Raskaus ja selkäsärky/ISKIAS ***NEUVOJA KAIPAILLAAN***

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nirppu83
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

nirppu83

Jäsen
29.03.2008
116
0
16
Onko muilla kokemuksia tästä raskaudenaikaisesta iskiaksesta?

Minulla kysessä sellainen kipu joka johtuu siitä että iskiashermoa painaa joku, luultavasti kohtu. Ei kovin nautinnollista. Ei koske siis koko ajan, ainoastaan jos kumarrun ja sitten yritän takaisin suoraksi niin ei onnistukaan kovin helpolla. Niin ja kipu on vain vasemmalla puolella aivan alaselässä. Vasen jalka menee voimattomaksi kivun vuoksi.

Nyt tarvittais vippaskonsteja selättämään tämä kipu.. panadol ei auta kun on hermostoperäinen kipu. Aikaisemmin minulla ei ole ollut selkäongelmia.

Raskautta vielä kolmisen kuukautta jäljellä ja töissä pitäisi käydä :/ Mitä ihmettä voin tehdä..

On kokemuksia, valitettavasti... :(
Söin Panacodia, mutta sitten huomattiin ettei vauva liiku tarpeeksi, johtuen lääkkeen sisältämästä kodeiinista. Töistä jäin sairaslomalle kuukautta ennen, ja synnytys käynnistettiin kaksi viikkoa etuajassa sillä en päässyt enää kävelemään. Eli kovin valoisaa kuvaa en osaa antaa... En tiedä onko mitään tehtävissä, fysioterapeutti saattais osata antaa apua.

sitten fysioterapeutille..
ikävä kokemus sulla. onneksi lääkkeen vaikutukset huomattiin ajoissa.
mulla alkaa jo nyt olla sitä ongelmaa että välillä en voi kävellä.. kipu on niin sietämätön. Muistatko yhtään millä viikolla sulla alkoi kivut? mulla vko 25. Luulen että kun mun maha ei ole kovin iso (verrattuna muihin samoilla viikoilla oleviin) että kohtu kasvaa enemmän "sisäänpäin" j a se vielä pahentaa selän kipuja.

Mulla ollut kaikissa kolmessa jollain lailla,viimesen aikana ja synnytyksen jälkeen oli aivan kamalaa.Syyksi löyty skolioosi alaselässä.Kipulääkkeet ei juuri auttanu...fysioterapian liikkeet kyllä sitten kun niitä pysty tekeen.Olo parani vasta kun lantionpohjalihakset vahvistu.Mutta iskiasta ei siis mulla ollu,vaikka niin lääkäri väitti aluksi.

No niin, jaksoin kirjautua... olen siis tuo "ts" :)
En ihan tarkkaan muista millä viikoilla kivut alkoi, mut viikolla 30 oli jo aika pahana, sen muistan. Mulla oli kans tosi pieni vauvavatsa, ja kohtu taaksepäin kallistunut. Ilmeisesti mulle tuli silloin viimeisillä viikoilla välilevyn pullistuma, mutta magneettikuvaa ei silloin otettu, vaan myöhemmin kun oli taas sama ongelma. Ja tämä siis raskauden jälkeen.
Fysioterapeutti osaa kyllä neuvoa oikeat liikkeet, mutta totuushan on että se ei välttämättä auta juuri tähän tarvitsemaasi aikaan, vaan kuntoutus auttaa viiveellä. Kannattaa surffailla esim. selkäliiton sivuilla katselemassa ohjeita asentoihin ym. Mulle ortopedi muistutti moneen kertaan että mitä tahansa nostaa, pitää muistaa tehdä se jaloilla. Selän takia.
Koita pärjätä, saat kyllä kaikki sympatiat!!! :hug:

Ai niin!!! Ihan unohdin, kävin raskauden loppupuolella lääkärillä tk:ssa hakemassa kipupiikkejä, ne auttoi! Siis aina muutamaksi päiväksi. Sitä kannattaa kokeilla! Jotain voltarenia ja puudutuspiikkejä laittoivan, tietty sellaisia mistä ei vauvalle haittaa.

