Raskaus ja päänsärky

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rv 35+3
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rv 35+3

Vieras
Mistä voi johtuu tämmönen että mun päässä on tuntunu sellanen pieni särky nyt 3 päivänä? eka päivänä otin panadolin ja se autto, mutta tuli sit taas jossain välissä takas.. En viiti ottaa taas panadolia kun ei sillä lailla kunnolla oo kipeä, vaan tuntuu semmonen pikkunen särky koko ajan...

Eilen kävin neuvolassa ja turvotusta kyllä löytyy ja verenpaine 137/80 (eli ihan ok mutta ennen ollu joku 110-120/60-70) mutta pissa oli ihan puhas. Eli ei mikään raskausmyrkytyskään.
Myös ollu jotenki ällö olo viime päivinä, ei mikään mahatautiolo vaan vähän samalla lailla kun alkuraskaudessa. Ja muutenki paikat kipeenä jotenkin, nivusia särkee kävellessä ja nukkuessa.

En nyt tiiä liittyykö mikään noista päänsärkyyn mutta mistä voi johtua vai onko ihan normaalia? Kun ei mulla yleensä useinkaan oo pää kipee, varsinkaan montaa päivää.

eikös se raskausmyrkytys voi kehittyä alle vuorokaudessakin? Jos itselläni olisi sama tilanne, kävisin tarkistuttamassa ne virtsan proteiinit ja verenpaineen varmuuden vuoksi tänään!

Jos menee pahemmaksi tai jatkuu, pyydä päästä toksemia-seulaan. Minulla aika samankuuloisia oireita ollut jo kahdessa raskaudessa lopussa, molemmat käynnistetty uraatti-arvojen kohoamisen takia eli ollut lievä raskausmyrkytys. Proteeinit ja verenpaine olleet ok.

Mutta eikö siinä myrkytyksessä tuu kauheen kova päänsärky? Kun tää on tämmöstä pientä särkyä.
Voin kyllä varmaan jonku sukulaisen luona mitata verenpaineen tänään kun parilla on kotona mittari... jos sit katon soittaisko neuvolaan jos se on noussut. mutta kuinka korkeesta verenpaineesta kannattais huolestua ? Kun ei tuo mun paine mikään hirmu korkee ollu sillee vielä.. paitsi jos vertaa siihen mitä on ennen ollu...

Aika usealla on varmaan samanlaisia oireita loppuraskaudessa.
Turvotuskin kuuluu niihin.

Vettä pitäis muistaa juoda ainaki se 2litraa päivässä,auttais sen minkä auttais siihen turvotukseen aj ehkä vähän siihen pääsärkyynkin.
Pääkipu voi johtua ihan siitäkin että vauva painaa isoja verisuonia.

Lievässä raskausmyrkytyksessä verenpaine kohoaa vain hieman ja virtsassa on vain vähän valkuaista. Mitä korkeampi verenpaine ja enemmän valkuaista virtsassa, sitä vakavampi tilanne on.

Päänsärkyä ei välttämättä ole ollenkaan.

ai niin ja sit vielä mistä tuo johtuu, että nivuset on kipeät? Tuntuu ku oisin venytelly vähän liikaa tai jotain (ja en oo kyllä venytelly). On ollu jo useemman viikon kipeet, tuntuu inhottavalta ku kävelee ja yöllä varsinki ku nousee sängystä ylös...

Mutta eikö siinä myrkytyksessä tuu kauheen kova päänsärky? Kun tää on tämmöstä pientä särkyä.
Voin kyllä varmaan jonku sukulaisen luona mitata verenpaineen tänään kun parilla on kotona mittari... jos sit katon soittaisko neuvolaan jos se on noussut. mutta kuinka korkeesta verenpaineesta kannattais huolestua ? Kun ei tuo mun paine mikään hirmu korkee ollu sillee vielä.. paitsi jos vertaa siihen mitä on ennen ollu...

Mulla ei raskausmyrkytyksen takia särkeny pää lainkaan, mut verenpaine oli koholla n 130/105 ja hirvittävä turvotus.. pissa oli plussalla vasta ihan loppuvaiheesta. Mut jos nousee sinne sanottaisko 85-90 ni sit kannattaa jo ilmotella neuvollaan, niin tietävät seurata sitä. Monesti toi 95-100 on semmonen raja et ottavat jo osastolle.

Ite oon kärsiny tässä jo muutaman viikon niska/pääsärystä, sama homma oli esikoista odottaessa täs rv 14 molemmin puolin..

nivuset johtuu ihan vain liitoskivuista, helpottaa synnytyksen jälkeen.
päänsäryn kanssa kannattaa olla tarkka, jos tulee näköjuttuja niin heti lääkäriin.
ja muistakohan ihan väärin että alapaine saa nousta 20 pykälää ja yläpaine 10.

Alkuperäinen kirjoittaja keskeisimmät;22331679:
Lievässä raskausmyrkytyksessä verenpaine kohoaa vain hieman ja virtsassa on vain vähän valkuaista. Mitä korkeampi verenpaine ja enemmän valkuaista virtsassa, sitä vakavampi tilanne on.

Päänsärkyä ei välttämättä ole ollenkaan.

Pakko nyt mainita et mulla oli ihan lievä raskausmyrkytys ja verenpaineet silti todella koholla..

Alkuperäinen kirjoittaja Pörröpää;22331742:
Pakko nyt mainita et mulla oli ihan lievä raskausmyrkytys ja verenpaineet silti todella koholla..

Kopsasin ihan sellasilta sivuilta joil puhuttiin raskausmyrkytyksestä.
Voihan se mennä noinkin päin,mut tärkein tuli tieten ap:lle selväksi.

Itselläni paineet alussa 123/82,kun ne aloivat olla luokkaa 140-150 ja toinen 95,niin aloin seuraamana kotona paineita.parhaimmillaan 154/104,tuolloin kävin 2-3kartaa viikkoa kohden äpolilla ja keräsin pissaa kotona.

"Jos ylempi verenpainearvo nousee yli 30 mmHg ja/tai diastolinen eli alempi verenpainearvo nousee yli 15 mmHg, kysymys voi olla pre eklampsiasta."
Tuo oli ohjeistuksena mun aikanani.

Yhteistyössä