Raskaus ja painonnousu... huoh

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Mä oon syönyt ihan normaalisti mutta liikunta on vähentynyt kun oman liikuntalajin jouduin lopettaa (siksi koska se on vähän liian vaarallinen). Nyt en keksi mitään uutta tilalle, kaikki lenkkeilyt yms ei oo mun juttuja ku ne tuntuu niin tylsältä... Eikä tule mitään kivempaakaan mieleen :( Oon mä yrittäny käydä lenkillä mutta ei se oikeen innosta... Uinnista en tykkää yhtään.

Nyt 16. rv ja painoa on tullut jo 4kg! :( Ylihuomenna neuvola ja pelottaa jo että jos rupeaa valittaa.. Viimeksi kun olin neuvolassa, oli tullut siis 2kg lisää. Nyt taas saman verran. Viimeksi ei kyllä valittanut, ja on mukava neuvolaterkka mutta oon kuullut kaikenlaisia juttuja että terkkareista on tullut veemäisiä ja ruvenneet melkeen haukkumaankin kun joillekin on painoa tullut.. Toki ymmärrän että niiden kuuluu huomauttaa siitä jos paino nousee liiikaa, mutta kun oon kuullut että ne on suorastaan ruvennut siis valittamaan...

Miten mä saan tän painon olemaan nousematta niin paljon ? :(

joo no, mäkin kyllä terveellistä ruokaa enimmäkseen syön... ei hirveesti edes houkuta mitkään epäterveelliset roskaruuat mutta salaattia ja kunnon kotiruokaa voisin syödä koko ajan :D no joo , kuitenkin... Siis leipää tai muroja tai jogurttia tms aamupalaksi, sitten välipalaksi esim. hedelmää tai leipää, ruuaksi sitten vaikka perunoita, salaattia ja lihaa ja kastiketta.. Iltapalaksi taaas vaikkapa muroja tms.
Ja ruisleipää syön.
Välillä tietenki herkuttelen, en mä nyt missään herkkulakossa ole.. Mutta en todellakaan vedä mitään karkkeja joka päivä.

mulla viikkoja 28 ja painoo on tullu ihan hirmuna just kovan mässäilyn ja vähäisen liikunnan takia eikä siitä saarnattu,ainoastaan huomautti asiasta. Ja siis sitä painoo on tullu jo 10 kiloo :(

Mä olen syönyt koko raskausajan ihan terveellisesti ja painoa silti tullut. Toisilla on elimistö/kroppa sellanen, että painoa vain raskausaikana tulee eikä sille mitään voi. Ja tämän siis olen kuulluyt ihan terveysalan ammattilaisen suusta, kun kitisin omasta painonnousustani ;) Ei parane ressata tuosta ihan kamalasti.

Mulla takana vasta kaks ekaa kuukautta ja kiloja jo 2,5..... Kauhea jatkuva etova olo, johon auttoi vaan syöminen. Ja sen piti olla suolaista ja rasvaista, siis vähintään leipää eikä mitään hedelmää. Sitten hirveä väsymys kaatoi sänkyyn aina töiden jälkeen, joten jumpat ja lenkit jäi käymättä. Nyt vähän helpottaa ja se rasvainen ja suola on alkanut etoa, nyt mielitekona on tomaatti! Ja lenkilläkin jaksan jo vähän käydä! Ehkä se tästä.....

ja ap pidät tuota neljän kilon painonnousua huolestuttavana koska? Mun mielestä noille viikoille ihan normaali nousu... Jos vielä ruokailutottumuksesikin on noin terveelliset niinku sanot niin en mä olis yhtään huolissani. Kyllä se nousu tasoittuu.

Onko missään sellaista taulukkoa tms. josta näkis mikä on normaalia painonnousua? Kun meidän neukka ei ole tuosta painon noususta puhunut mitään. Totesi vain että aika hyvää vauhtia kasvat!

tässä vauvan odotus- oppaassa jonka sai neuvolasta, sanotaan näin:

keskimääräinen painonnousu raskauden aikana on 10-16 kilon välillä. Raskauden ensimmäisten kolmen kuukauden aikana painon nousu saisi olla melko vähäistä. Normaali painonnousu on 200-800g/viikko. Tavallisimmin se on suurinta 17.-24. raskausviikkojen aikana ja pienintä viimeisinä viikkoina ennen synnytystä.

Yhteistyössä