Iskiashermo sijaitsee keskellä pakaraa, joten kohtu EI paina sitä :D

Pakaran venytys, vaikka selään maaten sängyn vieressä, jalat sängyllä, "tunge" sängyn alle pyllyä, joten pakaralihas venyy. =)

Kiitos vastauksesta. Muistan joskus muutama vuosi sitten tutkimusta tehneen lääkärin sanoneen että kohtuni on normaalistikin taaksepäin kallellaan (ei meinannut saada otettua papakoetta). Eli voi siis johtua samaisesta syystä.

No marssin huomenna työterveyslääkärille ja toivottavasti osaa neuvoa tai lähettää oikeaan paikkaan "vikaa" tutkimaan.

Juu en onneksi ole nostellut mitään kovin isoa. Meillä kyllä on pieni (5kg) koiranpentu ja voihan se olla että kun sitä olen nostellut niin siitä on lähtenyt tämä särky liikkeelle. Tällä hetkellä pienikin kumarrus, esim koirille pannan laitto kaulaan ei onnistu enään.. varsinkaan kiireessä.. muutaman minuutin saattaa joutua seisomaan paikoillaan kun koskee.

Mietin akupunktiota hoitomuotona ja ajattelin kysellä siitä lääkäriltä. Wikipediassa oli maininta iskiaksen hoidossa käytettävän akupunktiota.

Pärjäillään :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Ford Prefect:

Pakaran venytys, vaikka selään maaten sängyn vieressä, jalat sängyllä, "tunge" sängyn alle pyllyä, joten pakaralihas venyy. =)

Tämä wikipediassa:

"Iskiassärkyä voi esiintyä myös raskauden loppuvaiheessa, jolloin kohtu saattaa painaa iskiashermoa. Iskiasta voidaan hoitaa sen aiheuttajasta riippuen eri tavoilla, mm. akupunktiolla, hieronnalla tai tulehduslääkkeillä. Joskus hoitona joudutaan käyttämään jopa leikkausta."

Mulla auttoi venyttely ja taas venyttely, sitä piti tehdä joka välissä.
Neuvolasta sain ohjeita.

Kohta se varmaan taas alkaa :whistle: Jossain vaiheessa ei lattialta päässyt ylös ilman jonkun apua jos sinne erehtyi istumaan.

Auts!

Mulla auttoi lämpö. Olin onneks sillon sellasen työs että aina välillä pystyi hakemaan lämpötyynyn kipukohtaan. Ja sit illat ajeltiin miehen kans autolla ettiis takas kun penkinlämmitin oli tehokas apu kans.. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Tiitteräinen:
Mulla auttoi venyttely ja taas venyttely, sitä piti tehdä joka välissä.
Neuvolasta sain ohjeita.

Kohta se varmaan taas alkaa :whistle: Jossain vaiheessa ei lattialta päässyt ylös ilman jonkun apua jos sinne erehtyi istumaan.

Auts!

Toivottavasti ei ala.. en toivo tätä kipua kenellekkään. Juu.. ei kyllä uskalla lattialle heittäytyä ellei ole apuvoimia näköetäisyydellä :)
tänään jäin kirpparilla hetkeksi nojailemaan pahvilaatikkoon kun en päässyt ylös.. pitikin mennä niitä vaatteita sieltä tonkimaan.

Täällä just kans tällä hetkellä ollaan kans niin jumissa ja koko pakara ja reisi jomottaa :kieh: Tässä raskaudessa kivut ovat olleet ees jotenkin siedettäviä, mutta edellisessä jouduin kans turvautumaan Panacodiin. Tukivyön hommasin silloin, mutta eipä siitä pahemmin apua ollut. Sitä oon nyt kans välillä käyttänyt.
Eipä siinä mitään tarvii tosiaan tehdä kun tuo kipu vaan alkaa. :headwall: Viime kesänä mulla äityi se tosi pahaks, kun poikaa kuitenkin kanniskelin ja nostelin päivät pitkät ja silloin jouduinkin turvautumaan tujumpiin lääkkeisiin, joita ei raskausaikana voi käyttää. Silloin kipu veti jo tonne nilkkaan asti ja liikkuminen ihan mahdotonta.
Tosiaan tuo venyttely varmaan ois hyvästä, jos vaan pystyy venyttelemään. :)

Mul oli tuosta kuopuksesta ja jouduin sairaslomalle jo marraskuun alussa vaikka laskettu aika oli vasta maaliskuun lopussa. Työpaikka lääkäri kielsi tekemästä mitään. Ei siihen auta mikään lääke ainakaan. Ehkä lepo ja se ettei tee mitään raskasta. Esim siivousta? Itse en kyl voinut olla siivoomatta.

