raskaus ja nostelu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kirsi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kirsi

Vieras
hei!

olen 8 vkolla raskaana ja nyt olisinkin kysellyt onko raskaudelle haittaa nostelusta? Tänäänkin nostelin mattoja pestessäni niitä, ja olivathan ne painavia, mutta kun ei apua ollut ja pakko oli saada ne narulle kuivumaan.

Pikkaisen mahassa kyllä vihlaisi nostelun jälkeen, mutta en osannut siinä sitten enempää huolestua. Huolestuminen iski vasta nyt...

En kai aiheuttanut itselleni nostelulla keskenmenoa?
Onko se siis mahdollista jos nostelee liian painavia tavaroita, saada keskenmeno kehitettyä? Toivon että niin ei ole...
nyt vaan pelottaa :(

Sanotaan että kun raskaus on edennyt viikolle 13 niin keskenmenojen riski huomattavasti pienenee. Itselläni on raskausviikoja 13+0, tänään muuten kävin ultrassa:) Mutta siis asiasta. Ei saisi liikaa rasittaa itseä, sillä sen huomaa heti jos on nostanut jotain raskasta. Me muutimme 1kk sitten ja kun vähän innostuin laatikoiden nostelusta niin tuli niin kova ""iskias"" kipu sen jälkeen etten päässyt pihallakaan liikkumaan kun vein roskat. Toki voi nostella mutta terve järjen käyttö on sallittua mikä tuntuu itsestä sopivalta ja mikä on taas jo liikaa. Vain sinä itse tiedät mitä jaksat, mitä et. Mutta miksi kannattaa ottaa riskiä, koska aivan hyvin tuollaiset painavat jutut voi hoitaa esim. mies. Ja itsellesi et voi antaa koskaan anteeksi sitä jos sinulle vaikka sattuu sen vuoksi jotain että piti muka rehkiä. Toivottavasti voit jo paremmin:)

Faktatietoa mulla ei valitettavasti ole, joten vastaan vain ""mutu""-tiedolla.

Olen itsekin asiaa kovasti pohtinut, sillä työssänikin joudun nostelemaan paljon, mutta en ole varhaisraskaudessa ollessani viitsinyt vielä töissä kertoa. Mä olen silloin tällöin alkuraskauden aikana ollut apuna jopa muutossa, ja silti vatsassa on kaikki ollut hyvin.

Mun käsittääkseni nostelu on sitä vaarallisempaa mitä pidemmällä raskaus on, koska kohdun kokohan kasvaa raskauden myötä, ja nostaminen aiheuttaa painetta kohtuun. Eli ehkä se ei ole niin vaarallöista alkuraskaudessa? Mä olen pyrkinyt nostaessani hengittämään tasaisesti, eli ei niin, että ponnistan ja nostan, jolloin tulee enemmän paineen tuntua vatsaan.

Toisaalta sitten, elokuvissahan on joskus nähnyt sitä, että neitoset koittaa nostella hirveästi tosi raskaita esineitä kuultuaan ei-toivotusta raskaudestaan, joten ei se kai ihan tuulesta temmattua ole, että sitä pitäisi vältellä...

En joutunut raskaita esineitä nostelemaan ennen kuin muutimme rv 15, ja silloin rupesin kantamaan tietty tavaraa siinä missä muutkin. No loppui aika äkäiseen kun rupesi kohdunkannattimet vihlomaan ja kramppaamaan tosi kipeästi.

Eli siis ainakin jos on jo niin pitkällä, että on muutenkin noita kasvukipuja, niin kannattaa olla nostamatta. Nyt jos joskus tulee kauppakassia tai jumpassa voimatankoa nostettua huonossa asennossa tulee suppareita. Koetan välttää nostamista mahdollisimman paljon, parempi kumminkin varoa.

Meillä monella raskaana olevalla on pieniä lapsia jo entuudestaan. Itselläni on 1,5 vuotias poika (n 12 kg), jota joudun nostamaan päivittäin useita kertoja ja kantamaankin esim. kauppareissuilla.

Jotenkin tuntuu, että ei luonto antaisi lapsia tehdä kuin 5 vuoden välein, jos nainen ei kestäisi nostaa mitään. Sitähän jäisi vanhemmat lapset hoitamatta. Toki nostamista kannattaa vältää, jos pystyy.

Kysyin tätä lapsettomuuslääkäriltämme inseminaatio hoidon jälkeen ja lääkäri sanoi, että ei tarvitse välttää minkäänlaista liikuntaa, eikä raskaitakaan töitä. Ihan hyvin voi lääkärin mukaan touhuta samoja asioita kuin ennenkin. Lääkäri sanoi, että sitten kun vatsa alkaa kasvamaan reilusti, niin asia on eri, eli sitten vasta olisi syytä välttää voimakkaista ponnistuksia, kontaktia vaativia urheilulajeja jne. Kaiken kaikkiaan oman jaksamisen mukaan toimiminen on ok. Sen mitä jaksat tehdä, voit tehdä.

Itseni on pakko nostaa jatkuvasti tytärtäni (12 kg). Miten muuten hoidan pyllynpesut yms. Neuvolassa sanoivat, että onhan ne vanhanajan maatalon emännätkin pärjänneet ja saaneet terveitä lapsia..
Tarkoittanee nostelulla varmaan sitä, että ei kannata yhtäkkiä alkaa nosteleen mahdottoman raskaita juttuja, jos ei ennen raskautta ole niitä nostellut. Eli ei mitää extreme nosteluja..

Kuumimmat

Yhteistyössä