälkeen on "Kuulostin ihan kauhealta, menin sekaisin sanoissa, puhuin toisen päälle, lopussa oli kiusallinen hiljaisuus ennen heippoja". Saan kyllä asiat hoidettua mutta niihin sisältyy annos kiusallisuutta. Taustalla myös as-piirteitä ja puheenkehityksessä oli lapsena häikkää. Pari viestiä olen aiemmin kirjoittanut haaveiluketjuun, mutta tuli olo että pilaan vain tunnelman kun en tykkää käyttää hymiöitä tai kertoa innostuksen tunteesta. Vaikutan vakavalta ja tunnekylmältä vaikka kotona miehen kanssa olen ihan päinvastainen.

vierailija
Hei, täällä on kokemusta. Raskaana olen ja kokoajan pelkään jotain. Pääosin tulevia sosiaalisia juhlia ja tilanteita. En ole kyennyt niihin paljoa tähän asti ja tulevaisuus saa pääosin kyyneleet silmiin kun ahdistaa niin kovin. Mitään muuta en niin halua kun antaa lapselleni ihanat syntymäpäiväjuhlat ja perhejoulut, en vain ymmärrä miten pärjään pääni kanssa, nyt vielä ilman lääkitystä.
Olen pitkään toivonut lasta. Nyt tuntuu pahalta koska tunnen pääosin pelkoa ja ahdistusta ja on vaikea saada onnentunteesta kiinni😓

Hei! Teistä tulisi varmasti hyviä äitejä, ei huolta! Ja että ole yksin, sosiaalista pelkoa ja ahdistusta kokevat yllättävän monet. Keskusteluapua voisitte saada esimerkiksi julkisen puolen mielenterveyshoitajalta tai hyödyllisiä voisivat varmasti olla myös mielenterveystalon sivuilta löytyvät itsehoito- oppaat. Saattaa kuulostaa ikävältä, mutta juuri tuosta itsensä asteittaisesta altistamisesta noille ikävältä tuntuville tilanteille on kovasti apua! Itselläni ei ole siis tuollaista oireilua ollut, mutta Työn puolesta olen tähän törmännyt ja myös lähipiirissä ihmisiä, joille sosiaaliset tilanteet ovat haaste. Kannattaa puhua jollekin näistä, oli sitten ammattilainen tai joku luotettava läheinen ♥ Tsemppiä molemmille!

Viimeksi muokattu:
vierailija
Hei! Teistä tulisi varmasti hyviä äitejä, ei huolta! Ja että ole yksin, sosiaalista pelkoa ja ahdistusta kokevat yllättävän monet. Keskusteluapua voisitte saada esimerkiksi julkisen puolen mielenterveyshoitajalta tai hyödyllisiä voisivat varmasti olla myös mielenterveystalon sivuilta löytyvät itsehoito- oppaat. Saattaa kuulostaa ikävältä, mutta juuri tuosta itsensä asteittaisesta altistamisesta noille ikävältä tuntuville tilanteille on kovasti apua! Itselläni ei ole siis tuollaista oireilua ollut, mutta Työn puolesta olen tähän törmännyt ja myös lähipiirissä ihmisiä, joille sosiaaliset tilanteet ovat haaste. Kannattaa puhua jollekin näistä, oli sitten ammattilainen tai joku luotettava läheinen Tsemppiä molemmille!
Hei,
kiitos tsempeistä ja hyvistä vinkeistä❤. Minulla on terapeutti jonka kanssa työstän ongelmiani ja sivusto on tuttu😊.
Mutta toivoisin löytäväni myös vertaistukea, samaa kokevia, millaisia ajatuksia ja kokemuksia muilla on joilla on sosiaalista jännittämistä tai ahdistusoireita.

• Tykkää
Reactions: äitionnellinen

Yhteistyössä