Alkuperäinen kirjoittaja nirppu83:
Alkuperäinen kirjoittaja Ford Prefect:

Tämä wikipediassa:

"Iskiassärkyä voi esiintyä myös raskauden loppuvaiheessa, jolloin kohtu saattaa painaa iskiashermoa. Iskiasta voidaan hoitaa sen aiheuttajasta riippuen eri tavoilla, mm. akupunktiolla, hieronnalla tai tulehduslääkkeillä. Joskus hoitona joudutaan käyttämään jopa leikkausta."

Okeeii, en mä olekkaan koulutettu hieroja. :D

Varmaan se kohtu voi ihan pakaraan asti ylettyäkin, mistä sitä toisaalta tietää.

Ja iskiastyyppisiä oireita on hirveesti enemmän, kuin oikeaa iskiasta, kannataa ihan varovaisella venyttelyllä aloitaa, kuin lääkkeillä.

Säteilee usein ristiselkään tai jalkaan myös oli mitä hyvänsä, oikeaa tai -tyyppistä.
=)

mulla meni selkä töissä. nostin lattialta pudonneita tavatoita ja naps se oli siinä. nyt en ole kahteen päivään kyennyt kävelemään kunnolla. jouduin sairaslomalle. lääkäri käski aloittaa 3 pvn panadol kuurin. 8h välein pitäisi ottaa särkylääke että, pitää koko ajan veressä olla vaikuttamassa se. itte olen vasta 16+5 rv ja ennen ei ole ollut mitään selkä vaivoja ja noin se vaan menee. en ole koskaan pitänyt minkäänlaisten lääkkeiden syömisestä joten kuurin aloittaminen epäillyttää paljon. oon venytellyt aina selkääni useasti viikossa . varsinkin nyt raskausaikana ja nyt siitä ei tunnu olevan apua. haluaisin lääkkeettömän vaihtoehdon löytää.

Mulla on ollu tollasta iskiaskipua viimeisen kuukauden aikana rv36-37 alkaen. Parhaiten on ehdottomasti auttanut hierojalla käynti. Hierontaa ei tosin muistaakseni kovin vähäisillä viikoilla suositella. Lisäksi sain venyttelyohjeita pakaraan ja kylmäpussin käyttöä, auttaa tulehdukseen paremmin kuin lämpö..Tsemppiä..

Joku siteerasi Wikipedian tekstiä...Älkää silti ihmiset luottako Wikipedian mahtisanaan, SE EI OLE ASIANTUNTIJOIDEN TEKSTIÄ VAAN YKSITYISTEN HENKILÖIDEN KIRJOITTAMIA HEIKKOJA LÄHTEITÄ KÄYTTÄVIEN KOMMENTTEJA SUURIMMAKSI OSAKSI (ihan ku keskustelupalstat yleensä eli vertaistukea saa helpommin mutta älkää erehtykö luulemaan näitä tai wikipediaa totuudeksi...) Ensinnäkin, raskausaikana iskiastyyppinen kipu ei johdu siitä että kohtu painaisi hermoa vaan yleisimpiä syitä iskiaskipuun on iskiashermon ärsytys johtuen erinäisistä syistä (tulehduksesta, välilevyn pullistumasta ym... SELÄN PUOLEN OIREILUSTA) Raskausaikana mm. selkä joutuu koetukselle vatsan kasvaessa ja työntyessä eteenpäin / lannelordoosin (lannenotko), jolloin lannerankaan kohdistuu enemmän painetta--> iskiaskipu tai samankaltaisia oireita aiheuttava piriformis syndrooma...
Mutta, jotta en vetäisi puheillani mattoa niiden alta, käykää itse katsomassa luotettavimmista lähteistä sama tietoälkääkä uskoko ihan pelkästään tätäkään tekstiä;)

-Sairaanhoitaja/terkka :)

Alkuperäinen kirjoittaja TikTak:
Joku siteerasi Wikipedian tekstiä...Älkää silti ihmiset luottako Wikipedian mahtisanaan, SE EI OLE ASIANTUNTIJOIDEN TEKSTIÄ VAAN YKSITYISTEN HENKILÖIDEN KIRJOITTAMIA HEIKKOJA LÄHTEITÄ KÄYTTÄVIEN KOMMENTTEJA SUURIMMAKSI OSAKSI (ihan ku keskustelupalstat yleensä eli vertaistukea saa helpommin mutta älkää erehtykö luulemaan näitä tai wikipediaa totuudeksi...) Ensinnäkin, raskausaikana iskiastyyppinen kipu ei johdu siitä että kohtu painaisi hermoa vaan yleisimpiä syitä iskiaskipuun on iskiashermon ärsytys johtuen erinäisistä syistä (tulehduksesta, välilevyn pullistumasta ym... SELÄN PUOLEN OIREILUSTA) Raskausaikana mm. selkä joutuu koetukselle vatsan kasvaessa ja työntyessä eteenpäin / lannelordoosin (lannenotko), jolloin lannerankaan kohdistuu enemmän painetta--> iskiaskipu tai samankaltaisia oireita aiheuttava piriformis syndrooma...
Mutta, jotta en vetäisi puheillani mattoa niiden alta, käykää itse katsomassa luotettavimmista lähteistä sama tietoälkääkä uskoko ihan pelkästään tätäkään tekstiä;)

-Sairaanhoitaja/terkka :)

Ensiksi... On todellakin hyvä muistaa, että keskustelupalstoilta, wikipediasta yms. kannattaa hakea vain suuntaviivoja ja osviittaa jatkoon eli fyysisesti jonkun ammattilaisen puheille. Tietysti netistä löytyy myös ihan virheellistäkin "tietoa", mutta myös oikeaa joka vain erittäin subjektiivista eikä siten sovellu kaikille.

Oma mielipiteeni tähän raskauden aikaiseen iskiakseen/iskiastyyppiseen kipuun on, että iskiashermo(t) voi tietysti ärsyyntyä myös tulehduksista, välilevyn pullistumisista, "huonosta" selästä, lannerangan paineesta vatsan kasvaessa jne jne... Mutta kyllä se kohtukin sitä hermoa voi painaa suoraan jo vähän penempänäkin riippuen monista seikoista kuten vauvan/kohdun paikasta ja asennosta. Tai sitten kohtu painaa jotain muuta sisäelintä sillä alueella, joka taas ärsyttää hermoa... Syitä voi kai olla monia ja aina ne ovat aika subjektiivisia siis, joten kannattaa mennä ammattilaisen puheille sekä herkistyä myös itse kuulostelemaan tilannekohtaisia tuntemuksiaan. Ja mun mielipide on siis syntynyt neuvolan (ei siis lääkärin tai fysioterapeutin... vielä) sekä eri nettilähteiden kautta.

Itselläni tämä inhottava kipu on alkanut viime viikkojen aikana, nyt alkoi 27. vko. Aluksi kipu oli satunnaista ja lievähköä, vasta pitkän rasituksen (esim. kävely) jälkeen. Nyt se iskee jo paljon nopeammin ja kovempana sekä pahenee sietämättömäksi jos rasitusta vain jatketaan. Itse en älynnyt (hehe) tätä rasituksen välttämistä, vaan ajattelin että pitää vain yrittää ja yrittää liikkua ja venytellä kevyesti kuten joissakin muissa selkävaivoissa (esim. jännityksestä, huonosta ryhdistä ja liikkumattomuudesta johtuvissa kivuissa). Eilen tosiaan tein havainnon (neuvolan jälkeen), että viimeksi mainitut selkävaivani tosiaan paranevat liikkumisella ja venyttelyllä yms ja ovat pahimmillaan esim yön jälkeen, mutta tämä iskias käyttäytyykin päinvastoin. Oma tilanteeni on ristiriitainen ja stressaava sikälikin, että normaalin liikkumisen lisäksi mun pitäisi juuri todetun raskausdiabeteksen (+ liikaa painoa lyhyyteen/pieneen kokoon sekä isohko lapsi) vuoksi liikkua jopa enemmän. Pienen toivonkipinän tilanteeseen neuvolan kätilö antoi sanoessaan, että vauvan kasvaessa myös kohdun aiheuttama paine saattaa vielä suuntautua muualle vapauttaen iskiashermon. Toivotaan parasta - tai ettei tilanne ainakaan pahene tästä.

Nyt yritän edelleen liikkua, mutta aikaisemman kuntosalille kävelyn sijaan parempi mennä sinne autolla (hehe). Lihasharjoituksia voinen jatkaa normaalisti, mutta esim stepperin voisi kokeilla vaihtaa esim kuntopyörään (mitä en ennen välittänyt tehdä, sillä stepperi kuitenkin kuluttaa enemmän energiaa). Kaikentyyppistä kävelyä pitäisi yrittää välttää, erityisesti pitempikestoista, sillä oma kipuni on ilmennyt juuri kävellessä. Uiminen voisi myös olla kokeilun arvoista. Pitänee vain katsoa, miten se kipu käyttäytyy erilaisten liikuntamuotojen aikana. Ja venyttely kyllä tuntuu ok:lta aina. Sitten harkitsen myös ihan fysioterapeutille menoa ja joku hierontakin voisi olla hyvä. Toivottavasti näillä keinoilla selviäisi loppuun asti eikä tarvitsisi kokeilla(kaan) mitään kipulääkkeitä.

mulla oli jatkuvaa se kipu. Kyllä sen kestää, en alkais sen takia syömään vauvaa mahdollisesti vahingoittavia vahvoja särkylääkkeitä. Venyttelyä, hierontaa, lämpötyynyt on ihania. Kannattaa hankkia myös avautumisvaihetta varten!

Mä nukuin välillä pesäpallo perseen alla :D

Aivan kuin omalta näppikseltäni tuo kuvaus :o
Mutta mulla selässä normitilassakin vikaa, mutta kuulemma raskaus sitä pahentaa.
Ollut jatkuva iskiassärky nimenomaan vasemmalla ja säteilee reittä pitkin polveen saakka (mikä muutos normitilassa olevaan iskiakseen joka säteilee nilkkaan saakka mulla..)
En ole parannuskeinoa keksinyt, ainut on yrittää maata sellaisessa asennossa, missä vähiten särky tuntuu :(

Ai niin ja unohdin kertoa erään ehkä huvittavankin seikan... Silloin kun kipu on päällä, niin kotona kenenkään näkemättä yritän välttää enempää rasitusta kävelemällä hassusti (erittäin huvittavasti): erittäin kumara "mummotyyli", lisäksi keinuen sivulta toiselle joka askeleella... Hahaha! :D Mutta silloin kipu ei tunnu yhtä voimakkaasti tai peräti ollenkaan. Ulkona ja muiden läsnäollessa en tietenkään kehtaa. :)

Itse söin b-vitamiini kuurin ja issisas helpotti huomattavasti. Apteekista kun kysyy, niin löytyy ns hermovitamiini, joka on siis eri b-vitamiinien yhdiste. Ja nimenomaan raskausaikana tuosta issiaksesta kärsin ja pahasti! Kannattaa kokeilla!

Täällä alkoi iskias särky jo viikolla 17 mutta johtuu siitä, kun pakaralihas jonka sisällä iskias hermo kulkee, on niin kireällä.. On joutunut siis tekemään enemmän töitä raskausaikana ja sen vuoksi kiristynyt. Kävin fysioterapiassa ja sain venyttelyohjeita, mutta ei oikein tunnu auttavan.. Nyt menossa 22 vko! On jo niin paha, että säteilee kantapäähän asti, mutta vain jos on ollut töissä päivän.. Vapaapäivinä ja varsinkin pidemmillä jaksoilla kipua ei ole juurikaan muuta kun tietyissä pahoissa asennoissa. Fysioterapeutti neuvoi ettei saisi olla koskaan asennossa jossa sattuu, se ärsyttää hermoa vielä enemmän.. Mutta pitäähän sitä aina joskus kokeilla että onko se vielä kipeä! :D
Tsemppiä kaikille, joilla tämä sama vaiva!

Yhteistyössä